Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEL porsi, jakohihna löysällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEL porsi, jakohihna löysällä

    Kylläpä on huonoa onnea tämän yksilön kanssa. Ei oikeastaan ole ollut minkäänlaisia oireita, pientä öljyvuotua ja huonoa aamukäynnistyvyyttä ajoittain. No, tuossa perjantaina läksin töihin aamulla normaalisti, ja läksin vielä töistäkin kotiin päin. Kaupungilla sitten valoissa tyhjäkäynnillä huomasin pienen roklotuksen konehuoneen puolella. Annoin pikkasen jengaa ja ääni hävisi täysin.

    Ajelin sitten vielä kotiin eikä maantiellä ollut mitään ongelmia vedon suhteen, mutta aina tyhjäkäynnillä roklotus palasi. Loppu viimein roklotus äityi niin pahaksi, että jätin auton talliin seisomaan. Eilen sitten ihmeteltiin tuota tarkemmin niin jakopään hihna on aivan löysällä, ei kireydestä tietoakaan. Eihän tuon pitäisi edes toimia jos hihna on noin löysällä? Oli siellä jonkin verran öljyäkin, mutta vaikea vielä sanoa onko vuotanut nokasta vai jostain muualta. En ehtinyt enää eilen enempiä purkaa, niin en osaa tarkemmin sanoa tässä vaiheessa mitä siellä on käynyt.

    Seuraavaksi varmaan hattua ylös ja tutkitaan onko käynyt enemmänkin vahinkoa.


    ps. vituttaa.

    #2
    Kyllähän se kone käy niin kauan kun vaan jakohihna ei hypi holtittomasti yli hampaalta. Kansi on varmaankin viisasta käyttää auki ja tarkistaa, mutta aika monesti näissä on käynyt niin että nostajat ovat toimineet sulakkeina ja muita vaurioita ei juurikaan ole. Kannattaa silti mitata että kaikki männät nousee yhtä ylös ja tarkistaa venttiilit, mutta luulen kuitenkin että selviät uusimalla pelkät nostajat.

    Comment


      #3
      Voit miettiä niinkin päin, että oli tuuria. Mulla meni ekasta AEL:stä maantievauhdissa ja kerralla totaalijumiin, oli jäänyt jakopäähuollossa korjaamon pojilla pultti kiristämättä kunnolla. Veikkaisin, että vähällä pääset vaikkakin ymmärrettävästi ketuttaa.

      Comment


      • #4
        No, vähällä ja vähällä. Näyttää lyöneen koneen jumiin kun tyhjäkäynnillä tallissa hetken käytin. Ei pyöri kampurasta käsin pyörittämällä. Jakoremmin kiristin on jotenkin kummasti revennyt irti kiinnityksestään. Huomenna hattu auki ja kahtotaan mitä paljastuu.

        Oiskohan Tepolla valmiit listat jakopään kilkkeisiin?

        Comment


          #5
          Eiköhän sillä oo. Ite löysin foorumilta yhen listauksen ja siltä pohjalta tilailin.

          Comment


            #6
            Suunnilleen nämä:
            N 904 980 02 hexagonal head bolt M18X1,5X110 (kampuran pultti)
            069 105 263 toothed belt pulley (kampuran vetopyörä)
            054 115 147 B seal 35X48X10 (kampuran etustefa)
            074 109 119 R toothed belt Z=122 (jakohihna)
            074 109 243 F tensioning roller (jakohihnan kiristin)
            N 010 377 1 hexagonal head bolt M8X62 (kiristimen pultti)
            046 198 113 installat.set for toothed belt Z=80 (ruiskupumpun hihnasetti sisältäen jotain)
            074 121 005 N water pump with gasket AAT,AEL
            N 100 833 01 hexagon head bolt (combi) M8X68-S1 (vesipumpun pultti #1)
            N 010 358 1 hexagonal head bolt BM8X33 (vesipumpun pultti #2)
            069 121 113 thermostat 87C
            N 901 368 02 round seal 60X3,5 (termarin tiiviste)
            046 903 137 M ribbed v-belt for vehicles with air condit. 21,36X1722MM AAT,AEL (apulaitehihna)
            046 103 483 A gasket (venttiilikopan tiiviste)

            Comment


              #7
              Itse taisin hakea AATuun jotaikuinkin tuollaisen setin ihan marmorilta. Silloin ei ollut suurtakaan eroa hinnassa, jotkin osat tulivat jopa edukkaammaksi noin päin. Tavaran saatavuus on myös hyvä, yleensä kaikki nikaleet on parissa päivässä paikalla, jos sattuu kiire olemaan.

