Akku nyt ainakin on huono, mutta tuohon vikaan luultavasti on syypäänä suutin/suuttimet. Vuotaa ainetta läpi kun on sammuksissa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0l TDI ei käynnisty
Collapse
X
-
Akku on pari vuotta vanha ja suurempi tehoinen kuin alkuperäinen. Lisäksi ongelmaa on tunnin ajon jälkeen pienen pysähdyksen jälkeen, ei esim. viikonlopun jälkeen kovassa pakkasessa. Joten en usko että akku on ongelma.
Lisäksi suutin vikaan en jaksa uskoa, sillä kuten mainitsin ongelma on pienen pysähdyksen jälkeen, ei esim. kaupassa käynnin tai viikonlopun jälkeen. Lisäksi kulutus on ollut maltillista 6.2 l/100km ja viime aikoina lukemat olleet laskemaan päin.
Jostain syystä startti yrittää vaivalloisesti vähän ja keskeyttää sen jälkeen hetkeksi tai eilen jopa kokonaan. Lyhyen miettimisen jälkeen starttaus jatkuu normaalisti.
Comment
-
Niinpä, ensiksi lienee mahdollisuuksien rajoissa että startin solenoidissa on häikkää, eli startti ei kytkeydy täydellä höngällä ja siksi kyykähtää kokonaan tai sitten sen ensiräpsäyksen jälkeen virran kulku paranee ja a' vot.
Seuraavaksi heitetään hypoteesi akusta, eli akku on kiikun kaakun siinä rajoilla että saako vai ei kaikkea hönkää irti mitä tarvittaisi. Tuotakin voi vähän tutkailla kun laittaa vaikka yleismittarin bongaamaan kuin alas jännite menee etenkin niissä tapauksissa kun tökkii.
Sitten viimeisenä muttei suinkaan vähäisempänä on ruiskutuksen alkaminen, jos suuttimilla on "lupa" alkaa aukeemaan liian aikaisin, on vaarana ns. takapotku, eli moottori pyörii startilla vielä niin hitaasti ettei jaksa kunnolla "voittaa" sitä potkua. Tämä ominaisuus lienee enemmänkin niiden liian "tiiviiden" järjestelmien ominaisuus jotka käynnistyy ennen kuin ehtii kääntää edes avaimesta, meikäläisen rotisko tosin vaatii jo koneen pyörivän ennen ruiskutuksen alkua.
A6 tosin on se automaattistartti joka elää omaa elämäänsä...
Tuon ruiskutushetkenhän voi ajaa lokiksi josta sen näkee ihan osasekuntien tarkuudella, mutta sitähän tämä on, kirpun nylkemistä...
Lisäyksenä tuohon että kun se vaati käyttää virrat pois päältä ennen kuin starttasi uudelleen niin sehän on vain se "vahti" joka estää käydessä starttaamisen, eli se on kuvitellut moottorin jo olevan käynnissä, TAI se onkelma onkin siinä, eli se voi yrittää katkaista käynnistyksen, kun en nyt tiedä syvällisemmin sen sielunelämää, mutta eiköhän täällä tiedetä...Viimeksi muokannut Pende; 5.3.2014, 16:41.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miemi Näytä viestiOsaisiku kukaan auttaa missä olisi vikaa? Parin vuoden ajan BKN koneella varustettu A4 (230tkm ajettu) on tehnyt sellaista että lämpimällä moottorilla lyhyen sammutuksen jälkeen (esim. tankkaus) startti on pyörähtänyt vaivalloisesti vähän, jonka jälkeen tullut n. sekunnin tauko ja sitten alkanut uudestaan käynnistämään.
Eilen teki ensimmäisen kerran että startti pyörähti vaivalloisesti vähän, mutta sen jälkeen startti pimeni täysin. Pidin avainta starttaus asennossa yli 5 sekuntia, mutta ei eloa. Kun käytin virrat pois ja starttasin uudestaan, niin lähti käyntiin. Kylmänä, lyhyen ajon jälkeen ja pidemmän tauon (> 10 min.) jälkeen starttaa normaalisti. Kovallakin pakkasella lähtee lämmittämättä käyntiin hyvin.
Vikakoodeja ei ole. Voisiko startti olla sökö, vai joku anturi?
Startti yksinkertaisesti pysähtyy ja on mykkä...Hetkenpäästä ihan ok.
Kylmänä ei oireita,lämpimänä kyllä...Ei vikakoodeja.
Oletin ennen akunvaihtoa vian olleen akussa mut ei auttanut uusi akkukaan.
Pyörii muutaman kierroksen ja hyytyy...Seuraavan kerran suorastaan kiekaisee käymään...
Ideoita?
