Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkapokkaa kutvosen kanssa 2,5tdi (AFB)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokkapokkaa kutvosen kanssa 2,5tdi (AFB)

    Jaahans, yritetäänpäs saada tännekin jotain aikaiseks kun tuli taannoin asiasta mainittua: -Volkkarin nokipannu aloitti kiukuttelun tuossa loppiaisena, kun aamulla käynnistäessä kone "kilahti". Toisin sanoen kilahti yksi keinuvipu pois paikoiltaan perinteisin nokijumin johdosta. Viikkoa myöhemmin pamahti laturinhihnan kiristinpultti, kun ot-pumpun varoventtiili meni jumiin -28 pakkasessa. No, päätettiin sitten avata koneesta koko yläkerta ja samalla vähän silmäillä yleistilannetta. Venttiilit eivät kaivanneet kuin kevyen hionnan, ja uudet ohjurinkumit. Seetit sekä ohjurit olivat ok. kunnossa, joten ei niistä sen enempiä.

    Vaikka nokat eivät olleet 220tkm ajojen jäljiltä kovinkaan kuluneet, päätin vaihtaa ne koska on ollut ajatuksena kokeilla joskus korjaushiotuilla nokilla ja timanttipinnoitetuilla keinuilla. Tämä siksi, koska tarvikenokista on kuulunut kaikenlaista palautetta täälläkin. Pahimmat pilalla alle 50tkm ajoilla, toiset pysyvät kuosissa hienosti. -Tuumailin että tehdään nyt yks tällainenkin kokeilu jos vaikka olisi toimivakin idea. Hiotuissa varanokissa oli pahimmoillaan 0.25 millin kulumia, eli senverta niistä lähti pois. Tarkoituksena oli säilyttää vakionosto, eli perusympyrästä lahti kanssa tuo 0.25 milliä. Etukäteen oli kyllä pelko perseessä että keinujen asento menee entistä hullummaksi, sekä mahtaako tunkeissa riittää kompensointivarat.

    -Perse oli oikeassa, siitä edempänä.

    Tunkit ja keinut ovat inalaisia, joista viimenmainitut lähetin Espooseen Diarcille pinnoitettavaksi. Homma hoitui alle viikossa, ja päästin kasailemaan konetta. Laturin saranatappi sorvattiin "uusilla kuvilla" eli tehtiin laipallinen malli josta täälläkin on aiemmin ollut juttua. Pakettii vedettiin kasaan M10 10.8 pultilla entisen M8:n sijaan. Saas nähdä kestääkö. Tehostimen pumppu uusittiin samalla, kun tutkailujen jälkeen todettiin jotta ei kannata korjailla. -Siihen käy sitten muuten tilalle Motonetin kauppaama A4 1,8n pumppu, vaikka onkin eri varaosanumerolla. Pikkumodauksella sopi paikalleen ja oli puolet evukkaampi kuin orkkisosa marmorilla.

    Kone lähti asiallisesti tulille ja vaikutti käyvän suht ok. Kuitenkin panin heti merkille että apparin venakopan alta kuului voimakkaampi naputus kuin kuskinpuolelta. Asia alkoi vaivaamaan siinä määrin, että eilettäin päätettiin kurkata venakopan alle. Siellä oli päällisin puolin kaikki kunnossa, mutta kun katselin fikkarilla keinuvipuja, huomasin että pinnotteet oli lähteneet kävelemään. -Ja tämä kaikki vain 1500km ajon jälkeen! Ei siis ihme että nokkia kuluu jos ei siellä liukupinnoilla timanttikaan kestä :)

    Ettei tämä nyt liian ykstoikkoiseks menisi, niin otin tarkasteluun koneen alkuperäiset nokat. Ne hiotaan kuntoon siten, että perusympyrään ei kosketa ollenkaan ja nokista otetaan nostoa milli pois! -Arvatkaapas oliko vaikeeta saada virinokkia tekevä mestari suostuteltua moiseen downgradeen... Kun asian taustoja pähkäiltiin, totesin mm. Diffaksen mittailleen jotta vakiokanavilla viiden millin noston jälkeen ei tapahdu virtauksissa enää mitään muutosta. Tuo loppu nosto ainoastaan kuormittaa nokan kärkeä? Kuulostaako edes osin järkevältä? Lisäks nokat menee Bodykotelle nitraukseen. Vaikka olenkin kuullut että Nitrocci vääntelee akselit, kyseisestä puljusta kerrottiin että huoleni on aiheeton.

    Kone on tarkoitus ottaa nokalta pöydälle ens viikolla, sillä samalla korjataan koneen etupäästä se perinteinen öljyvuoto. Itse öljyistä sen verran että ajattelin kokeilla piruuttani jollakin toisella kuin Tebikan diamondilla. Uskaltaisko ihan Mobilin delvac superia kaataa ;) Siinä kun on vielä tuota ZDDP:tä. -Vai miten lienisi toisesta äärilaidasta joku Valvolinen VR1. Siinä on tota sammaa lisuketta joukossa.

    -Tässäpä nämä. Ottakaat vapaasti kantaa älyttömiin kokeiluihini!
    Viimeksi muokannut okkim; 24.2.2011, 20:51. Perustelu: Pientä rivityksen korjailua

    #2
    Liekö timattipinnoituksessa ollut jotain erroria? Ei mee kaaliin miksi ei nostajat ole kompensoinut peruskehän muutosta, joka on oikeastaan paljon pienempi kuin monissa kuluneissa nokissa/laahareissa. Omissaki vanhoissa oli lähtenyt reipasta millia laahareista + hieman nokan kulumaa ja silti olivat pelissä mukana. Netissäki on hurjia kuvia ollut kuluneista nokista ja silti on pelannut. Toisinpäin voi kyllä tulla sitten vähä ongelmaa.

