Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5TDI (AFB) nykii tasakaasulla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.5TDI (AFB) nykii tasakaasulla

    Nyt on tuossa kulkineessa ilmaantunut seuraavanlainen ongelma. Tasakaasulla ajettaessa auto alkaa oudosti nykimään. Ei kovin pahasti mutta sillä tavalla että selvästi huomaa. Nykiminen ei ole mitenkään "terävää" vaan sellaista sanoisinko huopaamista. Ilmiön huomaa kaikkein voimakkaimmin 1600-2000 kierroksella. Mutta jos ajaa esim. 60km/h 3 vaihteella (n.2200rpm?) niin kulkee mielestäni ihan ilman nykimistä. Myös vakkaria käytettäessä nykiminen on huomattavasti vähäisempää, mutta kuitenkin jonkinlaista tuntuu. Mistähän tuota lähtisi ratkomaan? Voisiko olla kaasupolkimessa tai mahdollisesti jopa turbossa jotain häikkää. Oheistietona se, että nokat vaihdettu, pumppu alkuperäinen ja 328tkm mittarissa.

    #2
    Mulla tekee A4 B6 (V6 TDI AKE) samaa. Kylmänä 3-vaihteella vajaa 60km/h vauhtia ja n. 2400rpm nykii samaan tapaan hieman, mutta ei terävästi. Tekee tosin vain kylmänä ja ensimmäisen kilometrin tai kaksi. Sattuu vielä kotoota lähtiessä olemaan sopivan pitkä suora missä ilmiön huomaa. Lämpimänä toimii normaalisti. Itse veikkaisin pumpun ikääntymistä, 250tkm takana ja alkuperäinen pumppu. Suuttimet vaihdettu hiljan, joten tuskin niissä vika.

    Aikanaan rapee 406 HDI teki samaa aina, kun ajeli tasakaasulla. Oli kuulemma normaalia sille vehkeelle.

    Comment


    • #3
      Eihän laatikosta johtuis? Lukkoturbiinin luistoa? Tietty jos manuaaleja niin voi unohtaa.

      Comment


        #4
        Kyllä manuaali on, eli ei laatikosta johdu. Mielessä kävi että voisiko olla jonkin sortin "ilmavaivaa" kun hiukan sellaisia oireita tässä muutenkin on ollut kevään ja kesän aikana (Välillä kun täyskaasusta nostaa jalan ylös, niin sammuu ja joutuu hetken sahata sen jälkeen käyntiin). Ja ettei jäisi epäselväksi niin PA-suodatin tuli vaihdettua talvella ja on ns. "tarvike" joista kaikki ainakin kovasti varottelevat.

        Comment


          #5
          vois kyl oireet sopia siihenki et pumppu saa ilmaa.

          Comment


            #6
            Manuaali laatikolla myös täällä. Mulla PA-suodatin vaihdettu jo syksyllä, mutta oireet tuli tai paremminkin huomasin vasta nyt tässä kesällä. Suuremmin ei ole ollut käyntihäiriöitä eikä ole tarvinnut sahailla käyntiin.

            Yks mikä tuli mieleen illan pimeinä tunteina, voisko hieman pielessä oleva pumpun ajoitus tehdä tuollaista? Jakohihna vaihdettu muutama tuhat sitten Tarkistin tuoreeltaan remmin vaihdon jälkeen ajoituksen ja oli kartalla yläreunassa eli siellä missä pitääkin. Hihnat venyny muutaman tuhannen jälkeen tai jotain? Pitääkin tarkistaa asia ja ilmotella tuloksista.

            Comment


              #7
              Täällä kans remmit vaihdettu alkuvuodesta (n.15tkm sitten), joten tuokin saattaisi olla yksi syy. Tosin edellisellä remminvaihdolla ei mitään tällaista ollut havaittavissa vaan tuli vain normaalit "puolilämminkäynnistysongelmat" muutaman kymmenen tuhannen km:n jälkeen. Se mikä ihmetyttää on se, että vakionopeudensäädintä käytettäessä tuo nykiminen lähes loppuu. Tuosta tulikin mieleeni että voisiko olla jokin kaasupolkimen ongelma kyseessä.

