Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDI jätti pakkasessa tielle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3.0 TDI jätti pakkasessa tielle

    Tänä talvena on kolme kertaa meno pysähtynyt ja joka kerta korjaamon selityksenä on "tankissa on parafiinia".
    Ennen viimeisintä kertaa tankkasin huolella joka kerta Nesteeltä parasta talvilaatua (-28/-34?), mitä Etelä-Itä-Suomesta oli saatavana. Pakkanen kävi yhtenä yönä -30:ssä, mutta kun meno pysähtyi lt oli -18 C.

    Polttoaineen viimeinen neljännes ei kuulemma siirry tankista toiseen, koska parafiini on tukkinut jonkin ejektoripumpun?

    Osaako kukaan selittää tai kommentoida tätä?
    Viimeksi muokannut Maanantai; 17.3.2011, 15:20.

    #2
    Espoossa näytti olevan Neste Oil Expressissä välilaatua -25 asti toimivaa kun alkuviikosta työauton tankkasin.

    Comment


      #3
      Voi olla, että ongelma korjaantuisi jos kesä tulisi nopeasti. Lämmin halli ja paljon aikaa, jotta saisi aineet mukavasti plussan puolelle ja sitten vaan ravistelemaan autoa ;)

      No mutta vajaaseen tankkiin jos tunkisi. Liqui Moly diesel lisäainetta (kausisäilytystä varten) jolla saadaan tuo parafiini notkistumaan. tämä voisi auttaa. http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...id/e_5131.html

      Comment


      • #4
        Itselläkin 3.0 TDI hyytyi tänä talvena kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tankissa oli puolet kesälaatua ja -22 asteessa moottorisammui 100 km ajon jälkeen. 15 min odottelun jälkeen lähti kuitenkin käymään ja pääsin seuraavalle huoltoasemalle tankkaamaan talvilaatua. Toisen kerran teki saman mystisesti vaikka tankissa oli puhdasta -32 talvilaatua ja pakkasta oli vain -25 ja tälläkin kerralla lähti 15 min odottelun jälkeen käyntiin. Molemmista kerroista jäi logiin muistoksi koodi 004195-Fuel pressure regulation: Control Range not reached, eli ei saanut paineita ylös

        Jostain kumman syystä näitä pakkasen hyyttyttämiä 3.0 TDI autoja on tänä talvena ollut tosi paljon. Katselin Audi SSP 325:stä polttoainejärjestelmän kuvaa, ja huomasin että järjestelmässä on auton alle asennettu polttoaineen jäähdytin. Suomen talvioloissa siellä pitäisi olla polttoaineen lämmitin. Kannattaisikohan tuo jäähdytin ohtittaa?

        Comment


        • #5
          Vaan eipä ole ollut mitään ongelmia eikä ole tarvinnut odotella "sulamisia", eli ei kun kenkää...
          En ole muualta kuin noista tienvarsien ABC-asemilta tankannut, mitä sitten lie ollutkaan, -32C on auton mittari näyttänyt kylmimmillää ajossa, nou ropleemia.
          Kai siellä mullakin se se jäähdytin lienee, ilmeisesti se jäähdyttänee sitä paluunaftaa ja ellen väärin muista oli siellä jossain se naftan lämmitinkin.
          Ei myöskään ole tullut mieleenkään asetella jotain viimasuojia eteen sillä autohan on luotu kulkemaan eikä paapottavaksi, niinpä sanoisin että ne onkelmanne kyllä johtuu muusta kuin autosta jos auto on huollettu asianmukaisesti...

          Niin, eikä ole kertaakaan käynyt tallissa tai jossain parkkihallissa "hoidettu" ilmastointia, eli aina on lähdetty ulkoilman lämmöstä liikkeelle...
          Viimeksi muokannut Pende; 17.3.2011, 21:15. Perustelu: Lisäys...

