Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 d ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 d ei käynnisty

    Missä on vikaa:
    Audi ei käynnistynyt yllättäen yhtenä aamuna ja
    korjaamolla vaihdettiin yksi sulake (ei tullut kysyttyä mikä, mutta käsitin, että hehkuihin liittyvä).
    Lisäksi yksi melko vasta vaihdettu hehku oli pimee ja se oli vaihdettu,
    Oikosulku oli hehkujen johdossa.
    Toimi korjaamon jälkeen normaalisti yhden päivän. Seuraavana aamuna ei käynnisty taas. Pyörittää startti hyvin.
    Maajohto moottorin ja korin välillä kuumenee ja savuaa..
    Naftapumppu vuotaa jonkin verran, jotta ilmaa saattaa ottaa, mutta
    ei käynnisty monen minuutin starttaamisellakaan.

  • #2
    Kerroppa autostasi vähän tarkemmin, esim. mikä vuosimalli ja minkälainen moottori siinä on, niin voidaan miettiä.

    Pari pikavinkkiä: Jos vanha (alle -90) 2.0d tai 2.4d, pumpun päässä oleva magneettiventtiili = sammutin. Kannattaa katsoa saako virtaa. Jos saa virtaa, suutinputki suuttimen päästä löysälle ja starttia. Jos ruiskii naftaa, se saa naftaa. Jos ei, magneettiventtiili jumissa tai rikki.

    Pitäisi näillä keleillä lupailla ainakin ilman hehkuakin tai edes savuta vähän.

    Maajohto savuaa = irrota johto ja tarkista saako kunnolla kontaktia ja asenna takaisin. Starttimoottori saattaa todella kuluneena alkaa lyömään osin maihin, mikä saattaisi lämmittää maajohdinta. Tarkista hehkutulppien kaapeloinnit oikosuluilta. Tarkista hehkun sulakkeen kunto. Jos nämä kunnossa, mittaa tuleeko tulpille jännitettä kun laitat virran päälle. Jos ei tule ja em.asiat kunnossa, tarkista hehkun rele. Jos edelleen hehku kateissa, releestä seuraavana lienee virtalukon pohja.

    Siinä aluksi.

    Comment


      #3
      On taas legendaarinen kysely ja panostettu asiaan.
      Maajohto moottorin ja korin välillä kuumenee ja savuaa..
      Kiitokset Henrille asiallisesta ja tietopitoisesta vastauksesta.

      Comment


      • #4
        Ok.
        2.0d -88. Sammutin irrotettuna ei vaikutusta asiaan.
        Ruiskupumppu ei enää vuoda. Maajohto nyt ok.
        Hehkuihin tulee virtaa kun hehkuttaa.
        Virta tulee niin kauan kun hehkuttaa, vasta startatess/käynnistyessä katkeaa
        (ei kai näitä tarvi yli 30sekuntia hehkuttaa, hehkun merkkivalo ei toimi)
        Missä sijaitsee rele?
        Käynnistyy hyvin, kun lohkolämmittimellä lammittää, tai moottorin ollessa ajon jälkeen kuuma.
        Ei käynnisty moottori kylmänä.

        Comment


        • #5
          Ainakin -86 vuosimallin Datsun Pickupissa juurikin tuo "sammutin" tarvihti ~5v jännitteen, että auto lähtee käyntiin, eli irrotettuna ei pitäisikään lähteä käyntiin.

          Sit toinen homma, tuo Pickuppi ei ainakaan lähteny käyntiin normaalilla hehkuttamisella, eli hehkutus loppuu kun autoa starttaa. Piti laittaa käsihehku, että hehkutti myös startatessa, jotta lähtee hiemankin kylmemmällä kelillä käyntiin.
          (Kyllä nämä on niin väljiä koneita, ettei lähe ilman hehkua vähänkään kylmemmällä kelillä)

          Eli +12v annat hehkuille vaikka hyppyjohdolla ja kaveri starttaamaan autoa. Jos toimii, niin laitat hehkureleen siihen, eli hehku jää päälle ~10sek tms. hehkutuksen lakattua (eli kun käännät virta-avainta)

          Comment


          • #6
            Jos hehkutat 30 sekuntia -88 audia, sulla ei todennäköisesti ole enää yhtään ehjää hehkua. Ei tarkkaa tietoa releen sijainnista, seuraa hehkutulppien kiskosta lähtevää kaapelia. Sammuttimessa vika ei ole jos kerran lämpösenä pelaa.

            Toisin sanoen, hehkutulppa-ja relekauppaan. Hehkurele säätää hehkutusaikaa joka säätyy lämpötilan mukaan, releeseen pitäisi tulla jostakin lämpöanturista johto. Tämä ei ole kuitenkaan välttämätön, rele vaan alkaa hehkuttamaan lämmintäkin konetta jos se ei saa lämpöanturilta vastusarvoa. Tämän hehkutuksen saa loppumaan starttaamalla.

            Releestäsi täytyy olla rikki aikasäädin, jos se noin kauan hehkuttaa. Se on todennäköisesti sulattanut tulpat. Pikkupakkasella n.15sek pitäs hehkuttaa, mutta sen pitää lopettaa hehkutus ajoissa. Äläkä laita uusia tulppia ennenkuin oot vaihtanut releen, poltat nekin muuten. Rele ensin vaihtoon ja laitat kylmänä virrat päälle ja kuuntelet koska rele vapauttaa, siitä kuuluu napsaus. Jos sen saat toimimaan näin, vaihda tulpat. Pitäisi alkaa lähtemään.

            Jos tulpat eivät ole sulaneet ja rele toimii, kone on väljä.

            Comment


            • #7
              Laitan varulta nappihehkutuksen releellä toimivaksi niin ei tule vahinkoja virta-avaimen kanssa, kun manuaalisesti 3-15 sek hehkuttaa lämpötilasta riippuen.

              Luuletteko, että 30a rele, kytkin ja sulake riittää? 70a lista se näyttää olevan sulakekotelossa.

              Sitte vaihan lisäks hehkut kaikki suosiolla.

              Comment


              • #8
                Tutkin ensin tuota sähkökaaviota hehkutuksesta, jos siitä löytyisi jotain
                apua.
                http://www.isham-research.co.uk/quat...di200/3D03.jpg

                Joo ainakin musta-ruskea johto lämpötilatunnistimeltä (toimineeko) päättyy jälkiasennettuun putkiliittimeen, toista päätä ei löydy. Miksi lie poikkastu joskus.

                Selvä juttu, nappihehkutus...
                A. Suoralla paksulla johdolla akulta hehkuille napin kautta, niin saisi hyvin jälkihehkutuksenkin.
                B. Virtalukosta hehkun johto irti ja napin kautta toimimaan, kun hehkurele toimii, mutta ilman aikakatkaisua.
                Viimeksi muokannut aauuddii; 18.9.2010, 10:05. Perustelu: Lisätietoa

                Comment


                • #9
                  Ei nämä tarvi mitään jälkihehkua. Hae vaan uusi hehkurele ja tulpat ja unohda kaikki muu kikkailu. Sitä lämpöanturin johtoa se ei välttämättä edes tarvi. Hehkurele maksoi vuonna -02 20 tai 25? joten ei sen kanssa hirveitä virityksiä kannata alkaa tekemään. Ja alkaa varmasti toimimaan, on se niin yksinkertainen tuon kytkentä.

                  Comment

                  Working...
                  X