Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.9 TDI 130hp (2001) ravistaa tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.9 TDI 130hp (2001) ravistaa tyhjäkäynnillä

    Elikkäs onkelma olisi sellainen, että ostin tuossa muutama viikko takaperin 240000 ajetun vakio 130hp tdi audin (2001) ja muuten toimii kuin unelma, mutta tyhjäkäynnillä esim liikenne valoissa auto rupeaa ravistamaan koria sivuttais suunnassa, normaalissa ajossa ei huomaa ja kun kierroksia nostaa n 1100 tärinä loppuu. Lisäksi kun polkaisee vapaalla kaasun pohjaan ja vapauttaa sen, tuntuu että menokki meinaisi sammua/siltä loppuis aineen saanti. Tehot tuntuisivat myllyssä olevan kohdallaan, eikä vikaluvussakaan mitään löytynyt. Nyt neljässä autohuoltamossa käyttänyt menopeliä ja osa veikkailee että johtuis venttiileistä ja osa moottorin lämpöanturia.

    Onko muilla samanlaisia kokemuksia ollut ajokeissaan?

  • #2
    Pumppusuuttimien johtosarjavika mahdollinen n.100-150€ noiden oireiden perusteella ja tämä ei näy vikakoodissa.

    Comment


    • #3
      Moro.

      Saiko vilhei ongelman ratkaistua?

      Itsellä viikon verran omistuksessa ollu 256tkm rullattu 1.9TDi 96kw AWX myllyllä oleva A4 ja oirekuva hyvin saman kaltainen. Näitä 1.9TDi:n ravisteluketjuja on vaikka kuinka enkä viitsinyt sen takia aloittaa uutta, mutta kirjoitan kuitenkin tarinan josko jollekin olisi oirekuvan perusteella yhtä paljon apua kuin minulle näistä netin foorumisurffailuista.

      Elikä päällimmäisin ongelma on nimen omaan tuo tyhjäkäyntitärinä heti kun moottori lämpiää. Kylmänä (tai hetken seisseenä) auto käy ilman ravistuksia, mutta näillä keleillä ei ota montaakaan minuuttia kun alkaa tuntua pieni tutina ja kunnon ajomatkan jälkeen jo ravistus on melkoinen. Tehoissa ei tällä tdi-kokemuksella ole kyllä moittimista. Vääntää hyvin, toisinaan tuntuu hetken miettivän ennen kuin lähtee alakierroksilta vääntämään. Nyt kun olen ollut aistit herkillä tuon auton kanssa niin n. 110km/h nopeudesta kun kiihdyttää tuntuu pientä nypytystä, mutta kiihtyy kuitenkin.

      Eli kylmänä käy hyvin, lämpimänä ravistaa. Olen myös laittanut merkille, että mittariston lämpöviisari on kohtuullisen tanakasti 75C-asteen kohdilla. Joskus käynyt moottoritiellä jopa 85C, muttei koskaan 90C, joka pitäisi käsittääkseni olla normaalilämpötila?

      Tässä surffailun tuloksena on seuraava dg-vaihtoehdot.

      1)vauhtipyörä, mutta tämän suljen pois ainakin tämän tyhjäkäynnin osalta sillä auto käy nätysti kylmänä ja lämpimänäkin n. 1100rpm-> 5. vaiheella kiihdytyksessä tapahtuvaan pieneen tutinaan tämä voisi sopiakin mutten kyllä vielä lähtis vaihdattamaan

      2) Suuttimet sököt. Näitä menee, mutta VAG-Comilla korjausarvot olivat ok. Tosin oli minusta hieman epäilyttävää tyhjäkäynnillä IQ seilaili 1.2-2.8 väliä... Eikä mitään bokseja ole kiinni. Tästä päästäänkin vaihtoehtoon;
      3) Moottorin lämpötila-anturi. Luuliskohan ECU että kone käy kylmempänä kuin onkaan ja tuuppaa sen takia liikaa tavaraa polttoon ja tästä syystä hytkyttää?

