Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEL vuotaa menovettä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ei tarvii ottaa pumppua irti vaikka vaihtais nestepään tiivisteen.

    Comment


    • #32
      Alkoi omakin vuotamaan määränsäätimen kannen välistä oikein reilusti. Tarjouksia olen kysellyt kokeilumielessä yritysten nettisivujen "ota yhteyttä" lomakkeen kautta, oletuksella että jos siellä sellainen on niin sitä myös luetaan, tietoihin toki liitin myös puhelinnumeroni. Tarjous on siis pyydetty kahden ylimmän tiivisteen vaihtoon.

      Tammer-Diesel: Ei yhteydenottoa (Huvittavaa sinänsä, sillä yhteydenottolomakkeessa teksti "Ota yhteyttä - me palvelemme!"

      Dieselpojat: Nopea vastaus jossa tyrkytettiin pumpun täysremonttia 600e + irrotus ja kiinnitys 180e. Audissa ei kuulemma ole VP37 vaan VE37 pumppu (?). Ylemmän vaihdossa ei ongelmaa, alemmassa sekoaa ainemäärät. Kysyin uudestaan pelkkien ylimmäisten tiivisteiden vaihtoa, mutta siihen ei sitten enää vastattukaan.

      Hämeen Diesel: Nopea vastaus, kustannusarvio noin 300e. Testerillä ajetaan syöttömäärät ylös, tiivisteiden vaihto ja testerillä ainemäärät kohdalleen.

      Ehdotuksia muista paikoista? Ihan täysremonttiin en väkipakolla ryhtyisi.

      Comment


        #33
        Toisaalta kun sen kerran irrottaa ja rehaa johonkin niin tuo täysremppa tois kyllä turvallisia kilsoja tullessaan.

        Niin onkohan tuo oikeasti VE-EDC pumppu.
        http://etc.gnarlodious.com/Vanagon/B...h_VE_Pumps.pdf

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
          Toisaalta kun sen kerran irrottaa ja rehaa johonkin niin tuo täysremppa tois kyllä turvallisia kilsoja tullessaan.

          Niin onkohan tuo oikeasti VE-EDC pumppu.
          http://etc.gnarlodious.com/Vanagon/B...h_VE_Pumps.pdf
          Hämeen Diesel siis tekisi tuon homman irrottamatta pumppua. Toki siinä tapauksessa jos sen irti ottaa niin teettääkin täyshuollon.

          Comment


            #35
            Luottopaikka tuo Hämeen Diesel minulle. Nykyään en edes kysele mistään muualta kun vien sinne suoraan, johtuen palvelun tasosta ja hintakin kohallaan. Kaikki (koneistukse,suuttimet,pumput) on aina hoitunut niin kuin pitää ja tarvittaessa antavat vaikka puhelin neuvontaa. Kustannusarvio on aina pitänyt 99% tarkkuudella.

            Comment


            • #36
              Nyt tulikin jo sitten edullinen tarjous.

              Diesel Renfors (Hämeenkyrö): Työt n. 100e + tiivisteet 20e

              Comment


              • #37
                Teetin tuon tiivisteiden vaihdon nyt sitten tuolla Diesel Renforssilla. Niiden kahden ylimmän tiivisteen vaihto oli juurikin sen 120e, ajan sai melkein heti. Vaikutti todella pätevältä ja asialliselta kaverilta, auton luovutuskin olisi onnistunut vaikka klo 23 illalla. Auto toimii kuten ennenkin, ainoastaan kulutus vaikutti tippuneen huomattavasti.

                Comment


                  #38
                  Pohdiskelen tässä tuota pumpun huollattamista, kun yksi irrallinen AEL pumppu tuolla varastossa on.
                  Tämä nyt on tietysti vähän tyhmä kysymys, mutta kannattaako tuo pumpun täysremppa? Käsitystä pumpun kunnosta ei ole, mutta toimivasta autosta se ilmeisesti on irrotettu.
                  Ymmärrän, että pumppukin kuluu mutta mikä on hyöty täysrempasta?

