Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.6TD huono käynnistyvyys ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.6TD huono käynnistyvyys ?

    ----------
    Viimeksi muokannut Mudinski; 3.8.2011, 15:02.

    #2
    Onko ongelma alkanut milloin? Onko esim. jakopään remppa tehty hiljattain tms.? Ajoituksen pielessä oleminen tulisi lähinnä mieleen, jos kerran hehkut toimii.

    Comment


    • #3
      Jakopää on tehty n.10 000km sitten. Alkanut nyt vähän epäilyttään että onko jotakin vialla koneen sisällä. Öljyn kulutuksen lisääntyminen vähän ihmetyttää myös. Vaihdoin öljyt samalla kun tehtiin jakopää niin ajoin 8000-9000km autolla ja jouduin tuona aikana lisäämään vain 0.5l öljyä. Mutta nyt kun tämä käynnistyminenkin huonontunut niin tuntuu öljyäkin kuluvan enemmän.

      Comment


      • #4
        Tarkastelet mahdollisia ilmavuotoja polttoaine linjassa. Tulo että paluu puolella.

        Tarkastat diesel pumpun ajoituksen.

        Comment


        • #5
          Ajoitus oli kunnossa, mutta ilmakuplia menee pumpulle päin kyllä... Linjat tutkintaa seuraavaksi.

          Comment


            #6
            Toi 20min lohkossa ei varmaan vielä mitään ihmeitä tee, mutta voisko se vaikuttaa hehkuja ohjaavaan lämpötila-anturiin?
            Jos hehkuttaa 8 sekkaa näillä keleillä, niin se on vähän outoa. Mulla hehkuttaa toi vitonen myös suht pitkään, mutta mitään ongelmaa ei ole käynnistää ja pumppukin on sata varmasti ajotukseltaan pielessä.
            Pitäs lähtee käyntiin ilman hehkujakin nollassa.

            Toisaalta tuo 1.6td taitaa olla täysin mekaanisella pumpulla?
            Mahdollisia syitä vois olla huonolle käynnistymiselle: Puristukset heikot, jako pielessä, pumpun ajotus pielessä, ilmaa polttoainepuolella. Onko tossa sammutussolenoidi vai joku muu systeemi? Seki tietysti vois olla syynä, mutta miksi lohkolämppäri korjais tilanteen?

            Kuplat nyt tietysti pois, mutta ei tuo lohkis pitäs vaikuttaa käynnistyvyyteen, jos saa ilmaa.

            Comment


              #7
              Tekniikka on vähän erilaista, suoraruikkari lähtee herkemmin tulille ilman hehkua. Esikammiopeli vaatii vähän lämpöä kammioon, koska se on palotilasta erillään.

              Comment


                #8
                Eihän tollasia muista olevan kuin mersuissa näin suoraruiskujen aikona :)

                Mutta jos hehkut toimii niin lämpöä olettaisi piisaavan.

                Comment


                • #9
                  1,6td ABC:

                  -korjaa mahdolliset ilmavuodot

                  -jako kohdalleen, periaatteessa jos vanhalla hihnalla pelas mahottoman hyvin ja hihnanvaihdon jälkeen ruiskutusennakkoa ei säädetty, ennakko ei ole kohdallaan. Joten:

                  -ennakot kuntoon(sopivan aikaiselle)

                  -suuttimien tarkistus

                  -hehkujen tarkistus. Voit myös etsiä hehkun releestä lähtevän pienen pinnin johtoa vastaavan värin moottorin lämpöantureilta. Tämän irroitettuasi rele hehkuttaa aina kuten kylmää moottoria. Jos tiedät että kone on lämmin niin sen kun starttaat, rele katkaisee hehkutuksen kun saa startilta herätteen.

                  -kampiakselin hinhapyörän tarkistus, onko ehjä ja kiinni (eli taas kerran, onko jako kohdallaan)

                  -puristusten mittaus jos ei nämäkään auta.

                  Hehkutusajat kuulostaa kammiokoneelle ihan järkeviltä.

                  Comment


                  • #10
                    Mitenkäs pystyykö suuttimia testaamaan niiden ollessa paikallaan ? Nyttenkin pidellyt autoa aina aamuisin n.1h lämmityksessä niin lähtee hienosti käymään kaikilla ja hehkuttaa n.5s. Töiden jälkeen kun pitäisi lähteä kotio päin niin lähtee kyllä käyntiin, mutta käy 3 pytyllä hetken aikaa. Tänään tätä vajaalla käyntiä kesti n.10sek jonka jälkeen kävi todella nätistä. Sekä silloin kun kävi 3 pytyllä niin aikamoinen kolina kuului, samanlaista ääntä piti kuin pumppu olisi ollut todella paljon ennakolla, sekä oudon tyyllistä savutusta tuli myös putkesta.

                    Kaippa se täytyy lähteä ostamaan uudet hehkut tuohon nyt ainakin, vaikka arvot näyttivätkin hyviltä.

                    edit: Ilmakuplia ei mene enään pumpulle.

                    Comment


                    • #11
                      Ei pysty paikallaan testaamaan. Irti ja dieselpajalle. Ei ole kallista.

                      Comment


                        #12
                        Joo kyllä nyt alkais jotenkin kuulostamaan suutin-ongelmalta. Mulla oli samansorttista 1,6td kakkiksessa, ensin lähti huonosti käymään 2-3 pytyllä ja sitten eräänä aamuna ei ollenkaan. Starttipilotilla sahattiin se käyntiin sitten, kävi kyllä ihan hyvin ja ajelin sillä isäukon pajalle. Tutkittiin että hehkut ok, suuttimet sitten diesel-huoltoon ja siellä selvisi että avautumispaineet on mitä sattuu. Säätivät ne kohdalleen ja en muista oliko siinä kärkien vaihtoa tms. Mutta sen jälkeen lähti ihan kiukuttelematta aina.

                        Comment


                          #13
                          Silloin kun olin vielä nuori, niin tommonen rakettimoottori oli laitettu vanhaan -75 100:seen, tosin tietty ilman turboa...
                          Suuttimet oli ainakin siinä syöneet hehkut pilalle, suihkutteli kai mihin sattuu ja käyntiin lähtö oli aika tuskaista, tai piti ainakin olla tosi hyvä akku.

                          Comment


                          • #14
                            Uusin tuossa pari päivää sitten parit hehkujen liittimet ja nyt hehkuttaa max. 5 sekunttia ja lähtee kaikilla käymään :)

                            Joten vika löytyi näinkin yksinkertaisesta asiasta.

                            Hehkut ilmeisesti eivät vain saaneet tarpeeksi virtaa ? Joku/jotkut hehkut eivät lämminneet tarpeeksi joka taas aiheutti 3 pytyllä käymisen ?

                            Comment

                            Working...
                            X