Minulle sattui toista kuukautta sitten koneen pysähtyminen ja syyksi olen todennut jakohihnan kiristimen "höllentyminen" eli pystyin helposti poistamaan sen kiinnityspultin käsin ja kiristimen lenkin vastatappi löytyi kotelon pohjalta. Katsoin, että hihna oli hypännyt muutaman loven...mutta yläpää näytti ehjältä. Kokeilin rakotulkilla "hydraulic tapped" holkin päältä venttiilivälyksiä...olivat niin pieniä, että rakotulki ei suostunut menmään väliin...kun sitä en erikseen painanut esim. taltalla.
Nyt jälkeen huomasin, että sitähän pitää painaa kunnolla, jotta löysempi jousi antaa peräksi.(onkohan se noin) Kuinka paljon sen pitää antaa periksi eli painua, jotta välyksen voi mitata ja se on ok. Jossakin venttilissä se menee n. puol milliä mutta jossakin ei yhtään...kaikki katottu venttiilin yläasennossa niinkuin pitää. Katsoin endoskoopilla sylinteriin mutta ei sieltä tarkasti näe onko siinä rakoa venttiilissä vai ei...ainakin venttiilin vääntymisen aiheuttama rako jos on niin on pieni. En pysty paineella kokeilemaan kun ei ole laitteita.
Pitääkö venttilivälys olla nolla vaikka erikseen painaa tuota "hydraulic tappetia"(Haynes) ensin väljät pois??? Piru jos taas on venttiilit väärässä...ja eihän kiristimen pitäisi höllentyä kesken kaiken, jos se on oikeaan kireyteen aikanaan laitettu vaihdossa korjaamolla. Ajettu hihnanvaihdon jälkeen 50tkm... Ajattelin, että pääsen hihnan vaihdolla...mutta näköjään haaveeksi jää taas....
Olisko jolakulla tuohon kysymykseen kokemusperäistä vastausta?..niin toi on muuten AEL-kone...
Tuolla jo aloitin...
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92146
Nyt jälkeen huomasin, että sitähän pitää painaa kunnolla, jotta löysempi jousi antaa peräksi.(onkohan se noin) Kuinka paljon sen pitää antaa periksi eli painua, jotta välyksen voi mitata ja se on ok. Jossakin venttilissä se menee n. puol milliä mutta jossakin ei yhtään...kaikki katottu venttiilin yläasennossa niinkuin pitää. Katsoin endoskoopilla sylinteriin mutta ei sieltä tarkasti näe onko siinä rakoa venttiilissä vai ei...ainakin venttiilin vääntymisen aiheuttama rako jos on niin on pieni. En pysty paineella kokeilemaan kun ei ole laitteita.
Pitääkö venttilivälys olla nolla vaikka erikseen painaa tuota "hydraulic tappetia"(Haynes) ensin väljät pois??? Piru jos taas on venttiilit väärässä...ja eihän kiristimen pitäisi höllentyä kesken kaiken, jos se on oikeaan kireyteen aikanaan laitettu vaihdossa korjaamolla. Ajettu hihnanvaihdon jälkeen 50tkm... Ajattelin, että pääsen hihnan vaihdolla...mutta näköjään haaveeksi jää taas....
Olisko jolakulla tuohon kysymykseen kokemusperäistä vastausta?..niin toi on muuten AEL-kone...
Tuolla jo aloitin...
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92146
Comment