Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 2.0TdiQ kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 2.0TdiQ kulutus

    10.3L on mielestäni kova kulutus kyseiselle laitteelle edellisessä tankkauksessa. Eberi on ja ajo on lyhyttä mutta silti. Matkaajossa 7L ilman eberiä. Onko DFP tukossa ja jos on niin eikö pitäisi joku herja tuosta tulla?

    Ei tuo normaalia voi olla. Auto on 07 mallia ja 125Kw. Ajettu 116tkm joten joko siellä ne pietzosuuttimet alkaa olla loppu, vai vaikuttaako sekään kulutukseen..

    #2
    Minun on vaikea päästä alas ilmoitettuun kaupunkikulutukseen (8,0l/100km 1.9TDIq) omalla työmatkalla. Edellinen 1.8Tq rullasi sentään hiukan alle ilmoitetulla kaupunkikulutuksella. Ajo on noin 10 km lauttasaaresta arabianrantaan, eli keskustan läpi. Webasto on minulla käytössä.

    Ei ole ollenkaan harvinaista että kylmällä ilmalla keskikulutus on tuossa 10l paikkeilla kun työpaikalla katson.

    Matka-ajossa samanlaisia kulutuslukemia kuin sinulla. Ennätys taitaa olla helsinki-hanko-helsinki toukokuussa jolloin keskikulutus oli 5,7l/100km.

    Tämähän on raskas auto, ja siinä on monta vetaria ja kardaani joten etenkin toistuvat kiihdytykset syövät kyllä sitä kakkua.

    Comment


    • #3
      Mulla syö 6,5-7 l/100 km matka-ajossa abt 100 kmh nopeuksilla. 103 kW BPW. Kaupunkikulutusta en ole tohtinut tarkkailla, en varsinkaan talvella Q-kelien aikaan... :)

      Comment


      • #4
        Aika harvan valmistajan autoilla normaali kuolevainen pääsee ns. "ilmoitettuun" kulutukseen, ne on varmaan niin "optimiolosuhteissa ja optimisäädöillä sekä optimirenkailla" mitattuja.

        Millaiset vanteet ja renkaat sinulla on? Paine? Onko ylimääräistä rojua kyydissä? Jos kokoajan pyörii lyhyttä matkaa kaupungilla niin kulutus on kyllä aika rajua monestakin "teknisestä" syystä näin kylmien kelien aikana + kuljettajakohtainen vaikutus tietenkin vielä päälle.

        140hv 2.0TDIq Avant DPF B7 menee matka-ajossa n. 6.5-6.6L kesäkumeilla (225/45-17 + OZ ultraleggerat) ja kesärajoituksilla ja nyt ensimmäiset vedot talvikiekoilla (205/55-16 + perusalut) ja talvirajoituksilla näytti sellaista 6.2-6.3l. Pitkän aikajänteen sekalainen kulutus (kakkostietokone) näyttää sellaista 7 litraa + virhe niin joku 7.1-7.2litraa. Kaupunkikulutusta en ole erikseen mitannut kun sitä tulee niin vähän kuitenkin, mutta joskus talvella pakkasilla pieniä pyrähdyksiä keskustassa niin hyvinkin on näyttänyt tietokone n. 10 kulutuksia

        Comment


        • #5
          Aika rajusti torsen lisää kulutusta. Oma kolopallo niin ikään 2.0tdi, 103kW BKD 4Motion menee maantiellä kesällä n. 5,3-5,7l/100km ja talvella 4,5-5,0l/100km. Vauhti yleensä rajoitus+toleranssi ja jokainen ohitus niin reipas kun autosta lähtee :) Golf on tietysti myös hieman kevyempi kuin A4.

          Ajotietokoneen mukaan menee vielä muutaman desin vähemmällä, mutta nuo on tankkaamalla mitattuja lukuja.