      Hain motonetistä uuden vihreän anturin muttei tyttelillä ollut tarjota uutta O-rengasta ja varasokkia kun kuitenkin rikon irrottaessa sen vanhan. Kaipa niitä saa pörhöltä täältä oulusta?

      Jos jollakin juolahtaa jotain vielä mitä vois OBD:llä tsekata tai muuten tarkistaa. Mielelläni hieman tutkiskelisin ennen kuin käyn ottamassa sen "suuttimet vaihtoon" tuomion :)


      Edit: niin ei vikakoodeja tarjolla
      Viimeksi muokannut drlctr; 30.5.2012, 18:36.

      Comment


      • #4
        Kyllä nuissassa 1.9tdi on hyvin harvassa tuo suuttin vika, ei toki aivan pois suljettua, mutta se on enempi nuitten 2.0tdi kotkotuksia. Nuissa 1.9 on enempi sitten tuota suuttimien johtosarja vikaa. Suuttimien säätökin vois olla pielessä ja jos nyt yhtään oikein muistan niin se tais tehä jotain tuon tyylistä vikaa. Vikakodejakaan jos ei ollut niin hankala tehä mitään varmaa vikadiagnoosia.

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksesta!
          Voisko johtovika oireilla noin orjallisesti pikku hiljaa lämmetessä? Äkisti tuntuis että johtovika on sellanen että välillä yhdistää ja välillä ei. Mutta pitääpä laittaa pitää tuokin mielessä. Ja oli jokseenkin helpottava kuulla, että suutinviat on näissä harvassa :)

          Josko tämä murhe poistuisi huomenna kun on rystyset verillä ja lämpötila-anturi vaihdettu.

          Comment


            #6
            Emännän b5 koppanen AFN koneinen täryytteli myös kovasti tyhjäkäynnillä ja vikaa etsittiin parillakin pajalla tuloksetta. Sitten tuttu automekanikkeri huomas pakoputken jousto-osan särkyneen verkon sisältä. Täryyttelyt loppui jousto-osan vaihdolla. Kannattaa tutkia voisko olla sama vikoja kyseessä. Mitä kuumempi keli oli, sitä voimakkaammin tärinä/tutina tuntui.

            Comment


              #7
              Luuliskohan ECU että kone käy kylmempänä kuin onkaan ja tuuppaa sen takia liikaa tavaraa polttoon ja tästä syystä hytkyttää?
              Kun sinulla on VAG-Com käytössä niin lue moottorin ja mittariston ohjaimista lämpötilatiedot ja vertaa niitä toisiinsa, turha alkaa osia arpomalla vaihtamaan.

              Comment


              • #8
                Kiitos taasen vastauksista!

                Tänään pökkäsin uuden lämpötila-anturin paikalle (ei ollut kyllä liikaa tilaa), mutta tärinät kuitenkin jatkuu. Ehkä hieman hillitymmin, mutta saattaapi olla vain placeboa. Lämpömittari ei kuitenkaan nouse yli 75C, joten termostaatti ainakin vaihtoon vaikka tuskin on oireiden taustalla.

                Käytin autoa piuhan päässä ja nyt ainakin lämpötilat täsmäsivät mittariston kanssa. Siinä 70-75 asteen kieppeillä. Polttoaineen lämpötila oli noin 60C.
                IQ:t edelleenkin pomppivat tyhjäkäynnillä 1.2-2.9 välillä. taisi yksi 0.9 arvokin vilahtaa. Eikä säädöillä vaikutusta. Tyhjäkäyntinopeutta kun nostaa maksimiin niin heiluminen tasoittuu muttei katoa.

                Startatessa edelleen auto käy tasaisesti mutta pienen ajan kulttua alkaa satunnainen vapina joka vaihtuu muutamassa hetkessa jatkuvaan tutinaan.

                Pitääpä tsekata tuo jousto-osa. Tarkoittet sitä pientä pätkää joka näkyy konehuoneen puolelta?

                Comment


                  #9
                  Polttoaineen lämpö 60?
                  Mitenkä mä muistelen, että se polttoaineen lämpöanturi on tulevassa putkessa ja jos se 60 astetta näyttää niin on liikaa.
                  Vai näyttääkö se suoraan lämpötilaa.

