Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumiseva ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Sen verran omituinen vika ja vaikee löytää, että voin laittaa lantteja montakin pöydälle ;)

    Mulla oli Caddyssä johtosarja ongelma, joka aiheutti monta vikaa. Yksi oli semmonen, että kovemmilla pakkasilla ei N75 toiminut ja turbo oli pois pelistä. Lämpönen kone sulatteli jonkun aikaa paikkoja ja taas oli Turbo pelissä. Tuosta tuli oikeen koodikin.
    Toinen oli semmonen, että kosteilla keleillä saatoo sammua kun ajo lätäkköön. Tapauksesta riippuen lämpö kuivatti paikat ja kone taas käynnisty ja toimi normaalisti. Vikakoodin se tuostakin pukkas aina.

    Mutta sun tapauksessa en usko johtosarjaongelmaan, koska se generois vikakoodeja. Näitähän ei siis tule?
    Alipaineletkustossa oleva kosteus voi aiheittaa sitä, että EGR/N75 yms venttiilit ei pelais kunnolla. Mulla ei ole tietoa siitä, että onko tuollasta ongelmaa ja mahdollisuutta, että kosteutta kertyis alipaineletkuihin. Tietysti jos joku alipainesäädin vuotaisi ja systeemiin pääsis ulkoilmaa, niin miksei?

    Comment


    • #32
      Vikakoodeja ei tule.

      "Alipaineletkustossa oleva kosteus voi aiheittaa sitä, että EGR/N75 yms venttiilit ei pelais kunnolla"

      Edelleenkin jankutan sitä, että pikku pakkasella pitkä tolpassa pitäminenkin poistaa kuminan - tuo tolppalämmitys nyt ei taatusti lämmitä kuin moottoria ja sitäkin hyvin rajallisesti.

      Eli yhteinen tekijä näyttäisi olevan, että jos kone on käynnistyksen tapahtuessa riittävän lämpöinen, kuminaa ei ole eikä tule. Tästä tietysti se ihana poikkeus, eli kylmänä käynnistetty, mutta kuumaksi ajetussa koneessa kumina ei poistu pelkällä uudelleenkäynnistykselllä (esim. kesken ajon...on tullut kokeiltua) vaan vaatii sen min.10min odottelun...PRKL!!!!

      Kylmänä käynnistetyssä ja lämmenneessä koneessa joku osa X ei osaa toimia kunnolla ennenkuin auto on ollut pystäytettynä sen min.10min. Ja toisinpäin ajateltuna, ko.osa osaa toimia oikein, jos auto on ollut tallissa tai tosiaan pikkupakkasilla pitkään lämppärissä....hulluksi tän kanssa tulee!

      Comment


      • #33
        Tuo viittaamani säätömokkula x on siis magneettiventtiili joka käsittääkseni ohjaa EGR:ää päälle/pois katkomalla alipainetta. Jos käsitykseni on väärä, niin joku voinee korjata asian. Lisäksi alipaineletkuissa on "druckwandler":ta, jotka ovat siis jonkin sortin alipainetta säätäviä venttiilejä?

        ETKA:n mukaan EGR-ventiilin päältä lähtee alipaineletku, joka menee ko. venttiiliin. EGRn päältä lähtee myös toinen letku, joka menee tuollaiseen druckwandleriin. Magneettiventtiiliin menee kaksi letkua ja druckwandleriin kolme. ETKAn mukaan siis.

        Ei kai tuota itse EGR-venttiiliä kannata alkaa heti vaihtamaan? Sehän jopa maksaa sen verran, että turhantautta vaihtaminen ei liene järkevää ja yleensä tuo taitaa vaan mennä tukkoon eikä suinkaan rikki.

        Mitäs kaikkea eroa koneessa on kylmänä ja lämpimänä? Ainakin EGR auki ja ECU säätää ennakkoja, mikä saa aikaan karkeamman käyntiäänen ja lisää esim. koneen tärinää.

        Alipaineletkut taitaa sen verta sompailla sikinsokin konehuonetta, että osa niistä voi pysyä hyvinkin kylmänä matkassa ja sulaa vasta paikallaanollessa. Ja jos lämpimemmillä keleillä ECU ei sitten komennakkaan EGRää niin auki eikä ole niin kovat ennakot, niin tolppalämmitys riittää poistamaan ongelman. Ja kovilla pakkasilla jää letkuissa jumittaa EGR:än auki, kunnes pysähtyy, letkut sulaa jne. Noh, aikamoista arvailua... alipainepuolen letkujen tutkiminen ei kyllä DIY-mieheltäkään ole suuri homma, vaikka irroitella letku kerrallaan molemmista päistä ja puhallella paineilmalla läpi. Ei tosin auta, jos esim. tuo magneettiventtiili on se jäässä oleva.

