Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tarvinko nokkapeittoa 2.0TDI BPW

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tarvinko nokkapeittoa 2.0TDI BPW

    Tuli ajeltua maantietä vajaa 100km ja vasta loppumatkasta alkoi lämmöt nousta edes 80 asteen kohdalle. Ajoin rauhallista 80 ja 90 nopeutta ja pakkasta oli -20'C Sisälle puhalsi kyllä lämmintä eikä sen puolesta ollut kylmä.

    Ajaessa tuli ainakin yksi A4 vastaan nokkapeiton kera joten heräsi kysymys, onko tarpeen myös omaani?

    Mistä muuten tietää onko ilmakanavissa tms. jossain sähkövastukset lisälämmön lähteenä? Onko noille joku oma vin koodi.

  • #2
    Aika mielenkiintoista, että pitkittäiskoneet eivät kestä lämpimänä. Entinen A4 1.9tdi ei sekään nostanut -20'c pakkasilla lämpöjä kuin max. 70-asteeseen ilman Eberiä. Kaverilla neloskopan 1.9tdi Golffi pitää lämmöt nätisti 90-asteessa kovillakin pakkasilla ja tämnä aamun perusteella myös oma 2.0tdi Golffi. Ainakin neloskopan Golfissa kiertää jäähdytysneste pakosarjan yläpuolella olevassa kennossa, joka varmasti omalta osaltaan lämmittää konetta.

    Itsekin harkitsin nokkapeittoa ennen tämän päiväisiä kokemuksia, mutta näillä näkymin sellaiselle ei ole tarvetta. Jos A4:n hankkisin dieselinä ja ilman Eberiä niin laittaisin nokkapeiton.

    Comment


    • #3
      Kyllä tuossa pitäisi olla PTC vastus jolla lämmitetään sisäilmaa, ainakin ihan käynnistyksen alussa.

      Itsekin tänään tuskailin lämpöjen kanssa, nyt tulin tulokseen, että lauhduttimen kennon ja jäähdyttimen väliin mahtuu pahvia... eli tietää mitä illalla tekee :)

      Comment


        #4
        Saas nähdä ylihuomenna kun termostaatti vaihdetaan et pysyykö lämmöt 90-asteessa... Jos ei niin nokkapeiton hankintaan. Onks saatavilla tarvikkeena vai alkuperäistä, jos on hinta tietoja esittää kellään?

        Comment


        • #5
          Tuossa juuri omaan A4 (B7) ostin marmorilta maskipeitteen hintaan 45?. Samainen hinta näytti olevan PolarAutovarusteella.

          Comment


            #6
            Tuleekos tuo peitto maskin päälle? Ja onko ihan vaan "muovilevy"?

            Comment


            • #7
              Miikka:

              Kuvailetko hieman millainen on tuo B7:n maskipeitto. Peittoja on tullut nähtyä erilaisia ja osa on mielestäni vähän turhan rumia.
              Toki esteettisyys on katsojan silmissä.

              Comment


              • #8
                No joo tosin tuli tuollainen maskipeite ostettua. Ja peite tosiaan laitetaan maskin päälle mukana tulleilla "koukuilla". Paketin aukaistuani olin ensin että ei h.....tti tämmönenkö tämä on ja että eihän tämä ole edes käypänen tuohon omaan A4:een. Hämmennystä aiheutti se että peite on kaksiosainen. Mutta niinhän se kuuluukin. Lisää tutkittuani tuotetta huomasin että valmistaja on TammerSuoja. Eihän siinä mitään, mutta jos olisin ollut tuosta etukäteen tietoinen, niin en olisi peitettä hankkinut marmorilta vaan TammerSuojasta suoraan.

                Peitteen materiaali on nahkaa/keinonahkaa ja se on kaksiosainen. Väri on musta. Vielä en ole peitettä laittanut kiinni, mutta kohta olen ja pääsee näkemään kuinka se maskiin istuu.

                Comment


                  #9
                  Kuulostaa siltä että ei tuollaista kannata RS-maskin päälle laittaa :) Poltellaan eberillä löpöö jos paleltaa.

