Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0l TDI ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0l TDI ei käynnisty

    ASB moottori -07 a6
    Vikakoodeja oli railin paineesta ja polttoaine ei kulje painepumpulta eteenpäin, suodatin ja siirtopumppu ok.

    painepumppu uusittu ja muuten sama homma mutta Ei vikakoodeja, railin paine +300bar kaikki vaikuttais toimivan

    Ideoita?
    Attached Files

    #2
    Missä vaihdoitte pumpun?
    Jos paine on tosiaan vain tuo 300 bar niin ei se riitä mihinkään tai paineanturi on sökö.

    Comment


    • #3
      Startatessa 300 bar on kyllä sellainen lukema että pitäisi lähteä käymään. Jos suutinputkea löysää niin ruikkiiko kunnolla?

      Comment


      • #4
        Kyllä se nyt taitaa olla niin että se 300baria ei riitä, eli suuttimien toiminta vaatii korkeamman paineen. Suutinhan se vasta säätää sitä ruiskutusta tarpeen mukaan, pumppuhan tuottaa sitä vakiopainetta jatkuvasti.
        Suutinputkesta ei kyllä ruiki, siitä vaan sitten tulee tavaraa jos on tullakseen, vasta suutin ruikkii...

        Comment


        • #5
          Pumppu vaihdettiin ihan tossa hallin lattialla?
          Startilla ~200rpm pumppu tarjoaa sitä jotain 300-400bar, jotenkin luulis ettei se oikein noilla moottorin kierroksilla enempää?
          Suutinputkea avaamalla, starilla pyörittäessä väitän että painetta On ja ainetta tulee.

          Comment


          • #6
            Nyt lieneekin kyse siitä että se suutin ei päästä (ECU) ainetta läpi kun vaadittu raja-arvo ei täyty.
            Kyllähän se löpö sitten paukahtais jos sitä palotilaan asti menisi...

            Lisäyksenä vielä että vaivaksihan riittää esim. paineanturin virhe koska sen mukaan moottorin ohjaus toimii...

            Lisäyksen lisäys pienen tutustumisen jälkeen, 200 bar pitäisi manuskan mukaan riittää ruiskutuksen käynnistymiseen ECU:lle ja ECU lopettaa ruiskutuksen kun paine laskee 130 bar alle. Tuon infon mukaan on sitten vika jossain muualla, eli joku on rikki tai rikottu tai jäänyt irti.
            Miksihän se korkeapainepumppu sitten yleensäkin on vaihdettu?
            Viimeksi muokannut Pende; 10.1.2011, 15:25.

            Comment


            • #7
              Mielenkiinnosta kyselen, onko konetilaa pesty viimeaikoina? Jos CR-paineanturiin pääsee vettä sähköliittimen puolelta, niin se on morjens.

              Comment


              • #8
                Sammui ajosta.
                Paineanturin johto irti näyttää paineeksi ~326,6bar.
                Anturi antama tieto vaikuttais toimivan loogisesti vs miten kama suhahtaa suutinputkesta startatessa.
                uskoisin sen olevan ok. Konehuone ei vaikuta siltä että olis juur pesty.
                Pumppu vaihdettiin siksi että vanha ei tehnyt painetta.

                Suuttimesta ei tule ainetta ulos ja yleismittarilla hämmästeltynä jotain käskyn kaltaista kuitenkin tulisi.

                Comment


                  #9
                  Nopea kysymys, toimiiko startti oikeasti? eli lähteekö pyörittämään?
                  Itsellä oli startin solenoidi mennyt mystisellä tavalla entiseksi. Kaikki vaikutti muuten olevan OK, mutta ei vain lähtenyt tulille.

                  Olinpa hidas..

                  Taitaa auttaa vain peruuttaminen. Eli minne asti tulee tavaraa. tukos linjassa?

