Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0l TDI ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja jyrkipes Näytä viesti
    Auto seisoi tunnin tai pari jonka jälkeen kävin pidemmällä koeajolla ja logitin paineita koko ajan. Nyt ei tullut yhtään sakkausta ja katson että auto tuli kuntoon.

    Kooste:
    -tankissa olevan siirtopumpun rele rikkoutuu
    -systeemi pääsee kuivaksi.
    -Rele uusitaan mutta se ei auta ilmaamaan (koska muualla vikaa?)
    -saadaan ilmat pois tukkimalla korkepainepumpun paluu ja auto käyntiin
    -pumpussa/railissa/muualla oleva ilma aiheuttaa alkuun sakkausta ja railipaine ei seuraa haluttua kun on paljon syöttöä
    -ongelma poistuu ajamalla

    Kohti seuraavaa vikaa ja uutta remonttia.
    Eipä ollutkaan. Vuorokausi myöhemmin kaupungilta hinaamalla kotiin.
    Nyt raili ja se kp-pumpulle menevä kirkas putki olivat kuivia.
    Kokeilin tuleeko polttoainetta suodattimelle irrottamalla pumpulta tulevan letkun suodattimesta. Kun pumpun laittoi VCDS:llä päälle-pois -tilaan, pieni virtaus näkyi mutta kun sen tukki kevyesti peukulla niin loppui tulo heti.
    Otin vanhan siirtopumpun ja laitoin sen imemään dieseliä veneen tankista. Virtausta oli heti reilusti ja kokeeksi kytkin tuon testikombon syöttämään autoa. Lähti samointein käyntiin.

    Purin tankin pumppua esiin ja kokeilin sen syöttöä suoraan tankista. Sama juttu, kevyt liru vain, joten vika ei ollut välillä olevissa letkuissa (tankilta-suodattimelle). Samalla huomasin että tankin sisällä roiskui polttoaine heti kun pumpulle antoi ohjauksen.
    Nostin pumpun pois ja huomasin että roiske tuli ylimääräisestä nipasta. Kokeilin vielä erikseen venetankissa ja kyllä, soosi karkaa siitä pienemmästä nipasta, kun sen tukkii niin antaa painetta mukavasti ja virtaus kasvaa dramaattisesti "oikealla" puolella.

    Alkuperäisessä tuo nippa on tukossa tai sieltä ei tule mitään. Tässä "yhteensopivassa" tarvikepumpussa sieltä tulee soppaa, mutta jos sen tukkii niin soppa siirtyi virtaamaan syöttöletkuun.
    Koska parhaat ratkaisut yksinkertaisia, vetäsin nipan ruuvilla umpeen ja nyt aine siirtyy kuten moottori vaatii.
    Ohessa pari kuvaa.

    Epäselväksi jäi, onko tuo tarkoitettu joksikin ylipaineenestoventtiiliksi, eli jos paine kasvaa liikaa syöttöpuolella niin antaa tuosta toisesta nipasta vuotaa suoraan tankkiin. Muistelin nähneeni joissain tarvikepumpun kuvissa tuossa semmosen hatun mitä tässä pumpussa ei ollut.

    Arvelen että kestää vielä tarpeeksi tuommoisenaan.
    Attached Files

    Comment


    • Mikäs ryhmänumero näis V6 on jolla saa pumppua ohjailtua? Oon va löytänyt 2.0tdi yms ohjeet UDS/Non UDS ja nehän ei päde näis. Eilen output testil hyrskytin pumppua, on siel eloa toki, mut ois kiva myös oikein hoitaa homma.

      Comment


        Muistaakseni b7 kopassa ei löydy sellaista kanavaa vcdsllä että saisi ajeltua tankkipumppua suoraan. Pitäisi saada jatkuvavirta sen releelle hyppylangoilla.

        Toinen audi ilmottaa vaan että laitappa jalka jarrulle ja ei siis inahdakaan. Siinä missä B7 ei merkitystä, vaan yrittää startata kumminkin päin.
        Voiskohan siellä nyt olla jarruvalokytkin viallinen, tai tippikepin tunnistin joka haistelee missä asennossa se on.

        Comment


        • Unohtui sanoa että "toinen audi" on 2016 A3 2.0tdiq 184hp S-Tronic, joten voipi olla eri toimintaperiaate. Mutta muistelisin jo -97 vuoden 626 Mazdasta, sekä -05 vuoden Mazda6 autosta, että jalka piti olla jarrulla jotta sai starttua...? Tästä kaikesta vaan tuli mieleen.

