Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumiseva ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kumiseva ääni

    Olen jossain muussa viestiketjussa jo ohimennen sivuuttanut asiaa, mutta haluaisin palata vielä kerran ihan omana aiheena.

    Eli kyseesä A6 2004 1.9tdi 96kw Avant 205.000km ja ongelma on kumiseva ääni, joka ilmenee siinä n.2.000-2.500rpm välillä. Ennen n.2.000rpm sitä ei ole ja vastaavasti n.2.500rpm jälkeen häviää. Ilmenee kaikilla vaihteilla, määrävä tekijä on kierrosluku. Ääni ei tule renkaista ja on varmasti tekemisissä kierrosluvun kanssa, koska jos polkasee kytkimen pohjaan niin ääni häviää. Lähinnä se kuulostaa joko äänenvaimentimen sisuskalujen häviämiseltä tai sitten joku paikka resonoi. Itse kallistuisin ekaan vaihtoehtoon. Ainut vaan kun putki näyttää ulospäin niin hyvältä....

    Nyt pakko tehdä asialle jotain, kun emäntäkin jo Joulun aikoihin ajaessaan autoa räppäs siinä satasen kohdilla vaihdekeppiä ja kysy, että "onko tässä nyt varmasti jo 5:n päällä, kun kuuluu tommonen pikku kumina/mottori pitää ääntä niinku olis liian pieni pykälä päällä".

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Tietty putken voi vaihtaa, muta hieman käy hermolle/kukkarolle sekin, että vaihtaa putken ja ääni pysyy...

    #2
    Melkein putkistossa jotain orastavaa ongelmaa.

    Caddyssä oli tollasta kuminaa varsinkin moottoritienopeuksissa ja lopulta äänenvaimentaja antautuikin. Se puhaltaa nyt takavaimentimen päältä ja tuon vuodon huomas kun aamulla sen lykkäs käyntiin ja katto auton alle. Pakokaasua ei kuulu tulla kuin putken päästä :)

    Toki voi kattikin olla syypää.
    Huomasin myös, että kun ajoi komponentti testiä vag-comilla moottorille niin EGR venttiilin testi aiheutti selkeetä mölinää.

    Joissain Passateissa on ollut foorumien mukaan sellaista ongelmaa, että villat lähtee vaimentimesta liikeelle ja aiheuttaa kaikenmoista ongelmaa.

    Comment


    • #3
      Vastaavia kokemuksia löytynee täältä. Edellisessä audissani joka oli samaisella koneella kuin tuo sinun aakuutonen havaitsin samanlaista kuminaa. Auto oli kylläkin A4 Avant 1.9tdi quattro -04, mutta sama mottihan näissä on. Muistaakseni ensimmäisen kerran huomasin tuollaisen kuvailemasi kuminan talvella ajaessani pitempää matkaa. Ja väittäisin että en havainnut kesäisin tuota "ominaisuutta" lainkaan. Tiedä sitten oliko tuolla omassa kulkineessa jotain tekemistä talvikelin kanssa. Juurikin tuo kytkimen painallus pohjaan ja ääni hävisi tuli huomattua myös itse. Ääni ei omassa autossa ollut suuren suuri, mutta kun omistaa liian tarkat korvat niin ärsyttävä äänihän se oli. Sen kummemmin en kuminan aiheuttajaa tutkinut.

      Comment


      • #4
        Pitäs varmaan viedä auto johonkin pajalle, että näkee miltä se putki noin silmämääräisesti näyttää. Tosin ainakin takapönttö näyttää tosi hyvältä, mutta eihän se sisustasta mitään kerro. Ei taida olla mitään "kikka kolmosta", jolla tuon putken testais. Kuten sanottua, tulee lompakoon lovi siitäkin, kun ostaa uudet vermeet ja vaihtaa ne alle ja ääni pysyy...

