Kyseessä siis -07 125kw moottorilla varustettu farkku A4:nen...Autosta hävisi aivan yhtäkkiä ajossa tehot lähes täysin...Moottori ei lähtenyt enään alakierroksilta vetämään ollenkaan...heti kun kierrokset sai nousemaan (todella pitkällä poletuksella) noin 2600-3000rpm, niin auto nykäisee kerran terävästi ja lähtee taas vetämään...Oireita saattaa jatkua noin 10-20km ajan ennen kuin hehkutuksen merkkivalo alkaa vilkkumaan ja auto siirtyy vikatilaan...Omituista tässä viassa on se, että kun auton sammuttaa (käyttää virrat pois päältä), niin ongelma ja hehkutuksen merkkivalon vilkutus häviää täysin...
Auto käytettiin heti vian ilmenemisen jälkeen vikakoodien luvussa...Mitään muuta ei löytynyt kuin turvavyön hälyttimestä jokin vikakoodi (edellisen omistajan mukaan turvavöiden hälytin on tahallisesti deaktivoitu)...Epäilivät korjaamolla ilmamäärämittaria vian aiheuttajaksi...mittailivat sitä auton käydessä ja ei antanut arvoiksi kuin alle 4V paria piikkiä lukuun ottamatta...meinasivat, että oikeat arvot huitelevat lähellä 5V ja ylikin...Ilmamäärämittari kuulemma kuitenkin pelaa vaillinaisesti, joten vikakoodia ei sen takia välttämättä ilmaannu...Meinasivat, että jos vika ei sen vaihdolla korjaannu, niin tehot/vääntö alakierroksilla pitäisi kuitenkin lisääntyä...Kävin sitten hakemassa Pörhöltä uuden ilmamäärämittarin ja asentelin paikoilleen...Hinnaksi osalle jäi vaihto-osan kanssa 155?, ei paha kun odotin kalliimpaakin...
Viikonlopuna aikana olikin sitten ohjelmassa ajella autolla Oulu-Helsinki-Oulu väli, jolloin uuden ilmamäärämittarin toimivuus tuli testattua...eipä ollut vika siinä, ei...Oulu-Helsinki välillä auto nimittäin ajautui vikasietotilaan noin 5-7 kertaa...Tosin sitä samanmoista hyytymistä ei ollut enään havaittavissa, vaan auto meni suoraan vikatilaan, jolloin hyytyminen sitten tapahtuukin väkisin, sillä kierroksetkin rajoittuu siihen 3000rpm...prkle että ottaa päähän...
Reissun aikana Helsingin päässä auton siirtyessä vikamoodiin, hehkutusvalon vilkkumisen rinnalle syttyi myös toinen keltainen vikavalo (moottorin kuva?)....ajattelin, että nyt muistiin varmasti tallentui jokin vikakoodi kun valo jäi palamaan vaikka virrat käytti pois päältä ja avaimen pois virtalukosta...Mutta mitä sitä paskaa, Ouluun takasin ajellessa sekin valo sitten sammui kokonaan kun käytin auton tankkauksen yhteydessä sammuksissa...Liekkö tuosta kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin vaikka valo ei enää palakkaan...?Toinen huomionarvoinen seikka on se ,että kun auto on siirtynyt vikasietotilaan, niin vakionopeudensäädin ei aina enää pelaa, onko tämä normaalia vai voisiko liittyä jotenkin tähän mystiseen vikaan...?Ja nyt on huomattu myös sellainen seikka, että varsinkin kylmällä moottorilla auto saattaa nykiä alle 2000rpm ajossa....Nykiminen on satunnaista ja lämpimällä moottorilla sitä ei ole esiintynyt juuri ollenkaan...Ja auto nykäisee vain yhdesti kerrallaan, näitä nykäyksiä saattaakin sitten esiintyä muutamia ennen kuin moottori on kunnolla lämmennyt...Ehdotuksia, voisiko kaikki tämä johtua tuosta ahtopaineen säätöventtiilistä (N75) kun eikös näissä ole ollut niissä vikaa...?Ei hirveenä tekisi mieli viedä tätä Pörhölle valohoitoonkaan...
