Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Allroad -03, 2.5TDI V6 AKE, Tiptronic (aloittelijan kysymyksiä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Allroad -03, 2.5TDI V6 AKE, Tiptronic (aloittelijan kysymyksiä)

    Tervehdys,

    Pari päivää vanha Audi-mies löysi foorumille. Tuntien ajan olen kahlannut foorumia läpi etsien tietoa ja kokemuksia hankitusta kiesistä. Erinomainen foorumi, kiitos siitä!

    Vastaan tuli A6 Allorad, 02/2003, 2.5 TDI V6 AKE, Tiptronic.
    - runkonumero WAUZZZ4B13N080989
    - mittarissa 173tkm
    - Huollot tehty säntillisesti merkkiliikkeessä, kaikki kuitit tallessa, siisti peli, joten ostettua se sitten tuli....

    Nyt on päässä liuta sekavia kysymyksisiä. Arvostaisin suuresti palautettanne ja kommentteja, osin varmasti itsestään selviin kysymyksiin.

    1. Moottori ja nokka-akselit? Paljon on juttua nokka-akseleista tässä 2.5 V6 TDI koneessa. Paperien mukaan kone on AKE 132kW. Väitettiin että tää olis "se parempi kone", jossa ei pitäisi olla vaivannutta nokka-akselien karkaisusta (?) johtunutta tyyppivikaa . Vielä en ole kurkkinut itse edes öljyntäytöstä miltä muutama liukupinta näyttää. Miten on todellisuus, tietääkö joku miten selvittää mitkä nokka-akselit tässä on? Onko näiden kanssa odotettavissa harmeja?


    2. Eber/Webasto/lohko? Auto saksan tuonteja, ei lohkoa tai Eberiä. Suomessa onneksi ollut tallissa kesät talvet (niin ainakin väitetään, todellisuus voi olla jotakin muuta).
    - Lohko tulee varmasti laitettua ennen talvea, mutta myös Eberi/Webasto tms. houkuttelisi? Kokemuksianne,
    - mikä kannattaa laittaa?
    - missä kannattaisi laitattaa?

    - Eberin huonot puolet?

    3. Tiptroniciin ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti öljyjä. Nyt mielipiteitä siitä kannattaako tässä kohtaa öljyt vaihdattaa vai ei. Avaako mahdollisen pandoran boxin?

    4. Kiesin huoltanut tähän saakka VW Audi Turku / Audi Center Turku. Kokemusta näiden pajojen asiansaosaavuudesta?

    5. Ilmajousitus askarrutti, ja askarruttaa vieläkin... Siitä olikin jo hyvin tietoa. Toistaiseksi toimii ok, mutta varaudutaan jo henkisesti remontteihin. Alloroadiin valinta kääntyi koska tarvitsen ajoin maavaraa. Vaihtoehtona kävi mielessä normaalin A6 quattro, mutta niiden maavara ei riitä kun on tottunut luokkaan 15-17cm edellisessä farkussa. Olisiko ollut mahdollista nostaa normi A6 farkun maavaraa järkeällä tavalla luokkaan 15-16cm? Millainen operaatio ja ajatusta hinnasta?

    6. 17'' vanteet pitäisi hommata, mukana tuli vain 16'' vanhoilla kitkoilla. Mukaan tuli Pirellin 245/45 R17 uudet kesäkumit. Vähän on matalan oloiset? Mulle ulkonäkö on täysin toissijainen asia tässä kohtaa. Soveltuvuus myös metsäautoteillä pyörimiseen jota on lähes joka vkl painaa kupissa enemmän. Kommentteja / suosituksia järkevän rengastuksen suhteen niin kesälle kuin talvelle?


    Muuta kommentoitavaa kiesistä? Onnitteluita / osanottoja?

    MSa

    P.s. (Admin siirtäköön tämän soveliaampaan osioon, moottorista tämä lähti laajenemaan)

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja msalmenp Näytä viesti


    1. Moottori ja nokka-akselit? Paljon on juttua nokka-akseleista tässä 2.5 V6 TDI koneessa. Paperien mukaan kone on AKE 132kW. Väitettiin että tää olis "se parempi kone", jossa ei pitäisi olla vaivannutta nokka-akselien karkaisusta (?) johtunutta tyyppivikaa . Vielä en ole kurkkinut itse edes öljyntäytöstä miltä muutama liukupinta näyttää. Miten on todellisuus, tietääkö joku miten selvittää mitkä nokka-akselit tässä on? Onko näiden kanssa odotettavissa harmeja?
    Varmaan vähä parempi kuin esim. eka AFB, mut nokkien työstökone se silti on.Se vähä riippuu mitä huoltoja ja miten ajetaan ja mitä öljyä käytetään. Kaikki laaharikoneet on nokkahiomakoneita.