        Ja vielä sellainen huomio, että tuntuu kuin ääni ei olisi aina sama. Eli joskus ääni on heikompi (varsinkin lämpöisillä keleillä) ja kovalla pakkasella se on varmasti läsnä ja kovempana....

        Comment


          #5
          No tukkii putken päät ja kattoo rupeeko puhaltaan jostain muualta.
          Ei toi Caddy änärikään alle katottuna pahalta ollenkaan huonolta, mutta silti se vaan puhaltaa sielä päältä jostain.

          Comment


          • #6
            Tossa "Audi" kirjoitti, että A4:ssa Avantissa samalla koneella oli talvisin jotain kuminaa - itselläkin talvella kumina on kovempaa. "Audi" ei ilmeisesti ikinä saanut selville oliko kumina ominaisuus vai vika. Itse hakisinkin vielä vahvistusta muilta A4/A6 kuskeilta, joilla sama kone, että onko tuo kumina ominaisuus vai selvä vika. Luulisin, että vika, koska "eihän Audi nyt voi kumista"...vai voiko? Eli olis mukavampi hakea vikaa, jos tietää 100%:sti, että mitään kuminoita (hiljasempia tai kovempia) ei normaalisti ilmene siinä 2.000 - 2.500rpm välillä.

            Kiitos.

            Comment


            • #7
              Itsellä on vähän kumiaa talvella kovilla pakkasilla esim. 6:lla alle 2000rpm kierroksilla vakkarilla ajettuna.

              Veikkaisin että ECU antaa pakkasilla vähän eri ennakkoa (esim. imulämpötilan takia?) ja putkisto ei ole viritetty siitä syntyvälle äänelle tai putkisto on kulunut sen verran, että taajuus ei suodatu pois -> resonanssipörinää. Lyöt kytkimen pohjaan -> syöttö loppuu -> nakutus loppuu -> kumina häviää. Joku kokeillut pitää kierroksia samana kun painaa kytkintä? Sekään ei toki kerro mitään, kun koneelta häviää rasitus.

              Tuo kumina itsellä muistuttaa siitä, mitä kaverin lähes suorilla putkilla ollut jenkkiV8 piti tietyn kierrosluvun saavutettuaan. Siinä kuminassa tosin meinasi tulla kuuroski, kun tuossa lähinnä kuuntelee, että ompas vähän erilainen ääni.

              Itsellä sen verran hiljainen ja koviin pakkasiin sidottu, että en vikana pidä. Korkeintaa miettinyt, josko olisi putkisto tai kaksoismassavp tulossa pikku hiljaa tiensä päähän. Nyt 198tkm ajettu ja kaks talvea nähty ja molempien aikana rekisteröity ääni, ei pahentunut.

              Comment


                #8
                Caddyssä on nyt uusi väliputki ja takaänäri ja kaikki kuminat katosi.

                Ajelin testejä vag-comilla läpi joku aika sitten ja EGR:n testi aiheutti kovin paljon kuminaa kun putki oli rikki. En tiedä miksi.
                Ehkä tuo EGR aiheuttaa meteliä toimiessaan, joka ilmeni koska väliputki ennen takaänäriä oli puhki.

                Comment


                • #9
                  Varmaan tuo putken uusiminen joltain kohdilta tulee pian ajankohtaiseksi. Mistäs/minkä merkkisiä putkia olette ostelleet. Marmoritiskillä hinta varmaan kauhistuttava (vai onko?), mutta Bilteman laadulla kumina saattaa vaan lisääntyä. Eli jos kokemuksia eri merkeistä ja hyvästä hinta/laatusuhteesta, niin vinkatkaa. Itsellä kyllä ykkös prioriteetti hiljaisuus, eli olen jonkun verran valmis siitä maksamaankin...eli ellei marmoritiski nyt aivan käsittämättömän kallis olisi niin sinne, mutta vähän pelottaa...
                  Viimeksi muokannut fiat127; 21.1.2011, 19:53.

