Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Startti AEL

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Startti AEL

    Onko tuon R5-dieselin startin irrottamisessa mitään erikoista huomioitavaa? Mulla tuo vähän väliä "sutii tyhjää"- joka tietenkin voisi olla ihan startin akselin kökköisyydestä kiinni. Mietin vaan että kannattaakko irroitaa, puhdistaa ja voidella ja yrittää vanhalla vaiko suosiolla hakea jo valmiiksi uusi startti?

  • #2
    itse miettiny samaa. ajattelin vkl käyttää irti ja puhistella kun tuntus ettei jaksa pyöriä tarpeeksi kovaa.

    Comment


      #3
      Onko maapuoli varmasti kunnos?

      Comment


      • #4
        moottorin maadotusta en ite ainakaan ole tarkistanu mutta akkusta koriin on 50neliön kaapeli.
        tänään tuli 100ah akku joka lupaa 900a kylmäkäynnistämis virtaa.

        Comment


          #5
          Ei ny varmaan ainakaa pahitteeksi olisi putsata moottorin maadotusta.

          Comment


            #6
            Eipä siinä mitään sen ihmeempiä ole, alakautta joutuu vaan työstämään. Normaalisti piuhat ja ruuvit irti ja startti kätöseen.

            Comment


              #7
              Kaverin -05 Baijerilaiseen vaihdettiin juuri startti. Uudesta asti ollut jo jotenkin kovaääninen ja hidas pyörittämään. Viime talvena oli jo ongelmaa käyntiin saamisessa ja tänä syksynä paheni entisestään. Vähänkin pakkasta, niin juuri ja juuri jaksaa pyörittää konetta eikä sillä vauhdilla starttaa. Apuvirralla isosta akusta jaksoi kyllä lähteä käyntiin.

              Kuulosti erehdyttävästi aina juuri siltä kuin hyytynyt akku. Akkuja vaihdeltiin parikin kappaletta uusiin, mutta startti oli se ongelma. Se vain söi jotenkin liikaa virtaa suhteessa antotehoon. Tässä tapauksessa ilmeisesti oli ihan oikea valmistusvika, jota brittifoorumeilla ollut muillakin alkupään starteissa.

              Että kyllä se starttikin voi hajota hyytymällä ilman, että mitään vikaa missään liitoksissa.
              Viimeksi muokannut jasso; 15.12.2010, 22:01.

              Comment


              • #8
                Mittaa potentiaaliero startatessa moottorin ja korin väliltä. Jos on yli, sanoisinko 0,3V(?) niin sitten on maadoituksen tarkistamisen paikka. Tietävämmät korjatkoon volttimäärää mutta varmaan se tuota luokkaa on maksimissaan.

                Comment


                  #9
                  Ok, kokeilen putsaamisella ensin- toistaseksi vielä pohjapanssarikin irti. Oli lähinnä muistoissa kun vaihdoin tuon V6:sen startin pihalla lumihangessa- on suhteellisen ahdasta laturin ja jäähdytysletkujen kanssa kun ovat ängenneet startin pakosarjan ja koneen kiinnikkeen taakse.

                  Comment


                  • #10
                    R5 tartti on lapsellisen helppo vaihtaa/irrottaa. Näyttää pahalta mutta joka paikkaan saa työkalun hienosti. Älkää sitten ihmiset laittako solenoidiin vaseliiniä niinkuin Italiassa laittavat kun korjaavat tehtaallaan noita tartteja. Käy jäykäksi -30 asteessa. Mun piti pitää käynnistysasennossa avainta tiistaina ainakin 5 sekuntia enneku alko ees pyörittämään..

                    Comment


                    • #11
                      eihän vaseliini tule rässistäkään läpi saatikka mene nippaan siinä pakkasessa :D

                      Comment


                        #12
                        Riippuu mitä vassua käyttää...

                        Comment


                        • #13
                          (R5 tartti on lapsellisen helppo vaihtaa/irrottaa. Näyttää pahalta mutta joka paikkaan saa työkalun hienosti.)

                          Enpä ole oikein yhtämieltä tuosta, just vaihoin omaan ael moottoriseen ja sai siinä kyllä ährätä aika lailla.. Kummatkin pultit oli ensinnäkin niin hemmetin tiukassa, että rikoin yhen 16mm lenkki avaimen ja sain rystyset hyvin auki vaikka hanskatkin oli kädessä, alkuperäinen bosch oli paikallaan. Työkaluista ei pitäis olla homma kiinni, kun niitä on aika kattava valikoima ja jonku verran mielestäni näitten (autojen) kanssa olen räpeltänyt.

                          Mutta mutta, ensin startin 2kpl 16mm kannalla olevaa pulttia auki, alemmassa on mutteri, johon kyllä hylsyn ja jatkovarren saa sopimaan pienellä koputtelulla, ylempään piti taivuttaa yksi 16mm lenkki sopivaan kulmaan, kun ainakaan minä en löytänyt räikälle sopivaa reikää mistä olisi edes kulmalla päässyt vääntämään, kun pultit on irti niin meisselillä piti mulla ainakin kammeta startti irti lokista. Sitten öljynsuodatin irti, jotta saat startin kätöseen ja 13mm kiintoavaimella päävirta johtimet pois..

                          Uusi tilalle käänteisessä järjestyksessä..

                          Comment

                          Working...
                          X