Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etka/Autodata avuksi nokka-akselien vaihtoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etka/Autodata avuksi nokka-akselien vaihtoon

    Olisiko kellään käyttökelpoista kuva/muuta materiaalia esim. etkan tai autodatan ohjeistuksia nokka-akseleiden vaihtoon liittyen.

    Täytyis vaihtaa nokka-akselit hiluineen A6 2.5 tdi v6 kuljetusvälineeseen. Moottorityyppi on afb, vuosimalli -99.

    Autoon ilmeni ikävän kuuloinen sivuääni, venttiilikopat aukaistuani huomasin kolmen keinuvivun olevan rikki. Onneksi kone ei kerennyt totaalisesti hajota nyt selviää nokka-akseleiden, keinuvipujen ja nostajien vaihdolla.

    Köyhälistöön kuuluvana ei autoa ole kiikutettu marmoritiskin ääreen, vaan operaatiosta olisi tarkoitus selvitä omin voimin. Olisiko kellään siis etkan tai autodatan ohjeistuksia ajoitusten / ko. remontin tekoon?

    Mikäli olen ymmärtänyt oikein kansien irtiottoon ei ole tarvetta näiden osien vaihdossa?

    #2
    Ei tarvitse ottaa kansia irti. Nokkien takapäissä on ura joka lukitaan kansitasoon sopivalla latikalla. Nokkapyörissä ei ole kiilauria.

    Hermoja kysyy vähän keinupimpuloiden asettelu vaseliinilla että pysyvät sijoillaan kaikki kasatessa.

    Varmaan tuo tiisseliosasto olisi oikeampi paikka.

    Comment


    • #3
      Eipä siinä niiden vaihdossa mitään ihmeellistä ole:

      1. Keula huoltoasentoon
      2. Jakopään kopat irti
      3. Kone pyöritellään niin että nokkien urat kansien kanssa kohdakkain
      4. Hihnapyörät, nokat ja muut hilut irti (pukkien järjestys kannattaa kattoa molemmilta puolilta erikseen)
      5. Nostajat paikalleen, keinuvivut niiden päälle (esim. jo ehdotetulla vaseliinilla, että pysyy paikallaan)
      6. Nokat paikalleen (tarkista että nokkien pukit tulevat oikein päin!) nokkien saaminen samaan linjaan hieman vittumaista... Pukkien kiristys jotain ~10nm
      7. Ajotus kohdilleen, tarvii kampuran ajotustapin ja muutaman muun työkalun. Voin laittaa autodatasta tiedot tuohon, tosin otettu AKE-koneeseen, mutta samalla tavalla tuossakin

      Ajotustyökalut saa ebaystä tilattua noin 75e hintaan, kannattaa hankkia

      Myös venakopan tiivisteet kannattaa uusia, alkaa falskaamaan aikas helpolla...

      Ja myös jakopää kannattanee uusia samalla, ei paljoa lisää vaivaa. Yhteensä koko setti tarvikeosilla tonnin luokkaa.

      Comment


      • #4
        Itse kohta nokkaremonttia aloittavana tiedustelisin että miten saman puolen nokat saadaan oikeaan asentoon keskenään? Onko jotkut merkit, vai onko samanlainen ura myös siinä nokkapyörättömässä akselissa, kuin siinä jossa on nokkapyörä..? Kone on AFB.

        Ja tän voisi varmaan siirtää diesel-osioon.

        Comment


        • #5
          Molemmissa on ura, yksi venakopan pinnapultti on vaan tiellä että saisi lattaraudanpalan paikalleen myös siihen. Itsellä oli pultti niin jumissa kannessa että helpompi oli ajaa lattaraudan palaan ura joka väisti pultin jotta nokkien urat tuli molemmissa kannentason suuntaisesti.

          Aika hyvin kartalle pääsee myös kun katsoo nokissa olevia kannenpultin väistöjä, kun ne on kohdallaan niin että kannenpultteja pääse vääntämään niin ei ne nokat kovin kaukana oikeasta asennosta voi olla. Pieni peili on hyvä työkalu myös nokan asennon tarkistamiseen.

          Comment


          • #6
            Eli molemmissa nokka-akseleissa, sekä kansissa on lukitusurat vaihteiston puoleisessa päässä? Ja 180ast. väärinpäin laittamisen voi eliminoida katsomalla niitä kannenpultin väistöjä..?

            Comment


            • #7
              Kannessa ei ole uraa toisen nokan kohdalla vaan lattarauta tulee ihan vain venakopan tiivistepinnan tason suuntaisesti. Esimerkiksi kannenpultin väistöillä voi todeta että ei ole 180 ast väärin juu.

              Comment

              Working...
              X