                  Comment


                    #10
                    Motonetista tilasin Caddyyn Fennosteelin tavarat. Tiedä onko ne laadukkaita vai ei, mutta toistaiseksi on vielä pitäny :)
                    Orggikset, jotka saattaa hyvin olla fennosteelin tms tuotteita, on todella paljon kalliimpia. Caddyyn olisi maksanu lähes 400e tuo vaimennin ja väliputki vaihdettuna.

                    Comment


                    • #11
                      Juu, kuminasta taas. Tuossa kun vaihdettiin moniurahihna ja kiristin, niin samalla tsekattiin putki - pitäisi olla kunnossa, eli putki ehjä, kannakkeet ehjät, eikä tärise mihinkään kiinni. Kävin eilen katsastamassa auton ja päästöt todella pienet, eli katinkin sisuskalut pitäisi olla kunnossa.

                      Pakkaseen tuo kumina kyllä liittyy, eli mitä kylmempää, sitä enemmän kuminaa ja sitä alhaisemmilta kiekoilta sitä alkaa esiintyä. Jossain 2.200rpm tienoilla kumina tuntuu ihan "fyysisesti", eli jalkojen alla tuntuu pientä "resonanssi" värinää...tosin pientä, mutta tarkka kaveri sen huomaa. Ja autokatoksessa kun vaihde vapaalla nostaa kiekat sinne samoille tienoille, niin kumina ilmenee ja kun pitää ovea auki, niin syntyy ihan sellainen kumiseva "seisova aalto". Väittäisin, että jostain etupuskurin ja etupenkin välistä se ääni tulee, ei siis takaa.

                      Mikä prkle siellä nyt on???? Alkaa tosissaan nyppiä asia, kun muuten olisi suht hiljainen auto, niin näin talvisin just käyttönopeuksilla kuuluu ylimääräinen kumina.

                      Comment


                        #12
                        Jospas tuo seisova aalto tai resonanssi syntyykin imupuolella.

                        Comment


                          #13
                          Kokeile ottaa EGR:ltä letku irti ja tulpata se.
                          Ellei siis EGR:lle ole jo jotain tehty.

                          EGR on kuormituksen ja kierrosten mukaan säätyvä, eli korkeammilla kiekoilla se ei juuri ole auki.

                          Comment


                          • #14
                            "Kokeile ottaa EGR:ltä letku irti ja tulpata se."

                            Mahtaako tuo heittää vikatilan päälle? (A6 1.9 96kw 2004)

                            Nyt mä kyllä (viimeistään) paljastan tyhmyyteni, mutta riittääkö siis kun vaan nyppää letkun irti tuosta kuvassa näkyvästä liittimestä ja letkuun ruuvaa jonkun pultin tukkeeksi...armoa jos meni ihan päin persettä mun arvailu.

                            http://www.micksgarage.ie/img/td/244/el/88070-0.jpg

                            Comment


                              #15
                              En ole ihan 100 varma sun auton suhteen, mutta 2004 Caddyssä tulee insufficient flow vikakoodi jonkun ajan kuluttua kun ilman letkua ajelee. Ei kuitenkaan pistä vikatilaan moottoria. Hehkun valo syttyy mittaristossa vikakoodin johdosta.

                              Letku EGR venttiililta irti ja vaikka pultilla tulppaa sen letkun. Ja voi myös EGR venttiilin tulpata samalla tavalla letkun pätkällä niin on jotain vastapainetta venttiilissä.
                              Minä ajelin Passatilla puutappi letkussa. Jäi patentti käyttöön.

                              Comment


                              • #16
                                Ihan vaan vielä varmistan, että olihan oikea liitin, josta letku irti nypätään se kuvassa näkyvä liitin yläosassa? (en tosin tiedä onko siellä edes muita liittimiä, kun en ole EGR:ää ikinä sen kummemmin tutkaillut).