          Olikos tää tippikepin asentotunnistin missä, siinä kepin tyvessä olevassa ns. kasetissa joka nousee piirilevyineen könttänä ja siis kokonaisuutena isompi osa joka vaihtaen? Joskus tullut videoita katteltua yhdestä sun toisesta aiheesta, lähinnä yleisimmistä vioista.


          Mutta noin muutoin tämä A4 B7 joka nyt potilaana, antaa normaalisti vaihdella kepin asentoa ja MMI-näytöllä näkyy mitä valittuna, sekä se punainen valo palaa siin kepin tyvessä (jossa jalan ikoni), ja sammuu kun laittaa jalkaa jarrulle. Siitä huolimatta antaa startata tosiaan kumminkin tavoin. Olisipa toista B7 jolla testata havaintoa. Sade kun hellittää niin ihmettelemään sitä korkeapainepumpun hihnaa, en ole ikinä tarkastanut edes.

          Oispa ees jotain tolkun vikakoodeja, niin suoraviivaisemmin pääsis eteenpäin. :D


          Tankkipumpun rele josta mainitset, on kaiketi J17 ja löytyypi mistä? Periaatteessa output-testillä naksuttelemalla löytää sijainnin, mutta infot kelpaa. Nimittäin joka tapauksessa aion testata tuota pumppua ja mahdollisesti jopa vaihtaa sen, ettei leivo sitten joskus. Ja tuolla metodilla sais tankin tyhjättyä vaihdon ajaksi kenties helpoiten?
          Viimeksi muokannut mäggäri; 7.6.2021, 18:03.

          Comment


            No sekin on siellä ecun alla, ja oikeastaan tässä ei taida olla sen tankkipumpun pyörittelystä juuri hyötyäkään.

            Tämmöinen löytyi ulkomaan foorumilta:
            The relay is below ecu it has I light green wire going to it a 5 pin, the pump in the tank is only a scavenge pump and it feeds the common rail pump 1/2 bar it doesn't buzz on ignition or crank the common rail has a lift pump that sucks up 240 litres per hr. I'd try tow the car it could be a faulty crank sensor when it's towed it builds up impedance and fires. We have one in for engine rebuilds got all the pump equipment for testing. Ask a diesel specialist to check the common rail pump on the car with the Delphi sealed rail kit it's accurate and should put you in the direction of getting it solved.
            Tokikaan tippiä ei kannata paljoa hinailla.


            Sen verta monisäkeinen nyt tämä ongelma (avainten nollautuminen ei liittyne näihin jos kerta sulla oli jo akku irti) että jotain virta/maadotushäröäkin autossasi voi olla kun kerta ecuun ei yhteyttä yms. Oletko tarkistanut akun kaapelien kunnon ja maadoituspisteen?
            Yksi kokeiltava keino voisi olla vielä kertaalleen nollata ecuun liittyvät vikakoodit irroittamalla akunkengät ja laittamalla ne hyppylangalla yhteen ja pitää yhdessä n. 15s. Purkaa näin jäännösvirrat eculta, jos siellä nyt jotain olisi niin tämä voisi nollata viat.
            Viimeksi muokannut vV8m5; 8.6.2021, 01:24. Perustelu: Aikalisäys

            Comment


            • Vaihtelin eilen sen kiristäjän ja CR-pumpun hihnan, josta sai lisää tekemistä jahka auto käy, eli imusarjat pois ja niiden puhdistus. :D Kiristäjä jonka otin pois oli audilogoin (liekö ollut alusta asti) hihna aika huonona mut hampaat tallessa.

              Sitten vois vaihtaa kampiakselin asentotunnistimen, hehkut, hehkureleen, vesipumppu yms. mitä mieleen tuleekaan, jotta mukavampi fiilis ajella kun tietää että hoivattu on.
              Viimeksi muokannut mäggäri; 8.6.2021, 11:20.

              Comment


                Hyvähän se on kaikki kerralla uusia kun siellä touhuaa. Suosittelisin myös tilaamaan uudet hehkun hatut. Teppospiidiltä n. 30e kpl ja siinä tulee n. puolimetriä johtoa niin voi tehdä liitoksen johonkin kauemmas ja ehjään paikkaan.
                Tärkeintä tietysti olis saada se käyntiin ensin, vai joko pärähti?

