Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5TDi -96 venttiilit taas väärässä...ääh

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5TDi -96 venttiilit taas väärässä...ääh

    Minulle sattui toista kuukautta sitten koneen pysähtyminen ja syyksi olen todennut jakohihnan kiristimen "höllentyminen" eli pystyin helposti poistamaan sen kiinnityspultin käsin ja kiristimen lenkin vastatappi löytyi kotelon pohjalta. Katsoin, että hihna oli hypännyt muutaman loven...mutta yläpää näytti ehjältä. Kokeilin rakotulkilla "hydraulic tapped" holkin päältä venttiilivälyksiä...olivat niin pieniä, että rakotulki ei suostunut menmään väliin...kun sitä en erikseen painanut esim. taltalla.

    Nyt jälkeen huomasin, että sitähän pitää painaa kunnolla, jotta löysempi jousi antaa peräksi.(onkohan se noin) Kuinka paljon sen pitää antaa periksi eli painua, jotta välyksen voi mitata ja se on ok. Jossakin venttilissä se menee n. puol milliä mutta jossakin ei yhtään...kaikki katottu venttiilin yläasennossa niinkuin pitää. Katsoin endoskoopilla sylinteriin mutta ei sieltä tarkasti näe onko siinä rakoa venttiilissä vai ei...ainakin venttiilin vääntymisen aiheuttama rako jos on niin on pieni. En pysty paineella kokeilemaan kun ei ole laitteita.

    Pitääkö venttilivälys olla nolla vaikka erikseen painaa tuota "hydraulic tappetia"(Haynes) ensin väljät pois??? Piru jos taas on venttiilit väärässä...ja eihän kiristimen pitäisi höllentyä kesken kaiken, jos se on oikeaan kireyteen aikanaan laitettu vaihdossa korjaamolla. Ajettu hihnanvaihdon jälkeen 50tkm... Ajattelin, että pääsen hihnan vaihdolla...mutta näköjään haaveeksi jää taas....

    Olisko jolakulla tuohon kysymykseen kokemusperäistä vastausta?..niin toi on muuten AEL-kone...

    Tuolla jo aloitin...
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92146
    Viimeksi muokannut okkim; 18.10.2010, 08:24. Perustelu: Poistettu turhia rivityksiä ja lisätty kappalejaot luettavuuden parantamiseksi

  • #2
    Toinen yksinkertaisempi kysymys. Mikä on tarkkaan nokka-akselin asento kun kampiakselin merkki on kohallaa, ja ruiskun ajoitusmerkki? Kun ruiskun ajoitusmerkki on kohdalaan niin nokka-akselin takimmaisessa pyörässä on jokin lovi, joka on kannen reunuksen kohdalla. En vaan ole varma onko nokka-akseli oikeassa kohdassa.

    Miten se menee, ykköspytyn nokka-akselin asento on nyt epäsymmetrisesti toinen "pallukka" on alempana toista onko oltava nelos vai viitospytyn akselin pallukat jossakin, missä asennossa? Heyensissä mielestäni ei ole mitään tästä nokka-akselin asennosta. Please helppiä, että pääsen jatkamaan!!! En uskalla pyörittää ennen kun olen varma asennosta. Ei ole Autodata infoa käytettävissä Maksaa tältä osin 20dollaria.

    Eli miten pitää nokka-akseli olla kun muut merkit on paikallaan?
    Viimeksi muokannut okkim; 18.10.2010, 08:27. Perustelu: ... merkkejä ei tarvitse lisätä jokaiseen lauseeseen ja koloon, korjailin rivitykset ja kappaleajot

    Comment


      #3
      Kaiketi koneessa on siis hydrauliset nostimet(?), joten välystä ei ole (siis koneen käydessä).

      On muuten todella hankala lukea noin tiiviisti kirjoitettua tekstiä. Veikkaanpa, että saat enemmän vastauksia kun panostat vähän lisää tuohon tekstin ulkoasuun.

      Comment


      • #4
        Ok, täytyy yksinkertaistaa. Eihän itekään tota jaksa lukee, liian pitkä.

        Joo siinä on hydrauliset.