                                Tuosta vikavalosta vielä, niin omassanihan ainakin syttyy moottorin kuvake vikakoodin merkiksi. Mahtaako EGR:stä tuleva vikakoodia nollautua (=valo sammuu kojetaulusta) kun moottori on sammutettu vai pitääkö se mennä nollaamaan pajalle?

                                Comment


                                  #17
                                  En taaskaan ole aivan varma, että pitikö se koodi poistaa, että vikavalo sammuu. Koodi ei lähde pois itsetään

                                  Ja kyllä kuvan venttiili on kyseessä. Imusarjassa se on kiinni.

                                  Letkun voi kyllä jättää tulppaamattakin, jos hetken testailee vain. Sillon vois jäädä kooditkin tulematta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Puuhapete: olit tuossa jossain aikaisemmassa ketjussa kirjoittanut, että:
                                    "Eli kun letku on irti niin [COLOR=#ff0000]EGR[/COLOR] on auki koko ajan."

                                    Mitäs hyötyä alipaineletkun irtiottamisella siis on, jos EGR jää auki koko ajaksi? Eikös se ole just päinvastoin mitä halutaan?

                                    Vai olisiko se kuitenkin niin, että paineen puuttuessa venttiili on kiinni?

                                    "Letkun voi kyllä jättää tulppaamattakin, jos hetken testailee vain. Sillon vois jäädä kooditkin tulematta. "
                                    Ja nyt tarkoitit sitä irtiotettua alipaineletkua vai EGR:ään mahdollisesti lisättyä letkunpätkää ja siihen tulppaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      No mä tuota tässä mietin, et oliko se auki vai kiinni kun letkun irrotti ja en kyllä muista varmaksi enään tuotakaan :)

                                      Pitäsköhän sun unohtaa mitä mä olen turissu, kun on niin heikolla toi muisti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja sitten päivitystä.

                                        Eli olen nyt huomannut seuraavan "logiikan" tässä jutussa. Eli kun starttaan koneen kylmillä keleillä ja vaikka ajaisi koko Suomen poikki pysäyttämättä konetta välillä, ylimääräistä kuminaa kuuluu alusta loppuun. Jos taas kone on ajettu lämpöiseksi ja se on sammuksissa..ööö...vartin verran, niin kas kummaa, startin jälkeen kumina on hävinnyt tai ainakin vähentynyt radikaalin paljon????? siis mitä?
                                        Aina silloin tällöin ihmettelin, että miksi juuri tällä kerralla en kuulekaan kuminaa. Sitten tajusin, että kumina oli tosiaan kadoksissa aina silloin, kun olin ajanut hieman pidemmän matkan, käynyt vaikka kaupassa (jolloin kone sammuksissa hieman pidempään) ja kun lähdin takaisin kotiin, ei kuminaa. Jos pysähdyn vaan esim. tankkaamassa, se ei ole "riittävän pitkä" tauko eikä kumina katoa??????????????????????
                                        Nyt alkaa mennä hermot, mikä prkeleen logiikka tässä nyt on. Mutta olen asiaa testaillut pariin kertaan "oivallukseni" jälkeen ja näin se nyt vaan on. Ja koneen pitää tosiaan päästä ensin aivan lämpimäksi ja pysäytyksen olla riittävän pitkä, että homma toimii.