                  Comment


                    #10
                    Nuista 130hp saa tyhjäkäynti tärinän pois nostamalla tyjäkäyntiä vähän vag-comilla. Syytä niiden tärinään en tiedä enkä ole saanut selville mutta parista olen tyhjäkäyntiä nostanut kun ei johtosarjan vaihdot eikä muutkaan ole auttanut.

                    Comment


                    • #11
                      Puuhapete:
                      En tiedä mitä sen pitäisi näyttää mutta tuommoiset lukemat groupissa oli..

                      audi a4 tdi:
                      Olen koittanut kyllä nostaa, mutta tulee rajat vastaan. Nousisikohan johonkin 950rpm vag-comin mukaan ja mittaristossa hyvin lähelle 1000rpm, mutta hytinät pysyy.

                      Olen aika varma tuosta että tutina johtuu liiasta polttoaineen syötöstä. Käynti nimittäin tasoittuu täysin ku klikkailee lasinlämmittimet ja kaiken mahdollisen päälle niin että rasitus lisääntyy. Ja vastaavasti ravistus kasvaa huomattavasti kun vaikka liikennevaloissa nappaa ilmastoinnin kompuran pois päältä.

                      Vieläkun keksisi miksi koneeseen tuupataan tuota tahtia löpöä

                      Comment


                      • #12
                        Oletko varma ettei autossa ole jotain evry-viritystä? Joku boksi tai iq-arvoa rukattu? Nehän tuppaavat tyhjäkäynnillä ravistamaan jos ovat liian paksulle säädetty.

                        Comment


                        • #13
                          Ei käsittääkseni mitään virityksiä pitäisi olla. Jos olisi niin luulisi löytyvän jokin vastusviritelmä läheltä polttoaineen lämpöanturia, vai olenko kartalla?
                          Tuon takia itsekin aloin liian suurta syöttöä epäilemään kun oireet täsmäsivä liian pieneen iq-arvoon ja liian pieniltä nuo arvot minusta vakiomyllyyn näyttävätkin. Mitä nyt olen muitten arvoja stalkkaillut niin pyörivät enemmänkin 3-5 välillä eikä kakkosen puolella

                          Comment


                            #14
                            Yleensä niistä on hytinä pienentynyt kun valot ja ilmastointi päällä n 900 rpm. Kuorma pienentää hytinää

                            Kaikki nuo kuvailemasi oireet sopii juuri tuohon 130 hp ei muutu miksikään evry-virityksillä olen bokseillakin kokeillut. Joku varmaan tietää oiken ongelman?? 100hp tuota hytinää en ole tavannut.

                            Comment


                              #15
                              Mullon tutissut lievästi tuo Caddyn 105hp ja entisen Passatin 115hp pumpparit alusta asti. Caddyssä oli kilsoja ostaessa about 60tkm ja Passatissa 230tkm.

                              Mun käsitys on se, että pieni tutina on ihan normaalia.
                              Muistelen, että Passatissa saatto joskus muutaman sekunnin käydä ns vajaallakin, mutta ei kovin montaa kertaa. Auto toimii edelleen, ja mittarissa on pitkälti yli 400tkm.

                              Comment


                                #16
                                Tämä 130 hp tutina = ravistus, paljon pahempi vatkaa niin että kaikki autossa huomaa heti kun pysähdyt liikennevaloihin.

                                Comment


                                • #17
                                  Mites remmi? Onko vaihdettu viime aikoina?
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=111708

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä tuo ravistus on ihan todellista. Ei mitään lievää tutinaa. Tässä viikonlopun aikana muutama naftaVAGeilla ajeleva kävi istumassa audissa ja huomasivat myös poikkeuksellisen ravistuksen. Yhellä heistä oli jopa tämä samalla myllyllä oleva passatti ja kysyi heti kyytiin istuttuaan, että mikäs tätä vaivaa.