        Comment


        • #34
          "EGRn päältä lähtee myös toinen letku..."

          Ööö, onkos se nyt tosiaan näin? Olen kyllä melko sokea näissä autojutuissa, mutta muistaakseni siinä päällä ei ole kuin 1 letku...kuten oheisessa kuvassakin näkyy:

          http://www.micksgarage.ie/img/td/244/el/88070-0.jpg

          Olisko sille magneettiventtiilille tarkka nimi, niin vois Tepolta kysyä hintaa. Jos se EGR:n vaihtaminen muuttuu puhdistamiseksi, niin pakko tässä on päästä jotain osia vaihtamaan :) No vitsi vitsi, mutta jos tuo on sarjassa "muutaman kympin osa", niin voisin sen vaihtaa samalla kun tsekkaan letkut.

          Tarkoituksena olisi mennä ensi viikolla pajalle ja nypätä imusarja irti ja tutkia kuinka tukossa se mahtaa olla. Samalla tietysti tulee putsattua se sekä EGR. Tuleepahan sen jälkeen ainakin poistetua se mahdollisuus, että tuo EGR takertelisi sen vuoksi että on niin mönjässä. Onko muuten jotain hyväksi todettuja "viime hetken vinkkejä" ko.operaatiota ajatellen.

          Ko.operaation jälkeen olisi sitten tarkoitus mennä laitattamaan Karalan ohjelma. Karalahan jättää oletusarvoisesti EGR:n toimimaan osittain, tosin varmaan aika vähän, mutta kuitenkin. Halutessaan se varmaan säätää EGR:n kokonaan pois toiminnasta -> onko mielipiteitä kannattaako se jättää pikkusen toimintaan vai sulkea samantien kokonaan?

          Kannattako sitä EGR:ää muuten laipata fyysisesti (laippa pienellä reiällä varustettuna), jos Karalan ohjelma vähentää EGR:n toiminnan joka tapauksessa minimiin?

          Comment


          • #35
            to Fiat127: Oheessa on Etkan A6 2004 AWX/AVF alipainejärjestelmän pirustus ja varaosalista (varmista osat Tepolta VINin perusteella) , sekä Inetista napattu TDI:n EGR- kytkintä.
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Eikös tuo ylläolevassa kuvassa oleva sininen linja, joka lähtee egr:n luota, ole sammutinläpän ohjaus? Ovat vain ympätty samaan pakettiin, mutta ei varsinaisesti ole egr:n osa..

              Comment


                #37
                Imusarjan irroitukseen sellainen vinkki, että kunnon työkalut sitten.
                Jokaisessa mitä minä olen irrottanut on ollut 6:n kuusikoloruuvit ja jatkovarsia on tarvinnut erimoisia. Sen lisäksi on pitänyt käyttää pikkuräikkää, koska isompien hylsyt on ollut liian isoja.

                korkannu kuusiokoloruuvi on ärsyttävä avata.

                Imusarjan tiiviste kannattaa hakea tietysti. Maksaa muutaman euron.

                Comment


                • #38
                  Kiitos vinkeistä, tarkoitus olisikin mennä yhdelle tutulle pajalle, jossa vehkeitä pitäisi olla tarjolla ihan työn puolesta. Oliskos mitään sellaista vinkkiä , että esim. "kannattaa nypätä se ilmanputsarikotelo pois että on enemmän tilaa" tai vastavia?

                  JA tähän olisi vielä kiva saada vastaus: "Kannattako sitä EGR:ää muuten laipata fyysisesti (laippa pienellä reiällä varustettuna), jos Karalan ohjelma vähentää EGR:n toiminnan joka tapauksessa minimiin?"
                  Ettei käy niin, että sit kun on kaikki palikat taas kiinni, niin joku kirjoittaa, et "tietysti laitetaan laippa reiällä varustettuna vaikka ohjelmallisestikin EGR laitetaan minimiin"....

                  Comment


                  • #39
                    Nyppää se ilmanputsarikotelo pois :)

                    Fyysisestä laippauksesta sen verran, että sulla on jokatapauksessa hilut siinä jo valmiiksi irti, kun imusarjan otat pois. Joten laita se laippa sinne, ihan vaikka vaan varmuuden vuoksi. Ei siitä mitään haittaakaan ole.

