Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Jep, meikäläinen on mukana, varsinkin nyt kun tuo hintakin muodostui noinkin kuluttajaystävälliseksi...Tulikos siihen nyt ne kaikki anturien, mukaanlukien paine-ero anturin lähdöt kuten alkuperäisessäkin...?Laitas Kimmo kuvatuksia pömpelistä kun saat sen käsiisi...;)
Paine-ero anturit jätettiin pois koska niillä ei ole mitään virkaa "suorassa" putkessa. Kuopion softa mestari tutki asian ja hyväksyi niiden pois jättämisen joka vastaavasti alensi korvausputken hintaa :) Lambda- ja lämpötila-anturien paikat löytyy.
Toki putken saa myös paineantureillakin jos niin tahtoo..
Putki on pinnoitettu black satin keraamisella pinnoitteella jossa erittäin hyvä lämmöneristekyky.
Comp Camsin testissä konehuoneen lämpötila putosi keskimäärin 64°C pinnoittamattomiin sarjoihin verrattuna. Nyrkkisääntönä moottorin hyötysuhde paranee 1%, kun imuilman lämpötila putoaa 5°C. Tämä tieto siis kasi moottorista :)
Ei olekaan koska ei sitä mikään vaadi, ei edes lainsäädäntö vaadi että tuossa autossa pitäisi olla dpf. Eli sen voi täysin vapaasti poistaa, mutta päästöjen pitää silti täyttää rajat, ja se puolestaan pitää todistaa kalliilla testillä.
Uudet euro5 moottorit eivät taas eivät mene läpi ilman dpf:ää, eli silloin ei voi enää poistaa mitenkään "laillisesti".
Nyt on korvausputki paikallaan ja "testi" ajoa noin 150km vaihtelevilla nopeuksissa suoritettu ilman ongelmia vaikka paineanturin letkut haistelee raikasta syysilmaa moottoritilassa ;)
Kuivia putkesta yritän saada tänään näkyviin (jos osaan)
Alkuviikosta lähtee tilaus valmistajalle jos tilauksien tekijöitä löytyy.
Toimitus aika n. 1 viikko rahteineen.
Enemmän tuolla ajattelin tuota jo kerran lausumaani, eli dpf:llä varustettu auto ei savuta käytännössä yhtään, ja sillon K-arvo on melkein 0. Kun dpf ei ole paikoillaan, alitetaan kyllä raja-arvo, mutta lukemasta näkee heti ettei dpf ole paikoillaan, tai on rikki.
Ja tuossa puhuin laillisuudesta, euro4 moottoreille sallitaan "suuret" päästöt ja ne voidaan alittaa ilman dpf:ää.
Euro5 moottorit vaativat dpf:n täyttääkseen määräykset, eli sellaista ei voi autosta poistaa ja sitten päästöt mittauttamalla saada lailliseksi, kuten taas euro4 kohdalla se onnistuu.. Katsastuksessa tuota ei tosin voi mitata, muuten kuin tuosta mainitsemastani K-arvosta päätellen.
Eli pykäliä ajattelin enemmän, nehän eivät virittäjiä koskaan kuitenkaan estä :)
Ja en ole siis mitannut K-arvoja dpf vehkeestä, mutta maalaisjärki sanoo, että nokea ei tule läpi, koska poltetaan puhtaasti ja loukutetaan se vähäinenkin noki.
Enemmän hain sitä, että pönttö voisi olla edes vähän originaalin näköinen, niin ei tarvitsisi katsastukseen vaihtaa aina... tuo jos menee läpi niin voi inssi vaihtaa alaa. Eli helpoin lienee vanhan tyhjentäminen niin ei tule ongelmia.
edit: ja hintaa tässä vielä enemmän kritisoitiin... Tosin tuo on helpoin ja kallein vaihtoehto kun on kerran jo valmis olemassa, mutta näin köyhästä tuntuisi sydäntä raastavalta maksaa tuosta metallinpalasta 250e jonka materiaalit saa ilmaiseksi jätelavalta ja työn kossupulon hinnalla :)
valmiin tuotteen hinnasta on aika turha ulvoa, mielestäni 250€ valmiista tuotteesta, joka on sovitettu paikoilleen on aika edullinen hinta. Kukin tyylillään toki...
Pitää olla aika tarkkasilmäinen katsastumies että sen koneen päältä näkee, kun muovit ja muut on paikallaan. Alapuolelta sama homma, pohjamuovit ja downpipen jousto ja tuki ovat hyvin edessä. Kuva jollaisella kokoonpanolla auto katsastettu ja pönttö ei ole se joka ensimmäisenä näkyy jos ahtimeen ja muihin härpäkkeisiin on koskettu :D
Alkuperäisen kaltainen tyhjä pönikkä joka RST:stä valmistettuna lämmetessään vaihtaa värin alkuperäisen kaltaiseksi.
Samalla tietysti pitää päivittää paljon muuta :D
Hintaan en ota mitään kantaa, jokainen tehköön sopivaksi katsomallaan summalla sen mitä pussi ja taidot antaa myöden...