                  Comment


                    #39
                    Käyttiksen pumppu vuotaa, onko tuo nyt sitten jakaja, mistä suutinputket lähtee eteenpäin. Suutinputkien keskellä on kolmiokantainen mutteri, jonka päällä on vielä pultti. Tuon mutterin välistä näkyy laskevan ainakin auton käydessä. Paikallisessa Bosch-huollossa annettiin hinta-arvioksi vähän jotain ja tiivisteet ja testaus erikseen. Nopeasti päässä laskettuna jotain 500 ja 600 €scudon väliin.

                    Tallissa olisi toinenkin pumppu, joka on keväällä irrotettu soivasta autosta ('97 AAT). Olisi vaan kiva tietää, onko siinä jotain kaikki varmasti kohdillaan, ettei tarvi olla taas vaihtamassa ennen joulua. Onko kuka tehnyt itse huoltoa, edes tiivisteiden vaihtoa tuollaiselle? Tiivistesatsin hinnaksi huuteli em. pajalla jotain parin kolmen kympin luokkaa, mutta sen sisällöstä ei näyttänyt olevan täyttä varmuutta. Onko tuossa jotain muita ns. perusrempan piiriin kuuluvia, nää-näistä-yleensä-aina-porsii -osia?

                    Pystyykö tuollaisen ylipäänsä menestyksekkäästi kotioloissa korjaamaan, vai onko laboratorio-olosuhteet ja nippu erikoistyökaluja pakolliset?

                    Comment


                      #40
                      http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=437307

                      Noiden kuvien perusteella sanoisin, että jos pumpun pystyy kääntämään pystyasentoon, ettei sieltä tipu mitään pois/pois paikaltaan niin ei muutakun otat sen kolmiomutterin auki ja vaihdat tuon o-renkaan.

                      Comment


                        #41
                        Minusta näyttäisi, ettei sitä tarvi edes nostaa pystyyn, mutta mene ja tiedä. Tuo nikalehan on pelkkä tulppa, ainakin osaluettelon mukaan (screw plug). Nopeasti näyttäisi siltä, että liittyvät osat on tuettu tuon jakajan kupeeseen tai jakajan ja rungon väliin. Tulpan positaminen laskisi vain veret pihalle pumpusta.

                        Pitänee lähteä kyselemään tiivistenippua. Nyt kun olisi mitat ja materiaali tuolle O-renkaalle. On varmaan joitain senttejä, kun käy alan liikkeestä yksittäin kysymässä. Settikään kai mikään jäätävän hintainen ole.

                        Onkohan tuo jakajaksi nimittämäni (hydraulic head) osa nyt se mitä isot poijjaat haukkuvat suomenkielellä nestepääksi?

                        Kiitos muuten tuosta linkistä. Vitaalia dataa omatoimihuoltomekaanikolle. =)

                        Comment


                        • #42
                          Jos sinä nyt tarkoitat sitä nestepäätä niin sieltä nimenomaan lentää pientä nippeliä pihalle heti kun sen tulpan avaat. Siis varsinkin jos pumppu on vaakatasossa. Sen pystyy kyllä käyttämään auki noinkin ja vaihtamaan osia, mutta sulla pitää heti olla yksi sormi tungettavissa sinne väliin ennenkun päästät paikat auki kokonaan ja se sormi täytyy siellä pitää niin pitkään, että pumppu on taas nipussa.

                          Eli siis siellä on jousikuormitteinen systeemi joka täytyy jollain keinolla pitää nipussa kokoajan, kun se tulppa on auki.

                          Comment


                            #43
                            Joo mä kanssa muistelin jostain joskus lukeneeni, että sieltä alkaa tulla sälää syliin välittömästi kun sen tulpan avaa. Ei ole tullut itse avattua, niin en varmaksi tiedä. Vanhanmalliseen mekaaniseen ve-pumppuun tiivistesatsi maksoi kait aikanaan 13e tai jotain yhtä olematonta. Ja joo, se on nestepää mistä ne putket lähtee.

                            Comment


                              #44
                              Sitten se on varmaan ihan hyvä, etten saanut sitä mutteria auki. Tarvii ilmeisesti tuumasen kolmioavaimen. Herra tietää, mistä sellaisen löytäis. Ei auennut siirtoleukapihdeillä. Nykyään tommosen VE-EDS -pumpun tiivistekierros maksaa 12€, hain.

