Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopään ajoituksen säätö Audi A4 1,9 TDI 85kW 2000

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopään ajoituksen säätö Audi A4 1,9 TDI 85kW 2000

    Eli pitäs saaha ajoitus säädettyä kohalleen, kun jakohihnasta oli lähteny hampaita kulkemaan startatessa eli toisin sanoen kampiakseli oli pyörähtäny tyhjää liekkö monta kertaa. Eli miten jaon saa kohalleen kyseisessä merkissä? Apua kaivattas nopeasti!

    #2
    Jelppaako kuvat tilanteeseen?

    Click image for larger version

Name:	ScreenShot035.jpg
Views:	1
Size:	46,1 Kt
ID:	1599297 Click image for larger version

Name:	ScreenShot036.jpg
Views:	1
Size:	57,0 Kt
ID:	1599298

    Comment


    • #3
      Joo hieman selkeytti. Eilen yritin merkkejä katella. Nokka akselilta löyty, mut kampiakselilta en kopasta löytäny mut hihnapyörältä kyllä just kyseisen merkin mikä kuvissakin näkyy. Pitäskö merkki olla selvästi koppaan painettu eli et ei lähe pois kun peseen lian,rasva yms. pois?

      Onko tarvetta vaihtaa tuo hydraulinen kiristin uuteen. 70000km se ollu kiinni tuossa? Näytti ehjältä ja ei mitään vuotoja ollu havaittavissa. Entä sit onko moottorille haittaa jos nokka- tai kampiakselia pyörittää vastapäivään, toisinku korjausoppaassa kehotetaan?

      Comment


        #4
        En kyllä tarkkaan muista tuota kampuran merkkiä, mutta kyllä siinä ihan selkeä merkki muistaakseni oli. Vauhtipyörällä pitäisi myös olla merkit.

        Kiristintä ei mielestäni tarvitse vaihtaa, jos ei ole vuotanut. Tarkista kuitenkin tuo välys, olikohan se 4mm vai 6mm poranterä millä se katsottiin. Löytyy varmasti Autodatan ohjeista, tuosta kuvasta en saanut selvää.

        Tuohon lopullisen ajoituksen säätöön oli sellainen toimintajärjestys tuossa koneessa, nokkapyörä kun on säädettävä. Eli merkit kohdilleen, lukitukset pois, nokkapyörän pultit auki, pyöräytä konetta, tarkista kiristimen välys, jos ok niin nokkapyörän pultit kiinni tjsp. Tarkista tämä proseduuri vielä ELSAsta tai Autodatasta niin tulee oikein. Ja tässä kohdassa viimeistään kyllä mielestäni kannattaisi pyörittää koneen oikeaan pyörimissuuntaan. Miksi sitä pitäisi vastapäivään pyörittää?

        Comment


          #5

          Kiristintä ei mielestäni tarvitse vaihtaa, jos ei ole vuotanut. Tarkista kuitenkin tuo välys, olikohan se 4mm vai 6mm poranterä millä se katsottiin. Löytyy varmasti Autodatan ohjeista, tuosta kuvasta en saanut selvää.
          Väittääpi tuo autodata 4mm terää tähän kohtaan.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti
            En kyllä tarkkaan muista tuota kampuran merkkiä, mutta kyllä siinä ihan selkeä merkki muistaakseni oli. Vauhtipyörällä pitäisi myös olla merkit.

            Kiristintä ei mielestäni tarvitse vaihtaa, jos ei ole vuotanut. Tarkista kuitenkin tuo välys, olikohan se 4mm vai 6mm poranterä millä se katsottiin. Löytyy varmasti Autodatan ohjeista, tuosta kuvasta en saanut selvää.

            Tuohon lopullisen ajoituksen säätöön oli sellainen toimintajärjestys tuossa koneessa, nokkapyörä kun on säädettävä. Eli merkit kohdilleen, lukitukset pois, nokkapyörän pultit auki, pyöräytä konetta, tarkista kiristimen välys, jos ok niin nokkapyörän pultit kiinni tjsp. Tarkista tämä proseduuri vielä ELSAsta tai Autodatasta niin tulee oikein. Ja tässä kohdassa viimeistään kyllä mielestäni kannattaisi pyörittää koneen oikeaan pyörimissuuntaan. Miksi sitä pitäisi vastapäivään pyörittää?
            Eli ymmärsinkö viimesen kappaleen oikein. Merkita kohalleen ja uus hihna tässä vaiheessa paikalleen, sit nokkapyörän pultit auki (kolme pulttia?) jne. Tarviiko sitä irrottaa (nokkapyörää)? Ja onko minkä kokoinen tuo kohistustappi joka siihen laitetaan?


            Onko muuten tarvetta/apua tässä operaatiossa käyttää venttiilikannen koppaa auki? Sitä vaan sillä kysyn että tiiän käyä hakemassa siihe sopivan työkalun jos tarttee ottaa irti. Näytti yks pultti olevan mukavan mutkan takana.
            Viimeksi muokannut rontti10; 2.9.2010, 11:38.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
              Väittääpi tuo autodata 4mm terää tähän kohtaan.
              ELi miten/mistä mä mittaan sen välyksen?

              Comment


                #8
                Ei tarvitse ottaa jakopään hihnan vaihdon takia venttiilikoppaa pois.

                Tuo työjärjestys oli ihan hihasta ravistettu (ulkomuistista, tehnyt tuon rempan omaan joskus noin 2 vuotta sitten), eli tarkista se proseduuri jostain korjausoppaasta, sähköisestä (ELSA, Autodata tms. tai paperikirjasta. Samasta selviää tuo kiristimen välyksen/linjauksen tarkistus. Tuo oli loppujen lopuksi mielestäni aika yksinkertainen toimenpide, mutta kun ei pysty muistamaan tarkasti.

                Comment


                • #9
                  Kyllä venakoppa pitää irroittaa, muuten ei näe mihin ykkösen nokat sojottaa. Ne pitää osoittaa ylöspäin.

                  Okei, jos olettaa nokan olevan kohdallaan, niin silloin sitä ei tarvitse tehdä :)

                  En tiedä miten tuossa (AJM ilmeisesti kyseessä), onko siinä vielä hahlo nokkakepin takaosassa kuten esim. AFN:ssä, jolloin 4mm lattaraudalla tms. saa nokan lukittuakin oikeaan asentoon.
                  Myöhemmissä pumppareissa sitten ainakin on reikä nokkapyörässä, josta saa lukittua vaikka 6mm poranterällä nokan, kun se on kohdallaan. Ehkä tuossakin, kello seitsemän/kahdeksan kohdalla tuo reikä.

                  Alapäässä hammashihnapyörässä on merkki ja alapään ollessa oikein, pitää merkin sojottaa suoraan taivaisiin.
                  Vp:ltä voi myös katsoa, silloin kun 0 näkyy enää puoliksi kotelon alaosassa olevaa viistettä vasten, alapää on kohdallaan.

                  Comment

                  Working...
                  X