Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EGR

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • EGR

    Pyydän heti kärkeen anteeksi, että otan taaaaas puheeksi tämän iän ikuisen EGR:n, mutta luin aika monta ketjua ja silti jäi hieman epäselväksi perusteet, kun välillä joku keino käy pumppareihin, välillä vanhempiin, välillä uudempiin... Eli pyydän kärsivällisyyttä...

    Eli 2004 A6 1.9tdi 130hv

    - poistetaanko EGR käytöstä mekaanisesti vai ohjelmalla (jos ohjelmalla saa lähes kokonaan pois käytöstä, sekin lie tarpeeksi?)
    - jos mekaaninen tulppaus, niin voisiko joku vielä kerran kertoa mitä tulpataan ja mistä
    - tuleeko vikailmoitus - jos tulee niin millä ehkäistään
    - negatiivisia vaikutuksia? Muita kuin ehkä hieman hitaampi lämpeneminen talvella.

    Kuten sanottua - kärsivällisyyttä...

  • #2
    hip hei

    Pakosarjasta lähtee putki joka menee imusarjaan. N.1.5cm paksua jossa jousto osakin.

    Putkea pitkin ohjataan pakokaasua imusarjaan.

    Putken kiinnityslaipan ja imusarjan väliin voit laittaa metalli levyn n 3mm paksun.

    Tällöin kaasun syöttö loppuu imusarjaan. Voit myös irroittaa alipaine letkun imusarjassa olevalta EGR venttiililtä jolloin venttiilissä ei tapahdu mitään. Venttiili jää kiinni asentoon.

    Tämän jälkeen syttyy tsek engine valo. Ei aina mutta heti kun ohjelma ajaa Egr toiminta testin.

    Ohjainlaitteeseen kun muutetaan setappia, että Egr pois käytöstä ei syty valoja.

    Vaatii siis osaavan kaverin joka menee muuttamaan boxin asetukset. Tai neuvot joilla muutat asetukset.

    Jos levyssä reikä n. 8mm tai isompi ei pitäisi valojen syttyvän. Mutta tällöin Egr ei ole tulpattu kokonaan.

    Kiitos kiitos

    Comment


      #3
      Sellainen asia tuli mieleen, että kun tästä omasta tuo nyt myös on tukkoon laitettu (peltiläpyskä putkeen) niin mahtaakohan katsastussetällä olla jotain sanomista asiaan. Tällä hetkellä on muovit pois koneen päältä, mutta jos tuo katsastusta haittaa niin vois ne sitten paikalleen pistää katastuksen ajaksi jolloin laippaa ei ainakaan suoraan nää. Vai onko tuo vain jonkin sortin "lisävaruste" joka ei sinänsä pakollinen näissä vanhemmissa ole (Uusissa kuitenkin vilkuttelee vikavaloa joten siinä hiukan ylimääräisiä toimenpiteitä vaatii).

      Comment


      • #4
        Ei haittaa katsastuksessa. Ainakin itse katsastin pari kertaa golfin, jossa egr oli tukittu sokealla reilun kokoisella ja rumalla peltilätkällä, joka varmasti näkyi jos sinne päin edes vilkaisi. Ei kiinnostanut katsuria eikä ollut vaikutusta päästömittaukseen.

        Comment


          #5
          Typen oksidejahan tuolla systeemillä vähennetään, joten kyllähän se hyvinkin voi kiinnostaa katsuria. Taitaa riippua pärstäkertoimesta ja katsastusmiehen kotiasioista lähinnä koska tuo kiinnostaa.

          Comment


          • #6
            Kiitos oikein valaisevasta selityksestä.

            Ainoastaan sitä jäin miettimään, että jos alipaineletkun irrotus jättää EGR:n kiinni, niin miksi tuo pakosarjan ja imusarjan välinen letku pitää tulpata - eikö riitä kun vaan nappaa sen alipaineletkun irti? Vai sotkeeko se sitten kuitenkin imusarjaa vai? Tai toisinpäin kysyttynä, jos siellä on se laippa joka tukkii kaasuntulon, niin onko sillä enää väliä missä asennossa se EGR on?
            Ja jos päättää tehdä siihen laippaan sen 8mm reiän, niin pitääkö EGR silloin jättää auki vai kiinni = alipaineletku irti.