    3. Tiptroniciin ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti öljyjä. Nyt mielipiteitä siitä kannattaako tässä kohtaa öljyt vaihdattaa vai ei. Avaako mahdollisen pandoran boxin?
    Kyllä laatikkoon kannattaa öljyt vaihtaa useamminki mitä huolto-ohje sanoo.

    Comment


    • #3
      Juu, ei rullanokkia vielä tossa AKE:ssa.


      Ite oon vaihtanut heti auton ostettua ja Saksasta tuotua niihin laatikkoöljyt.

      Autoilla oli sillon ajettu n.170tkm ja tarpeeseen öljynvaihto tuli, oli magneeteissa aika paljon hilettä ja varsinkin tossa bensa-autossa huomas heti öljynvaihdon jälkeen et laatikko rupes vaihtamaan paljonkin tasaisemmin....

      Comment


      • #4
        Kiitos vastanneille.

        - Selvittelyt AKE nokka-akselin kohtalosta maahantuojan kanssa tuottivat tulosta, sikäli kun uskoo sitten... Eli sanovat että nokka-akselin karkaisumentelmää on jo muutettu tuossa kiesissä. Valmistuspäivä 02-2003.

        - Tiptornicista vielä. Sen ajatusmaailmaa ja toimintaa on tullut tunnusteltua. Mielenkiintoisia havaintoja.
        1. Moottori pääsee jarruttamaan askin kautta kun päästää jalan kaasulta? Tuntuma on että ainakin puolet enemmän moottorijarrutusta askin kautta versus normi automaatti. Valoihin kevyesti jarruttaessa huomaa selvästi kun pudottaa 3:lta kakkoselle - oikein vähän kun nykäisisi.
        2. Väliin, varsinkin kylmillä öljyillä tuntuu siltä että kestää tolkuttoman kauan siitä kun on turbiinilla alkanut jauhaa että alkaa vetoa olemaan pyörissä. Ikään kuin askissa olisi viivettä pienissä ja risteyksestä lähdettäessä. 80km/h ja satasen vauhdeista on paremmin mukana.

        Pitänee kaivella seuraavaksi Tiptronic-threadit läpi foorumilta...

        Siitä öljyjen vaihdosta laatikkoon. Muutamakin asiaan perehtynyt merkkihuoltaja oli vahvasti sitä mieltä että öljyjä ei pitäisi vaihtaa. Liuottaa askin puhtaaksi kertyneestä moskasta ja todennäköisesti saa toimenpiteellä enemmän harmia kuin hyötyä...Mene ja tiedä. Lisäkommentteja kuunnellaa.

        MSa

        Comment


        • #5
          1. Tippilootan moottorijarru on mukava ominaisuus. Vähentää jenkkityylistä kuminauhafiilistä. Emäntä jarrutti edellisillä autoilla aina tipin manuaalipuolen moottorijarrulla risteyksiin.

          2. Tippiloota antaa turbiinin luistaa muutaman minuutin kylmänä lämmittääkseen öljyn nopeammin. Niin sen pitääkin toimia.

          Kaksi tippiautoa viime vuosina ollut, kumpaankin vaihdatin öljyt ekaa kertaa kun kilsoja ollut välillä 160-190tkm. Hyvin pelitti ja paskaa oli öljypohjat pullollaan. Itse vaihdattaisin öljyt+suodattimen ja melko pian uudelleen. Kerralla kun ei vaihdu kuin 5-7 litraa yli 10 litran tilavuudesta.

          Comment


          • #6
            Kiitos Jussi kommenteista. Viimeiset 1.5h lukemassa noita tiptornic-turinoita ja saman suuntainen käsitys alkanut muodostua. Kyllä mullakin alkaa tassu nousta sen puolesta, että laatikon öljyt menee vaihtoon. Oon niitä Wanhan Liiton miehiä muutenkin, saa sitten yönsä nukuttua paremmin. :)

            Comment


              #7
              Niin siis helpompihan se loota on vaihtaa kuin öljyt siihen. ;)
              Kerta karkaisumenetelmä on muutettu, niin miten se vaikuttaa auton öljynkiertoon. :D
              Ei varmaan niin hyvää karkaisua olekaan että toimisi ilman öljyjä.