        Miten nokka-akselin pitää olla kun ruiskun merkki ja kampuran merkki ovat paikallaan? 2.5TDi AEL.
        Viimeksi muokannut okkim; 18.10.2010, 08:31. Perustelu: poistettu kasa ... -merkkejä.

        Comment


        • #5
          Tuossa kuvat noista nokkien asennoista (kuva 2 eka pytty) ja(kuva 3 pytyt 4 ja 5), kun vauhtipyörän (kuva 1), ja ruiskun (kuva 4) merkit ovat kohdallaan. Takimmaisessa ruiskulle menevässä pyörässä on joku merkki, jota ei ole heyensissä mainittu.

          Endoskoopilla katottuna näyttäs, että lautaset kuitenkin ovat ehjät eli eivät väärässä.

          Kun pyörittää kampiakselista myötäpäivään eli oikea suunta tökkää johonkin, ei hirviä pyörittää eteenpäin, kun en oo varma.(hihna tietysti paikallaan)

          http://share.ovi.com/media/mako944.m...4.10228?sort=0
          http://share.ovi.com/media/mako944.m...4.10229?sort=0
          http://share.ovi.com/media/mako944.m...4.10230?sort=0
          http://share.ovi.com/media/mako944.m...4.10231?sort=0



          Eli onko toi nokka-akseli kohdallaan?
          Viimeksi muokannut matkos; 20.10.2010, 00:26. Perustelu: poistettu kasa ... -merkkejä

          Comment


            #6
            Ota nokan takapäästä hihnapyörä irti. Sitten katsot nokan päästä uran venttiilikopan tason suuntaisesti. Lukitse vielä nokka paikalleen sopivalla lattaraudalla.

            Comment


            • #7
              OK kiitoksia. Olenkin ihmetellyt, että mitä sillä lattaraudalla tehään, joka noissa kuvissa näkyy. Ok sinä päässä on siis ura.

              Hauska nähdä, onko se ura ja tuossa kolmos kuvassa näkyvä pieni lovi takarattaan ulkoreunassa (näkyy vasemmalla ylhäällä kuvassa) samassa suunnassa.

              Jos on niin tuo merkkin on sitä uran suuntaa vastaava, ja sillon kaikki olis paikallaan tossa. Pitää ottaa auki ja varmistua.
              Viimeksi muokannut okkim; 18.10.2010, 08:30. Perustelu: poistettu ... -merkkejä ja korjailtu rivinvaihtoja. Anna softan rivittää automaattisesti.

              Comment


                #8
                Nuo kuvat ei aukia... Sen rattaan saa ihan mihin asentoon vaan laitettua.

                Comment


                • #9
                  nokat

                  Ykkösen nokat kun ylöspäin ja kampiakselin merkki kohdallaan, niin itse olen niitä katsellut. Nokkien yli suora latta ja mittaa molemmilta puolilta etäisyyden kannen pintaan eli tiivistepinnasta olen katsonut sen. Ei sitä välttämättä tarvitse hihnapyörää irroittaa.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos tuosta nokkien asennosta...varmaan onnistuu noin. Luulin, että jakopään hihna olis hypännyt mutta tällä perusteella se olikin ok. Muutin sen väärään paikkaa kun ajattelin, että ruiskun hihna on pysynyt paikallaan...mutta se se olikin hypännyt.

                    Näyttää siltä, että ruisku on leikannut..tai jotain...ja hihna hypännyt. Koneen sammuminen tapahtui alamäessä. Edellinen ruisku hajos samalla tavalla pitkässä alamäessä. Onko tämä tavallista. Pitää kokeilla vielä toimiiko tuo ruisku, kun saan uusilla hihnoilla kasaan.....

                    Piskatti nuo kuvat tarvii salasanan...siinä on vain vauhtipyörä merkissään, nokka-akselin asento, joka on pielessä...ja ruiskun merkki kohallaan.

                    Kiitoksia näillä pääsen kasaamaan.

