Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1Y syö laturinhihnoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1Y syö laturinhihnoja

    Profiilin 1.9D 80 Audi kuluttaa jostain syystä laturinhihnoja. Huhtikuussa ostin auton ja on jo neljäs tai viides hihna menossa siitä lähtien. Hihnan pitäisi olla kyllä tarpeeksi kireällä, eikä edes liian kireällä. Silti välillä palanut kumi tuoksuu konepellin alta ja koneen kannakkeen päälle (mikä sijaitsee hihnan keskellä, välissä) kertyy kumipölyä.

    Olisiko mahdollista että laturin laakerit jumittaa sen verran, että hihna pääsee luistamaan laturin hihnapyörän päällä? Laturi on kuitenkin toiminut moitteetta ja on jättänyt lataamatta vain silloin, kun se hihna on lopulta katkennut. Normaaleja hihnanluistoääniä tms. ei ole kyllä kuulunut ja laturi myös pyörii hyvin silloinkin kun sitä pyöräyttää ilman hihnaa.

    Silmämääräisesti useaan kertaan katsottuna hihnapyörät ovat kyllä suorassa ja samassa tasossa. Kai sitä pitää alkaa hammaspyöriä ja ketjua suunnittelemaan, jos ei muuta keksi. :) Olisiko kellään kokemusta mikä voisi olla vialla?

  • #2
    Nyrkkisääntö numero yksi, kaikki tehdastekoinen toimii huomattavasti luotettavammin ja paremmin kuin yksikään oma viritys ;)

    Sulla on todennäköisesti hihnapyörät kulahtaneet, ne on kuluvia osia. Uudet hihnapyörät paikoilleen ja pitäisi kestää. Usein ihan toimiva lisäelinaika kuluneille hihnapyörille on, jos löydät hieman paksumman hihnan.

    Comment


      #3
      Leveämpi hihna vaan, ei pääse pohjaamaan hihnapyörään.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia! Enpä tullut ajatelleeksi moista mahdollisuutta ollenkaan.

        Piti käydä heti testaamassa tuo leveämpi hihna ja kyllähän sinne vakio 10mm tilalle upposi 13mm hihna. Alle millin jäi koholle molempien hihnapyörien reunoista. Katsotaan miten kestää.

        Onkohan noita hihnapyöriä tarvikkeina jossain vai onko mentävä nöyrästi suoraan marmoritiskille?

        Comment


        • #5
          Olisin katsonut jos olisi löytynyt tosta väliltä jotain kokoa :D Mutta jos se ei tuu kuin ton verran yli, nin todennäköisesti toimii ihan hyvin.

          Korjaus ei ole pysyvä, koska hihnapyöristä on jo kulunut paljon metallia pois, niin ne ei enää ikuisesti muotoaan pidä. Mutta kestääkö korjaus 1tkm vai 200tkm, se on toinen asia. Laturin hihnapyöriä voi saada bosch/valeo jälleenmyyjiltä tarvikkeena. Kampiakselin pyöriä harvemmin saa, mutta joihinkin yleisimpiin ja ongelmallisimpiin malleihin tarviketta löytyy.

          Comment


          • #6
            Kylän ainoassa varaosaliikkeessä ei hyllyssä ollut muita kuin 10mm ja 13mm, joten päätin kokeilla onneani tuolla jälkimmäisellä :D Hyvin se tossa pelitti kun kävin ajelemassa, eikä luista tms.

            Joo, ei olekaan tarkoitus jättää tuolla tavalla sitä "vialliseksi" vaan etsiä siihen pikkuhiljaa hihnapyörä tai -pyörät. Jos ei muuten löydy niin pitää katsella myös löytyisikö jostain vanhasta laturista käyttökelpoista hihnapyörää. Näitä vanhoja VAG-dieseleitä kun on suvussa muutama ollut.

            Comment

            Working...
            X