Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Painetta aat jäähd.järjestelmäsä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Painetta aat jäähd.järjestelmäsä

    Hakua koitin käyttää mutta ei sattunut sopivaa aihetta.? Tuossa ihmetellyt kun tuntuu olevan aika rajun olosesti painetta kun aukasee paisuntasäiliön korkin,koneena siis aat. Kuumana kun puristelee letkuja niin melko kovat on ja jos korkkia yrittää raottaa niin kyllä sieltä tavaraa lentää ulos? Öljyt on puhtaat ja lämmintä puhaltaa ihan oikein sisälle ja lämpömittari napottaa 90 asteen tietämillä. Onko tuo ihan normaalia vai oisko jotain pikku kansiremppaa ootettavissa?

    #2
    Jäähdytysjärjestelmä on paineinen. Kohottaa nesteen kiehumispistettä parikymmentä astetta. Normaalia siis..

    Comment


    • #3
      Kiitoksia ripeästä vastauksesta:) hyvä tietää että on ok. Ei ois uskonut että nuin kova paine sielä on,mitä vertaa moniin muihin autoihin kun lämpimänäkin kestää korkin aukasta huoletta.

      Comment


        #4
        Kyllä siellä aika kova paine tosiaan pitää olla. Jos nestettä ei katoa, niin kaikki on kunnossa.

        Mitä tarkotat sillä, että sieltä lentää nestettä pihalle kun avaa korkin?
        Mulla on omassa jokin pieni vuoto, mutta silti pikkusen sihahtaa kun korkin avaa.
        Tuskin sieltä kuitenkin nestettä ulos pukkaa käydessä, jos on korkki auki.

        Comment


        • #5
          No Tuossa on sillain että ei sitä korkkia kestä lämpimällä koneella aukasta suoraan vaan pikkuhilijaa ravottaa ja päästää painetta pois,muuten lentää veet ulos. Jos käyttää ilman korkkia niin sillon ei kyllä tuu nestettä ulos. Vaan kyllä sieltä nestettäkin on hävinny parinpäivän aikana mitä auto on minulla ollut?

          Comment


            #6
            Onko painetta myös jos sammuttaa moottorin ja jonkun ajan päästä avaa korkin?
            Tuleeko kuplia moottorin käydessä paisariin?
            Tulee vain mieleen, että voisko kansitiiviste falskata, jos kerran kerää painetta ja nestettä katoaa. Tai tietysti halkinainen kansikin moista voi tehdä.
            Ei siltä kyllä nestettä kauhesti pihalle kuuluis tulla vaikka kuumana ja käynnissä korkin avaa. Toki en tunne aivan täysin AAT/AEL koneiden jäähdytysjärjestelmän toimintaa, koska omassa on tuo vuoto jossain, mutta oletan tuon toimivan kuitenkin kuten muiden volkkarien ja audien systeemin.

            Comment


            • #7
              Sillain kokeilin että ajon jälkeen muutaman minuutin kerkes olla auto sammuksissa, ja koitin avata korkkia niin aika kovan suhinan ja vinkunan kans varovasti korkin sai auki mutta nestettäkin meinas pulpahtaa. Nuita kuplia en oo niin ajatellut tuleeko,pitää kohta käydä kokeileen. Ei tuosta kyllä uskalla samalla lailla aukasta korkkia mitä edellisestä 1.9 tdi koneesta...

              Comment


                #8
                Mutuilua vielä, mutta jos on liikaa painetta, niin kyllä se myös sillon ettii uusia reittejä vedelle.
                En nyt kyllä ole varma, mutta olikohan tuo paisarin korkki sellanen ylipainetta päästävä näissä. Ainakin bensakoneissa se foorumin mukaan olisi sellainen, että pitää 1.2bar painetta.

                Comment


                • #9
                  Kyllä mullakin portterissa saa aika kauan odottaa sammuttamisen jälkeen ,että uskaltaa korkin aukaista. Jos korkin avaa kuumana niin noin kahvikupillinen lentää pihalle ,mutta mulla ei kyllä nestettä hävitä kuin n.2dl 10tkm kohden.

