Jaahans, yritetäänpäs saada tännekin jotain aikaiseks kun tuli taannoin asiasta mainittua: -Volkkarin nokipannu aloitti kiukuttelun tuossa loppiaisena, kun aamulla käynnistäessä kone "kilahti". Toisin sanoen kilahti yksi keinuvipu pois paikoiltaan perinteisin nokijumin johdosta. Viikkoa myöhemmin pamahti laturinhihnan kiristinpultti, kun ot-pumpun varoventtiili meni jumiin -28 pakkasessa. No, päätettiin sitten avata koneesta koko yläkerta ja samalla vähän silmäillä yleistilannetta. Venttiilit eivät kaivanneet kuin kevyen hionnan, ja uudet ohjurinkumit. Seetit sekä ohjurit olivat ok. kunnossa, joten ei niistä sen enempiä.
Vaikka nokat eivät olleet 220tkm ajojen jäljiltä kovinkaan kuluneet, päätin vaihtaa ne koska on ollut ajatuksena kokeilla joskus korjaushiotuilla nokilla ja timanttipinnoitetuilla keinuilla. Tämä siksi, koska tarvikenokista on kuulunut kaikenlaista palautetta täälläkin. Pahimmat pilalla alle 50tkm ajoilla, toiset pysyvät kuosissa hienosti. -Tuumailin että tehdään nyt yks tällainenkin kokeilu jos vaikka olisi toimivakin idea. Hiotuissa varanokissa oli pahimmoillaan 0.25 millin kulumia, eli senverta niistä lähti pois. Tarkoituksena oli säilyttää vakionosto, eli perusympyrästä lahti kanssa tuo 0.25 milliä. Etukäteen oli kyllä pelko perseessä että keinujen asento menee entistä hullummaksi, sekä mahtaako tunkeissa riittää kompensointivarat.
-Perse oli oikeassa, siitä edempänä.
Tunkit ja keinut ovat inalaisia, joista viimenmainitut lähetin Espooseen Diarcille pinnoitettavaksi. Homma hoitui alle viikossa, ja päästin kasailemaan konetta. Laturin saranatappi sorvattiin "uusilla kuvilla" eli tehtiin laipallinen malli josta täälläkin on aiemmin ollut juttua. Pakettii vedettiin kasaan M10 10.8 pultilla entisen M8:n sijaan. Saas nähdä kestääkö. Tehostimen pumppu uusittiin samalla, kun tutkailujen jälkeen todettiin jotta ei kannata korjailla. -Siihen käy sitten muuten tilalle Motonetin kauppaama A4 1,8n pumppu, vaikka onkin eri varaosanumerolla. Pikkumodauksella sopi paikalleen ja oli puolet evukkaampi kuin orkkisosa marmorilla.
Kone lähti asiallisesti tulille ja vaikutti käyvän suht ok. Kuitenkin panin heti merkille että apparin venakopan alta kuului voimakkaampi naputus kuin kuskinpuolelta. Asia alkoi vaivaamaan siinä määrin, että eilettäin päätettiin kurkata venakopan alle. Siellä oli päällisin puolin kaikki kunnossa, mutta kun katselin fikkarilla keinuvipuja, huomasin että pinnotteet oli lähteneet kävelemään. -Ja tämä kaikki vain 1500km ajon jälkeen! Ei siis ihme että nokkia kuluu jos ei siellä liukupinnoilla timanttikaan kestä :)
Ettei tämä nyt liian ykstoikkoiseks menisi, niin otin tarkasteluun koneen alkuperäiset nokat. Ne hiotaan kuntoon siten, että perusympyrään ei kosketa ollenkaan ja nokista otetaan nostoa milli pois! -Arvatkaapas oliko vaikeeta saada virinokkia tekevä mestari suostuteltua moiseen downgradeen... Kun asian taustoja pähkäiltiin, totesin mm. Diffaksen mittailleen jotta vakiokanavilla viiden millin noston jälkeen ei tapahdu virtauksissa enää mitään muutosta. Tuo loppu nosto ainoastaan kuormittaa nokan kärkeä? Kuulostaako edes osin järkevältä? Lisäks nokat menee Bodykotelle nitraukseen. Vaikka olenkin kuullut että Nitrocci vääntelee akselit, kyseisestä puljusta kerrottiin että huoleni on aiheeton.