          Comment


          • #6
            125kw tdiq softattu, 18" 225/40 kesällä ja talvella

            Kesällä keskikulutus 7-7,5l
            Talvella keskikulutus 6,5-7ll

            Matka-ajossa kesällä 6,0-6,5l
            Matka-ajossa talvella 5-6,0l

            Ajot pääosin ruutukaava-alueella

            Comment


              #7
              Kantsii myös muistaa, että diesel vie myös huomattavasti enemmän kylmänä samoin kuin bensa kone. Erona vain se, että diisseli myös lämpee hitaammin.
              Diesel koneet on parhaimmillaan matka-ajossa.

              Silti nuo 10l/7l kulutukset kuulostaa hieman kovilta.

              Kulutuksiin vaikuttaa eniten ajotapa. Sniiduilemalla voi päästä hyvinkin pieniin kulutuksiin, mutta suurin osa porukasta ei kestä sellasta himmailua :)

              Comment


                #8
                Oliko auto tankattu samassa kohdassa, siis samalla mittarilla? Auton asennosta riippuen voi helposti saada yli 5 l heiton tankkaukseen. Yksittäinen tankkaus ei siis ole kovinkaan luotettava kulutuksen muutoksia/suuruutta vertailtaessa.

                Comment


                • #9
                  Kyllä tankkaus luotettava oli. Paljon tuo tuntuu kuluttavan, mutta täytyy seurailla vielä kun ensimmäisiä tankillisia vasta ajetaan. Jotakin hämärää tässä mielestäni kuitenkin on. Renkaat 225/45/17. Vaimon ajossa joten ei mitään "rajoitintavasten" lähtöjä varmaankaan...

                  Comment


                  • #10
                    Väite että torsen nelikko veis merkittävästi enemmän ainetta kuin apuvedot on täyttä huuhaata. Toki jos auto on enimmän osan aikaa ajossa etuveto niin se antaa pienen edun vierintävastuksessa.

                    Profiilin passat vei vakiotällissä talvella n. 50 km suuntaansa työmatka-ajossa n. 5,5 litraa /100 km / tankillinen. Nykyisin vajaat 6l/100 per tankillinen ympäri vuoden. Auto käytännössä aina lämmitetty talvella eberillä tai lohkolämppärillä ja kotona tallissa harvoin yli 15 astetta pakkasta. Kulutukset laskettu tankkauspäiväkirjasta ja usein tankattu samalta asemalta. Passatissa menee tankkiin ensimmäisen katkon jälkeen vielä reilut 5 litraa ainetta mut tuo vika on vanhastaan tiedossa. Äkkinäiselle voi tulla tuosta mittausvirhettä.
                    Olen monesti miettinyt että kitkahäviöt ym. näissä konsernin nelikoissa on saatu hämmästyttävän pieneksi kun kulutuslisä on noinkin pieni, lähinnä tekniikan painosta johtuvaa luokkaa. (n. 160 kg eli 2 normaalipainoista matkustajaa)

                    Comment


                    • #11
                      Omassa B7 2,0 TDI Q BPW kone kulutus pysyy ajotietokoneen mukaan n. 6,6-6,8 oli sitten kesä tai talvirenkaat alla. Parhaimmillaan pääsee maantiellä 5,5 kesä(235/45/17) tai talvirenkailla (215/55/16) jos nopeuden pitää alle 100 km/h. Suurin osa omasta ajosta on kehä 3 pitkin ja sen sisäpuolella.

                      Comment


                        #12
                        Oma 125kw TdiQ näyttää ajotietokoneen mukaan 6,4-7,0 L/100km lukemia tuossa 65 kilometrin työmatkalla.

                        Ja kun tuossa noita eri neliveto systeemien kulutuksia vertaa niin edellinen kulkine oli 96kw lastutettu 4Motion Bora niin sillä pääsi suunnilleen puoli litraa pienemmällä kulutuksella saman matkan.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jafe Näytä viesti
                          Oma 125kw TdiQ näyttää ajotietokoneen mukaan 6,4-7,0 L/100km lukemia tuossa 65 kilometrin työmatkalla.

                          Ja kun tuossa noita eri neliveto systeemien kulutuksia vertaa niin edellinen kulkine oli 96kw lastutettu 4Motion Bora niin sillä pääsi suunnilleen puoli litraa pienemmällä kulutuksella saman matkan.
                          Audissa hiukkassuodatin joka nostaa helposti 0.5L kulutusta.