          Comment


          • #6
            Pende kommentoi pontevasti mutta totuus on, että jotain mystistä oli joko polttoaineessa tai polttoainetankin sisällä.
            Olen teettänyt kaikki huollot Audilla joten se perillepääsyturva on voimassa mutta kun ei siitä ole mitään hyötyä, kun "vika on polttoaineessa".
            Ensimmäinen tankin tyhjennys ja puhdistus tehtiin Kouvolan Bernerillä ja toinen Mikkelin Savilahden Autossa, joka ei ole enää Audin merkkihuolto.
            Kummallakin kerrolla sanoivat, että tankin pohjalla on vaaöeaa töhnää ja imuputken verkko on sen peitossa.
            Toisella kerralla lisäksi oli se, että oikean puolen atnkissa oli vain tilkka polttoainetta ja vasemmalla puolella paljon enemmän. Näin ei kuulemma pitäisi olla, koska tankkien pitäisi pysyä ajon aikana tasoissa.

            Vikakoodina oli tuo 'koodi 004195-Fuel pressure regulation' ja meno pysähtyi parin nykäyksen jälkeen niin, että jäi sulkuviivan kohdalle.

            Minulla(kin) auto on aina ulkoilmassa ja lämmitän Webastolla. Joka muuten toimi tien päällä vaikka moottori ei saanut polttoainetta.

            Comment


            • #7
              Tarkoitatko että Audi tekee sitä mystistä sinne tankkiin?
              Olisin itse ainakin sitä mieltä että joku muu "osapuoli" järjestää sitä ja silloin ei kanattaisi osoittaa väärää "puuta".
              Mitä hyötyä sitten on yleensäkään siitä liikkumisturvasta, no onhan sen korvaavuus hieman laajempi kuin Kaskon, tosin kumpikaan ei korvaa itse remonttia, ainoastaan hinaukset ja korvaavat kyydit ja majoitukset.
              Lähinnä kai korvausta olisi haettava sieltä joka sen töhnän sinne tankkiin on järjestänyt, eli polttoaineen toimittajalta.
              Olen jossain jopa nähnyt keskustelua jossa huoltamo on myöntänyt asian ja korvannut muistaakseni rikkoutuneen siirtopumpun ja muut aiheutuneet kulut.
              Minulla ei ole webastoakaan joten ainakaan siitä ei tänne ole töhniä tullut, ilmeisesti totuus on jossakin...
              Joskus vuoskymmeniä sitten sain puoli tankkia vettä huoltamolta, sattu tankkiauto juuri täyttämään tankkeja ja pisti vedet kiertoon, että kaikkea sattuu, valkeaa "töhnää" siitäkin sitten tuli. Aluksi yritin vedeneroitinta tyhjennellä mutta ei se siitä loppunut joten koko tankki piti tyhjätä, eli totuus oli silloin sellainen, onneksi sattui olemaan kesä niin ei tarvinnut kärvistellä...

              Comment


                #8
                Ongelma lienee juurikin polttoaineen toimittajassa.
                Ylensä vältän sellasia asemia, joilla ei raskaskalusto käy tankkaamassa. En tiedä onko siitä oikeasti hyötyä, mutta omassa pääkopassa on ajatus, että tavara vaihtuu nopeammin, joten laatukin olisi parempi.

                Itelläkään ei ole ollut mitään ongelmia hyytymien kanssa, vaikka noilla kolmella dieselillä tänäkin talvena on tullut ajeltua kovilla pakkasilla.

                Comment


                  #9
                  Mukavaa, että johonkin ketjuun kertyy myönteisiäkin kokemuksia. Täälläkään ei ole ollut 3.0 TDi:n kanssa minkäänlaisia ongelmia koko talvena (kop kop). Muutamana über-hyytävänä aamuna jäähileiselle autolle kävellessä tosin hirvitti, kun korviin oli juuri kantautunut juttuja tien varteen hyytyneistä tuoreehkoista diesel-aakutosista.

                  Auto on ollut kaiken aikaa ulkomajoituksessa, säteily- ja sisätilanlämmitintä käytetty 100% starteista. Tankattu on pelkästään sinivihreän ketjun ainetta.

