Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Hinaa lähimmälle huoltoasemalle ,jossa saa tankin tyhjäksi.
Varmaan paltamossa on joku korjaamo joka voi asian tehdä.
esim.
Auto ja Korjaustyö J.Telkinen,
Puolangantie 15, 88300 Paltamo
0400 282765 .
Ei haittaa vaikka jäisi joku litra tankkiin,kun laittaa dieseliä tankin täyteen.
Kainuun Konehuolto,
Jokirannantie 15, 88300 Paltamo
Kiitos vinkeistä. Asia kunnossa ja nyt on oikeat liemet tankissa bensojen tilalla.
Niin ajattelinki, että vakuutus ei tuommosia huolimattomuuksia korvaa.
Ei tullu kalliiksi, kiitos avuliaiden kainuulaisten.
meillä kerran tankattu -00 1.9tdi passatti noin 50% benssa ja 50% diisseliä.
Isä silloin tankkaamassa ja soitti huoltoon että mitä tehdään, vastasivat että kestää kyllä 50% ja 50% täytön.
Korkeammat paineet= pienemmät toleranssit=leikkaa helpommin. Jo pienikin määrä bensaa dieselin seassa heikentää pa-järjestelmän kestävyyttä, mikä on varmasti syynä miksi tehtäältakin sanotaan suoraan että koko polttoainejärjestelmä uusiksi.
Toisaalta tänään todistettu kuinka bensarikkaallaa naftabensaseoksella ajettu 30km minkäjälkeen järjestelmä puhdistettu huolella ja auto toimii aivan normaalisti. Tiedä sitten kauanko menee ennenkuin jotain hajoaa ja kuinka pahasti.
Jaa-a noihin toleransseihin. Normi suutinkin on meinaan melkosen pienellä toleranssilla valmistettuja.
Tiedä onko bensan kohdalla paineen siedon suhteen jotain eroa dieseliin. Toisalta bensakoneissakin on melko korkeita ruiskutuspaineta nykyään.
Täälläkin sama kämmi emännällä. Oli pitkästä aikaa minun autoa tankkaamassa ja bensaa laittoi 1,5litraa.
Sen jälkeen tankki täyteen dieseliä. Auto siirretty tankilta pois ja uskaltaakohan sillä nyt ajaa vai meneekö tyhjennys hommiksi? Aiemmistä keskusteluissa määrät olleet isommat niin onkohan tuo 3.o TDI CCWA kuin ranttu noin pienelle määrälle? Jos ei ala tyhjentämään niin kannattaako käydä ostamassa esim. 2 tahti öljyä. Ainakin vanhempiin diesel koneisiin niitä pystyy pistämään mutta entä näihin uudempiin?
Omakohtainen kokemus 2011:
MB Vito vuoden vanha auto vm2010, tankkasin vahingossa 27 litraa bensaa, kunnes huomasin kämmin. Päälle 25 litraa dieseliä. Ei muuta kuin ajoa. Ei nikotellut.
kompura-: Itse en kyllä ajaisi metriäkään jos on yhtään bensaa tankissa ja minulla sama CCWA kone. Liian suuri riski minusta, että tulee todella kallis remontti. Tosin tuossahan kone on jo vetänyt bensaa, kun on ajettu pois tankilta, mutta voisi varmaan vahingot vielä minimoida.
1.5 litraa kuulostaa aika pieneltä. Noi diesel puhdistus aineetkin on pääosin etanolia ja niitäkin voi laittaa 0.5 litraa täyteen tankkiin eikä ole ongelmaa. Lähinnä nyt ajaisin itse vain ja joka päivä tankkaisin dieseliä että suhde laimenee. Öljyjä ei kannata laittaa. Jos jotain, niin joku sopiva polttoaineen lisäaine (mutta johan sulla sitä etanolia menikin bensiinin seassa..).
Kyllä minä tuollaisen muutaman bensalitran tankkauksen jälkeen kaataisin desin 2t öljyä perään ja kovaa ajoa.
Isompi määrä kyllä vaatii järjestelmän tyhjäyksen. Cr-pumppu kun ilman voitelua jauhaa ittensä pölyksi, joka löytää nopeasti jokaiseen pa-järjestelmän komponenttiin.
Tuossa eräs asiakas oli tankannut reilu 16l bensaa omaan A6 3.0Tdi:hin. Dieseliä päälle ja ajoon vaan. Tuli luetuttamaan koodeja ku oli hiukan pitkä starttaus aina :D
Varmaan ilmoittaa milloin menee rikki.
Kaverilla oli uusi MB Viano (=vito henkilömalli) 3,0cdi commonrail koneella, 2013 vuoden mallia. Veti 3000km ajettuna siihen 59L bensaa tyhjään tankkiin. Kone sammui kerrasta 6km ajon jälkeen, onneksi vielä kaverin autokorjaamon pihaan.
Imasi tankin tyjäks, mä ajelin omassa S90 bensa volvossa "sekaset" pois ja kaveri tankkas tankin täyteen naftaa. Kysyi hajoaako ja uskaltaako lähteä vetämään 700km siivun samana iltana. Neuvoin että ajele vähän aikaa nyt kaupungissa jos tekee stopin, mutta kyllä se reilu 2v toimi moitteetta.
Pahin on melkeen jos ajaa 50/50 seoksella, kone toimii aika normaalisti, mutta pumpun voitelu joutuu koville.
Mutta joku alle 20% bensaa ei haittaa kummemmin.
Vähän korkeavireisemmässä volvo S90 (10,7:1 puristuksilla) bensakoneessa toi bensa/naftaseos missä oli 80L tankissa muutama litra bensaa aiheutti ihan suunnattoman savupilven kun lykkäs kickdownia. Siis sellanen tien levyinen, 3-4m korkea ja jatkui niin kauan kun oli yli 4000rpm ja puolikaasu, ihan kevyesti puoli kilometriä. Pelästytti kanssa autoilijoita kun peitti näkyvyyden, nokesi myös öljyjä nopeaan moottorista.
VAG:n 3.0TDI polttoainejärjestelmän osia on hajonnut alle 10% seoksella ( korkeapainepumppu syö itsensä, murut suuttimissa jne tolkuton työ ja paljon rahaa). Joten 20% seossuhteella ajamiseen neuvominen on aika rohkeaa. Toisaalta täällä ei paljon vastuiden perään kysellä.
Comment