                  Comment


                  • #10
                    Siinähän on kaksi sähköistä anturia 1 bankissa paineen säätöventtiili N75 ja 2 bankissa painesensori G247, noiden viat nyt pitäisi näkyä testerilläkin kuten muutkin moottorinohjauksen viat.
                    Kuitenkin lienee selvää että käsky ei käy suuttimille päästää löpöä perille, että jossain ei tieto kulje tai ole oikeaa...

                    Comment


                      #11
                      Missä sepitätte autoa ? Vähän turha arvailla kun ei tiedä mitä tietoa korjaamolla/korjaajalla pitäisi olla /ei ole saatavilla. Voihan olla, että siirtopumppu on silti rikki, CR-pumppu ehkä tekeekin paineen, mutta jos tietoa tai ainetta ei tule CR-pumpulle asti niin ei anna käynnistyä.

                      Siirtopumppukin voi hajota lennosta. Jotenkin vaan tuntuisi, että paineanturi, ruiskusuutin vika tai ajonesto olisi kyseessä. Saksassa Audi on maksanut jopa aika vanhoihin autoihin uusia suuttimia, ne kun nääs ovat hajonneet ns käsiin.

                      Comment


                      • #12
                        No joo, onhan siinä vielä yksi venttiili joka voi stopata syötön, tuollainen joka mahdollisen polttoaineletkuvaurion yhteydessä toppaa motin seisoksiin ettei mene tankki tyhjäksi tielle tietämättä mitään.
                        10-bar pressure-holding valve G410, tuollainen nimittäin, se on yhteydessä myös suuttimien ylivuotoon ja sen tietty paine-ero stoppaa koneen eli lopettaa ruiskutuksen. Toki senkin pitäisi näkyä testerillä...

                        Comment


                        • #13
                          Kaikki autosta näkemällä/testaamalla ja testerillä irti saatava on käsillä.

                          Suodattimelta tavaraa tulee, riittävästi.
                          Vois koittaa saada siirtolinjan painetta mitattua. Jos siirtopumppu kyykkää kun tulee vastusta..
                          Ajatuksia paineesta?
                          Silti hämää se että miksi vanhalla painepumpulla ei tehnyt lainkaan painetta railiin?
                          ruiskusuutin-vika se vois olla, mutta ettäkö kaikissa. olis kait se jo lähteny sahaamalla, tai edes luvannu?
                          Tietty on kai sekin "worst case scenario" että vanhasta painepumpusta irronnu jotain ja tukkinu suuttimet, tuskin..
                          Paineanturikin lienee jo pois suljettu kun sekin tuntuis ehjältä.

                          Myöskin ajon-esto ja starttimoottori lienee pois suljettu kun kuitenkin pyörittää :)

                          G410 ei ole sähköinen eli se ei koodia anna.
                          Senkin toiminta on vähän hämärä. Se siis pitää suuttimien paluupuolella 10bar ja vertaa sitä mihin, railin paluu paineeseen?

                          Comment


                          • #14
                            G410 taitaa vaikuttaa suoraan suuttimiin, eli tulppaa sen piezo hommelin siellä.
                            Permeability in opposite direction
                            at 0.3 - 0.5 bar for charging
                            the injectors following repairs.
                            Pumpun paluupainehan on vain 1,8 bar sallittu, eli ellei se paine pysy 9,5 barin pälle niin systeemi pysähtyy.
                            Ilmeisesti tuo 1,8 baria vastapainetta pitää sen normaalisti raja-arvoissa, tiedä häntä...

