Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi imusarjan puhdistus ja egr disablointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 tdi imusarjan puhdistus ja egr disablointi

    Moikka!

    Näin keväthuoltoja suunnitellessa pälkähti mieleen suorittaa imusarjan puhdistus ja egr disablointi, mutta mistä ohjeet ja tarvikkeet?
    Tästä on varmaan juttua jo miljoonatta kertaa mutta en mä vain löydä.
    Oma härveli on -03 AWX-patainen, mutta varmaankin aika pitkälle pääsee millä tahansa 1.9 tdi:n ohjeilla...

    Kiitos etukäteen!

  • #2
    Kokeile hakusanaa "egr and puhdistus" tai "imusarja and puhdistus"

    Löytyy aiheita enemmänkin.

    Lyhykäisesti imusarjan liottelua pesuaineissa ja mekaanista hinkkausta, niiltä osin mistä kykenee.

    EGR disablointi ei taida onnistua noin uudessa, muuta kuin ohjelma muutoksella. Jos tulppaa venttiilin, antaa siitä moottorihäiriön. Eli ohjelmamuutos jonka jälkeen voi tulpata. Samalla saa vaikka lisää käyttömukavuutta, kun kerran ohjelmoimaan alkaa :)

    Comment


      #3
      Tai voi tulpata, jos tekee pienen reijän laippaan. Vikakoodi tulee siitä, että siellä haistelee jokin anturi EGR:n virtausta.
      Vikakoodi ei pistä konetta kuitenkaan vikatilaan vaan on puhtaasti hermoja häiritsevä juttu, koska ainakin mulla se vilkuttaa hehkun valoa silloin. Ja valo ei syty heti, vaan sillä voi jonkun aikaa ajella ilman vikavaloa. Jos en väärin muista niin sain kesällä ajella muutamia kymmeniä kilsoja ennen kuin se Caddyssä syttyi.

      Comment


        #4
        Kyllä ainakin AVF-koneellisen (-03 molemmat mitä on/ollut) voi huoletta laipata kokonaan. Tarpeita tarvitaan peltisakset, lätkä 1mm peltiä sekä porakone. EGR-putki yläpäästä venttiilin kohdalla auki ja tiiviste irti. Sitten tiivisteen ulkomuoto sekä reiät kynällä peltiin ja saksimaan sekä poraamaan.

        Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

        Taitaa olla vasta B7-mallisissa sellainen valvonta että se huomaa, mutta ainakin BPW on kuulemma sellainen vielä että se ei huomaa. Olisiko vasta 16-venttiilisissä sellainen ECU joka haistelee?

        Comment


        • #5
          Ainakin porukoiden 03 passat tuolla 130 heppasella 1.9 koneella, antaa vikakoodin jos egr:n tulppaa. Laippausta en ole kokeillut.

          Comment


            #6
            Tarkoittanet tulppauksella että ohjausletkuun laitetaan tukko, kun taas laippaaminen on sen paksun putken tiivisteen vaihtamista? En ole jaksanut vaivautua em. selityksen mukaan tulppaamaan, laippaamisella varmistaa sen että paskaa ei mene kanavistoon sanoo sitten EGR, ECU tai alipaineet mitä vain.

            Comment


            • #7
              jarrun putsaus spray on tuohon pesu hommaan hyvää ainetta.

              Comment


                #8
                Kiitoksia vastauksista.

                Tuo ohjausletkun tulppaaminen antaa koodin, paineitahan tuolla aika tarkkaan seurataan... En mä kyllä tuossa EGR-systeemin kyljissä nähnyt antureita joten lieköhän sieltä savuja haistelee (tieysti mä nyt oon suhteellisen sokea kaveri)?! Uudempiin 2.0 tdi:hin saa ihan varaosanumerollakin sellaista "EGR-tiivistelaippaa" jossa pieni reikä (tietenkään en juuri nyt löydä viestiketjua missä moisesta oli puhe saa linkata jos löytää)... sellainen ei kuitenkaan tähän varmaan sovi?!

                Mutta kuinka käy tuon laippaamisen kanssa? Kokemuksia tai mutuja olisi kiva tietää ennakkoon... Tai no kävi kuinka kävi tuo laippaaminen on nyt siis se vaihtoehto mitä lähdetään tekemään. Tuollainen puoli-ilmainen pakosarjan ja egr:n väliin tuleva laippa tuli tilailtua, ihan vaan siksi etten leikkaa peltisaksilla sormeeni. Pitäisiköhän/kannattaisikohan tuo systeemi tukottaa myös toisesta päästä? Eli tilata myös toinen (samanmoinen!??) laippa. Eihän tuolta mikään tuon jälkeen läpi virtaa, mutta lähinnä siksi ettei sada p*skaa mitä sinne on kertynyt?! Ei tuo softauksessa disablointikaan ole poissuljettu vaihtoehto kun jotain ohjelmaa tonne laitellaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.