                  Comment


                  • #10
                    Itse laitoin pahvia keulaan, nosti lämpöjä noin 10`c pikkunopeuksissa.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on peite paikallaan. En tiedä mitä tarkoitat tuolla RS-maskilla. Mutta tuohon omaan S-line maskiin tuo peite on hieman hankala saada kiinni nuilla mukana tulleilla kiinnikkeillä. Tiedä sitten olisiko helpompi kiinnitellä vakiomaskiin, nuissa kun tuo rivotus on erilainen. Mielestäni tuo ei ole erityisen ruma, mutta ei se hienokaan ole. Mutta mitä tuossa autolla kävin ajelemassa, niin kyllä se hieman paremmin lämpenee/pitää lämmöt 90c myös kaupunkiajossa. Kun ei tuota polttoainelämmitin ole (ainakaan vielä) niin tuohon on tyytyminen. Mielestäni ihan OK kapistus.

                      Comment


                      • #12
                        Kuvia?

                        Comment


                        • #13
                          Itellä lämpiää tuo pasuuna (avf) 20 asteen pakkasessa 90 asteeseen mittarin mukaan 10-15 km maantieajon aikana.

                          Huolettaa tuo lämpiämis nopeus AAT moottorisen satkun jälkeen...;)

                          Comment


                          • #14
                            Suosittelen pahvin tai peitteen käyttöä, jos ajelee yli 30 asteen pakkasella. Viime talvena -32 pakkasella, ku ei ollu vielä pahvia keulalla niin huohotin jäätyi matkalla pohjoiseen, jonka seurauksena jouduin soittaan hinurin paikalle, ja audini vietiin sulamaan paikalliseen automaalaamon uuniin. Mutta kyllä koneen lämmöt oli koko ajan +90 asteista ilman pahviakin ja lämpöä riitti sisälläkin...Että tämmönen kokemus ja nyt sit siitä viisastuneena pahvitin jo keulan, enkä ostanut kallista 45 euron peitettä...pahviahan saa ilmaiseksi ja ei näy, kun laittaa maskin taakse.

                            Comment


                              #15
                              Itsekin pelkäsin viime talven aikaan muutamia kertoja, kun ajelin työmatkoja, joka oli silloin vielä reilut 80km suuntaansa ja välillä auton mittari näytti jopa -38 astetta. Mutta eipä tuo onneksi jäätynyt.

                              Miikka: RS-maski on RS4:n maski. Enkä halua pilata ulkonäköä millään peitteellä :) Joten pahvia varmaan laitellaan mikäli on tarvetta.

                              Comment


                              • #16
                                B7 ei niin vaan laiteta pahvia syylarin eteen. Luonnollisesti kaikki paikat on koteloitu muovilevyillä, niin myös se maskin ja syylarin väli sieltä konehuoneesta. En tosin katsonut kuin paljon/miten sitä joutuu purkamaan jos meinais pahvia käyttää. Eli jotain pitänee viritellä siihen maskin etupuolelle ja siinä taas se käpristynyt ruskea aaltopahvi ei taida olla kovin kaunista sekään :/

                                Comment


                                • #17
                                  Kävin tänään hakemassa omaan C6 4F:n marmorilta tuon samaisen peiton, kun koneen lämmöt ei nousseet millään noilla -15 pakkasilla. Edes kehällä körötellessä. Melkein samaan vaivaan olisi saanut tuon tehtyä kokonaankin, sen verran piti viritellä että sai istumaan nätisti. Laitoin vain sen alapeiton ja katson onko siitä apuja, se ei pistä silmään vielä niin pahasti kuin kokopeitto. Siitäkin piti leikata alareunasta n. sentti, jotta sai istumaan kehyksien sisään. En tiedä onko sillä vaikutusta, kun on tuo S-Line -ulkoasupaketti kromilistoilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mielenkiintoisia kokemuksia itse kullakin. Tässä on nyt tullut mieleen termostaatin kunto. Pienemmällä pakkasella nimittäin toimii ihan niinkuin pitääkin ja luulis tuon nyt muutenkin toimivan kun ei ole vielä edes 4 vuotta vanha.