                    Comment


                    • #11
                      Homma etenee mutta ei vielä valmis...
                      Näyttäs vähän syy selaiselta, että ruiskun hihnaa ei ole viimeisimmässä nokkahihna vaihdossa vaihdettu eikä hihnaa kiristettykään...ja se on ollu aivan liian löysä ja on yksinkertaisesti hypännyt muutaman hampaan...

                      Comment


                        #12
                        Omassa oli myydessä noin 100 tkm ajettu pumpun hihna, eikä sillä näyttänyt vielä kummempaa hätää olevan. Uusi oli kyllä jo kaapissa odottamassa väistämätöntä.

                        Nyt kun se hihnapyörä on paljaana, kannattaa tarkistaa sen hampaat, onko hampaan reunasta kulunut kevennys (viiste) suoraksi tai muuten vaan hampaan reuna teräväksi? Sillä on siis huonontava vaikutus hihnan elinikään. On varmaan ihan hyvä tsekata sen kiristinkin, josko se on vaan ns. pettänyt, eikä jäänyt kiristämättä.

                        Comment


                        • #13
                          Tuota hampaiden tarkistusta en huomannut tehdä...kiristimen laitoin ohjeen mukaiseen n. 2k:n kireyteen.

                          Koekäyttö on tehty ja näytti vorkkivan hienosti.

                          Pitänee vielä hankkia VAG-com ja tutkia tarkemmin arvoja ovatko sellaisia, kun pitäisi...

                          Kiitoksia vain kaikille kirjoittelijoille avusta.!!!
                          Viimeksi muokannut jta; 21.10.2010, 07:28. Perustelu: allekirjoitukset turhia foorumilla

                          Comment


                          • #14
                            Vielä jäi hieman vaiheeseen. Löytyisikö Salon alueella, miksi ei hieman kauempaakin, keltään tuota A6 2.5TDi -96 AEL:n kampiakselin pultin lukitsemistyökalua. Marmori Traktoauto ei lainaa eikä vuokraa, ja muita en tiedä toistaiseksi. Huolloissa laittavat näköjään paineilma työkaluilla, jollasta minulla ei ole.

                            Meni 220Nm + 10astetta mutta enempää ei millään. Nelonen päällä ja käsijarru mutta antaa liikaa periksi, ja ahtaat paikat.
                            Ei viitsis jättää tuohon... Joko tänne suoraa tai matttkos(at)gmail.com

                            Tossa ketjussa on jopa mitoitus tollaselle työkalulle.
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...akselin+pultti
                            Viimeksi muokannut okkim; 24.1.2011, 12:06. Perustelu: poistettu kasa ... -merkkejä

                            Comment


                              #15
                              Mikä myötää? Kaveri painamaan jarrua jos auto liikkuu.

                              Comment


                                #16
                                Paineilmalla pultti kiinni? Tuo pulttihan on just se mikä näistä pettää ja ei ihme jos vetää vaan koneella sen kiinni huolloissa.

                                Comment


                                • #17
                                  2 ideaa

                                  Edit:

                                  Lukitustappi huono. Lainaat multa lukitus raudan hihnapyörälle jos käypänen.
                                  Viimeksi muokannut roadster; 25.10.2010, 11:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitoksia ehdotuksista. Samperi...eiköhän tolla jarrumies (tai nainen) systeemillä onnistu...pakko.
                                    Työkaveri, joka harrastaa kiihdytysautoja...ehdotti, että laita startilla...taitaa mennä juuri oikeaan suuntaan. Epäilin, että vääntää pultin poikki mutta kuulemma ei....ei taida tarvita kokeilla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      itekki olen kuullu tuota että korjaamolla laitetaan paineilma pyssyllä kampiakselin pultti ja jopa ammatti koulussa.
                                      olenki siitä muutamalle kaverille sanonu että kannattaa laittaa kunnolla ne kiinni ettei joudu takuuna tekee uuteen kertaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei muuten onnistu edes jarrua painamalla. Antaa liikaa vielä periksi. Voiko vaihteisto ja kytkin olla noin väljiä? Eikä tilaa ole vääntää. Tuleekos se tappi sinne startin puolelle johkin vauhtipyörän reikään?