                                        Nyt jos jollain olisi minkäänlaista arvausta, mitä siellä konehuoneessa tapahtuu tuon pysäytyksen aikana, niin PLIIIIS selventäkää. Itse ajattelin, että olisiko se EGR jotenkin sekaisin kylmäkäynnistyksen jälkeen eikä pääse normaaliin toimintamoodiin ennenkuin kone sammutetaan ja käynnistetään uudelleen lämpöisenä? Mutta mitenkä se pysäytyksen pituus liittyy aiheeseen???? Joku siellä nyt kuitenkin alkaa toimia oikein vasta kun kone on saatu lämpöiseksi, pysäytetty riittävän pitkäksi aikaa (min.10min) ja startattu uudelleen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Edelleen hankala sanoa. Voisihan se EGR:n magneettiventtiilikin temppuilla, mutta olettaisi siitä tulevan vikakoodin.
                                          Jos saisit testattua EGR:n kuten tuossa aikasemmin on ehdoteltu, niin voisi sen laskea pois pelistä tai todeta (osa)syylliseksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitäs se uusi EGR mahtaa maksaa...siis Saksasta tai Tepolta tai jostaain vastaavasta paikasta? Mietin vaan, että JOS se ei maksa hunajaa, niin voisin pistää sen uusiksi, kun varmaan parhaat päivänsä jo nähnyt muutenkin >200.000km. Samalla voisin laipata sen putken, mutta ilmeisesti pitää porata siihen laippaan se 8mm reikä, jottei tule vikakoodia (vm.2004).
                                            Niin, kumpaan päähän se laippa muuten laitetaan?
                                            Ollut kylmänä sitä heikkoa vääntöäkin, joten ihan parhaassa tapauksessa uusi EGR + laippaus olisi edes osittain ongelma kumpaankin ongelmaan...toiveajattelua, mutta kuten sanottua, jos ei kovin kallis niin tässä epätoivossa vois helposti satkun laittaa uuteen EGR:ään...mut saako sillä vai mitä ne maksaa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minulla on prikulleen samanlaiset oireet, ainoastaan tämä resonointi tapahtuu 1600-1800 kierroksilla. Ja ihan samalla tavalla loppuu, jos ajan esimerkiksi kaupan pysäköintihalliin tai jopa huoltoaseman pihalle 10-20 minuutiksi. Tämä ilmiö ei tule esiin, jos ilmalämpötila on korkeampi -3-5 astetta pakkasta. MUTTA. EGR-venttiili, sama kuin moottorin ja vaihteiston tuet on vaihdettu jo vuoden sisällä. Luultavasti pääsen tarkistamaan omaa versiota häirinnästä tällä viikolla (osa on tilattu tänään) ja kerron sitten lopputuloksesta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos tämä nyt auttaa, niin itsellä loppuu pörinät (1600-1800rpm alueella kanssa) sen myötä kun kone saavuttaa 90astetta. Yleensä vielä huomaa pienenä yskäisynä ajossa. Että josko jotain EGR:ssä jumittelisi, kun on tuota tukkoisuutta ollut kylmällä koneella muutenkin. Siellähän taitaa olla itse EGR -venttiilin lisäksi alipaineella toimiva säätömokkula EGR:lle, jos en väärin muista. Kannattaa siis varmaan katsella ne alipaineletkutkin

                                                Noh, yksi ominaisuus lisää. Ei mitään päätäräjäyttävää itsellä, kun ei noilla kierroksilla matkaakaan juuri ajeta. 80-85km/h mittarin mukaan 6. vaihteella. Itse ajelen 85-90km/h, jolloin oikea matkanopeus on sen ~80km/h ja ei pörinät vaivaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos miettii EGR:n disablointia noin niin kuin muutenkin, niin ei kannata vaihtaa venttiiliä vaan laipata se. Tähän on vähän useampaa koulukuntaa, mutta minä olen laipannu vian imusarjan päästä.

                                                  Kilsoja jos on tuollanen 200tkm takana, ja EGR on ollut koko ajan käytössä, imusarjakin voi olla melkosen täynnä moskaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    "Jos miettii EGR:n disablointia noin niin kuin muutenkin, niin ei kannata vaihtaa venttiiliä vaan laipata se."