              Comment


                #8
                Ei tuollaisen loppupään AKE-moottorin kanssa kannata liikaa stressata nokka-akseleiden kanssa. Ne menee jos ovat mennäkseen, mutta eivät välttämättä mene ihan pienillä kilsoilla. Kuitenkin, 1-2k? remppaan henkisesti kun varautuu, niin ei tule ainakaan isompia shokkeja sitten myöhemmin, jos tulee nokkaremppa eteen. Tiedän muutaman +250tkm ajetun AKE:n, jossa ei vielä noilla kilsoilla nokkaremppaa ollut näköpiirissä.

                Oman mielenrauhan vuoksi voisi olla ihan järkevää kurkata venttilikansien alle ja selvittää nokkien todellinen tilanne. Jos nokat ovat ok, niin sitten kantsii edetä 15tkm öljynvaihtovälillä ja unohtaa LL-huollot kokonaan. Jos nokat taas ovat kuluneet, niin uudet tilaukseen ja niiden vaihdon jälkeen max. 15tkm öljynvaihtovälillä, orkkisuotimella ja laatuöljyillä.

                Comment


                • #9
                  Mulla on 02 loppuvuoden AKE, taulussa 270tkm ja nokat alkuperäiset. Mitään nokkien kuluneisuuteen viittaavaa ääntä tmv ei esiinny.

                  Padassa käytetty longlife-öljyjä ja vaihdettu mieluummin useammin kuin harvoin.

                  Tässä voi vaan heittää kolikkoa ja odotella kumpi kerkeää ensin - pumppu vai nokat ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Luepa diffas uudelleen toi ketjun alkupääkin niin huomaat että puhe oli aidasta ja seipäästä. Eli AKEn Nokka-akselin karkasusta ja tiptronicin öljynvaihdosta. Muunmuassa.

                    Comment


                      #11
                      6. 17'' vanteet pitäisi hommata, mukana tuli vain 16'' vanhoilla kitkoilla. Mukaan tuli Pirellin 245/45 R17 uudet kesäkumit. Vähän on matalan oloiset? Mulle ulkonäkö on täysin toissijainen asia tässä kohtaa. Soveltuvuus myös metsäautoteillä pyörimiseen jota on lähes joka vkl painaa kupissa enemmän.
                      Kommentteja / suosituksia järkevän rengastuksen suhteen niin kesälle kuin talvelle?
                      Jos joka viikonloppu ajelee metsäteitä vähänkään pidempiä pätkiä, niin 245 leveä ei kuulosta parhaalta vaihtoehdolta. 215 leveä 16-tuumainen voisi olla ihan hyvä. Mulla on omassa tavis kutosessa sellaiset talvirenkaina. Kesällä 235/18 ja erittäin huonokuntoisella mökkitiellä mennään ihan kieli keskellä suuta. Toki siihen vaikuttaa madallettu alusta ehkä enemmänkin, mutta pätkä on onneksi lyhyt. Juurikin siitä syystä itsellä oli vuosi sitten autoa vaihtaessa Allroad aika pitkään vaihtoehtona.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja msalmenp Näytä viesti
                        Luepa diffas uudelleen toi ketjun alkupääkin niin huomaat että puhe oli aidasta ja seipäästä. Eli AKEn Nokka-akselin karkasusta ja tiptronicin öljynvaihdosta. Muunmuassa.
                        Niin ja luulit mun vastaavan mihin? Juuri kyseisiin aiheisiin vaan puutuinkin.
                        Tai jos yksinkertaistetaan yksinkertaiseksi; sil nokan karkaisulla o mitään välii, jos nokka ei saa öljyä. Mun tietääkseni semmoista karkaisutapaa ei olekaan, jossa metalli voi hangata metallia vasten kulumatta, mutta olen ennenkin väärässä ollut.

