Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-05 A4 3,0TDi, lievä "säksätys" + imelä haju kabiinissa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -05 A4 3,0TDi, lievä "säksätys" + imelä haju kabiinissa...

    Terve!

    Kirjoitellaanpas itsekin tänne pitkästä aikaa. Valitettavasti vain mahdollista vikaa pitäisi yrittää selvittää, mieluummin auttaisi jotakuta muuta ongelmassaan. Vaikka juuri nuo kyvyt ovatkin hiukka vajavaiset, siksipä täällä kyselläänkin... :)

    Olen yrittänyt googlailla ja hakea eri foorumeilta vastauksia otsikon mukaiseen ongelmaan, mutta ei ole vain paljoa apuja löytynyt. Ongelmana on siis pari viikkoa vanhan perheenjäsenen lievä "säksätys" (ei mielestäni metallinen) ja etenkin kylmänä ja paikallaan seisoessa kabiiniin tuleva imelähkö haju. Haju ei ole kovin voimakas, mutta selvästi havaittava. Maantieajossa hajuoire lievenee, ilmavirtaukset ajavat hajut varmasti jonnekin muualle.

    Auto kävi paikallisella Laakkosella "kuntotarkastuksessa", jossa "säksätystä" kuvattiin epänormaaliksi. Lämpimänä tilanne oli kuitenkin normaalihko. Hajuun ei asentaja ottanut mitään kantaa, mutta jostain turbon jälkeen koneen kabiinin puoleisesta päästä kävi kuitenkin selvä ilma-/pakokaasuvirta, joka haiskahti naftalle. Vikakooditkin luettiin, ainoa moottoripuolen häiriö on 6.sylinterin hehkussa, joka on pimeänä. Tämä tosin oli jo minulla tiedossakin. Tarkastuksen lopputuloksena asentaja epäili vuotoa pakopuolella (jossakin turbon jälkeen) ja säksätyksen osalta joko nokan liukukiskoja, hydraulista ketjunkiristintä tai itse ketjua.

    Muutoin auto ei oirehdi oikeastaan mitenkään, käynti on tasaista, ei ravistele ja menohalut vaikuttavat normaaleilta. Auto lähtee mielestäni kohtuullisen hyvin käyntiin, ei nyt ihan "palmun alta", mutta hyvin kuitenkin. En ole myöskään erottanut käynnistettäessä ketjun kolkatusta, mikä on ilmeisesti yleistä hydraulisen kiristimen oireillessa. Tämä on tosin ensimmäinen dieselini, joten aistihavaintoihin perustuvat päätelmät voivat olla vajavaisiakin.

    Tähän mennessä olen tullut seuraaviin mahdollisiin johtopäätöksiin:
    - Putkessa on oikeasti vuoto jossain, mistä aiheutuu lievä imelä haju hytissä. Säksätys johtuu jostain muusta, mistä?
    - Jokin suutin vuotaa hytin puoleisesta päästä aiheuttaen sekä naftan hajun että "säksätyksen"?

    Apuja siis kaivataan, jotta osaisi rajata vikamahdollisuudet hieman suppeammiksi. Kiitokset jo etukäteen kaikista vinkeistä...

  • #2
    Voisiko olla mahdollista että jäähdytysnestettä pääsee hiukka vuotamaan johonkin kuumalle pinnalle, esim pakosarjalle tai muualle, josta sitten tulee imelää tuoksua hyttiin?

    Comment


      #3
      Mä en heti ensimmäiseksi dieselin tuoksua kuvailisi imeläksi, varsinkin jos vuoto on ennen hiukkas/katti pönttöjä.
      Jostain oon kuullut puhuttavan tuosta ketjukiristimesta joka nois 3.0tdi vehkeis pitää ääntä. Mahdollisia vuotojahan voidaan tihrustaa ihan silmällä ettimällä kosteikkoja.

      Comment


      • #4
        Makea haju viittaisi tosiaan jäähdytysnesteeseen.
        Diffas, tuossa kone/kori yhdistelmässä aika nihkeästi näkee tuonne koneen puolelle, mutta toki voi kosteikkoja yrittää etsiä.

        Comment


        • #5
          Jäähdytysnestettä ei kyllä tuntuisi syövän tippaakaan. Vaatii kyllä ehkä hieman pidemmän aikavälin, että voi varmuudella tuon asian vahvistaa. Ja todellakin konehuone on aikas täynnä kaikenlaista härpätintä, ei juuri helpota tutkintaa...

          Tuosta "säksätyksestä" vielä sen verran, että jos ongelmana olisi tuo ketjunkiristin, eikös se (yleensä ainakin) oirehdi vain käynnistyksen yhteydessä? Vai onko jollakin tietoa tapauksista, että ketju olisi kiristimen vuoksi löysällä myös muutenkin? Tietty, jos ketju on venynyt, mutta eikös tällöinkin äänen pitäisi olla jokseenkin metallisempi ketjun vastatessa koppaan?