            Comment


              #7
              Pelkkä alipaineletkun irrotus ei yleensä riitä, koska pakopaine voi aukaista venttiilin kuitenkin. Sen takia myös laippa kannattaa laittaa. Periaatteen tasolla alipaineletkua ei tarvitse tulpata jos laippa on paikoillaan, mutta eipä siitä juuri vaivaa ole kuitenkaan, eikä haittaakaan.

              Jos laippaan tekee reiän, alipaineletku eli EGR-venttiili jätetään toimintaan. Reikä laipassa saa vain aikaan sen, että pakokaasua pääsee imuilmaan sen verran, ettei vikavalo syty mutta ei likaa imusarjaakaan niin nopeasti.

              Toinen asia mikä kannattaisi ehkä samoilla lämpöisillä tehdä, on tuon huohotusöljyn kerääjäsäiliön lisääminen. Öljy imuilman mukana+pakokaasut sen tervan sinne imusarjaan ja EGR:än tekee, ei kumpikaan yksistään. Öljy esim. välijäähdyttimessä ei kauheasti paranna sen toimintaa.

              Comment


              • #8
                Komppaa

                Tosiaan jos unelma systeemin tekisit olisi hyvä kerätä huohotus öljyt omaan säiliöön.

                Comment


                • #9
                  Edelleen suuri kiitos vastauksista!

                  Ja kun aiheeseen on päästy, niin kuinka se EGR putsataan "näppärästi"? Ja onko pelkästään sen putsaamisella mitään tekoa vai onko se imusarja juurikin se mikä pitää putsata...mutta onnistuuko se ihan tämmöseltä tumpelolta kotipihalla helteessä parin Karhun kanssa :)

                  Comment


                    #10
                    Sekä että. Kumpikin pitää melkein puhdistaa, huomaat kyllä kun otat osat käteen... Ei taidettu tarvita kuin 6mm kuusiokoloavain tuossa omassa, toki paria erimallista piti vissiin olla kun pultit ovat vähän hankalissa paikoissa osaksi. Itse puhdistin sen helteessä ilman nallejuomaa! Imusarjan tiivisteen voi uusia, mutta vanhakin tuntuu pelittävän itsellä vielä toiseenkin kertaan käytettynä aivan hyvin.

                    Comment


                    • #11
                      Okei. Onko tossa mitään "niksejä" joita pitäisi huomata jotta homma menee näpprästi, vai ihan vaan ruuvaillaan kuusiokolot irti ja that´s it. En tosiaan ole ikinä pahemmin edes tukaillut sinne muovin alle, joten hieman hakusessa mitä siellä tulee vastaan. Kuulostaaa vaan "liian helpolta ollakseen totta" mutta olisihan se kerrankin kiva vaan ruuvata joku osa irti, putsata paikat ja ruuvata takaisin. Yleensä tulee aina se "kuinkas v_tussa tämä nyt lähtee irti" tyyppinen juttu jossain vaiheessa.

                      Comment


                        #12
                        Vähän ahdasta siellä paikoitellen on, mutta ihmisen tekemiä laitteita nämä kuitenkin vain ovat, kyllä ne ihminen purettuakin saa.

                        Se imusarjan putsaaminen ei olekaan sitten välttämättä 10min homma, tuo "terva" ei liukene ihan heti millään aineella mitä itsellä oli käytettävissä. Polttoöljyliotus ja pesu kuumalla vedellä painepesurilla toi toivotun lopputuloksen muutaman toistokerran jälkeen... Jotkut ovat jopa tuikanneet tuleen tuon sarjan, itse en uskaltanut.

                        Comment


                        • #13
                          En tiedä kuinka samannäköiset A6&A4:n moottoritilat on, mutta A4:ssa kannattaa suosiolla nypätä ilmanputsarikotelo mäkeen. Tekee homman toki kotelo paikallaankin, mutta huomattavasti enemmän tilaa saa tällä pienellä toimenpiteellä.

                          Comment

                          Working...
                          X