                        Ja kai se merkkihuolto mielummin sen uuden loodan myy, kun kehottaa öljyä vaihtamaan, jotta kestäis pidempään. ;)


                        Mut loppupelis, eipä ole mun auto, niin ihan sama mitä kukin tekee :)

                        Comment


                        • #13
                          Tämä on yksi suosituimpia ikauisuuskysymyksiä foorumilla, kuten Markus olet vissiin huomannut. Lähtökohtaisesti ongelma nokkien osalta juontaa juurensa älyttömään venttiilikoneiston geometriaan. Ahtaaseen tilaan pakattu sälykasa on vaatinut kompromisseja suunnittelupöydällä. Lisäksi vaatimaton öljynkierto yhdistettynä noihin aikoihin alkaneeseen LL-muoti-ilmiöön, sai etenkin pohjolassa aikaan pommin. Toki noita on porsinut normaaleilla huoltoväleilläkin. -Vuosimallista ja karkaisusta riippumatta. Miten huolissaan noista nokista sitten kannattaa olla? Sehän on loppupeleissä kunkin oma asia, mutta olen henk.koht puntaroinut asiaa siltä kantilta jotta kaikella on tässä maailmassa hintansa. Mukavan letkeällä kyydilläkin. Ei tämä maailman paras diisseli ole, mutta ei huonoinkaan. Ja mitä siihen lootaan tulee, vaihtaisin sinuna öölit pikimmiten. -Ei se siitä huonone.

                          Comment


                          • #14
                            itse olen huoltanut niin omat kuin asiakkaiden automaattilaatiot siten että ensin FORTEn automaattilisäaine vanhaan öljyyn...sillä ajetaan reilu 500km ja sitten kuumana öljyt pois ja minä olen laittanut ihan kaikkiin lootiin valvoline maxlife ATF öljyt ja niistä on tullut kuin uusia! Ideana se että forte pesee vanhaan öljyyn kaiken lian irti ja ne tulee vaihtaessa pois. vielä se että kun olen laittanut uudet öljyt olen käyttänyt sitä vaihteet päällä 15min ja vielä kerran öljyt pois ja uudet sisään. kustannus kaikkineen noin 300euroa ja on sen arvoista. on tullut merkkiliikkeeltä audi a6 2,4 multitronic laatikon vaihtoon mutta tällä konstilla laatikko pelaa taas kuin enkeli.

                            Comment


                            • #15
                              Vitonen ja Timangi, kiitos asiallisista kommenteista sekä nokka-akseli caseen että tiptronicin öljynvaihtoon.

                              Ehdin hieman tiirailla nokka-akselia männäviikolla, toki vain täyttökorkin reiästä. Silmämääräisesti katsottuna ei kulumaia ollut niissä muutamassa pinnassa jotka näkyivät. Toki silmä juuri mitään kerro mitoista ennen kun on millin uraa. Toisen nokka-akselin liukupinnan väri oli rusehtava??? Oisko tää nyt kuitenkin sitten jotakin huonoon öljynkiertoon viittaavaa... Mene ja tiedä.

                              Tiptroniciin on jo sovittu complete öljynvaihdot. Kun nostin auton pukeille, niin tarkastin laatikon kyljestä. Muistaakseni oli jotakin 5H19, vihreä ainakin. Laatikko toimii ihan ok, aivan snadia epätasuutta joissain vaihdoissa riippuen miten on happea moottorissa.

                              Vitoselle vielä. Joo samaa mieltä "elämä on". Kyllä tolla kyyti maistuu aivan toiselta ja toistaiseksi on hymy huulessa aamulla kun lähtee motarille... (Huom, pitää muistaa että oon ajanu edelliset 250tkm 3.0 vapari dieselillä vm 1994 - kaikki vähänkään modernimmat dieselit saa hymyilemään sen jälkeen...)

                              TUli tuossa mieleen siitä tiptronicista vielä. Minkä verran sen takana on logiikkaa ja sähköjä? Parissa huollossa kun kyselin, niin sanoivat että "2003 on niin vanha, että niissä mitään ohjelmaa ole tai muuta sellasta mitä voisi resetoida". Miten mahtaa olla? Pitää kaivella foorumia lisää.

                              MSa

                              Comment


                              • #16
                                AKE ja tippi ovat pellin alla myös mulla. Tippiin meni uudet öljyt+suodin 180tkm kohdilla, vois kohta vaihtaa puolet öljyistä taas. Nokista näkee missä laaharit kulkee, mutta ei kulumaa, nyt 210tkm mittarissa. Tuonne 180 asti ajettu LL:llä, nyt sitten mennään kiinteellä 15tkm huolloilla.