                                    Auto on ollut minulla vasta vajaat 2vko, joten en tiedä miten kauan tuo vika on ollut. Voisi tietty kaivaa edellisen omistajan yhteystiedot. Jakopää on vaihdettu vajaat 70tkm sitten. Onko tuo ajoituksen korjaus millainen operaatio kun en näistä oikein tiedä? Jos vaatii saman verran purkamista kuin koko remmin vaihto, niin ajellaan sitte vielä parikymppiä ja katotaan sitten.
                                    Huomasin muuten, että auto ei sammu tyhjäkäynnillä vaikka vetäisee sammutusläpän visusta kiinni. Käynti muuttuu vähän vaikeaksi muttei mienaakkaan sammua, tiedä sitten kertooko moinen jollekkin jotain...

                                    Olen nyt päässyt vkl aikana ajamaan pitempää matkaa ja kulutus on matka-ajossa helposti alle 5l/100km joten vauhdissa tuo ei tunnu kuitenkaa löpöä lotraavan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaidata jakohihna ja rompeet tulee ajoituskin samalla kohdaleen. "Halvin kokeilu" koska se on kohta edessä kuitenkin vaitoväli 5v tai 90tkm.

                                      Tosin ei se siihen ravisteluun hajoa. Kun tulee helteet ja kompura käy suuremalla kuormalla ravistus häviää miltei kokonaan.
                                      Ei se sammu sammutusläpällä niinkuin vanha mersu ihan säköinen sammutus jolloin myös läppä sulkeutuu
                                      Viimeksi muokannut audi a4 tdi; 4.6.2012, 10:44. Perustelu: Lisäys

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin vastaillaanpa tännekin ratkaisusta, jos siitä olisi apua jollekin muulle.

                                        Kelit kylmenivät ja kun kompura alkoi huilailla, palasi audiin melkoinen tyhjäkäyntihumppa. Kyselin jo tarjouksia jakopääremppaan, vaikka siihen vielä reilut 10tkm on matkaa.
                                        Ei tosin hermot riittänyt odotella tarjouksia, vaan säädin itse nokkapyörään hiukan lisää ennakkoa. Säätö on todella olematon, ihan milleistä puhutaan nokkapyörällä. Lopputuloksena vagcomin ilmoittama syncro angle nollan tietämiin (lähtötaso 1.7 tienoilla) ja vaivanneet ravistelut hävisi. On se tarkkaa puuhaa näissä pumppareissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikä tuo syncro angle on? Ja näkee testerillä? Mulle kun sanottiin ihan laakkosella ettei ajoitusta näe millään. Ensi viikolla menee 3. kertaa pajalle aukaistavaksi!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Syncro angle löytyy samasta paikasta VCDS:stä kuin alla olevan jutun "torsion value"
                                            http://www.myturbodiesel.com/1000q/m...t-Idle-TDI.htm

                                            Eli Engine - > Meas. Blocks -> Group 04 ja 4 arvo

                                            Siinä lähtöarvo oli 1.7 ja hyvin pienellä napautuksella "clockwise" arvo siirtyi uudelleen tarkistettuna 0 tietämiin ja humppailu hävisi.

                                            Jos saat jostain vag-comin käsiisi niin tuon kokeilu on hyvin nopea ja halapa. Itselläni ei ollut awx:ssä tuota päällimmäistä suojamuovia ollenkaan paikallaan, niin riitti kahdella klipsillä olevan nokan suojamuovin irroittaminen. Aikaa meni yhteen säätöön kaikki 5 min.

                                            En tiiä sitte mitä Laakkosen pojat on tuolla meinanneet ettei ajoitusta näy, mutta kummasti lukuarvo säätöön reagoi (myös väärään suuntaan, johon sitä tuli ensin tietenkin säädettyä). Ja mikä tärkeintä, reagoi myös tyhjäkäynti!

                                            edit:
                                            Tuo on sen verran vaivaton homma, että jos on Ouluun päin kulkua ennen kuin viet pajalle niin lainaankin tuota kaapelia + softaa. Sen verran kettumainen "vika" että löytyy kyllä sympatiaa.
                                            Viimeksi muokannut drlctr; 10.10.2012, 06:40.