Kone on tarkoitus ottaa nokalta pöydälle ens viikolla, sillä samalla korjataan koneen etupäästä se perinteinen öljyvuoto. Itse öljyistä sen verran että ajattelin kokeilla piruuttani jollakin toisella kuin Tebikan diamondilla. Uskaltaisko ihan Mobilin delvac superia kaataa ;) Siinä kun on vielä tuota ZDDP:tä. -Vai miten lienisi toisesta äärilaidasta joku Valvolinen VR1. Siinä on tota sammaa lisuketta joukossa.
-Tässäpä nämä. Ottakaat vapaasti kantaa älyttömiin kokeiluihini!
Vaikka nokat eivät olleet 220tkm ajojen jäljiltä kovinkaan kuluneet, päätin vaihtaa ne koska on ollut ajatuksena kokeilla joskus korjaushiotuilla nokilla ja timanttipinnoitetuilla keinuilla. Tämä siksi, koska tarvikenokista on kuulunut kaikenlaista palautetta täälläkin. Pahimmat pilalla alle 50tkm ajoilla, toiset pysyvät kuosissa hienosti. -Tuumailin että tehdään nyt yks tällainenkin kokeilu jos vaikka olisi toimivakin idea. Hiotuissa varanokissa oli pahimmoillaan 0.25 millin kulumia, eli senverta niistä lähti pois. Tarkoituksena oli säilyttää vakionosto, eli perusympyrästä lahti kanssa tuo 0.25 milliä. Etukäteen oli kyllä pelko perseessä että keinujen asento menee entistä hullummaksi, sekä mahtaako tunkeissa riittää kompensointivarat.
-Perse oli oikeassa, siitä edempänä.
Tunkit ja keinut ovat inalaisia, joista viimenmainitut lähetin Espooseen Diarcille pinnoitettavaksi. Homma hoitui alle viikossa, ja päästin kasailemaan konetta. Laturin saranatappi sorvattiin "uusilla kuvilla" eli tehtiin laipallinen malli josta täälläkin on aiemmin ollut juttua. Pakettii vedettiin kasaan M10 10.8 pultilla entisen M8:n sijaan. Saas nähdä kestääkö. Tehostimen pumppu uusittiin samalla, kun tutkailujen jälkeen todettiin jotta ei kannata korjailla. -Siihen käy sitten muuten tilalle Motonetin kauppaama A4 1,8n pumppu, vaikka onkin eri varaosanumerolla. Pikkumodauksella sopi paikalleen ja oli puolet evukkaampi kuin orkkisosa marmorilla.
Kone lähti asiallisesti tulille ja vaikutti käyvän suht ok. Kuitenkin panin heti merkille että apparin venakopan alta kuului voimakkaampi naputus kuin kuskinpuolelta. Asia alkoi vaivaamaan siinä määrin, että eilettäin päätettiin kurkata venakopan alle. Siellä oli päällisin puolin kaikki kunnossa, mutta kun katselin fikkarilla keinuvipuja, huomasin että pinnotteet oli lähteneet kävelemään. -Ja tämä kaikki vain 1500km ajon jälkeen! Ei siis ihme että nokkia kuluu jos ei siellä liukupinnoilla timanttikaan kestä :)
Ettei tämä nyt liian ykstoikkoiseks menisi, niin otin tarkasteluun koneen alkuperäiset nokat. Ne hiotaan kuntoon siten, että perusympyrään ei kosketa ollenkaan ja nokista otetaan nostoa milli pois! -Arvatkaapas oliko vaikeeta saada virinokkia tekevä mestari suostuteltua moiseen downgradeen... Kun asian taustoja pähkäiltiin, totesin mm. Diffaksen mittailleen jotta vakiokanavilla viiden millin noston jälkeen ei tapahdu virtauksissa enää mitään muutosta. Tuo loppu nosto ainoastaan kuormittaa nokan kärkeä? Kuulostaako edes osin järkevältä? Lisäks nokat menee Bodykotelle nitraukseen. Vaikka olenkin kuullut että Nitrocci vääntelee akselit, kyseisestä puljusta kerrottiin että huoleni on aiheeton.
Kone on tarkoitus ottaa nokalta pöydälle ens viikolla, sillä samalla korjataan koneen etupäästä se perinteinen öljyvuoto. Itse öljyistä sen verran että ajattelin kokeilla piruuttani jollakin toisella kuin Tebikan diamondilla. Uskaltaisko ihan Mobilin delvac superia kaataa ;) Siinä kun on vielä tuota ZDDP:tä. -Vai miten lienisi toisesta äärilaidasta joku Valvolinen VR1. Siinä on tota sammaa lisuketta joukossa.
-Tässäpä nämä. Ottakaat vapaasti kantaa älyttömiin kokeiluihini!
Comment