                                Laatikko tosiaan arpoo joskus noita vaihteita riippuen kaasun asennosta, kuuluu asiaan...

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä laatikon voi nollata, tarvitset vag-com:in, sieltä auto trans-> adaptation->group 000->test->save.

                                  Jos aski vaihtaa liian innokkaasti pienempää pykälää tai esiintyy vaihteiden vatkaamista tai jopa tutinaa tietyissä tilanteissa, ensiapuna kannattaa tarkistaa maf. Kun maf on viallinen, laatikko saattaa toimia epämääräisesti ja "väännönkestoa" on vain ohuesti. Tuntuu olevan aika oleellinen tuo ilmamäärätieto tuolle laatikolle, joten saatat saada halvalla "uuden" laatikon.

                                  Jos haluaa toiminnan vielä mukavampaan suuntaan, niin säätää egr:n minimiin vag-com:illa. Lähtee turhat viiveet vaihdoista pois.

                                  Öljyn+suodattimen vaihtoa kannattaa harrastaa säännöllisesti, mutta tarkkana sen kanssa mitä sinne menee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös tuossakin saa laatikon nollattua laittamalla virrat päälle kaasu (kickdown) pohjassa 30sek. ja vasta sitten käynnistäen?
                                    Toimi ainakin edellisissä A8 ja A6 tippiautoissani.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pientä updatea TipTronic-hommiin.

                                      Tarkkailin laatikon toimintaa kotvasen ja huomasin sen luistavan 2 ja 3 pykälällä matalilla kierroksilla. Kun tarjoo happea, niin ongelmaa ei huomaa... Erityisesti huomaa kaupunkiajossa jos vedättää ensin ja sitten päättää lähteä "ohittamaan". Visiitti RAM Autoon ja syy selvisi. Siellä on jokin levy sökönä ja falskaa siten painetta matalilla kierroksilla että 2 ja 3 vaihteet luistaa. Kun kierrokset / paine kasvaa ei falskaus enää haittaa ja lukittaa. Kaveri tiesi aika lailla heti missä vika.

                                      Päätin laitattaa lootan kerralla kokokunnostukseen, kun joka tapauksessa pitää purkaa kokonaan em. vian korjaamiseksi. Mukavan kallista, mutta onneksi on sellainen kaveri joka tuntuu tietävän aika lailla mitä tekee. Tuleepahan öljyt jne muut vaihdettua samalla ja sitten on laatikko kunnossa.

                                      Muuten ei voi muuta sanoa, kuin että ollut ilo päästellä nää muutama tuhat kilometria automaatilla, nelivedolla ja ilmajousituksella... Ei oo hankinta kaduttanu hetkeäkään.

                                      MSa

                                      Comment


                                        #20
                                        En jaksanut lukea kaikkea mitä muut on kirjoitelleet. Omia kokemuksia/mielipiteitä tässä:

                                        -Tiptronic-laatikoiden yleisin hajoamisen syy on vähäinen öljymäärä. Kannattaa tarkistaa/lisätä säännöllisin väliajoin.

                                        -LongLife huoltoa ei kannata käyttää. Omasta mielestä öljyt tulisi vaihtaa 10tkm välein ja käyttää mielellään vähän jotain jäykempää öljyä eikä mitään täyssynteettisiä liruja. Järkikin sanoo että sellainen vesi valuu pohjalle jättäen nokat yms. kuivaksi ja käynnistäessä paikat kerkiää hetken kuivana pyörähtää. Sehän se kuluttaa osia eniten. Jäykempi öljy jättää kuitenkin pienen kalvon osien päälle.

                                        -Jos näyttää että vuotaa öljyä, niin todennäköisesti venttiilikopat tai öljypumpuntiiviste vuotaa.. Silloin ei tiivisteiden vaihtaminen auta. Kannattaa purkaa ja kasata tiivisteliiman kanssa. Varsinkin suuttimien ympärillä oleva tiiviste kannattaa töljätä liimaan.. Sieltä usein vuotaa..