          Pitäis varmaan yrittää saada ääninäyte (hajunäytekin auttaisi varmasti!) tuosta äänestä jotenkin vaikka YouTubeen tai jotain...

          Comment


            #6
            Loppuuko säksätys moottorin lämmettyä?
            Lämmetessä metalli laajenee, jollon pienet halkeamat yms voi mennä umpeen.
            Vuoto turbon jälkeen ei varmaan säksätä kuitenkaa? Ennemmin pakosarjaan liittyvää vois olla.
            Toki tuo on niin uusi ja sisältää jos jonkimoista saastelaitetta, että voi se tulla ihan muualtakin.

            Comment


              #7
              Ketjukiristin ääntelee yleensä vain käynnistyksen aikaan.
              Säksätys voisi olla tietty myös ilma-imu-paine-putkien vuotoa, joka jostain ihmeen syystä kuuluu vain kylmänä, ehkä moottori tärisee enemmän.
              Voisihan tietysti pakosarjan tiiviste tms aavistuksen vuotaa, siellä ei tarvii kummosta vuotoa olla niin jo vain kuuluu jotain.

              Vertailukohta pitäisi löytää toisesta samanlaisesta.

              Comment


                #8
                Lämppärin sisäkenno vuotaa putkiliitoksen saumoista...? Ei olisi ensimmäinen.

                Comment


                • #9
                  Morjens!

                  Päivitetäänpäs tilannetta, muutama kuukausi mennyt asiaa tutkiessa... :)

                  Imelä haju on pääosin poistunut, uskon sen johtuneen/johtuvan ilmastointijärjestelmän puhdistuksen jälkihöyryistä. Tämä ei mielestäni ole enää suuremmin ongelma.

                  Tuohon säksätykseen liittyen tilanne ei ole muuttunut juuri mihinkään. Tai pitäisi ehkä puhua ennemmin supsutuksesta. Eli sellainen tsup, tsup, tsup kuuluu tasaisesti erityisesti kylmänä, mutta myös moottorin ollessa lämmin. Ääni muuttuu kierrosten muuttuessa, normaalissa ajossa vaikea edes erottaa. Lisäksi pari kuukautta takaperin tsekattiin vikakoodit (ei vikoja) ja mitattiin päästöt, jotka olivat erinomaiset. Myös DPF oli 18 %:n kuormalla eli ok. Auto toimii normaalisti, ei tärise, tehot on tallella jne. Ehkä aavistuksen omainen "klappi" vedon löysätessä, mutta tuo taitaa olla enemmän Tippilaatikon ominaisuus. Vai voisiko tuo viitata jakopäähän?

                  Vika/ominaisuus vaivaa kuitenkin edelleen, tuo kun ei mielestäni ole normaalia. Yritin tuossa taas ääntä kuunnella ja se tuntuisi kuuluvan jostain kuljettajan puolelta. Jostain foorumilta luin, että myös DPF:n ylipaineventtiili voisi päästää moista ääntä jumiessaan?

                  Mutta siis lisää vinkkejä kaivataan. Auto menee takapuskurin vaihtoon toukokuun alussa, jolloin ajattelin laittaa paikallisen Laakkosen tutkimaan asiaa. Tuonne olisi hyvä saada lisävinkkejä, ettei tule ihan avointa valtakirjaa annettua...kiitos jälleen!
                  Viimeksi muokannut 8866; 20.4.2011, 20:58. Perustelu: Ei käytetä allekirjoituksia, nimi näkyy profiilissa.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä toi säksätys kuulostaa aivan, että siellä olisi pakosarja halki tai pakosarjan tiiviste vuotaa.
                    Tiiviste melkeen kyllä pahenisi ajansaatossa, joten tuo pakosarja vois olla parempi arvaus. Ja kalliimpi. Ei pieni vuoto tosin moottorin toimintaa liikoja häiritte, mutta ei se tuollaseen autoon tietysti kuuluisi :)
                    Työkaverilla on Omegassa juuri tuollanen säksätys kylmänä, joka katoaa kun pakosarja/moottori lämpee.

                    Comment


                    • #11
                      Voi olla tyhmä kysymys (tai tyhmä kysyjä!), mutta onkos tuohon pakosarjan tiiveyden tarkistukseen mitään keinoa, esim. merkkisprayta tms.? Imupuolen vuodothan saattaa saada helposti kiinni tuollaisella spraylla.

                      Sellainen muuten tuli mieleen, että voiko aiemmin hankaantunut apulaitehihna aiheuttaa edellä kuvattua ääntä? Oli nimittäin jo aiemmin joulukuussa ottanut kiinni yhteen muovisuojaan, joka oli väärässä asennossa. Muovisuoja kiinnitettiin uusiksi heti silloin, jolloin se ei enää ottanut kiinni hihnaan.

                      Vielä täytyy kysyä myös tuosta suutinpuolesta. Voiko ongelma pesiytyä viallisesta suuttimesta? Mitään diesel-vuotoja ei ole havaittavissa, kone käy tasaisesti, eikä vikakoodeistakaan löydy mitään, joten jotenkin en uskoisi tuohon. Kannattaisiko suuttimien tuotto mittauttaa kuitenkin varmuuden vuoksi? Eikös tuo ole aika peruskauraa korjaamolle? Kiitos jälleen...