                Comment


                • Tokihan sellanenkin tulee mieleen, kun aikoinaan ei vikakoodeja ja ryytyi ajosta. Kolmantena iltana otin ahdinta auki liitoksistaan, niin ahdin oli 100-0 jumissa ja pakokaasut ei päässy kiertämään vapaasti. Hyvin käynnistyi kun moottori pääs puhaltamaan ulos. Ahdin lähti huoltoon ja jo pelitti taas.

                  DPF valoa vilkutellut oisko neljästi parin vuoden aikana, varmaan tarttis sekin tsekkaa taas.

                  Kumma kyl että täl kertaa oikuttelematta ruutuun, paluu autolle, ei käynnisty.

                  Ja ei ole edes luvannut vielä.
                  Viimeksi muokannut mäggäri; 8.6.2021, 14:06.

                  Comment


                  • Joku pieni muistilista ois aika jees niiden osalta jotka käynnistymisongelmien puoleen olennaisia, laitan tilaillen tilpehöörit tänään. Sellaisia huoltokohteita ikään kuin joille tulis antaa huomiota. Autolla 225tkm nyt.

                    Aiemmissa viesteissäni listasinkin jotain ja muiden mainitsemia;

                    Hehkut (metalliset?)
                    Hehkurele
                    Hatut hehkuille
                    Kampiakselin asentotunnistin
                    kasa suodattimia

                    Jotain muuta?

                    Saiko suuttimien arvoista mitään irti vain startilla pyörittäen?


                    Kun nää perushommat kunnossa ja tankkipumppu testattuna, niin varmaan aika kääntää katse ecua kohti, tiedä vaikka "aivot" solmussa ja täten mikään ei kommunikoi keskenään.

                    Mul on pari logia viel silloin kun jumahti, otin ennen putsausta, starttailin, otin uutta logia et mitä jää jäljelle. Tuo mitä aiemmin laitoin VCDS:n logia oli nyt pihoissa ollessa parkissa.
                    Viimeksi muokannut mäggäri; 9.6.2021, 10:39.

                    Comment


                      Nuo hehkunhatut heitin ehdotuksena että jos murenevat irroittaessa, omassa 390tkm ajetussa ne menikin kaikki palasiksi.
                      Ja metallihehkut menee näihin a4:n v6 tdi-koneisiin.
                      Hehkujen vikaisuus ei pitäisi kyllä käynnistykseen vaikuttaa noin radikaalisti. Kokeilitko jo tuota ecun nollaamista akunkengät yhteen kytkemällä?
                      Eihän pelkääjän (tai kuskin) lattiamaton alla ole vettä, ettei tipin poksi ole uinut ja liitännät hapettuneet?

                      Saiko suuttimien arvoista mitään irti vain startilla pyörittäen?
                      Eipä saa.

                      Comment


                      • Aikoinaan Passatin kanssa opin tuon vaikeimman kautta, että akkukaukalon pohjaproppu on hyvä pitää puhtoisena. ;) Siinä meni tovi kuivatellessa ja ottaessa lattiamattoa ylös jotta ilma kiertää paremmin. Nyt tuossa B7 on uusi 100Ah Exide, malliltaan EA1000, putsailin samalla kaikenmaailman kolot imuroiden ja muut tauhkat laappien pois.

                        Tipin box, luulin että on vaihteiston sisällä kuten multitroniceissa, joissa tuo on ilmeisen vikaantuva kohde... Vai onko sitten laatikossa joku omansa viel sisuksissa?


                        Teen tuon akunkenkien yhteenlaiton tänään tai huomenna ja käyn kädellä painelees lattiamattoja et jos löytyisikin kosteutta jostain.
                        Viimeksi muokannut mäggäri; 9.6.2021, 19:04.

                        Comment


                          Pelkääjän jalkatilassa maton alla tippipoksi. Nosta vaan ihan suosiolla sitä mattoa, ottaa sen oven alareunan muovilistan pois niin mahtuu sen verran raottamaan mattoa että kädellä tunnustelee ja näkee sen poksin.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Noisy Näytä viesti
                            Auto on Audi A4 B7 2007 2.7TDI (BPP) Multitronic. Vilkuttaa mittaristossa PRNDS-valoja, pyörittää mutta ei starttaa. Ongelma oli aluksi satunnainen, mutta nyt esiintyy lähes joka kerta kun pitäis käynnistää.
                            Selvisikö tämän ongelman syy? Minulla on samanlaiset oireet autossa, moottori tosin bensakone 1.8t mutta muuten samanlainen auto.