                          Comment


                            #14
                            Haldexille on useimmiten luvattu n. 0,5ltr/100km lisäkulutus maantieajossa. Torsenille taas vajaavetoon nähden 0,8-1,0ltr lisää (uusimmissa vähemmän). Onhan se selvä että neliveto lisää kulutusta, koska on enemmän massaa. Lisäksi nelivedossa myös takapyörille vedon viemisessä häviää energiaa, erityisesti jos neliveto on jatkuva.

                            Muuten imo vähän turha sinänsä verrata eri autoja, eri moottorilla, ja eri lailla toteutetulla nelivedolla (torsen vs. haldex) - viitaten esim. tuohon Bora vs. A4. Noissa jo jo ihan pelkkä ero nelivedon toteutuksessa voi riittää selittämään eron kulutuksessa. Lisäksi tuo A4 on vajaa 100kg painavampi. Ja ajotietokone voi heittää myös sen 0,5ltr tai enemmänkin :).

                            Uskallan väittää että DPF ei nosta varsinkaan matka-ajossa kulutusta 0,5ltr/100km mikäli siinä ei ole vikaa. Tehtaan ilmoittamissa - silloin kun vielä myytiin ei-DPF pumppari-dieseleitä - eroa oli 0,1ltr/100km maantiellä ja kaupungissa 0,2.

                            Kyllä, tehtaan ilmoittamat ovat aina jossain määrin teoreettisia (tosin esim. Skodan dieseleissä pitää hyvän kutinsa), mutta mitään syytä ei olisi yleisen kulutusoptimoinnin päälle koittaa "huijata" testiä suurentamaan tai pienentämään eri optioiden kulutuseroa (ts. Q vs. ei Q, DPF vs. ei DPF)

                            Comment


                            • #15
                              Lainaan vähän tätä ketjua vaikka vajaavetoinen auto mulla onkin... puhuuko jengi tässä ajotietokoneen näyttämistä kulutuksista vai matkamittarin ja tankkauksen perusteella lasketuista? Musta tuntuu et pitäs omassa autossa luultavasti jotenkin tuo kulutusmittaria kalibroida, kun vei tuossa talvinopeuksilla tehdyssä Itä-Suomen reissussa keskikulutuksena 4,4l/100km ajotietokoneen mukaan.

                              Tankkaamisen perusteella laskemista vaikeuttaa tuo webaston käyttö...
                              Viimeksi muokannut msuomal; 2.11.2010, 09:09. Perustelu: typoja

                              Comment


                              • #16
                                Nyt sit vähän lisätietoa tästä vajaavetoisen janosta. Tankillisella tuli ajettua ~500km maantietä talvinopeuksilla 100 ja 80km/h. Loppu ajo käytännössä työmatkaa, jossa alussa ja lopussa jonkinverran "kaupunkiajoa", maantiellä noin 10km.

                                Ajotietokone näytti tankatessa:
                                Jäljellä oleva matka 60km
                                Ajettu aika 18h10min
                                Keskikulutus 5,0l
                                Keskinopeus 57
                                Ajettu matka 1051

                                Tankatessa sisään meni 62,5 litraa löpöä. Valuttelin samasta mittarista täyteen kuin edelliselläkin kerralla. Tässä ajassa on käytetty Webastoa arvion mukaan 4h. Paljonkos se kuluttaa pyöreästi? Kyseessä se 5,2KWh versio. No, arvioisin, että lämmittämiseen on menny 4 litraa löpöä.

                                Tuosta laskettu keskikulutus olisi 5,56l/100km. Ei kovin paha, mutta silti melkein 0,6l enemmän kuin ajotietokone väitti. Saako tuota huollossa tjsp kalibroitua jotenkin?

                                Comment


                                • #17
                                  Saa kalibroitua. Myös VCDS:llä onnistuu jos sellainen sattuu löytymään tai tunnet jonkun, kenellä ohjelma on käytössä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X