                                    Nokkapeitteen taidan ostaa ihan varalta, kyllä sitä tulee vielä kylmempääkin ja suojaa tarvii varmasti muutenkin tuonne konehuoneeseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiOjalehto Näytä viesti
                                      Mielenkiintoisia kokemuksia itse kullakin. Tässä on nyt tullut mieleen termostaatin kunto. Pienemmällä pakkasella nimittäin toimii ihan niinkuin pitääkin ja luulis tuon nyt muutenkin toimivan kun ei ole vielä edes 4 vuotta vanha.
                                      Nykydiesel ei jaksa tunkea lämpöä tarpeeksi: liian hyvä hyötysuhde nääs. Sen tähden näissä on yleensä ollut tehdasasenteisena polttoainetoiminen lisälämmitin (Webasto, eeberi tai ardicci), jolla moottorin lämmöt on pidetty optimialueella. "Kaupan päälle" on sitten saanut tuon lisälämmittimen myös toimimaan "lohkolämmittimenä" joko ajastimella tai kaukosäädöllä, mutta ei välttämättä kaikissa autoissa.

                                      Nyt Audi (VW-konserni?) on jostain syystä jättänyt tuon pa-lämmittimen pois ja hoitaa matkustamon lämmittämisen sähkövastuksilla, johon se onkin ihan hyvä, nopea ja toimiva. Valitettavasti täällä pohjoisessa se ei riitä, koska moottori ei edelleenkään lämpiä riittävästi. Sitten vielä kun nykydiisselissä on pienemmät suuttimet ja kaikenlaisia EGR:iä, niin ongelmia pukkaa kun pakkasta on tarpeeksi. Ja siksi tarvitaan erillinen peitto keulan suojaksi.

                                      Mutta tässähän vain ympyrä sulkeutuu: isäni vuonna -65 ostamassa DKW F11:sta piti myös käyttää erillistä suojaa talvisin. Joten tämä lienee näiden rinkula-autojen ominaisuus, ei vika.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, kävin hakemassa Pörhöltä sen "merkkiliikkeen" maskisuojan. Köh...köh...eihän se ihan sellainen ollut mitä olin miettinyt. Aika kotikutoinen, mutta toisaalta hintaakin vain se 45€. Alaosan suoja oli liian matala S-linen grilliin ja toisalta liian leveä. Yläosan suoja on keskeltä auki olympiarenkaiden kohdalta ja sitten ne kapeat kaistaleet renkaiden ylä ja alapuolella lerputtaa miten sattuu. Yksi yläsuojan kiinnitysreijistä oli maskissa olevan S-linen merkin kohdalla, sille piti tehdä uusi reikä. Ne jousikoukut on vähän löysiä ja koukkuosan pituus aika lyhyt. Saapa nähdä miten pysyy paikoillaan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          ^^ Mielenkiintoista. Itsellä A6:ssa tuo alaosa oli nimenomaan sentin liian korkea ja ehkä puoli senttiä liian leveä. No, tuosta selvisi leikkaamalla, tosin samalla vaivalla olisi tehnyt alusta lähtien koko roskan.

                                          Yläosaa en ole vielä kokeillutkaan, toivon että alaosa riittäisi. Ei pilaa niin pahasti ulkonäköä.

                                          Kiinnikkeet sen sijaan omassa S-Line -maskissa ainakin alaosassa riittävän tiukkoja. Hyvä että koukut yltävät sinne ripojen taakse.

                                          Tekeeköhän TammerSuoja nuo kaikki Audin peitteet samalla sapluunalla?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti
                                            Joo, kävin hakemassa Pörhöltä sen "merkkiliikkeen" maskisuojan. Köh...köh...eihän se ihan sellainen ollut mitä olin miettinyt. Aika kotikutoinen, mutta toisaalta hintaakin vain se 45€. Alaosan suoja oli liian matala S-linen grilliin ja toisalta liian leveä. Yläosan suoja on keskeltä auki olympiarenkaiden kohdalta ja sitten ne kapeat kaistaleet renkaiden ylä ja alapuolella lerputtaa miten sattuu. Yksi yläsuojan kiinnitysreijistä oli maskissa olevan S-linen merkin kohdalla, sille piti tehdä uusi reikä. Ne jousikoukut on vähän löysiä ja koukkuosan pituus aika lyhyt. Saapa nähdä miten pysyy paikoillaan...
                                            Kumma tosiaan, ettei S-lineen saanu omaansa... mulla vastaavat ongelmat, en vaan ole ehtinyt tehdä sitä ylimäärästä reikää. On pysyny kolmellakin koukulla se ylempi osa. Mutta vaikka se ei oikein sovi paikalleen ja olisi voinut olla paremmin tehty, niin ajaa kuitenkin asiansa. Ero on todella merkittävä moottorin lämpenemisessä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Saako tuota B7 S-line maskia raotettua niin paljon, että sinne saisi pahvin syylärin eteen. Vai joutuuko tosiaan irroittamaan koko puskurin?