                            Comment


                            • Auto kävi korjaamolla, jossa vaihdettiin ECUn alta oikeanpuoleinen rele 395 ja ongelma oli taas hetken poissa. Nyt on alkanut taas satunnaisesti oireilla ja kun vika esiintyy, auttaa kun lyö ECUn koteloa nyrkillä virtojen ollessa päällä. ?
                              Viimeksi muokannut okkim; 26.6.2021, 21:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Noisy Näytä viesti
                                Auto kävi korjaamolla, jossa vaihdettiin ECUn alta oikeanpuoleinen rele 395 ja ongelma oli taas hetken poissa. Nyt on alkanut taas satunnaisesti oireilla ja kun vika esiintyy, auttaa kun lyö ECUn koteloa nyrkillä virtojen ollessa päällä. ?
                                Kiitos, kirjoitinkin jo tuonne sähköpuolelle toisen postauksen ennen kuin luin tämän vastauksen, päädyin vikakoodien lukemisen jälkeen epäilemään sama juttua (ECUn rele). Ajattelin kokeilla vaihtaa tuon relen itse jahka saan sellaisen jostain tilattua.

                                Comment


                                • Auto aloitti nykimisellä ja tehon alenemisella koko homman moottoritiellä. Seuraavalla käynnistyskerralla auto tuntui kun se olisi käynyt vajaalla. Sitten mukaan tuli kaasun vastaamattomuus ja sammuminen. Sen jälkeen autosta luettiin vikakoodeja ja siellä oli p1577 moottorin oikean kiinnityksen magneettiventtiili, p1063 polttoaineenpaineen säädin raja-arvon alapuolella, p1569 vakionopeudensäätimen kytkin epäuskottava signaali, p161c ja p161d hehkut 3 ja 4.​Nollauksen jälkeen auto kuulosti käyvän normaalisti ja sammui parin sekunnin kuluttua ja vikakoodit pomppasi takas. Yritin kuunnella polttoainepumppua kun otin takapenkin irti mutta ei sieltä mielestäni kuulunut mitään, lienee johtuiko alhaisesta akun varauksesta. Mitähän lähtisi kokeilemaan, akun täytön jälkeen?​​​​​​

                                  Comment


                                    Tässä ollu vastaava:
                                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-tehoton/page2
                                    Tuossa vika oli ollut polttoainetukin päässä olevan painesäätimen liitin.
                                    Eli sinnepäin (liitin, johdot tai itse säädin) syyttävää sormea osoittaisin.
                                    Pumpun hihnankin vois tarkistaa onko hampaat tallella.
                                    Tuo P1063 on nyt se koneen käyntiin vaikuttava vikakoodi.

                                    Comment


                                    • Kiitos, se taitaa olla tuo polttoaineen paineensäädin rikki kun 1000-2000rpm paineet 130bar. Vasta isommilla kierroksilla käy normaalisti ja nousee paineet. Vikakoodikin tuli siitä raja-arvon alapuolella jatkuvana.

                                      Comment


                                      • Hihnassa on hampaat tallella ja polttoainepaineen säädin on vaihdettu mutta edelleen tulee p1063 paineet alhaiset.
                                        Eilen sillä pystyi ajamaan ja tyhjäkäynti vähän seilasi mutta nyt ei enää taas pysy käynnissä.

                                        Comment


                                          Äkkiä ulkomaan foorumeilta lueskellessa tähän vikaan on vaihdettu cr-pumppu ja tankkipumppu eikä näillä ole ollut toivottua vaikutusta. Lopulta syypää oli ollut pari läpivuotavaa suutinta.
                                          En nyt sanoisi etteikö se cr-pumppukin vois olla viallinen, mutta suuttimien korjausarvoja vois katella ja jos aikaa on niin suuttimet irti ja suutinhuollon testipukkiin kiinni.

                                          Comment


                                          • Täytyy huomenna jatkaa tutkimista.

                                            Comment


                                              Kovasti tutulta vaikuttaa ja viittaa tankkipumppuun. Minulla vaihdettiin kaksi kertaa uuteen, kestoikä noin 200tkm.