Viimeksi muokannut Patasuvanto; 12.11.2010, 22:49.
Perustelu: Kuvan lisäys
Hmmm, kyllä itsekkin odotin hieman enemmän alkuperäistä pönttöä vastaavaa valmistetta...Saman asianhan tuo putkenpätkä tietty ajaa, muttamutta...
Toisaalta jos sitä suodatinta ei edes katsatuksessa vaadita, saatikaan rekisteriotteessa ei siitä ole merkintää, niin voiko katsari edes hylätä sen takia että orkkis pömpeli puuttuu paikaltaan...?
Tietysti, mikä tahansa ahdetun moottorin muuttaminen imuilman ja pakokaasun välillä on pykälien vastaista, ja rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Ja laillisuudesta voi jeesustella kuten xenoneistakin, kunhan totesin että leimalla jä helposti kiinni ja saa olla vanhaa sovittelemassa takaisin. Ja tuo siis ei vaadi katsurilta kuin pari napin painallusta, eli hylky tulee jos vain sattuu huomaamaan.
Mitenkähän paljon on eroa, jos tuon dpf:n tilalle laittas vaan katin. Kellään kokemusta mitä vastapaineet on tuollaisella setupilla? 103kw on saanut myös ilman dpf:ää, niin kuvittelisin siinä kuitenkin katin olevan joka varmaan kävisi myös näihin dpf malleihin. Ja ei varmaan katsastuksessa näkyisi eroa k-arvoissa.
Katti ei vaikuta K-arvoon mitenkään. Tosin yleensä näissä ei-dpf malleissa on syöttöä enemmän alakirroksilla, ja siksi savuttavat enemmän. DPF malleissa taas syöttöä hillitään ettei tulisi savua, koska savu tukkii pöntön nopeasti. Eli K-arvo kasvaa, mutta ei niin korkeaksi kuin ei-dpf malleissa.
Nyt ois softa duunattu josta TODELLA ISO KIITOS ARTULLE!!! Tosi ammattilainen ja mukava kaveri!!! Auton luonne muuttui erittäin paljon ja toimii loistavasti. DPF poistettu myös softalta. Polttoaineen kulutus tippui reilusti.
Kyllä Kimmon Audissa vauhtis ja kytkin kestää alaväännöt vielä hienosti, ei täristä yhtään.
Kytkin meinasi luistaa ripeän vaihdon jälkeen, koska ohjelma pitää kierroksia päällä ja ahdot tapissa vaihtotilanteessa. Sain tuota omituisuutta pehmennettyä jotta taisi alkaa pitämään jo ihan hyvin.
Vakio BV43 ahdin meinaa käydä pieneksi ;).
Itselläni on täysin sama ominaisuus, eli ripeässä 1-2 vaihdossa kytkin luistaa reippaasti vakiohiluilla. Korostui egr:n reiän pienentämisen myötä, koska nykyisellään kone vastaa paljon nopeammin kaasun käyttöön vaihdossa.
Jukalta pitäisi myös hillitä paineita vaihtotilanteessa niin ei mene kytkin pilalle.
Ihan omat kartat on tuohon, ei onnistu ahtimen perusohjauskarttoja muokkaamalla.
Vielä kun löytäisi sen mikä pitää kierroksia päällä vaihdossa niin saisi omasta mielestä nätimmäksi käytöstä.
Väittäisin että oma BRD ei pidä kierroksia ylhäällä vaihdossa... kun kytkin painuu niin samassa kierrokset sukeltaa. Softa on motorbitin.
EGR:n supistuksella taas päästään eroon nytkähdyksestä joka esiintyy rauhallisessa (ja miksei nopeassakin) ajossa vaihtotilanteessa, moottori kun ei vastaa heti kaasuun vaihdon jälkeen (sekunnin kymmennyksiä). Tuon taas vaikuttaisi aiheuttavan liian auki olevan egr:n säätöläppä, eli liikaa palamatonta tavaraa sylinterissä ja siksi ei saada voimaa ulos. Supistamalla tuon tulon, saadaan pakokaasun määrä pienemmpäksi ja kone vastaa välittömästi kaasuun. Samalla tuo supistus vähentää muitakin moottorin ärsyttäviä "ominaisuuksia". Voisin jopa itse kehua tuota konetta hyvin onnistuneeksi nykyisellään :)
Miten tuo DPF:n poisto, saadaanko sillä pikkuvaihteilla henkeä alakierroksille? Vakiona/softttuna tuo kun ei 1. vaihteella vedä alle 3000rpm mihinkään (savutuksen minimoinnin takia varmaankin?), eli kun dpf poistetaan ja syöttöä voidaan lisätä, tuleeko alas potkua lisää huomattavasti? Isommilla vaihteilla tuo vetää ongelmitta, mutta tuo 1. vaihde on ongelmallinen... vai onko tuo softaan tehty ominaisuus?
Comment