              Comment


              • #8
                Passatti alkoi taannoin helteillä aavistuksen kanssa nykiä. Sittemmin ryysti kunnolla ilmat pumppuun ja jäi aamulla mökin pihaan. Sen jälkeen hieman muutettiin polttoainelinjoja ja ongelma poistui. -Jos vaikka pumppukin kestäisi pidempään... No, sen aika näyttää.

                Comment


                • #9
                  A6 2.5TDI (AFB) nykii tasakaasulla

                  Minulla oli sama ongelma. vapaalla ja tasakaasulla kierroslukumittari heilui tasaisesti noin 200rpm verran. ajettaessa tasaisesti matkustajien päät heilui samaan tahtiin :-)

                  ostin VCDS:n ja säädin ruiskupumpun ajoitusta eteenpäin. Ilmeisesti hihna (80000) oli venynyt.

                  Korjaamo olisi tehnyt säädön 500?lla. Minulla meni keulan purkuineen 4h. Saattaisi onnistua jopa ilman keulan purkua. Voin tarjota apua pientä korvausta vastaan jos asustelet länsiuudellamaalla.

                  Tässä kuva mistä säädetään pumpun ennakko.
                  Vasemmapuoleisessa hihnapyörässä on 3 kuusiokoloruuvia, jotka löysätään. Minun piti naputella hihnapyörää noin millin eteenpäin (pumppu pyörii keulasta katsottuna myötäpäivään). Ei ilmeisestikään kannata tehdä ilman VCDS:ää, jotta näkisi että ennakko on kohdallaan.

                  Comment


                    #10
                    Itellä ei kyllä mitään ongelmia ole tyhjäkäynnillä, kierrokset pysyy ihan stabiilina. Voishan tuota pumppua hiukan säätää, kuitenkin jonkin verran se venyy ja näin ainakin talven käynnistysongelmat jää tulematta. Muutenkin on nyt parina päivänä tuntunut siltä että nykiminen on vähentynyt huomattavasti. Liekö sitten kelien viilenemisellä asiaan jotain vaikutusta (MAF?).
                    Asuinpaikka on täällä Pohojanmaalla ja korjaajakin löytyy aíka läheltä, sikälimikäli häntä enää Audin ruuvaaminen kiinnostaa kun omansa tuossa kevättalvella pois myi...

                    Comment


                      #11
                      Täälläkin samantapaista ongelmaa. Koneen tyyppinä BAU ja mittarissa 214tkm. Eli tuossa noin 60kmh nopeudessa huojuu/huopaa tasakaasulla. MAF vaihdettu maaliskuussa ja nyt se oli Salossa marmorilla jossa ajettiin diagnoosi ja ainoat vikailmoitukset oli "Vaihteistoöljyn lämpötila-anturi -G93 virheellinen signaali, satunnainen".

                      Kyseessä on tiptronic johon turbiiniremppa tehtiin viime keväänä. Mutta tokkopa tuo lootan anturi ko. oiretta aiheuttaa. Olivat myös katsoneet pumpun ajoituksen joka oli kuulemma ohjearvojen rajoissa: 830/min 3,4 astetta n.OT . Ohjearvo ymmärtääkseni 2 astetta n.OT +/- 2 astetta.

                      Ei ymmärrä lienee kallista tuon anturinkin vaihtaminen ihan vaan kokeeksi

                      Comment


                      • #12
                        Itselläkin oli pitkään samanlaista vaivaa ja tuli maf yms kokeiltua. Lopulta luovutin, antaa olla kun ei pahasti tuo nykiminen häiritse.
                        Sitten tuli jakopääremppa eteen ja vika poistui. Eli pumpun ajoituksella lienee tekemistä asian kanssa.

                        Hyvää hintaa muuten korjaamo pyytää jos 500€ halus pumpun säädöstä. Ei meinaan tartte purkaa muuta auki kuin jakopään vasen yläkoppa.

                        Comment


                        • #13
                          Juu keulaa ei tarvitse purkaa. Vähän kynegolokin vikaa käsissä niin tuo kuskinpuoleinen koppa pois ja parit kuusiokolot auki. Sit vaikka tussilla joku merkki, että näät paljonko on siirtynyt.

                          Comment

                          Working...
                          X