                                        Olen tehnyt tässä muitakin restaurointeja. Mm otin aukin lämppärin lämminilma läpän servomoottorin ja hioin staattorin poran avulla, pitäisi taas toimia. Vielä pitää vasen ajovalon lasi vaihtaa(reikä).
                                        Viimeksi muokannut okkim; 24.1.2011, 12:07. Perustelu: Poistettu kasa ... -merkkejä

                                        Comment


                                          #21
                                          Mikä myötää? Kaveri painamaan jarrua jos auto liikkuu.
                                          Ei näin. Dampperin lukitsin on ehdoton työkalu, ilman sitä tuota hommaa ei kannata tehdä.

                                          Jos kampiakselin pään pulttia lähtee vääntämään momenttiin lukitsematta dampperia, on olemassa suuri riski siitä, että kiristettäessä kampuran pään ratas lähtee pyörimään pultin mukana. Rattaassa oleva kiila on _ainoastaan_ rattaan paikoitusta varten, sen ei ole tarkoitus estää rattaan pyörimistä koneen käydessä eikä se kestä mikäli ratas lähtee kiristysvaiheessa pyörimään. Seuraamus on sitten jaon meneminen sekaisin.

                                          Lisäksi on olemassa riski kampiakselin vääntymisestä, vaikka nuo todella lujia kampiakseleita ovatkin.

                                          E: Niin, tuo pulttihan väännetään jonnekin 400-500Nm, vakiokytkin luistaa noilla väännöillä btdt.
                                          Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 25.10.2010, 10:58.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkohan vastaava

                                            Tein itselleni lukitustyökalun jolla lukitsen kampiakselin päässä olevan hihnapyörän.

                                            Siis 2.2 s4 koneeseen, vuosimalli n 96. Käyköhän tuo sama myös tuohon 2.5 tdi moottoriin?

                                            Hihnapyörä pysyi nätisti paikallaan kun pitkällä jatkovarrella kääntelin auki ja kiinni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Holkki joka dampperin päähän tulee on samanlainen. Varren muoto riippuu koneen kiinnikkeistä että mihin sen saa kiinni. AAN ja AEL saattaa käydä samat. Ja kyllähän tuon lukitsimen aina jotenkin saa jumitettua. Itse avasin yhdestä AEL-moottorista 3b-työkalulla kunkkupultin, laitoin vaan t89-mallisen moottorin etukannakkeen mihin sain työkalun tuettua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja se työkalu syntyy pätkästä vanhaa pakoputkea ja lattaa, kauneuspisteitä ei näistä ole jaeltu :)
                                                http://kappas.galleria.me/kuvat/kupe...pg/_medium.jpg

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hieno!

                                                  Mulla on kolmion muotoinen:). Putkiosa aika sama. Olikohan Walker:)?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
                                                    E: Niin, tuo pulttihan väännetään jonnekin 400-500Nm, vakiokytkin luistaa noilla väännöillä btdt.
                                                    Muistelisin, joskaan en vanno, että Autodata antoi momentiksi 270 Nm ja siihen vielä 90 astetta päälle. Siinä oli jo vääntäminen vaikka varttakin oli melkein metri.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Taitaa olla 400-500nm

                                                      2 metrin jatko isoon vääntövarteen jonka jälkeen kääntäminen on kevyttä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Omaani vaihdettiin kahteen otteseen tuo pultti, niissä oli aika eri momentit. Toisessa sanottiin 270nm ja muistaakseni 180 astetta (tuostakin tulee ihan helvetisti momenttia) Toinen oli sitten 460 Nm.
                                                        Saattaapi olla 270 Nm ja reilusti asteita päälle lähellä tuota 460 Nm?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Aika paljon on vaihteluita momenteissa. Mun autodata sanoo Audille 200nm +270 astetta. Joku korjausopas sanoi 160nm +180 astetta, sama mitä autodata antaa Transporterin ja Volvon pultille.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eikö tuo ole venytyspultti kuitenkin?
                                                            Ei se ihme ole, ettei pulttikoneilla pistettäessä välttämättä pysy kiinni, kun noita arvoja kattelee.

                                                            Aika homma muuten tollanen 270 astetta vääntää yhteen menoon :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X