No niin, yllätys oli suuri kun reilu 1kk sitten ostamani ensimmäinen Audi alkoi oireilla:
A4 125kW TDI Quattro avant -07 55Tkm
Läksin eilen Torstaina kaupasta kotia niin oli jotenkin ihmeellinen heikko vaste kaasun painamiseen. Normaalisti alta 2000rpm kun painaa kaasua niin on noin 1-2s mittainen viime ennen kuin ampaisee kiihtymään. Tämä lienee normaalia turbojen kanssa?? Nyt jo yli 2000rpm teki samaa. Läksin pienelle testiajelulle ja 15min "rääkkäämisen" jälkeen syttyi pakoputken kuva DISin näyttöön. Manuaalista katsoin että hiukkassuodatin on tukossa jatkuvan lyhyen ajon takia ja että pitäisi ajaa 15min yli 2000rpm kierroksilla että noki palaa pois. Nauroin perään että on se kumma kun on 50km työmatkaa per suunta ja silti nokeentuu. Enkä todellakaan aja mitenkään liian pienillä kierroksilla. No läksin ajelemaan reiluilla kierroksilla varttuen että pakoputken kuva häviää näytöstä, ajelin 20 min mutta valo ei vaan sammunut. Vaste kaasuun oli kuitenkin parempi. Kotiin mentäessä matkalla syttyi hehkun valo vilkkumaan ja tehot katosivat. Ei prkle kirosin. Sain ajettua auton kotipihalle ja nyt Maanantaiksi Juhannuksen jälkeen oli muutenkin tilattuna 60tkm huolto niin saavat tämän selvittää siinä samalla. Auto on ostettu Herttoniemen VV-autotalot liikkeestä reilu 1kk sitten ja oletan todellakin että liike vastaa siitä mitä on minulle myynyt.
Mitähän tuolla konepellin alla on tapahtunut? Voisiko joku vähän asiantuntevampi heittää arvauksia? Äkkiseltään minulle tulee vaan mieleen että se noenpoltto ei auttanut ja siksi auto meni vikatilaa? EGR?
Hauskinta tässä on se että auto katsastettiin ensimmäisen kerran samana päivänä ja noki-koe antoi kertapolkaisulla tulokseksi 0,4 (max on 1,5) eli OK!
Tyhjäkäynnillä moottori on aina nytkähdellyt hieman, sen tuntee penkissä mutta rpm ei seilaa. Pintakaasulla ehkä ihan ihan pientä nykimistä tai sitten kuvittelen koska se on todella pientä. Pelkään niiden surullisen kuuluisien pumppusuuttimien vikaantumista kun ovat kalliit vaihtaa, niin olisi nyt hyvä korjauttaa ne mahdollisesti liikkeen piikkiin.
Toinen asia mikä ihmetyttää autossa on se että kun kierrokset tippuu 2000rpm alaspäin niin on alkanut eilisestä lähtien kuulumaan ihme rohina, ei mikään vaimea muttei mikään voimakaskaan. Kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Joku resonoi? Moottorin tyhjäkäyntiääni on kyllä todella tasainen ja hihnojen luota ei kuulu mitään rohinaa.
Kolmas asia ihmettyy kun auto ravistaa kytkintä tosi herkästi kun kaupungissa ajelee, siis kun moottori on todella lämmin. En tiedä onko tyyppivika vai ei? Mutta eihän sen ravistaa kuulu...
neljäs asia, takapöntöt 2kpl tuntuvat käyvän todella kuumina kun aina ajon jälkeen naksuvat voimakkaasti, en kyllä ole aikasemmissa autoissa samaa huomannut...normaalia?
No mutta kaikesta huolimatta Hyvää juhanusta koko foorumin väelle. Täytyy ottaa kuppia että saa murheet unohdettua hetkeksi. :P
A4 125kW TDI Quattro avant -07 55Tkm
Läksin eilen Torstaina kaupasta kotia niin oli jotenkin ihmeellinen heikko vaste kaasun painamiseen. Normaalisti alta 2000rpm kun painaa kaasua niin on noin 1-2s mittainen viime ennen kuin ampaisee kiihtymään. Tämä lienee normaalia turbojen kanssa?? Nyt jo yli 2000rpm teki samaa. Läksin pienelle testiajelulle ja 15min "rääkkäämisen" jälkeen syttyi pakoputken kuva DISin näyttöön. Manuaalista katsoin että hiukkassuodatin on tukossa jatkuvan lyhyen ajon takia ja että pitäisi ajaa 15min yli 2000rpm kierroksilla että noki palaa pois. Nauroin perään että on se kumma kun on 50km työmatkaa per suunta ja silti nokeentuu. Enkä todellakaan aja mitenkään liian pienillä kierroksilla. No läksin ajelemaan reiluilla kierroksilla varttuen että pakoputken kuva häviää näytöstä, ajelin 20 min mutta valo ei vaan sammunut. Vaste kaasuun oli kuitenkin parempi. Kotiin mentäessä matkalla syttyi hehkun valo vilkkumaan ja tehot katosivat. Ei prkle kirosin. Sain ajettua auton kotipihalle ja nyt Maanantaiksi Juhannuksen jälkeen oli muutenkin tilattuna 60tkm huolto niin saavat tämän selvittää siinä samalla. Auto on ostettu Herttoniemen VV-autotalot liikkeestä reilu 1kk sitten ja oletan todellakin että liike vastaa siitä mitä on minulle myynyt.
Mitähän tuolla konepellin alla on tapahtunut? Voisiko joku vähän asiantuntevampi heittää arvauksia? Äkkiseltään minulle tulee vaan mieleen että se noenpoltto ei auttanut ja siksi auto meni vikatilaa? EGR?
Hauskinta tässä on se että auto katsastettiin ensimmäisen kerran samana päivänä ja noki-koe antoi kertapolkaisulla tulokseksi 0,4 (max on 1,5) eli OK!
Tyhjäkäynnillä moottori on aina nytkähdellyt hieman, sen tuntee penkissä mutta rpm ei seilaa. Pintakaasulla ehkä ihan ihan pientä nykimistä tai sitten kuvittelen koska se on todella pientä. Pelkään niiden surullisen kuuluisien pumppusuuttimien vikaantumista kun ovat kalliit vaihtaa, niin olisi nyt hyvä korjauttaa ne mahdollisesti liikkeen piikkiin.
Toinen asia mikä ihmetyttää autossa on se että kun kierrokset tippuu 2000rpm alaspäin niin on alkanut eilisestä lähtien kuulumaan ihme rohina, ei mikään vaimea muttei mikään voimakaskaan. Kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Joku resonoi? Moottorin tyhjäkäyntiääni on kyllä todella tasainen ja hihnojen luota ei kuulu mitään rohinaa.
Kolmas asia ihmettyy kun auto ravistaa kytkintä tosi herkästi kun kaupungissa ajelee, siis kun moottori on todella lämmin. En tiedä onko tyyppivika vai ei? Mutta eihän sen ravistaa kuulu...
neljäs asia, takapöntöt 2kpl tuntuvat käyvän todella kuumina kun aina ajon jälkeen naksuvat voimakkaasti, en kyllä ole aikasemmissa autoissa samaa huomannut...normaalia?
No mutta kaikesta huolimatta Hyvää juhanusta koko foorumin väelle. Täytyy ottaa kuppia että saa murheet unohdettua hetkeksi. :P
Comment