Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumiseva ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kumiseva ääni

    Eli onko vika vai ominaisuus kun moottoritienopeuksissa 120km/h-140km/h (kiekat siinä 2.200rpm - 2.500rpm) alkaa sisälle kantautua matalahko kumiseva ääni. Ääni liittyy moottoriin-pakoputkistoon, ei siis renkaisiin tms.Tietysti pakoputken kunto mietityttää, mutta esim.paikallaan kaasutellessa ei kuulu mitään ylimääräistä ja putki näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Mutta tietysti kukas niistä sisuskaluista tietää ulospäin...
    Haluaisinkin tietää, että mahtaako kuulua auton ominaisuuksiin tuo ääni vai pitääkö vikaa alkaa etsimään jostain. Ja auto oli 200.000km ajettu A6 1.9tdi 130hv.

  • #2
    Niin että voisiko joku samalla koneella ajeleva ystävällisesti kertoa mahtaako samanlaista kuminaa ilmetä vai ei. Auttaa vähän jos tietää, että onko ominaisuus vai vika...kiitos.

    Comment


    • #3
      Väittäisin ettei kumpikaan, tosin ei ole sedanista kokemusta mutta paristakin Avantista joissa nyt pitäisi "kuminan" pohjaa olla enemmänkin.
      Tänäänkin kävin juurikin 2004 mallin peliä pitelemässä ja rohkenen väittää että melut senkun vähenee kun aletaan mennä siellä 120 eteenpäin, mutta, ne renkaat tai niiden paineet, eli paljonko on liikaa painetta ja yleensäkin onko kuluneet kiekot ja ettei vain idän mailta jostain aasiasta?

      Comment


      • #4
        Kyseessä on juurikin farkku. Mutta en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit sanomalla "Väittäisin ettei kumpikaan"? Siis jommasta kummastahan tässä minulla on kyse, kun kerran sitä kuminaa alkaa tulla. Ja määräävä tekijä ei ole nopeus vaan kierrokset, eli myös kiihdytyksessä sitä kuminaa tulee hetkellisesti noilla mainituilla kiekoilla. Moottoritiellä sitä vaan ehtii kuuntelemaan tarkemmin. Sori jos johdatin harhaan.
        Mutta kiekoilla 2.200rpm - 2.500rpm sitä tulee, oli nopeus mikä tahansa.
        Eli vastauksesta päätellen ei ominaisuus vaan ehkä jotain häikkää pakoputkessa?

        Comment


          #5
          Outoa, että A6:nen kumisi kuvaillulla tavalla.
          Caddy kumisee hieman samaan tyyliin ja 5:lla 120km/h on pahin meteli. Siitä se tasottuu. Kyse on kuitenkin ihan eri autoista ja varmasti moottoritkin on erimoiset.

          Comment


          • #6
            Eikös se nyt ole selkeä resonointiääni jonka joku moottoriin liittyvä härpäke aiheuttaa kuten vaikka pakoputken kannakointi tai moottorin suojamuovi, eli ei siellä kovin paljoa liene paikkoja...

            Onkos ne pakoputken päät alkuperäisessä asennossa, eli käännetty alas?

            Comment


              #7
              Mulla on epäilys, että omasta se tulee äänenvaimentimesta tai katalysaattorista. En ole vielä vaivautunu alle katsomaan. Ja viimeisenä on tullut sellainen "Vouuuu" ääni kun päästää kaasusta. Ilmenee paikallaankin kierrättäessä.

              Turbo kuulostaa kyllä muuten ihan normaalilta, mitä nyt on vertailukohtia.
              Mulla on epäilys, että omassa tuo pakoputkisto voi olla tukkonen, koska ensimmäiset 4 vuotta tuolla on pyörittäy pääkaupunkiseudulla noin 70tkm verran.

              Comment


              • #8
                Alaspäin ne sojottaa..tosin en ole varma onko putkisto alkuperäinen/vaihdettu uuteen orkkis putkeen/ vaihdettu tarvikeputkeen, koska olen auton käytettynä ostanut n.20.000km sitten. Voihan se resonointiakin olla...tosin kumina kuulostaa just siltä kuin olisi esim.sisuskalut alkanu antautua. Mutta sekö on nyt kuitenkin tuomio, että ominaisuus tuo ei ole vaan joku ylimääräinen sen aiheuttaa.
                Ja vielä tarkennus, että eihän kumina nyt tokikaan mikään valtava ole, mutta sen vaan huomaa just esim. motarilla kun 120km/h asti ei kuulu motista palljon mitään, >120km/h alkaa vähän taustalla kumista ja 140km/h taas loppuu. Tai pikaisesti kiihdytyksissä samoilla kiekoilla.

                Comment


                • #9
                  Ei tuohon matkaan ja aikaan ole pakoputki tullut miksikään ellei ole pyöritelty jossain ojan takana hajalle.
                  Eli ei ainakaan moisia "kumistimia" ole tullut vastaan...

                  Periaatteessahan tuo ei juurikaan haittaa kun ei sen 120 yli saisi ajaakaan ;)
                  Kuten jo sanoin, sen pakoputken ripustukset kannattaa katsoa ja täristellä notta kuuluuko mittäää hä...

                  Comment


                  • #10
                    Eli nyt mittarissa se 200.000km ja ostettaessa 180.000km, eikä tosiaan mitään tietoa putken kohtalosta välillä 0km-180.000km. Kyllähän noilla kilsoilla kait voi olla jo sisustat "palaneet" vai...?
                    Pitää vielä katsella ripustuksia kun joskus auton saa ylös. Mutta edelleen jankutan itseäni, kuulostaa vahvasti moottorin tai pakoputken aiheuttamalta. Mukava uusia putki ja huomata, että eipä auttanut :)

                    Comment

                    Working...
                    X