                                        PS: Tulevan autoni kopat aukaistiin viikonloppuna. Nokat muistutti lähinnä kulmikasta U-kirjainta (no vähän liioiteltu, mutta kulumaa oli 0,3-0,6mm). Ja keinut olivat dyynin muotoiset.
                                        Koneen ääni oli normaali ja olisi niillä vielä 50-100tkm ajanut varmastikkin, jos ei olisi koppia aukaissut.
                                        Monesta tuntuu varmaan hullulle, mutta itse ajattelin "köyhänä" että vesihioisi ja kiillottaisi nokat sorvissa tasaiseksi. Tasaajahan huolehtii siitä, että keinu tulee kuitenkin samaan asentoon, vaikka vähän tavaraa välistä lähteekin. Koneen toimintaan moinen ei vaikuttane kovinkaan paljon. Keinut on kuitenkin vaihdettava.
                                        Tämän jälkeen minun mielestäni ne oikeat öljyt koneeseen, niin ei kulu enää..
                                        Viimeksi muokannut DrFeelgood; 13.10.2010, 01:40.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos nokat ovat kuluneet niin paljon että karkaisu on hävinnyt, niin eipä niitä silloin kannata vesihioa/sorvailla. Ne vaan kuluu entistä nopeammin sileäksi. Ja tietty venttiin nosto pienenee entisestään, sekään ei auta tehopuolessa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo, muutamasta kohtaa oli karkaisu hävinnyt, mutta ei kaikista. Olikohan 8 kulunut pahemmin. Tietysti vaikuttaa vähän tehoihin, mutta ei niin merkittävästi. Entisessä autossa oli ostaessani lentänyt kolme keinua pois paikoiltaan eli kolme venttiiliä pakoventtiiliä pois pelistä. Eikä sitä edes oikeastaan huomannut ajaessa. Kyllä ne kestää sen hionnan jälkeen varmasti sen +100tkm...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko vaarana kun hioo että välys kasvaa liian suureksi... eikös se juuri loppujen lopuksi hajoitakkin näitä koneita ?

                                              Comment


                                                #24
                                                Noh kyl sieltä on varaa hioa se milli pois. Toisilla on nokatkin vielä toiminut missä on jo 3mm kuluma kärjessä. :) Siellähä on hydraulinostaja, joka kompensoi sitten hieman. Ootteko tarkemmin kattonu mitkä nokat teil on kuluneita ja mitkä laaharit on tippunu paikoiltaan? Itellä oli ainoastaan kulumaa pakopuolella ja pakopuolen laaharitkin oli tippunut. Ja sitten kun nuo nokat on aika rajulla välityksellä 1:2, niin tokihan millin pois hionta periaatteessa vähentää nostoa pari millia siis. Toisaalta tehtyjen tutkimusten mukaan, sillä ei ole väliä, koska kone lakkaa hengittämästä 5mm noston jälkeen yhtään enempi. Jos karkeesti sanois, niin kerta nokassa on nostoa 4mm ja venttiilissa siis 8mm, voidaan nokasta ottaa pois 1.5mm tavaraa, eikä vaikuta mihinkään. Siksi noi koneet toimiiki aika hyvin vaikka nokat olisivat jo kuluneet. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  mulla 270tkm ajettu ja nokka remonttia odotellessa...saksasta kun tilaa maksaa 780e yläpään osat...ja 500000tkm takuuta nokille...sit toi tippiloota ja yleensäkkii öljyt...mitä itse tunnen huoltomiehiä ja niitten kanssa keskustellu asiasta juuri longlife öljyjen käyttö on syypää nokkien kulumiseen...(tämä vain epäily)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tossa mistä me nyt aukastiin kopat, nii oli kulunu vähän sieltä täältä, sekä pako että imu puolelta.. Tänään hioittiin ne. Tavaraa lähti muutamasta kohtaa enemmän, korkeitaan kuitenkin alle milli, ja osalle ei tehty juuri mitään. Kaikki keinut vaihtuu uusiin. Ne nokathan kuluu joka tapauksessa, nii sama nyt ajaa noi alkuperäiset loppuun. Vaihtaa sitten ku kuluu uudelleen samaan kuntoon. Uskoisin kuitenkin että kunnon öljyillä (me käytämme Nesteen synteettistä 10-40w raskaankaluston öljyä) kestää sen 200tkm helposti, kunhan ei pyöritä turhaan tyhjäkäyntiä ja vaihtaa ne öljyt 10-15tkm välein..
                                                    Ei tullu otettua kuvia nokista ennen hiontaa, keinuista vois vielä ottaa ja laittaa kuvaa..

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X