                                              Olisipa yhtä helppoa kuin B6 AVF:n syylärin eteen suojan laitto, eilen meni aikaa n. 30 sekuntia, kun oli pahvi tallessa viime talvelta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Saa raotettua tarpeeksi, siitä laitoin itse pahvit.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eipä ole tarvinnut. Kutosvaihteella ja 80-90 kmh nopeudella (liian vähän kierroksia) ei jaksa nostaa lämpöjä riittävästi yli 25 asteen pakkasella, mutta vähän matkaa vitosella niin lämmöt nousee. Sitten voi jatkaa kutosvaihteella ajaen.

                                                  Muutoin kieltämättä lämmöt nousee vähän hitaan makuisesti. Eikä pahvia saa oikein mitenkään ujutettua syylärin eteen. B5:ssa pahvin laitto oli nätti homma!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itse tuli hankittua vuosi takaperin tuo maskipeitto Tampereen Laakkoselta. jtkn alle 50€ se maksoi. Istui ihan hyvin normaaliin maskiin. Muistelen että oli valmistettu jostain vaahtomuovista.

                                                    Oli ongelmana juurikin tuo että lämmöt kovilla pakkasilla jossain 75 tienoilla, ja ainakin minulla auttoi tuo peite.. Pahvia mietin itsekin, mutta laiska ku oon niin en sit jaksanut.. Helppo ja nopea ottaa pois esim pesuun mennessä..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itellä kans haettu mamorilta nahkainen audin keulamaski, oli kolmessa eri osassa.
                                                      Onhan se tietenkin rumakin, mutta ulkonäkö ei kyllä talvella varsinkaan ole se tärkein, mielummin istun sisällä autossa sitte kevyemmin ku toppatakissa. Ei tuolla maskinsuojalla visiin niinkää ole haettu sitä auton lämpenemistä vaan juurikin sitä että autossa ei jäädy huohottimet yms, nehän ne yleensä pysäyttää sen matkanteon.

                                                      edellinen auto (vw golf ) mulla, kesti kyllä pakkasta hyvin maskisuojus ja eberi, -40 ja matka taittu!

                                                      5kw eberi on kyllä hyvä peli, oikein asennettuna.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei tuolla maskinsuojalla visiin niinkää ole haettu sitä auton lämpenemistä vaan juurikin sitä että autossa ei jäädy huohottimet yms, nehän ne yleensä pysäyttää sen matkanteon.
                                                        BTDT, eli viime talvena jäi matka kesken vähän ennen Oulua kun huohotin jäätyi(pakkasta matkalla maltilliset 15-17C, tosin matkaa oli tehty jotain vajaa 600km) ja puski öljyt turbon kautta pakoputkeen. Korjaustoimenpide oli auto sulamaan pörhön halliin ja maskinsuoja keulille.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          ...

                                                          huohottimen jäätymiseen vaikuttaa suurelti se ilmanotto, joka usein pahveja laittaessa ei peity - itse olen poistanut vuosia jo sen ilmanpuhdistimelle ilmaa johtavan tötterön talveksi ja puolet jähyttäjän pinta-alasta ympeen jekkuteipillä päällystetyllä pahvilla. Näin koneeseenkin menee hieman lämpimämpää ilmaa joka on jo mennyt jähyttimen läpi - toiselta laidalta, kuin ilmanotto.

                                                          Musta pahvi maskin takana on m,ielestäni esteettisempi vaihtoehto, kuin noi maskin päälle viriteltävät keinonahka yms. läpyskät...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            B7 saa pujotettua telttapatjaa maskin taakse kun avaa ne kolme ruuvia siitä maskin päältä,sieltä välistä ainakin näppäränä pujottelin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X