              Comment


              • #8
                Hattu nostettiin äsken pöydälle. Venttiilit silmämääräisesti ehjiä ja sulkeutuvat ihan nätisti. Männissä havaittavissa ihan pieniä merkkejä venttiilien hipaisusta. Täytyy vielä viedä kansityöhön niin saa täyden varmuuden.

                Suuttimet tuntus olevan jokseenkin tiukassa..?

                Kivana yllärinä turbossa on reilusti pystyvälystä, eli senkin joutuu remppaamaan.

                Comment


                  #9
                  Suuttimet voi olla aika tiukassa, jos ei ole ennen irroteltu. Voi vaatia koputtelua tai sitten ihan ulosvetovasaran.

                  Comment


                  • #10
                    Ulosvedin on kyllä hyvä tuossa hommassa. Ei tarvii taistella irrotuksen kanssa, mutta ilman sitä voi tulla pitkä ja hikinen urakka. Ne nimittäin osaa olla tiukassa, mikäli ei ole koskaan irroitettu. Ei ole paha rasti rakentaa jos yhtään viitseliäisyyttä löytyy ja pientä kätevyyttä käsistä.

                    Comment


                    • #11
                      suihkuja voi koittaa heiluttaa sopivalla lenkillä ja suihkia jotain väliin.

                      Comment


                      • #12
                        Kansityöt ~500e
                        Turbon huolto/Uusi turbo ~400-1000e
                        Tiivisteet, hihnat, rillat, pumput yms. ~1200e

                        Syy miksi näin kävi oli se, että kiristimen kiinnikkeissä ei ollut enää kierteitä nimeksikään. Yllättävän kauan se siellä kestikin. Lisää tarinaa myöhemmin..

                        Comment


                        • #13
                          Turboa kannattais kyllä lähtee kyselemään Ruotsista, eli halvimman löytää kun ottaa Volvon 2.5tdi turbon, se vaan teettää pikkasen käsitöitä, joutuu kääntämään pakopesän toiseen asentoon. Ite maksoin 170tkm ajetusta rahteineen 150€. http://www.bildelsbasen.se/

                          Comment


                            #14
                            Eihän kukaan halua tollasta kivikautista sinne enää laittaa, vaan päivitetään tuoreempaan..? =)

                            Comment


                            • #15
                              Turboon riitti pikkujumppa, eli selvisi tuolla 400 eurolla.

                              Nyt on kansi ja kaikki remmit rilluttimineen laiteltu paikalleen ja pyöritelty kampurasta käsin merkkejä paikalleen. Tässä vaiheessa kaikki tuntuisi olevan ok.

                              Hetken ihmetytti tuo jakohihan kiristimen toiminta, mutta kaippa se nyt asettui oikein. :) Autodata neuvoo ensin löystämään kiristimen pulttia, sen jälkeen asettamaan oikeaan asentoon ja sen jälkeen löysäämään lisää (samaa/eri?) pulttia. Jonkinlaiseen puristukseenhan tuo lukitus tuossa perustuu?

                              Comment


                              • #16
                                Se käy, se käy!

                                Pumppu piti vaan ajoittaa heittokellolla kohdalleen, niin pärähti kuin palmun alta. Melkeenpä vieläkin paremmin kuin aiemmin diesel-huollossa tehdyn tiivistejumpan jäljiltä. Jännittävää! Viikonloppuna vielä täys kierros nesteitä ja öljyjä sinne tänne niin voipi lähteä koeajolle testailemaan vetoja.

                                Ainoa murheenkryyni tässä vaiheessa on enää tuo apuhihnan kiristin, joka maksaa aivan liikaa toimintaansa nähden ja jäi tässä kohtaa vaihtamatta. Vähän on väljänoloinen ja rilla aavistuksen vinossa muuhun linjaan nähden. Täytyy nyt seurata tuota miten käyttäytyy jatkossa ettei rupea pompottamaan hihnaa.

                                Comment

                                Working...
                                X