                  Comment


                  • #10
                    Korkissahan lukee että älä aukaise kuumana. Kyllä sieltä saattaa saada kuumat nesteet silmilleen. Mutta veikkaisin sulla olevan se korkki viallinen, eli sen kuuluu laskea ylipaine pois. Itellä oli korkki tukossa ja rupes pukkaamaan kannen takapäässä olevan lämppärin liittimen laipasta tavaraa ulos. Uusi korkki maksaa noin 5?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä tuossa nyt jotain hämminkiä häätyy olla kun ei ne nesteet meinaa paisarissa pysyä. Kolmella eri korkilla oon nyt kokeillut ja kaikilla sama homma. Painetta tuntuu tekevän mielestäni kyllä liikaa... Tänään huomasin myös että alavesiletku on ihan kylmä,vaikka kone kyllä oli kuuma pitkän ajolenkin jälkeen,termari on uusi joten en usko sen ainakaan jumittavan. Kaikki letkut ja syylärin puhaltelin läpi tukoksia ajatellen vaan hyvinhän nuo huilas läpi.

                      Voisko tuossa sitten olla kannessa tai kansipahvissa jotain vialla?
                      Viimeksi muokannut audisti; 17.8.2010, 01:22.

                      Comment


                        #12
                        Juurikin tuollaisten oireiden jälkeen olen vaihdattanut kansipahvin (aat ja ael) ja nesteiden häviäminen on loppunut. Yllättävän nopeasti kuuma neste haihtuu paisuntasäiliön ympäristöstä, kun sitä ajossa sinne roiskuu.
                        Muistaakseni molemmissa koneissa on purskauttanut nesteet kovemmalla kuormituksella ja en ole pitänyt kiirettä rempoilla, koska oireet ovat pysyneet samana ja lievänä. Toisella taisi mennä yli 10 tkm ennen korjausta ja ei ollut rikkonut mitään.

                        Ps. vie Jäälin Autosäätöön jos et itse korjaa.
                        Viimeksi muokannut epe; 18.8.2010, 00:32. Perustelu: Ps.

                        Comment


                        • #13
                          Paisarin pohjassa olevan anturin juuresta vuoti aika rajusti nestettä ja sen sain kuntoon niin nyt näyttäs huomattavasti paremmin pitävän nesteet :). Ilmeisesti kuumana kierroksilla ruutannut sieltä kartanolle?? Minkä hintanen oli muuten kansipahvin vaihto tuolla jäälin autosäädöllä?

                          Comment


                            #14
                            Kai se luokkaa 300 ? kustansi (+osat ja koneistus), mutta siitä on jo niin monta vuotta, että en muista tarkasti ja yrittäjäkin taitaa olla sen jälkeen vaihtunut. Työaika muistaakseni luokkaa 6h.

                            Comment


                              #15
                              Mulla taas ei juuri ole painetta järjestelmässä ja tuo nesteen katoaminen on vähentynyt luokaan max->min 10tkm matkalla ehkäpä.

                              Laitoin sinne syylärimömmöt kiertoon, jonka jälkeen kyllä tipahti katoaminen, muttei kokonaan.
                              Korkkia en ole vaihtanut, eikä vuotoja löydy silmällä. Aikaisemmin tuoksahti jäähdytysnesteelle syylärin suunnalta, mutta ei enään.

                              Comment


                              • #16
                                Tilanne: V8 pitää nesteet sisällä kivasti. Sammuttaessa kuuluu joskus hetken pellin alta pikku sihinää. Avasin korkkia hieman juuri ajon jälkeen ja nesteen pinta nousi hetkessä monta senttiä ja hullu porpatus alkoi kuulua. Päättelinkö oikein, että kun tuo paine laski korkin auettua, neste alkoi kiehumaan? Eli: kaikki lienee kunnossa tuon vehkeen suhteen, vaikka hieman painetta kerääkin, kun ei kuitenkaan hukkaa litkuja?

                                Comment

                                Working...
                                X