                  Comment


                    #10
                    Luulisi talvilaadun toimivan, vaikka siellä on jäähdytin auton alla. Ei se polttoaine ulkoilmaa kylmemmäksi kuitenkaan jäähdy. :)

                    Comment


                      #11
                      Ongelmana nois on monesti vesi ja parafiini jotka jäätyy suodattimeen. Suodattimen ku saa lämpöseksi, niin alkaa homma pelittää parermmin. Muutamia v6 laitteits on saatu tulille kun on lämminilmapuhaltimella lämmitettysuodatinta. Toki kyseessa 2.5tdi koneet, mut samalla periaatteella noi jäätyy. :)

                      Comment


                      • #12
                        Kovimmat pakkaset on mennyt ilman ongelmia, mutta muutama viikko sitten lämpötilan noustessa nopeasti -25 pakkasesta noin kymmenellä asteella kävi vastaava ökähtäminen kuin Markulla. Rupes ajossa vilkuttelemaan hehkuvaloa ja lopulta sammui sopivasti 30 metriä työpaikan parkista. Uudelleen startatessa kävi huonosti muutaman sekunnin. Noin puolen tunnin venailun jälkeen ei enää mitään ongelmaa. Talvilaatua oli tuossa vaiheessa käytetty monta kuukautta. Sama vikakoodikin taisi olla, eli polttoainesysteemin paineesta herjasi.

                        Meilläkin auto ulkona ja Eberiä käytellään. Lämmitin tuntuu saavan ainetta hyvin eikä ole temppuillut talven aikana.

                        Comment


                        • #13
                          Tokihan CR kone on arka juurikin noille "alipaineille" koska siinä on mm. polttoaineputkivuotokin varmistettu paine-erolla joka pysäyttää koneen kuten myös liian matala siirtopumpulta tuleva paine.
                          Voi olla että siellä 2v/60tkm lopuilla oleva polttoainesuodatinkin tekee tenää jos on sattunut saamaan esim. vettä liikaa matkan varrella tai on hankittu "edullinen" suodatin alkujaankin, se ruoja kun kustantaa jotain 60€ originaalina. ja liekö sitten ihan samaa sarjaa ne samankin valmistajan putsarit joissa ei ole sitä OEM logoa ja väittävät väärennöksiäkin liikkuvan maailmalla melkein mistä tahansa härpäkkeestä.
                          Sanoisin että 2v on kyllä pitkä vaihtoväli näissä olosuhteissa etenkin tällaisena talvena. Jos kone sitten tovin odottelun jälkeen käynnistyy niin kovin viittaisi juuri tuohon suodattimeen joka sitten "sulaa" ja alkaa läpäistä vaikka ei se pahimmassa vedossa olekaan siinä rintapellissä...
                          En ole tuohon eberiin perehtynyt mutta kierrättääkö se ylivuotoa takaisin tankkiin eli "keittäisi" vettä polttoaineeseen...
                          Sen kyllä tiedän että eeberi hyytyy kesälöpöllä aiemmin kuin kone, on kokemusta...

                          Comment


                            #14
                            Liittyykö stopit jotenkin Webaston käyttöön tai onko webasto-lisälämmitys päällä ajon aikana tai juuri sitä ennen. Mittaritaulussa on (muistaakseni km-lukeman tienoilla) pikkuriikkinen "lämmityskuvake" silloin kun lisälämmitys on päällä.

                            Omani pysähtyi 6-7 kertaa yhdellä reissulla kun ilmeisesti webaston kautta tulee ilmaa tai se höyrystää polttoainetta tai jotain vastaavaa ja ei sitten jaksa käydä.

                            Kaikki käyntiongelmat ovat aina liittyneet käytännössä juurikin tuohon webaston käyttöön.