                    Comment


                    • #40
                      Fyysisestä laippauksesta sen verran, että sulla on jokatapauksessa hilut siinä jo valmiiksi irti, kun imusarjan otat pois. Joten laita se laippa sinne, ihan vaikka vaan varmuuden vuoksi. Ei siitä mitään haittaakaan ole.
                      Mutta se 8mm reikä pitää olla, right? Muutenhan kone menee vikatilaan, koska Karalan ohjelmahan jättää EGR:n pikkusen toimintaan. Jos tulppaa kokonaan ja ohjelma pyytää kuitenkin vähän, niin vikavalo vilahtaa, right?

                      Samalla vois vaihdella noita alipaineletkuja - muistaako joku ulkoa mittoja letkuille? Tarkoitan siis halkaisijaa (ulko & sisä), koska voisin käydä hakemassa metritavarana letkua.

                      Ja vielä catin puhdistuksesta. JOS ton imusarjan sähellyksen jälkeen aikaa vielä on, niin kovasti olis mielenkiintoa tsekata myös catin tukkoisuus. Mutta kuinkas tarkkaan ottaen catin tukkoisuus todetaan ja varsinkin, kuinka se puhdistetaan?
                      Viimeksi muokannut jta; 28.2.2011, 12:55. Perustelu: Lainauksen korjaus

                      Comment


                        #41
                        Catin voin tyhjentää eli sisuskalut veke, mutta se varmaan vain lisää kuminaa ;)

                        Joku jarrukliineri toiminee myös katin puhdistuksessa. Ja höyryllä tai kuumapesulla saa varmasti vielä lisää.
                        Mulla on kolme kattia mitkä pitäs tsekata ja putsata, tai kahesta poistaa kokonaan.

                        Comment


                        • #42
                          Catin voin tyhjentää eli sisuskalut veke, mutta se varmaan vain lisää kuminaa ;)
                          Joo, ajattelinkin lähinnä puhdistusta. Eli just jos sinne heittää jotain liuotinta muhimaan (kliineriä tms) ja sitten vetää kuumapesurilla perään, niin irtoaako paska?
                          Viimeksi muokannut jta; 28.2.2011, 12:54. Perustelu: lisätty quotet (lainauksen), opettelethan sen itse seuraavaksi kerraksi kiitos!

                          Comment


                            #43
                            Kokeilisin nyt kuitenkin ihan umpilaipalla ensin. Reiän tekeminen siihen sitten jälkeenpäin on helpompaa kuin toisinpäin.

                            Comment


                            • #44
                              Samaa mieltä edellisen kanssa. Ja konehan ei varsinaisesti mene vikatilaan, vaikka sen reiän vaatisikin. Ainoastaan valo syttyy mittaristoon.

                              Comment


                              • #45
                                Ööö, onkos se nyt tosiaan näin? Olen kyllä melko sokea näissä autojutuissa, mutta muistaakseni siinä päällä ei ole kuin 1 letku...kuten oheisessa kuvassakin näkyy:
                                Joo, siksi sanoinkin, että ETKA:n mukaan.. siitä pääteltävät jutut on aina vähän mitä sattuu.

                                Joku noista N-härpäkkeistä siis, viisaammat varmaan osaa kertoa mikä niistä on merkittävä (ilm. tuo N18?).

                                Comment


                                • #46
                                  "Kokeilisin nyt kuitenkin ihan umpilaipalla ensin:

                                  Okei, aika moni antaa äänen umpilaippaukselle. Mutta kun kysyin asiaa oikein erikseen Karalalta, niin he suosittelevat EGR:n jättämistä hiukan toimintaan (ohjelmallisesti) -> myös laipassa pitäisi olla silloin pieni reikä. Miksi he (Karala) suosittelee EGR:n jättämistä vähän toimintaan? Kaiketi he tuntevat ko.koneen sielunelämän suht hyvin, eli onko tuo suositus nyt aivan tuulesta temmattua? Kuten sanottua, he toki disabloivat (silloin tietysti umpilaippakin) koko EGR:n jos erikseen pyydetään - mutta eivät suosittele...miksi?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Niin siis jos on tarkoitus egr jättää osittain toimintaan, niin sitten toki reikälaippa. En kyllä näin äkkiseltään keksi miksi näin toimittaisi. En toki ole ammattilainen, mutta hiukan oudolta tuntuu. Mielenkiinnosta haluaisin kyllä kuulla, mikä on tuon suosituksen syy..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Niin, oletusarvoisesti ohjelma jättää tosiaan EGR:n osittain toimintaan. Ja kuten toisen ketjun Karala-lainauksesta näkee, eipä taida olla muuta syytä kuin tuo koneen lämpiämisnopeus.
                                      Jos ja kun aion pyytää Karalaa disabloimaan EGR:n kokonaan, niin sitten tietysti laitan umpilaipankin. Ja kumpaas päähän se laippa laitetaan, vai onko mitään väliä?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei ole merkitystä. Itse laitoin molempiin päihin, kun oli niin ohkasta peltiä (alle milli), niin ajattelin notta jos sattuu palamaan puhki, niin on vielä toinen sitten. Pelkkä pakosarjan pää olisi kyllä riittänyt, eipä ollut puolessa vuodessa palanut puhki..