                              Jos pumppu pitää ottaa irti, se taitaa olla sama laittaa tuo soiva suoraan tilalle. Silläkin vaan on jo hetki päästelty, joten ei se heikkoa tekis vaihdella noita tiivareita. Simpura, sanon.

                              Comment


                                #45
                                Ite kun tekee, tuppaa saamaan sellasta kun sattuu tulemaan.

                                Se nestepään tulppahan on siis kolmiokannalla (25,4 mm eli oisko tuo nyt sitten 1"), eikä siihen käy tavalliset hylsyt. Työkaluliikkeet myivät ei-oota, joten otin vingun käteen ja hieraisin 12-kanttisesta hylsystä (26 mm) yhden nystyn matalammaksi. Näin hylsyn sai vasaralla kevyesti naputellen paikoilleen ja tulpan auki.

                                Tulpan takaa ei tullut mitään käsille, jos ei lasketa polttoainetta. Sitä tuli ihan jonkin verran. Tiedä sitten olisiko tullut minkä verran, en tohtinut jäädä ihmettelemään. Tulppaan uusi o-rengas ja paikoilleen.

                                Suutin putkia ja niiden lähtöjä piti irrotella, että sai tilaa touhuta. Lähtöjen alla on kupariset pohjatiivisteet, joita vaihdoin siltä osin, kun tuli irroteltua. Uusi tiivistesarja tuolle pumpulle maksoi 12€ paikallisesta Bosch-kaupasta.

                                Koeajot on vielä tekemättä, eli kierroksia ei vielä ole koneessa ollut, joten remontin onnistuminen on vielä viime silausta vaille toteamatta. Vanha tiiviste ei näyttänyt erityisen pahalta, ulkokehällä on pieniä murtumia, mutta ei se poikki vielä mistään ole. Tiedä sitten, olisiko mennyt kiristämällä vielä vähän aikaa.

                                Comment


                                  #46
                                  Alkanut näköjään mullakin vuotamaan tuo pumppu ainakin ylemmän kannen välistä.
                                  Varastossa on toinen pumppu, jota tosin en ole testannut. Ajettavasta autosta se on irrotettu.

                                  Onko kukaan katsonut, että muuttuuko täyshuollon jälkeen ennakkoiden lukemat vag-comilla. Meinaan sitä, että aika monella se pitää laittaa asteikon ulkopuolelle, jotta toimii kunnolla?

                                  Ja näköjään se pumppu pysyy aika hyvin paikoillaan vaikka se yksi kuusiokolopultti sieltä pumpun takaa olisikin lähtenyt muille teille.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Mulla alemman kannen välistä rupesi vuotamaan dieseliä ulos.
                                    Kysymys kuuluukin, että saako tuon kansipaketin otettua irti irroittamatta sitä ylempää "hattua" vai onko sen alla vielä kiinnityksiä?

                                    E: Itse asian tutkiineena, kyllä voi purkaa pois irroittamatta yläkantta. Luonnollisesti sen kolmiokanta-pultin joutuu irroittaa kun molemmista kansista menee läpi.
                                    Muutoin näppärä homma tuo alatiivisteen vaihto, ainoa jossa voi mennä metsään on tuo määränsäätimen tapin asettelu koloonsa ja sitten kansipaketin asemointi jos ei merkkaa niitä kunnolla ennen purkua.

                                    Luonnollisesti itsekin sitten jouduin vielä VCDS:n kanssa katsoa iq:n kohdalleen. Kasauksen jälkeen vaikka tarkoin yritin tähdätä merkkeihin oli iq kuitenkin siellä 12,2 hujakoilla. Nyt pikasäädöllä se on siellä 4,2 tienoilla, pitäisiköhän tuota vielä pudottaa?
                                    Viimeksi muokannut Vellu; 27.5.2014, 09:08.

                                    Comment


                                      #48
                                      Kyllä sitä voi vielä 2 tuntumaan säätää. Hieman takasin päin, jos alkaa humppaamaan lämpösenä kierroksia tyhjäkäynnillä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Sain VCDS.llä pudotettua tuota ja ~2,4mg se asettui siten että käykin vielä nätisti. Ihan mukavasti vaikuttaa vetoihin tuo pienikin säätäminen tuon osalta.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X