Alkuperäinen kirjoittaja jyrkipes
Näytä viesti
Nyt raili ja se kp-pumpulle menevä kirkas putki olivat kuivia.
Kokeilin tuleeko polttoainetta suodattimelle irrottamalla pumpulta tulevan letkun suodattimesta. Kun pumpun laittoi VCDS:llä päälle-pois -tilaan, pieni virtaus näkyi mutta kun sen tukki kevyesti peukulla niin loppui tulo heti.
Otin vanhan siirtopumpun ja laitoin sen imemään dieseliä veneen tankista. Virtausta oli heti reilusti ja kokeeksi kytkin tuon testikombon syöttämään autoa. Lähti samointein käyntiin.
Purin tankin pumppua esiin ja kokeilin sen syöttöä suoraan tankista. Sama juttu, kevyt liru vain, joten vika ei ollut välillä olevissa letkuissa (tankilta-suodattimelle). Samalla huomasin että tankin sisällä roiskui polttoaine heti kun pumpulle antoi ohjauksen.
Nostin pumpun pois ja huomasin että roiske tuli ylimääräisestä nipasta. Kokeilin vielä erikseen venetankissa ja kyllä, soosi karkaa siitä pienemmästä nipasta, kun sen tukkii niin antaa painetta mukavasti ja virtaus kasvaa dramaattisesti "oikealla" puolella.
Alkuperäisessä tuo nippa on tukossa tai sieltä ei tule mitään. Tässä "yhteensopivassa" tarvikepumpussa sieltä tulee soppaa, mutta jos sen tukkii niin soppa siirtyi virtaamaan syöttöletkuun.
Koska parhaat ratkaisut yksinkertaisia, vetäsin nipan ruuvilla umpeen ja nyt aine siirtyy kuten moottori vaatii.
Ohessa pari kuvaa.
Epäselväksi jäi, onko tuo tarkoitettu joksikin ylipaineenestoventtiiliksi, eli jos paine kasvaa liikaa syöttöpuolella niin antaa tuosta toisesta nipasta vuotaa suoraan tankkiin. Muistelin nähneeni joissain tarvikepumpun kuvissa tuossa semmosen hatun mitä tässä pumpussa ei ollut.
Arvelen että kestää vielä tarpeeksi tuommoisenaan.
Comment