                Comment


                • #9
                  Miten paljo toi egr:n vesijäähdytys vaikuttaa paskaantumiseen? Isukin autosta on nyt auki imusarja puhdistusta varte ja vähä yllätyin ettei karstaa aiva mahdottomasti ollu vaikka 270tkm on ajettu ja egr on toiminnas. Imuaukois ei ollu mitään, ainoastaan nokiset. Kone siis AVB automaatti. Automaatishan on jostain syystä vesijäähdytteinen takaisinkierto.

                  Comment


                    #10
                    Riippuu tuo likaantuminen monesta asiasta kuten ajotapa ja tuleeko kilsat maantieltä enemmälti. Ehkä osa myös millasta polttoainetta ja öljyä on tarjolla.

                    Ei tuota mun mielestä kahella laipalla tarte laittaa. JOs ei ole virtausta niin ei sinne paskaa tule

                    Comment


                    • #11
                      Entinen omistaja on kait tulpannut EGR:n, vai mitä voisi päätellä tuosta letkussa olevasta pultista? Onko joutunut tekemään muitakin tulppauksia, sokeita laippoja tai onko jotain pistoketta pitänyt irroittaa? En ainakaan pikaisella vilkaisulla nähnyt irti olevia liittimiä vapaana roikkumassa.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Vaikee sanoa. Pultti nyt vain on siinä, ettei pääse varmaan moskaa kalvolle.
                        Ylensä piisaa vain, kun irrottaa letkun ja laittaa laipan EGR:n putkeen. Magneettiventtiililtä ei tartte ottaa töpseliä irti ja siitä tulisikin turhaan vikakoodia sitten.

                        Comment


                          #13
                          Tyhmä kysymys tyhmältä... Mutta miksi tuo letku pitää irrottaa? eikö riitä että laippaa putken tuolta pakosarjan päästä?
                          Viimeksi muokannut ee-2; 21.3.2011, 11:11.

                          Comment


                          • #14
                            Oma kiesi on afn koneella ja 420tkm mittaris ja egr vielä käytössä. Vähän pelottaa kuinka kakkanen tuo on.
                            Onko toi imusarja kuinka hankala nypätä pois? Onko pelkoa katkeilevista pulteista tms? Tota mosaa ei kai ole aukastu joten varmaan sinne jotain on vuosien saatossa kertyny. -00 B5 AFN vehje siis kyseessä

                            Comment


                              #15
                              Ei se mikään vaikea ole ottaa irti. Työkalut vain sellaset, ettei pääse kuusikolot korkkaan liikaa.
                              Pulttien katkeemista en pelkäisi, koska on kuitenkin suhteellisen hellässä momentissa normaalisti. Hieman voi tarvita voimaa, että pultit napsahtaa auki.
                              6 vai 5 kuusiokoloruuveilla kiinni ainakin passatissa ja myös tuossa isommassa AEL koneessa.

                              Comment


                              • #16
                                Tossa jotenkin yritetty kuvailla kuvien kera hommaa, ei ole iso työ.

                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...1&postcount=18

                                Suurin työ on saada se imusarja puhtaaksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja työtä helpottaa huomattavasti kun pakokaasuja ei jäähdytetä nesteellä. Isukin passatis oli vähä taistelua niiden putkien kans ku purkasin sen, siinä ku on vesijäähdytys. Automaattien kirous. Sitä en tiedä miksi vain automaateis on tää jäähdytys. Sit vain kaupasta Sinin pulloharja ja sankoon kuumaa vettä ja Wurthin Pinelineä ja hinkkausta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kun egr:ää pienennetään vag-comilla niin nouseeko moottorin measuring blockis ilmamäärän actual arvo? Jos nousee niin näkyykö se jo tyhjäkäynnillä? Olis ny aika tärkiää tietää :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Näkyy ainakin jos vain laipataan. Muistaakseni speksit oli luokkaa 150-250g/s ja laipalla actual on luokkaa 400g/s tyhjäkäynnillä. Mutta mitä se tekee jos softalla vähennetään en osaa sanoa.

                                      muoks: tämä siis AVF:ssä.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X