                            Comment


                              #15
                              Vanhemmissa vehkeissä ajonesto antaa moottorin käynnistyä, mutta sammuttaa sen heti ~1 sekunnin päästä. Eli ei kannata luottaa siihen että antaa startata. Mutta tuskinpa vika siinä on.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt meni arpomiseksi, kopioitu suoraan volle-foorumilta: ;)

                                Vika saattaa olla suuttimien ohivuodoissa.
                                Helppo testata, eli moottorin suoja nostamalla pois,
                                suuttimien paluuletkuihin jotain kirkasta letkua ½ metrin pätkä jokaiseen,
                                ripustat ne letkut ylös ja starttaat.
                                Jos johonkin letkuun/letkuihin tulee moninkertainen määrä dieseliä,
                                suutin vuotaa. Vaikuttaa huomattavasti käynnistyvyyteen kylmänä,
                                pakkasilla kone ei vain pyöri riittävästi -> ei tarpeeksi painetta korkeapainepumpulta
                                -> suuttimet ei aukea...

                                Comment


                                • #17
                                  Sen verran vielä tuosta suuttimien kanssa leikkimisestä että se ei ole leikin asia. Suuttimet nimittäin toimii 110-148 voltin jännitteellä, paineesta riippuen, että sieltä saa ihan kivasti kynsilleen kun sopivaan paikkaa sörkkii. Eli ne ei aukea vaikka painetta olisi 1000 baria ellei ne aktivoidu noilla jännitteillä ja lähde toimimaan ja säätymään....

                                  Comment


                                    #18
                                    Toi volle-foorumin ohje pätee ehkä tavis jakajapumppuihin, mutta miten se sopii Commonrail koneisiin? Niissä kuitenkin suuttimet aukee sähkösesti toisin kuin normi jakajakoneissa.

                                    Nykydieselit on edellee paineella syttyviä, joten jos vain pumppu syytää koneeseen ainetta ja suuttimet aukeaa niin pitäisi edes yrittää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noinhan se on, kunhan lähestulkoon yläkuolokohdassa suihkaa niin pamahtaa, se suihkaaminen on sitten hankalampi juttu kun se ei ole pelkästään siitä nesteen paineesta riippuva kuten perinteisissä ja pumppusuuttimellisissa, no, niissäkin on jo sotkettu sähköä mukaan...

                                      Vaikuttaisi siltä että parasta olla kotikonstein pitelemättä CR systeemin suuttimia kuin muitakaan vempaimia ellei ole korjaamokäsikirjaa kourassa ja tarvittavia vermeitä, kun sille hommalle voi kertyä sitten ylimääräistä hintaakin "opettelusta"...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Viime talvena oli samanmoinen tapaus, testerillä tiirailtuna kaikki näytti olevan ok. Rail paine n.300 bar startilla pyörittämällä... oli kaikki suuttimet sökönä. Oli kyllä ainutlaatuinen tapaus itelle. Tässä tapauksessa ensin oli menny siirtopumppu tankista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aikamoinen tapaus, sanoisin minäkin. En tosin usko että 6 kpl suuttimia menee ihan omaehtoisesti samassa rytäkässä, enkä oikein että se siirtopumppukaan sitä on aiheuttanut. Jos on niin sitten on valmistajalla itsetutkiskelun ja maksun paikka. Enemmänkin vaikuttaa että että joku "tekstailija" on kokeillut jotain omaehtoista testausta. Ihan kiinnostaisi kuka mahtoi maksaa ne suuttimet...

                                          Comment


                                            #22
                                            Koitetaan kaivaa jotain muistin syövereistä kun prujut on 200 kilsan päässä.
                                            300 bar pitäis olla ok paine käyntiinlähdön kannalta, tarkistaisin jos voisin.
                                            Suutin voi vuotaa, mutta tällöin ei paine nousisi riittäväksi. Enkä kyllä usko siirtopumppuunkaan, jos kerran rail- paine ei laske startatessa eikä auto edes lupaa.
                                            Jos yhdeltä suuttimelta ottaa piuhan irti ei loppujakaan ohjata. Ts. yksi oikosulussa/ paskana, jolta tämä nyt kieltämättä haiskahtaa, ei tuota sahaus toivottua tulosta.