Comment
-
Juu jos se kyykkää kokonaan eikä jatka pyörimistä niin kuulostaa startti vialta. Itsellä oli ongelma jos noin.5-15min kohdilla sammutuksesta yritti uudestaan käyntiin niin teki just noin että pyörähti vähän ja kyykkäs, mutta jatkoi sitten pyörimistä ja hörähti käyntiin.
Itse sain vikaan diagnoosin että suuttimet vuotaa.
Comment
-
Kyllä tää lämpimän startin vaikeus on lähes 100%:sti startin ikääntymistä ja kulumista.
Hiilet on sen verran kuluneet ja joka paikki startin sisältä töhnässä, että lämpimässä starttimoottorissa hiilet alkaa ylettyä kahteen vierekkäiseen liukupintaan, jolloin startti haukkaa niin paljon virtaa, että akussa ei tahdo potku riittää.
Vastaavasti oireilleet vanhat startit ovat uskomattoman täynnä mustaa töhnää ja on ollut (ainakin) Boschin starttien tyyppioireita jo vuosikymmenet.
Korjaamo mielellään tarjoaa suutinvikaa, on sen verran paljon kovemmat katteet niissä remonteissa.
Comment
-
Moro. Paljonko startin vaihto maksoi? Vai menikö vanhan putsauksella & huollolla?
Tuo likaantuminen oli joskus kaverin Mazda 626 vaivana startissa... Oli vaan täynnä mustaa pölyä...
Puhdistus oli lääke tuolloin.
Mistä startteja kannattaa kysellä näihin BKN koneisiin?
Comment
-
Vieras
Kysy lähimmästä varaosaliikkeestä. Tai esim. Speed Autoteile.
Ja mitä tulee siihen, mitä korjaamo tarjoaa, niin oletuksena varmasti sitä korjaavaa ratkaisua. Jos korjaamo laittaa suuttimet uusiksi ja vika on startissa, niin joutuvat omaan piikkiin ne ottamaan pois luonnollisesti.
Comment
-
Ei ollut korjaamo. Paljon näiden koneiden kanssa painiva tyyppi.
Tiiä sitten mikä oikea vika sitten on. Omassa sopi vaan tuohon suutin vikaan oireet kyllä hyvin. Pyörähtää sen verran että mäntä nousee ylös ja tökkää, oire kuulostaa siltä että sylinterissä on polttoainetta liikaa. Auto kun seisoi yli 15min niin ei mitään oiretta. Oli kesä tai talvi, niin samanlain oireili.
Comment
-
Aika hurjalta kuullostaa. Suutin vuotaa niin paljon, että vuotanut neste tekisi lukon. Pitää aika paljon työntää puhdasta nestettä läpi, että se sylinterin tila täyttyy. Ei se neste sieltä silloin myöskään häviä 10minuutissa. Männässäkin on jo aika iso kuppi minne nestettä mahtuu. Silloin kyllä vuotaisi suutin ajossakin aika reilusti ja näkyisi muussakin toiminnassa.
Testaisin suutinvuodon niin, että ottaa paluuletkun irti suuttimien paluupuolellta ja katsoo tuleeko nestettä. (jos ei tule niin se on jossain muualla) Tekee irroittamisen paluupaineen tasaimen takaa. Pitäisi olla 10bar jättö puolella painetta. Letkuja tulee siihen kaksi. Yksi per lohko. suuttimissa kaikissa on se pätkä letkua ja se kerätään yhteen eli yhdistyy paluuputki per lohko. Letkut yhdistyvät sellaiseen pieneen mötikkään joka sitten yhdistää ne paluulinjaan yhdellä. Jos litkua ei tule -> vuotaa jonnekin. Näin mun järjellä mietittynä. Mötikkä tasaa paineen, niin että se täyttää suuttimet jos ne pääsee tyhjentymään ja taas ajossa suutinten puolella pyrkii pitämään 10bar takapaineen. Näin ainakin uudemmissa 3.0tdi.Viimeksi muokannut Poikarukka; 6.3.2014, 08:23.
Comment
-
Väittäisin että on melko kaukaa haettu tuo "nestepuristus" hypoteesi. Kuitenkin polttoainejärjestelmän (korkeapaine) tilavuuden muutos on aivan marginaalinen ellei ole ilmaa järjestelmässä ja jos sitä on ei taida se käynnistyminenkään onnistua. Jos siis joku pisara sinne palotilaan tipahtaisikin kuin nuhaisesta klyyvarista, ei se vielä nestepuristusta aiheuta.
Jos oletetaan että männän päällä olisi ylimääräistä naftaa, sen pitäisi näkyä myös pakoputken suulla savuna, koska eihän se muuten häviä kuin epätäydellisenä palamisena.
Mitä tulee suuttimen ohivuodon mittaamiseen niin sieltä kuuluu tulla aina naftaa läpi ja vuotavan suuttimen näkee siitä että sitä tulee enemmän kuin muista, joten jokainen ylivuoto kuuluisi saada omaan kippoonsa.