                                        Comment


                                        • #50
                                          Pelkkä pakosarjan pää olisi kyllä riittänyt, eipä ollut puolessa vuodessa palanut puhki..
                                          Viilaan vielä pilkkua, mutta onko pakosarjan pää jotenkin "suositeltavampi" vai onko se ihan sama kummassa päässä laippa on?

                                          Comment


                                            #51
                                            Ihan sama kummassa päässä se on. Ite olen laittanu siihen mihin sen helpoiten saa asennettua.
                                            Passatissa toimi siideritölkistä taiteltu laippa, kun ei muuta ollut tarjolla.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko pitkä matka?

                                              Tuusulaan siis. Ajat tähän tehdään laippa. Kokeillaan ja luetaan/ poistetaan vikakoodit.

                                              Tehdään toinen laippa 10mm reiällä ja kokeillaan / luetaan / poistetaan vikakoodit.

                                              Käykö maanantai klo 16?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Olikohan "Roadster" viestisi tarkoitettu minulle?
                                                Jos oli, niin kiitos vaan ehdotuksesta, mutta matkaa öbaut 400km :)
                                                Ja olen muutenkin menossa tulevana lauantaina repimään imusarjan irti ja samalla voin pistää tuon laipan. Ok, vikavalo syttyy, mutta parin viikon päästä tulee Karalan ohjelma, joten sekin "ongelma" korjaantuu piakkoin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Oli oli

                                                  Olisin halunnut harrastaa:)! Hyvä, että homma etenee! Toivottavasti tulee myös vääntöä samalla:)!

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Olisin halunnut harrastaa:)!
                                                    Esimerkillinen asenne :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      No, tuli sitten eilen käytettyä imusarja irti -> käytännössä ei mitään paskaa EGR:ssä eikä imusarjassa. Ehkä millin kerros seinämissä ja sekin lähti melkein kokonaan pois kun liotteli liuottimessa ja karhealla pulloharjalla puunaili vähän. Mutta koneella ajettu siis 210tkm ja EGR koko ajan toiminnassa...outo juttu? Tietenkin hyvä näin, mutta oletin paikkojen olevan jo aika sotkussa, mutta aivan päinvastoin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Avattiin tuossa yli 500tkm ajettu PD:n imusarja. Ei sielläkään pahasti ollu kamista, mutta tosi tahmeaa tavaraa, kun turbo, huohotus, yms jo sen verran hönkii paljon öljyä sekaan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Palaan vielä otsikon aiheeseen, eli satunnaiseen kuminaan.
                                                          Eilen tsekattiin vielä "kaikki" paikat ja kyllä sitä kuminan syytä on todella vaikea ymmärtää. Yksi asia kuitenkin nousi hieman esille, eli kun siinä tarkisteltiin vielä kerran putkiston kuntoa ja tuli napautettua jollain jakarilla tms. takapönttöä, niin kyllähän kumahti ontto ja "raaka" ääni - tuli mieleen joku peltirumpu! Sitten kun naputteli sitä välipönttöä, niin siinä ääni oli "odotusten mukainen", eli sellainen vaimea kopaus.
                                                          Tuli vaan mieleen, että kun kyse kuitenkin rosteriputkesta, niin voisiko kuitenkin olla mahdollista, että takapöntöstä on villat vähentynyt ja pakkasilla tuo (tyhjä?) rosteripönttö alkaa pitämään kuminaa.

                                                          Tietysti vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa mihin naputella, mutta kyllä se oudon kolkolta kuullosti ja tosiaan ihan erilaiselta kuin välipönttö.

                                                          JOS joku lähiaikoina sattuu olemaan hallilla autonsa alla, niin voisiko ihan piruuttaan napauttaa jollain kiintoavaimella takapönttöön ja kertoa kuullostiko tyhjältä kumisevalta peltirummulta vai vaimea kopaus...tää nyt menee vähän tällaiseksi "säätämiseksi" mutta kuten sanottua, jos jollain sattuis olla asiaa muuutenkin autonsa alle, niin tuohan on parin sekunnin juttu....

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X