                                                    No tässä vaan ajoin sitä takaa, että kun ilmeisesti en voi tulpata venttiiliä kokonaan (koska heitää vikatilaan) vaan sinne pitää porata se 8mm reikä, niin silloinhan EGR jää edelleen osittain toimintaan. Ja jos EGR:ssä olisi jotain ongelmaa, niin sen osaltahan ongelmat jatkuvat, vaikka toi osittainen laippaus tulisi tehtyäkin. Olen vaan ajatellut tuota jonkunlaista häiriötä EGR:ssä, kun toi kylmän koneen ensihetkien totaalinen voimattomuus alakierroksilla ja toisaalta kumina kulkevat niin käsi kädessä. Esim. eilen kun lähdin töistä ja auto oli ollut pari tuntia tolpan päässä ja ulkona oli yllättäen vaan joku -8C, niin auto oli heti käynnistyksen jälkeen "pirteä" eikä kuminaa ilmentynyt. eli joku yhteys noilla on...siksi tullut mieleen, että olisko se EGR kuitenkin osasyyllinen kumpaankin. Ja jos on, niin olisko varminta vaihtaa sekä uusi EGR, putsata samalla imusarjaa ja tehdä tuo tulppaus (8mm reiällä)....? Siis jos tuo EGR ei maksa maltaita....onko ihan huuhaa ajattelua?
                                                    Mikäs se viestissä mainittu "säätömokkula" EGR:lle on?

                                                    Jos käy laittamassa koneeseen esim.Karalan ohjelman, niin he ilmeisesti säätävät EGR:n toiminnan ohjelmallisesti minimiin? Jos näin on, niin pitääkö silloin tehdä tuota tulppausta ollenkaan?

                                                    vladim: "Luultavasti pääsen tarkistamaan omaa versiota häirinnästä tällä viikolla (osa on tilattu tänään) ja kerron sitten lopputuloksesta. "

                                                    Eli mikä osa sulla on siis menossa vaihtoon?

                                                    Jännä, että sullakin auttaa toi lämpimän koneen pysäyttäminen...mikä juurikin se nyt siis on?????
                                                    Viimeksi muokannut fiat127; 22.2.2011, 10:31.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Valitettavasti minun oma ideani osoittautui täysin floppiksi: ei paljon raportoittava. Mutta enkä kallistu EGR venttiilin puolelleen, ainakin omassa tapauksessani, kun se on kerran reilu vuosi vaihdettu (Pierburg). Toki askarruttaa, että tärinä häipyi kun moottorin lämpötila saavuttaa 90 astetta ja auto seisoisi 10-15 min eikä vika tulee uudestaan. Muutama kerta lähdin ajamaan lämpimästä varastosta, (viime kerta 20 astetta pakkaseen ja matka kesti 50km) – ei ole edes minkäänlaista vihjettä samaan oireeseen. Aika mystinen juttu, kyllä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kappas vaan, ihan sama täällä, eli kun lähtee lämpöisestä tallista, niin kuminaa ei ole eikä tule, vaikka pihalla olisi kuinka kylmä.
                                                        Tämä ketju alkaa olla jo aika pitkä, niin teen lopullisen yhteenvedon tähän:

                                                        - jos koneen starttaa kylmänä, kuminaa kuuluu vaikka ajaisi kuinka pitkään. Kylmästartin jälkeen kone on myös ekat pari kilsaa todella kuollut alakierroksilla. Parin kilsan jälkeen (kone hieman lämmennyt) heikko alakierrosvääntö katoaa, mutta kumina siis pysyy.
                                                        - jos koneen starttaa kylmänä, mutta ajaa hieman pidemmän pätkän (>10km öbaut) ja kone on tosiaan lämmin ja pysäyttää min.10 minuutiksi ja starttaa uudelleen, kuminaa ei enää ole. Jos pysäytys on vaan lyhyt, kumina pysyy mukana.
                                                        - jos moottori on ollut lämppärissä pari tuntia ja ulkolämpötila siinä max. -5C, kuminaa ei useimmiten ole ja heikko alavääntökin on poissa, eli kone toimii kunnolla heti alusta asti
                                                        - jos moottorin starttaa lämpöisestä tallista ja ulkona on kuinka paljon tahansa pakkasta, kuminaa ei ole (eikä tietysti heikkoa alavääntöäkään).
                                                        - vikakoodeja ei ole, koneen lämpötila-anturi vaihdettu pari kk sitten.
                                                        - "vladim" oli vaihtanut myös EGR:n, joten ilmeisesti vika ei siitäkään johtuvaa..ellei EGR:ää säätävä "mokkula" ole sittten viallinen, eli EGR olisi kunnossa, mutta sitä säädetään väärin? Mikäs se säätävä "mokkula" onkaan?