MUTTA, siinä näkee vain sen ohivuodon, ei suinkaan vuotoa suuttimen kärjestä sylinteriin, eli on kyse kahdesta eri asiasta, suuttimen avausmekanismin vuodosta tai varsinaisesta suuttimen vuodosta...
Noita asioita ei oikein voi todeta muuten kuin suutin irrotettuna ja asianmukaisilla laitteilla.....
Comment
-
Onko öljyssä dieselin hajua? Se vuotava löpö ei jää kaikki männän päälle, varsinkin kun metrejä on vähän reilummin.
Mainitun suuttimen kärjen vuotoon riittäisi sen pelkän kärjen vaihto jos niitä on saatavilla sopivia.
Ellei moottori savuta käynnistyksessä, on turha haaveilla että suuttimet vuotaa mainitulla tavalla....
Comment
-
En ole öljyssä huomannut dieselin hajua ja en kyllä startatessakaan mitään sen suurempaa savuvutusta. Tosin nuo ongelmat tulee aina yllättäen, ei oikein osaa varautua.
Kiitoksi hyvistä vinkeistä, pitää tutkia akun tilannetta vielä yleismittarilla tänään, mutta taidan kallistua tuohon startin uusintaan samalla kertaa kun renkaan laakerin vaihto...
Siinäpähän tulee yksi vaihtoehto ruksittua pois.
Comment
-
Voisiko olla ihan vain kampiakselin asentotunnistinanturi tms. Niillä on tyypillisesti ollut tapana oireilla lämpimänä/kylmänä käytöksellä ja täysi starttaamattomuus. Maadoitus. Luultavasti joku ihan muu ongelma nyt käsillä kuin suutin vuoto.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miemi Näytä viestiOsaisiku kukaan auttaa missä olisi vikaa? Parin vuoden ajan BKN koneella varustettu A4 (230tkm ajettu) on tehnyt sellaista että lämpimällä moottorilla lyhyen sammutuksen jälkeen (esim. tankkaus) startti on pyörähtänyt vaivalloisesti vähän, jonka jälkeen tullut n. sekunnin tauko ja sitten alkanut uudestaan käynnistämään.
Eilen teki ensimmäisen kerran että startti pyörähti vaivalloisesti vähän, mutta sen jälkeen startti pimeni täysin. Pidin avainta starttaus asennossa yli 5 sekuntia, mutta ei eloa. Kun käytin virrat pois ja starttasin uudestaan, niin lähti käyntiin. Kylmänä, lyhyen ajon jälkeen ja pidemmän tauon (> 10 min.) jälkeen starttaa normaalisti. Kovallakin pakkasella lähtee lämmittämättä käyntiin hyvin.
Vikakoodeja ei ole. Voisiko startti olla sökö, vai joku anturi?
Startti toimii nyt muutenkin aivan eri pirteästi, vanha oli aika laiska starttaamaan.
Comment
-
Nyt kun on kelit viilenneet lähes -30C tuntumaan, alkaa käynnistyongelmat nostaa taas päätään. Akku ja startti on uusittu vuosi sitten, mutta ei vaan meinaa lähteä, sahata saa pitkään vaikka pyörittääkin ihan iloisesti. Lupailee pari kertaa ennen kuin pytty kerrallaan hörähtää käyntiin.
Säteilylämppäri on käytössä, mutta ei tunnu juuri auttavan. Kylmänä tuskin lähtisi ollenkaan.
Hehkuista ei herjaa.
Missä vika??
Comment
-
Sillä säteilylämppärillä mitään tee, aamulla lähdin töistä -27 pakkasta ja moottorin lämpötila -21 ja auto ollut roikassa 15 tuntia. Mulla oli myös eberi ajastettuna lämpiämässä mut jostain syystä ei ollut lämmittäny ollenkaan, ja eikä syttynyt kun suoraan käynnistin. Kylmästä käyntiin, hitaasti pyöritti 3 sekuntia ja tärähti käyntiin. Siinä kotia ajellessa myös eberi suostui käynnistymään.
Aikaisemmin oon mitannut et -12 asteessa 2 tuntia roikassa lämmittää koneen -3 asteeseen, ja vertailun vuoksi eberi lämmittää 25 minuutissa koneen +41 asteeseen.
Comment
-
Sillä säteilylämppärillä mitään tee, aamulla lähdin töistä -27 pakkasta ja moottorin lämpötila -21 ja auto ollut roikassa 15 tuntia. Mulla oli myös eberi ajastettuna lämpiämässä mut jostain syystä ei ollut lämmittäny ollenkaan, ja eikä syttynyt kun suoraan käynnistin. Kylmästä käyntiin, hitaasti pyöritti 3 sekuntia ja tärähti käyntiin. Siinä kotia ajellessa myös eberi suostui käynnistymään.
Comment
Comment