                                              Comment


                                              • Seurasin paineita kun auto käy, niin pomppii 130-450bar kierroksista riippumatta joten siitä syntyy vikakooditkin. Kun starttaa niin auto käy kaasulla, kierrokset hyppii kaasu pohjassa 3000-4000 väliä ja hetken päästä sammuu.

                                                Comment


                                                  Se tankkipumppu olis parin sadan kokeilu jos haluaa uudella testata, tai sitten kokeilee onneaan romuttamolta. Se nyt olis halvin kokeilu alkuun, jos ei sillä lähe pelittämään oikein niin sitten suuttimien kautta cr-pumppuun.

                                                  Comment


                                                  • Eikös sen toimintaa voi testata vcds:älläkin?

                                                    Comment


                                                      Hyppylangalla jatkuva virta sen tankkipumpun releelle sen saa toimimaan ja vähän ehkä mitattua sen tuottoa tms.
                                                      Vcdsllä pystyy testaamaan sen releen:
                                                      [01 Engine] -> [Output tests 03] - alasvetovalikosta Fuel pump relay J17

                                                      Comment


                                                      • Noniin kokeilin siirtopumppua antamalla virtaa, hyvin toimii. Vaihdoin suodattimen ja siltikään ei toiminut. Sitten aloin katsomaan kun startatessa korkeapainepumpun päässä ei pyri kiekko ollenkaan ja revin auki ja puuttuhan sieltä sitten ne hampaat. Aluksi kumminkin oli semmoinen kohta ilmeisesti missä oli hampaita kun katsoin sinne. Hihnan vaihdon jälkeen toimii kun kuuluukin.

                                                        Comment


                                                        • Vielä on tuo aiemmalla sivulla kesäkuussa zipannut auto telakalla, keskittynyt lähinnä muihin töihin tässä.

                                                          Mutta tänään kun kävin ihmettelemässä ja hieromassa, sain käyntiin imusarjojen ollessa auki vielä, vaihdeltuani CR-pumpun hihnan. Sammutin toki samantien.


                                                          Lähti käyntiin kun pumppasin tokan startin ohessa kahdesti kaasupedaalia, mikä juttu tää nyt on jos tuollainen auttaa sitten? :D Tämä mikään vaijerikaasuinen bensakone ole. Aiemmin kun ei ole luvannutkaan. Laitan imusarjat ja muutoinkin konehuoneen nippuun ja kokeilen heittää lenkin. Sekä mikäli vielä starttailee mukavasti niin suuttimien arvot vois laittaa lukien.


                                                          Polttoainesuodatinkin vaihdettu 2-3vuotta sitten viimeksi, kilsoja ei ole tullut kuin varmaan 15tkm tuona aikana.

                                                          Comment


                                                            Miten monen sentin köntsäkerros siellä imusarjojen sisällä on? Olisko sammutusläppään liittyvää, jos se on jumissa. Kannattaa tuktkia hutkia ja putsailla niitä imusarjoja&sammutusläppä.
                                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 21.7.2021, 11:41.

                                                            Comment


                                                            • Läpät liikkuu ihan iisisti, mutta ohan siellä ryönää. Meen takas autolle tästä ja otan fotot. Myöhemmin viikolla ronaten ne irti ja putsaten, unohtamatta kaasuläppää, sekä osakasa tilaten + suuttimia mitä todennäköisimmin.

                                                              Meinas alkaa hieman käymään järjen päälle kuten viimeksi, kun ei oikein mitään tolkun vikakoodia, ei vaan suostu starttaamaan. Aiemmin kun näin kuoli, oli turbo hajalla eikä se ilmoittele mitään, ryytyi ajosta vaan kun jumitti ja tukotti "hengityksen". Silloin viimeisenä hommana otin ahtimelta liitokset irti ja hyvin starttasi. :)

                                                              Click image for larger version  Name:	OGe3mHUm.jpg Views:	0 Size:	15,4 Kt ID:	1921697

                                                              Ja suutinten osalta tämmöisiä, lämpimänä, tyhjäkäynnillä:

                                                              Click image for larger version  Name:	suuttimet.jpg Views:	0 Size:	58,3 Kt ID:	1921699


                                                              Eli onkos siinä vaatimattomasti 4kpl suuttimia terapian tarpeessa? ;D
                                                              Viimeksi muokannut mäggäri; 18.7.2021, 21:56.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X