                                            Comment


                                            • #23
                                              3. kerta toden sanoi! Heti pajalta lähtiessä huomasi että on taas ajoitus kohdallaan. Tärinä loppui, kone jaksaa taas vääntää eikä alkukiihdytyksessä tunnu kuoppaa. Savutus loppui ja käyntiääni pieneni(tämänkö vuoksi useimmat konsernin iäkkäämmät dieselit kuulostavat traktorilta?). Maantiellä kulkee pehmeästi, ohituskiihtyvyys palasi ja peruutuspeilistäkin näkee kun ei tärise.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuotahan pitää itelläkin kokeilla. Pitää jokukerta ottaa testeri käsiin ja tarkistaa lukemat ja säätää tarpeen tullessa. Onko muistikuvaa kummin päin tuo toimii tuo säätö jos sais vaikka ekakerralla oikeeseen suuntaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Keskimutterista kellon suuntaisesti pyöräyttäminen lisää ennakkoa. Jotenkin voisi oletusarvoisesti heittää, että ajan kanssa ajoitus alkaa jätättää jos rensselit nokalla venyy ym. Sillä oletuksella että ajoitus on ollut kohillaan.

                                                  Tuosta mitä vag-com näyttää torsion valueksi (tai tässä awx:n tapauksessa syncro angle) taipaapi olla eroa. Ymmärsin ainakin myturbodieselin jutusta, että positiiviset torsion valuet tarkoittavat ennakkoa asteina. Minun tapauksessani positiivinen 1.7 syncro angle kasvoi 3-4 tietämille, kun nitkautin keskimutteria aluksi "anti-clockwise", elikä ajoitus siirtyi myöhemmälle ja liikaa. Sitten kun nakuttelin kellon pyörimissuuntaan, päästiin 0 tietämille syncro anglessa.

                                                  Kokeile varovasti, pienet siirrot eivät (näköjään) mitään riko :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pelataan vissiin ihan yhtätarkalla ajotuksella kun tuossa 5 syl. 2.5 TDI:n ajotuksessa. No joka tapauksessa katon ja säädän tuon ajotuksen sitten joskus kun on aikaa tuohon omaan autoon kajota.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuli vilkaistua tuota syncro arvoa, Engine - Group 4 ja 4. arvo näytti 1.7 CF. Välillä lukema kävi 2.2 ja jopa 2.8. Eli onko tässä nyt sama homma kuin Samillakin, että nokkapyörää koitettava napauttaa kellon suuntaan? Välillä tyhjäkäyntikierroksilla ravistelu esiintyy aaltomaisesti, varsinkin kelien kylmetessä.

                                                      Mites Antti, joko olet ehtinyt kokeilemaan säätöä?

                                                      Millaisia arvoja Group 13 näyttää suuttimien korjauksille? Pitäs vissiin arvojen pysyä +-0.5 sisällä, ainakin 4.suuttimen arvo humppaili jossain 0.78 tietämillä välillä. Katselin kumpiakin arvoja kylmähköllä (55 asteinen) koneella, liekkö merkitsevä asia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuli tuossa eilen katotta nuita arvoja ja näytti olevan syncronisation angle 0 CA, miten sitten tuo kun oli nuita muita arvoja esim. specified start of injection 2.79 BTDC ja sitten injection duration 6.63 CA. Eli en ole alkanut sitten säätämään ainakaan vielä. Tosin tuo testeri ei ole vag-comi vaan autologic.
                                                        Vähän OT mutta tuli samalla koodattua tuo ovien lukitus nopeuden mukaan päälle ja turvavyö valo toimimaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Miten sen turvavyö muistutuksen saa toimimaan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tässä vielä näpsäisy noista syncron ja suutinten korjausarvoista jos näissä on jollekin viisaalle informaatioarvoa. Moottorin lämpötila 79 astetta. Tässä tilanteessa ei ravista, kun kone melkein normi lämpöinen, ulkolämpötila -2 astetta.
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut Olmi; 2.11.2012, 13:28.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X