                      Edit: Sellainen näkyy jääneen mainitsematta, että ajoittain (ehkä noin joka kolmas kerta) käynnistettäessä tuntuu yrittävän vähän kuin "vajaalla" käyntiin. Niin kuin ei saisi virtaa (akku?) tai naftaa tai ei oikein pyörähtäisi kunnolla. Joka kerta lähtee kuitenkin oireesta huolimatta käyntiin ilman pidempää sahaamista. Mahtaako tämä liittyä em. ongelmaan?
                      Viimeksi muokannut JKi75; 21.4.2011, 13:09. Perustelu: Lisätty oire & kysymys

                      Comment


                        #12
                        Vuodot, joissa on toisella puolella paine, esim pakosarja ja turbollisissa imusarjakin, löytyy helposti vaikka AGA/Wurth/mikävaan tms vuototesterisprayllä. Säksätys ei voi tulla ruiskutuspuolelta, vaan joku letku/pakoputki siellä vuotaa. Pakosarjan pienet halkeamat on ihan mahdollisia, ne voi joko korjata tai sitten jättää sikseensä, jos nyt ei oikein savuksi asti vuoda. Pakosarja on kuitenkin aina(?) valurautaa, joka on tietyssä mielessä joustava (tai siis kestää lämpölaajentumista ja kutistumista), mutta kuitenkin hauras materiaali, joten siihen voi tulla ihan pieniä halkeamia. Valurautaisen pakosarjan korjaaminen on A) hankalaa B) yleensä melkein turhaa C) tuohon autoon kallista, joten en tekisi mitään jos se nyt ei ihan tolkuttomasti vuoda.

                        En nyt ensimmäisenä lähtisi niitä suuttimia purkamaan, Saksassa niitä on jonkun verran kyllä vaihdettu jopa takuuseen, mutta jos se käy tasaisesti niin ei siellä oikein kovin isoa vikaa voi olla. Forte-käsittely kannattaa tankkiin laittaa, siitä voi olla apua, jos käynnissä on pientä epätarkkuutta.

                        Startatessa on tosiaan sellainen ominaisuus joskus, että tuntuu, ettei oikein jaksaisi pyörähtää täyttä kierrosta. Tämä tulee yleensä "kiire"lähdöissä vastaan, ilmeisesti hehkut ja valot yms yms haukkaa startin kanssa niin paljon virtaa, että se ei ihan meinaa riittää. Ennen muinoin starttivaihe kesti sen 10-15 sekuntia, niin tämmöstä ongelmaa ei ollutkaan, nykyisin kun kiisselikin starttaa sekunnissa niin virta voipi olla kortilla pienen hetken. Eli noilla ongelmillasi ei ole mitään yhteistä tekijää.

                        Imelä haju on jostain aavistuksen tihkuvaa pakkasnestettä.

                        Ketjun kiristimen rolina kuuluu vain ja ainoastaan 1-3 sek starttauksen jälkeen.

                        Comment


                          #13
                          Jos pakosarja/ pakopuoli vuotaa jostain, sen kyllä näkee tummana jälkenä jossain kohti konehuonetta.
                          Ahdastahan tuolla on, mutta pienen hammaslääkäripelin ja fikkarin kanssa kun jaksaa tutkia niin varmaankin löytyy vuoto.
                          Aina jää sellainen pieni nokikerros vuodon lähelle.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitoksia kommenteista!

                            Sopivasti itselle tuntemattomat "ominaisuudet" kun yhdistelee oireisiin, tulee mitä villimpiä vikavisioita eteen. :) Onneksi täällä saa hyviä vinkkejä. Täytyypä testata tuota sprayta ja hankkia peili, jos vaikka pääsisi taas pikkaisen eteenpäin...

                            Comment


                            • #15
                              Suosittelen lukemaan seuraavan viestiketjun, jossa puhutaan 3.0 TDI:n käynnin epätasaisuudesta :
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56547

                              Oma 3.0 TDI pitää myös lievää "päkätystä" tyhjäkäynnillä varsinkin kylmällä koneella.
                              Samoin kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä 1200 - 1600rpm käyntiääni on hieman karkea / päkättävä.
                              Kun moottori lämpiää normaaliin lämpötilaan, vaimenee ko. äänet huomattavasti.

                              Syy moiseen on alkupään 3.0 TDI -koneiden suuttimet, joista yksi on omassani myös hieman huonossa hapessa.
                              Kun jokin suutin vuotaa läpi tai on tukossa, ovat ruiskutusarvot muihin suuttimiin nähden sen verran sivussa
                              ettei ECU:n korjauskertoimillakaan käynti ei ole aivan tasaista.

                              Suosittelisin siis tarkistamaan ruiskutussuutinten korjausarvot. Ohjeita tähän löytyy tuosta linkittämästäni viestiketjusta.

                              Comment

                              Working...
                              X