Auto on vakio, ts. ohjelmamuutoksia ei ole tehty...Turbon reagointi/ahtaminen tarkistettu finturbolla EGR:än uusimisen yhteydessä noin 10tkm sitten...Myös suuttimien arvot on edellisen omistajan mukaan samalla tarkastettu...Kaikki suodattimet polttoaineen suodatin mukaanlukien on vastikään vaihdettu...Mutta missä vika?
Auto käytettiin heti vian ilmenemisen jälkeen vikakoodien luvussa...Mitään muuta ei löytynyt kuin turvavyön hälyttimestä jokin vikakoodi (edellisen omistajan mukaan turvavöiden hälytin on tahallisesti deaktivoitu)...Epäilivät korjaamolla ilmamäärämittaria vian aiheuttajaksi...mittailivat sitä auton käydessä ja ei antanut arvoiksi kuin alle 4V paria piikkiä lukuun ottamatta...meinasivat, että oikeat arvot huitelevat lähellä 5V ja ylikin...Ilmamäärämittari kuulemma kuitenkin pelaa vaillinaisesti, joten vikakoodia ei sen takia välttämättä ilmaannu...Meinasivat, että jos vika ei sen vaihdolla korjaannu, niin tehot/vääntö alakierroksilla pitäisi kuitenkin lisääntyä...Kävin sitten hakemassa Pörhöltä uuden ilmamäärämittarin ja asentelin paikoilleen...Hinnaksi osalle jäi vaihto-osan kanssa 155?, ei paha kun odotin kalliimpaakin...
Viikonlopuna aikana olikin sitten ohjelmassa ajella autolla Oulu-Helsinki-Oulu väli, jolloin uuden ilmamäärämittarin toimivuus tuli testattua...eipä ollut vika siinä, ei...Oulu-Helsinki välillä auto nimittäin ajautui vikasietotilaan noin 5-7 kertaa...Tosin sitä samanmoista hyytymistä ei ollut enään havaittavissa, vaan auto meni suoraan vikatilaan, jolloin hyytyminen sitten tapahtuukin väkisin, sillä kierroksetkin rajoittuu siihen 3000rpm...prkle että ottaa päähän...
Reissun aikana Helsingin päässä auton siirtyessä vikamoodiin, hehkutusvalon vilkkumisen rinnalle syttyi myös toinen keltainen vikavalo (moottorin kuva?)....ajattelin, että nyt muistiin varmasti tallentui jokin vikakoodi kun valo jäi palamaan vaikka virrat käytti pois päältä ja avaimen pois virtalukosta...Mutta mitä sitä paskaa, Ouluun takasin ajellessa sekin valo sitten sammui kokonaan kun käytin auton tankkauksen yhteydessä sammuksissa...Liekkö tuosta kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin vaikka valo ei enää palakkaan...?Toinen huomionarvoinen seikka on se ,että kun auto on siirtynyt vikasietotilaan, niin vakionopeudensäädin ei aina enää pelaa, onko tämä normaalia vai voisiko liittyä jotenkin tähän mystiseen vikaan...?Ja nyt on huomattu myös sellainen seikka, että varsinkin kylmällä moottorilla auto saattaa nykiä alle 2000rpm ajossa....Nykiminen on satunnaista ja lämpimällä moottorilla sitä ei ole esiintynyt juuri ollenkaan...Ja auto nykäisee vain yhdesti kerrallaan, näitä nykäyksiä saattaakin sitten esiintyä muutamia ennen kuin moottori on kunnolla lämmennyt...Ehdotuksia, voisiko kaikki tämä johtua tuosta ahtopaineen säätöventtiilistä (N75) kun eikös näissä ole ollut niissä vikaa...?Ei hirveenä tekisi mieli viedä tätä Pörhölle valohoitoonkaan...
Auto on vakio, ts. ohjelmamuutoksia ei ole tehty...Turbon reagointi/ahtaminen tarkistettu finturbolla EGR:än uusimisen yhteydessä noin 10tkm sitten...Myös suuttimien arvot on edellisen omistajan mukaan samalla tarkastettu...Kaikki suodattimet polttoaineen suodatin mukaanlukien on vastikään vaihdettu...Mutta missä vika?
Comment