    Se kun ottaa millin kärjestä pois, niin se o sit 2mm nostoa pois. :)

    Comment


    • #3
      Tuttava iski Mobilin delvacit AFB koneeseen ja kuulemma hiljeni käyntiääni heti. Pitkän linjan diesel mies, kun tallin takaa löytyy iso tynnyri tuota mm. traktoreita varten..

      Comment


      • #4
        Omissaki vanhoissa oli lähtenyt reipasta millia laahareista + hieman nokan kulumaa ja silti olivat pelissä mukana.
        Raklatteliko kone pahasti kuluneilla kamppeilla? Kyllähän se varmaan kompensoitui, mutta mihis suuntaan se nokan kosketusalue siirtyy laahurilla kun perusympyrä pienenee? Se perskules liikkuu lähemmäs tunkkia. -Ei hyvä.

        Toi delvacci-juttu saattaa aluks tuntua vitsiltä, mutta olen tässä yrittänyt perehtyä ölppien syvempään olemukseen sen minkä nyt äly riittää. Tuo zddp on sinkkiditiofosfaatti joka moottorinvalmistajien vaatimuksesta on jätetty öljyistä pois koska se lyhentää katalysaattorin ikää. Yks sen tärkeimmistä tehtävistä on voidella venttiilikoneistoa. Tämä nimenomaan laahurimallisissa vehkeissä. Kun nettiä pöyhii, törmää delvacciin mitä ihmeellisimmillä foorumeilla. -Eikä kyseessä ole raktoriharrastajat. Jenkki- ja voortimiehet ovat yhtälailla purjeessa nokkiensa kanssa näillä nykyöljyillä. Ainoo askarruttava juttu on mineraaliöljyn kuuman pään viskositeetti, muutenhan ko. öljy on voiteluominaisuuksiltaan synteettistä parempi. Muut ominaisuudet on sitten asia erikseen.
        Viimeksi muokannut vitonen; 24.2.2011, 22:35.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja vitonen Näytä viesti
          Raklatteliko kone pahasti kuluneilla kamppeilla?
          Ei kyl ollut mitään havaittavaa ääntä, normaalin kovan raksutuksen lisäksi.
          Samalla lailla se kävi uusillaki nokilla. Kohtahan selvii miten on Estasin nokat pelittäny koneessa 50tkm ajon jälkeen.

          Btw multaki löytyy yksi kierros oem nokkia 0.1mm kulumalla ja kohta sit lisää. :)

          Comment


          • #6
            Hieman ot, mutta itselläni nyt yksi kesä takana prätkällä Delvacilla. Pieneni reilusti 1500cm3 V2 koneen öljynkulutus ja moottorin äänet (mitä nyt about suorien putkien lisäksi kuulee) ehkä (?) pienenivät. Ja kytkin toimii kuin unelma.

            Tuo Delvac on mp-harrastajille ollut tuttua litkua jo vuosikaudet, joten ihmettelen kovasti jos se ei tuollaiseen nokilekaan kävisi, kun toimii 16 000rpm kiertävissä singereissäkin...

            Comment


              #7
              Motonetissä ei ollu kuin yhtä pumppua kaupan tähän ikäluokkaan. oliko kyseessä tämä pumppu 17-8514, ja mitä muutoksia tarvi tehä?? Itellä ois uusinta ottelu tiedossa ton jakopään kans niin vois samalla ton pumpun uusia kun pitää melkoista saundia sekin.

              Jotain kymmeniä tuhansia delvaceilla takana eikä ongelmaa. Motskarissa jo useampi vuosi delvacilla eikä siinäkään ongelmia.

              Comment


              • #8
                -Imumutkaa kiersin pokstongeilla muutaman asteen siinä laipassaan johon prässäämällä kiinnitetty. Lisäks muistaakseni yks kiinnityskorva piti sahata pois koneen pukista. Siinä kun on vaihtoehtoja eri pumpputyypeille. Volkkarin alkup.pumppu oli 120bar, tämä 110bar. Eroa ei ratissa huomaa, liekö vanha pumppu jo senverta kuoleentunut ennen lopullista nitkahdusta...

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja vitonen
                  -Arvatkaapas oliko vaikeeta saada virinokkia tekevä mestari suostuteltua moiseen downgradeen... Kun asian taustoja pähkäiltiin, totesin mm. Diffaksen mittailleen jotta vakiokanavilla viiden millin noston jälkeen ei tapahdu virtauksissa enää mitään muutosta.
                  Jos venttiileitä liikuteltaisiin pneumaattisesti tai sähkösolenoideilla niin silloin maksiminosto voisi olla tuo 5mm, mutta kun nokka-akseli ei voi olla neliskanttinen niin tarvitaan enemmän nosto, että tuo 5mm virtausikkuna on riittävän pitkä. Jos nokka-akselin maksimi nosto on 5mm niin se on auki sen vaan muutaman kymmenen astetta ja korkeammalla nostolla venttiili on auki sen 5mm paaljon pitempään vaikka siitä korkeammasta nostosta ei sinäänsä tulisikaan tässä kannessa hyötyä.
                  Viimeksi muokannut arto s; 6.8.2011, 23:56. Perustelu: lainauksen koodaus

                  Comment


                  • #10
                    Hyvin se ainakin toimii, eikä kulumia ole ilmennyt. -Toisaalta se nostokin on ihan jotain muuta, kuin 5mm.

                    Comment

                    Working...
                    X