                            Comment


                            • #15
                              Näissä diisselivehkeissä alkoi ongelmat kun joku keksi laittaa sinne naftafiltterin kanteen sen lämmityskierron. -Ei tarvii enää joka syksy kelien kylmettyä vaihtaa filtteriä kun siinä on lämmitys, vaihdetaan se sitten kätevästi muun huollon yhteydessä:)
                              Melkeinpä uskaltaisin väittää että tuosta älynväläyksestä johtuvien ilmaongelmien seurauksena tämänkin foorumin lukijat ovat tilittäneet konsernille kymmeniä tuhansia euroja ennenaikojaan hajonneiden VP-neljänelosten muodossa. En tiedä mikä perkele siinä on että nykyään mahdollisimman pitkät huoltovälit ovat autokaupassa yksi merkittävimmistä kilpailukriteereistä?
                              Mitäs sillä sitten on väliä jos Möttösen "jumalmoottorissa" vaihtohetkellä öljy muistuttaa lähinnä rusinasoppaa, ja aikaa myöden tukkii imufiltterit jne. -Tai perhe Rinkulainen paleltuu hengiltä talvilomareissulla välille Pihtipudas-Kinnula, kun naftafiltteri ja tankki on täynnä kirnupiimää...
                              Kyllä Öljy-yhtiöilä pitäisi kaikessa ahneudessaan olla jonniinlainen vastuu siitä että se vaikkakin pirun halpa löpö on talvellakin juoksevaa. -Sota-aikana ajeltiin enemmänkin kiinteellä polttoaineella;)
                              Piruuttani tänä talvena kokeilin vedon päälle ajaa 2,5 koneella ylivuotisella filtterillä ilman lämmityskiertoa, ts. suodattiimessa oli kesälliset parafiinin jämät. -32 asteeseen toimi mukisematta, mutta sitten alko jo vähän ilmootella. Shellin mittarista olen ysitien varrelta liemet tankkaillut.
                              Karkas hieman alkuperäisestä aiheesta, mutta kunhan taas pakinoin...

                              Comment


                                #16
                                Voisiko olla että kylmät kelit yhdistettynä vaihtelevaan lämpötilaan tankissa aiheuttaisi kondensointia? Eikös tuollainen CR-kone lämmittele sitä löpöä aika hyvin, ja sitten se tankissa viimeistään joskus jäähtyy taas.

                                Comment


                                • #17
                                  Mitä on tullut seurailtua ja omankin kokemuksen kautta, niin autot toimii parhaiten talvella kun antaa sen olla suosiolla ulkona.
                                  Se jatkuva jäätyminen sulaminen jäätyminen kummasti tekee useisiin autoihin vikoja.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tämä välttämättä johdu siitä että auto tuodaan lämpimään välillä. Diesel-autot lämmittävät polttoaineen suuttimissa kun se puristuu, ja ylimääräinen polttoaine käy vielä lämpimässä kannessa kääntymässä ennen paluutaan tankkin. Tankissa on järjestään aina ilmaa, jossa on aina jonkin verran kosteutta.

                                    Nyt kun tankin lämpötila nousee ja laskee aiheuttaa se sen, että ilma tankissa ei enää pystykään pidättelemään kosteuttaan. Kosteus tiivistyy tankin sisäpintaa, ja valahtaa siitä pohjaan.

                                    Kosteus ei tule siis tankatun polttoaineen mukana, vaan tankissa olevasta ilmasta. Tästä syystä esimerkiksi veneitten löpötankit kannattaa tankata piripintaan syksyllä, jottei siihen yksinkertaisesti mahdu ilmaa sen mukana tuoman kosteuden kanssa. Eli jos ajaa paljon tyhjällä tankilla, ja etenkin pitkiä matkoja jolloin polttoaine tankissa ehtii lämpeämään olisi hyvä käydä täyttämässä tankki usein.

                                    Tämä on nyt sellainen teoria.

                                    edit: mutta jos tankissa on edelleen parafiinia, olisi ehkä kuitenkin parasta saada auto kunnolla lämpimäksi välillä. Siihen ei vuorokausi riitä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä täsmälleen sama tapaus kuin Nelistäjällä. Onneksi sain myös juuri parkkiin ennenkuin kyykähti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei kai tuo ole vain eberilisten ongelma? Mitä tulee tuohon tankin täynnä pitämisen vaikutukseen, ei se ainakaan itselläni ole vaikuttanut ongelmattomuuteen sillä en koskaan ole käynyt tankilla ennen kuin vähintään 55-60 litraa mahtuu, useimmiten yli 60...
                                        Mutta eiköhän nuo kylmämurheet ala olla takana tältä talvelta ja aletaan odotella että ilmastointi alkaisi pettämään ja sen ongelmia haravoimaan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itselläni ei ole Eberiä eikä Webastoa. Talven aikana oli aikaisemminkin joitakin nykimisiä. Itse laitoin DPF:n piikkiin, kun en tekniikasta kauheasti ole perillä. Nyt on taas toiminut sen yhden sammumisen jälkeen ok. Tankkaan oikeastaan aina samalla Nesteen kylmäasemalla.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X