                                                        Minun taidot ei todellakaan riitä miettimään syy-seuraussuhteita. Ihan näin maalaisjärjellä ajattelisi, että jonkun anturin X siellä täytyy mitata jotain lämpötilaa Y (koneen, ulkoilman, polttoaineen, öljyn?) ja säätää jotain osaa Z väärin. Ymmärtäisin hiemaan paremmin, että aina koneen lämmetessä tuo kumina häipyisi, mutta kuten todettua, vaatii lämpimän koneen >10min pysäytyksen, jotta kumina häipyy. Ja jos tällä kertomuksella lähestyy "oikeaa huoltoa", niin nehän a) leimaa hulluksi ja b)päättää ottaa hullulta rahat pois = "tutkii" autoa 3 tuntia ja ilmoittaa, että kaikki näyttäs olevan ihan kunnossa, ajoa vaan. Ja kumina jatkuu...

                                                        Myöhästynyt Joululahja lähtee pikapostina sille, joka antaa ratkaisevan vinkin :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sedällä oli Jaggessa semmonen vika, että sillä jääty äänenvaimentaja/t ja auto ei menny mihinkään. Pakokaasut pyrki ulos muuta reittiä.

                                                          Mutta ei se kyllä loputtomiin oirehtisi vaan jossain välissä nuokin sulaisi.
                                                          Eli mun seuraava arvaus olisi pakoputkisto jäässä katin suunnalta tai katti muutenkin tukkoinen :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Käynyt itselläkin mielessä, että olisiko siellä joku jäässä, joka sitten sulaa kun auto pysähdyksissä = ajoviima loppuu ja kone sulattaa paikan X. Mutta jos se olisi catissa, niin kyllähän se nyt sulaisi ajonaikana vielä paremmin kuin "kone lämpimäksi - vartin stoppi - uudelleen menoksi" tapahtuman aikana...eikös? Ja samoin jos auto tosiaan tolpassa kauan ja suht lämmin keli, niin kuminaa ei ole -> moottorinlämmitys tuskin cattiin vaikuttaa :) Eli edelleen tuntuis, että joku anturi tässä on takana? Ja kylmän koneen alkukankeutta lukuunottamatta kulkupuolessa ei pahemmin vikaa, oli kuminaa tai ei. Voi olla, että kumiseva kone ei ihan niin herkkä alakierroksilla...voi olla kuvitelmaakin.
                                                            Joskus ajattelin, että jos se olis se EGR, joka temppuilee ja kuminakin johtuu jotenkin siitä...jotenkin se EGR tai sitä säätävä "mokkula X" jäis pakkasessa jumiin -> EGR:n sisuskalu jäis väärään asentoon joka aiheuttais imusarjassa jotain ihme seisovaa aaltoa = kuminaa...ja sit kun kone on lämmin ja paineet poissa, EGR "notkistuis" ja alkais toimia taas kunnolla seuraavan startin jälkeen...okei, älkää lyökö jos oli maailman heikoin ajatusleikki....mutta kuten todettua "vladim" oli EGR:n jo vaihtanut ja samat oireet jatkuvat...

                                                            Muuten tuosta catista, minkäslainen sen puhdistusoperaatio muuten on?
                                                            Viimeksi muokannut fiat127; 23.2.2011, 11:04.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X