                                            Yllättäen vagin tuntien ei taas vikakoodeja tule vaikka moottori olisi pudonnut kesken ajon..
                                            Jos vcds näyttää niin koita katsoa startatessa suuttimien arvoja, virallisella testerillä ohjatut toiminnot on myös kiva juttu.
                                            Jos mielenkiinto riittää, kannattaa myös suuttimille menevä johtosarja mitata ennen kuin kävelee suutinkauppaan. Suuttimien vastuksien ohjearvoja voi mös katsella, mutta enpä niitäkään tähän hätään muista. Vertailee keskenään niin eiköhän siitäkin ehkä jotain selvinne.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkos tässä moottorimallissa samanlainen "varotila", että jos yksi suutin rikkoutuu, niin silloin auton moottorinohjainlaite ei anna käynnistää autoa...?Näin ainakin uusimmissa 2.0tdi pumpparikoneissa...Näissäkin rikkinäisen suuttimen voipi testata vetämällä jokaisen suuttimen johdon yksitellen irti ja se suutin viallinen jonka kohdalla auto käynnistyy...

                                              Comment


                                              • #24
                                                traktorimaailmassa cr-suuttimia on mennyt kaikki 6 vaihtoon, jos on ollut vettä löpössä

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mielenkiinnosta utelisin, mahtoiko tämä 3.0 TDI koskaan lähteä käyntiin vai lähtikö auto paaliin?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikä voisi olla vikana, kun ei käynnisty, kolme neljä kertaa jaksaa yrittää, sitten akku sippaa??? Apuvirralla kokeiltu ja n. puolen tunnin starttailun jälkeen suostui lähtemään. Nyt teki toistamiseen tämän. Mitenkäs tuo mahdollisesti viallisen akun vaihto, pitääkö asettaa koneen päähän ja kuittailla jotain. Laakkosella sanoivat, että tyhjentyneen akun johdosta toistakymmentä häriötä koneessa, jotka täytyisi kuitata...akkuliikkeet toteavat, ettei tarvi muuta kun virtalähde konepellin alla oleviin napoihin ja uusi akku takakonttiin?
                                                    Vai onko vettä suodattimen pohjalla jäässä?
                                                    AUTTAKAA

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Akun uusintaan liittyen lukase tuo, akkuliikkeet puhuu roskaa.
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70882

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tankkipumppu hajoilee ehkä. Jos on webasto tms voi työntää ilmaa takaisin putkiin tai jotain. Nimimerkillä 7-8 stoppia Mäntuharjun metsissä eilen aamulla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei toimi

                                                          Ei ole webastoa eikä lohkoa autossa! On ihan lähellä käynnistymistä eli pyörittää siis reippaasti, mutta ei vain jaksa käynnistyä...mitenkäs hehkut? Tuossa -15 lähtee vielä ihan hyvin, mutta kun alkaa painua alle -20 niin ongelmaa tulee. Tankattu usea tankillinen jo -32 dieseliä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hehkut ja naftafiltteri tarkistukseen jos ei ole aikoihin katsottu. Onko tehty jakopääremppa kesällä tai syksyllä siis vielä lämpimän kelin aikaan? Jos olis vaikka ajoitus hiukan remontin jäljiltä pielessä. En tiedä kuinka kranttuja nuo kutoskoneet on tuon ajoituksen suhteen mutta sekin olis hyvä tarkistaa. Mitenkäs meneekö ilmakuplia pumpulle polttoaineen seassa? Taitaa olla tuonkin pumppu vielä aika herkkä ilmalle.

                                                            Tuo -20 on kylmälle diesel moottorille jo semmoinen lukema että ei siellä paljonkaan tarvitse olla häikkää niin ei se lähde. Sitten taas kun kaikki pelaa niin ainakin oma lähtee vielä -25, kylmemmässä ei ole tarvinnut onnkesi kokeilla. No oma jakajapumpullinen on kyllä aikapaljon kivikautisempi kuin tuo 2,7 tdi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X