Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -07 125kW hehkun valo alkoi villkua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -07 125kW hehkun valo alkoi villkua

    No niin, yllätys oli suuri kun reilu 1kk sitten ostamani ensimmäinen Audi alkoi oireilla:

    A4 125kW TDI Quattro avant -07 55Tkm

    Läksin eilen Torstaina kaupasta kotia niin oli jotenkin ihmeellinen heikko vaste kaasun painamiseen. Normaalisti alta 2000rpm kun painaa kaasua niin on noin 1-2s mittainen viime ennen kuin ampaisee kiihtymään. Tämä lienee normaalia turbojen kanssa?? Nyt jo yli 2000rpm teki samaa. Läksin pienelle testiajelulle ja 15min "rääkkäämisen" jälkeen syttyi pakoputken kuva DISin näyttöön. Manuaalista katsoin että hiukkassuodatin on tukossa jatkuvan lyhyen ajon takia ja että pitäisi ajaa 15min yli 2000rpm kierroksilla että noki palaa pois. Nauroin perään että on se kumma kun on 50km työmatkaa per suunta ja silti nokeentuu. Enkä todellakaan aja mitenkään liian pienillä kierroksilla. No läksin ajelemaan reiluilla kierroksilla varttuen että pakoputken kuva häviää näytöstä, ajelin 20 min mutta valo ei vaan sammunut. Vaste kaasuun oli kuitenkin parempi. Kotiin mentäessä matkalla syttyi hehkun valo vilkkumaan ja tehot katosivat. Ei prkle kirosin. Sain ajettua auton kotipihalle ja nyt Maanantaiksi Juhannuksen jälkeen oli muutenkin tilattuna 60tkm huolto niin saavat tämän selvittää siinä samalla. Auto on ostettu Herttoniemen VV-autotalot liikkeestä reilu 1kk sitten ja oletan todellakin että liike vastaa siitä mitä on minulle myynyt.

    Mitähän tuolla konepellin alla on tapahtunut? Voisiko joku vähän asiantuntevampi heittää arvauksia? Äkkiseltään minulle tulee vaan mieleen että se noenpoltto ei auttanut ja siksi auto meni vikatilaa? EGR?

    Hauskinta tässä on se että auto katsastettiin ensimmäisen kerran samana päivänä ja noki-koe antoi kertapolkaisulla tulokseksi 0,4 (max on 1,5) eli OK!

    Tyhjäkäynnillä moottori on aina nytkähdellyt hieman, sen tuntee penkissä mutta rpm ei seilaa. Pintakaasulla ehkä ihan ihan pientä nykimistä tai sitten kuvittelen koska se on todella pientä. Pelkään niiden surullisen kuuluisien pumppusuuttimien vikaantumista kun ovat kalliit vaihtaa, niin olisi nyt hyvä korjauttaa ne mahdollisesti liikkeen piikkiin.

    Toinen asia mikä ihmetyttää autossa on se että kun kierrokset tippuu 2000rpm alaspäin niin on alkanut eilisestä lähtien kuulumaan ihme rohina, ei mikään vaimea muttei mikään voimakaskaan. Kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Joku resonoi? Moottorin tyhjäkäyntiääni on kyllä todella tasainen ja hihnojen luota ei kuulu mitään rohinaa.

    Kolmas asia ihmettyy kun auto ravistaa kytkintä tosi herkästi kun kaupungissa ajelee, siis kun moottori on todella lämmin. En tiedä onko tyyppivika vai ei? Mutta eihän sen ravistaa kuulu...

    neljäs asia, takapöntöt 2kpl tuntuvat käyvän todella kuumina kun aina ajon jälkeen naksuvat voimakkaasti, en kyllä ole aikasemmissa autoissa samaa huomannut...normaalia?

    No mutta kaikesta huolimatta Hyvää juhanusta koko foorumin väelle. Täytyy ottaa kuppia että saa murheet unohdettua hetkeksi. :P
    Viimeksi muokannut Karmat; 25.6.2010, 09:39.

    #2
    1.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=88010
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72182
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=77240

    3.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=78174

    4.
    ihan normaalia
    Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:11. Perustelu: Forumilta poistuminen

    Comment


    • #3
      Auto kävi merkkihuollossa ja tuntuu pelaavan nyt kaikinpuolin paremmin.

      Vikavalot kuitatta ja ei ole ainakaan vielä muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen takaisin tulleet. Moottorin suodatin oli todella todella paskainen, ei varmaan saanut riittävästi ilmaa ja siitä ongelmat??. Alavääntöä on tullut selvästi enemmän ja ei edes yritä sammua vaikka lähtee liikkeelle olemattomalla pintakaasulla. Kytkinkin tuntuu pelaavan paremmin, koska moottori jaksaa pitää kierroksensa. Pintakaasulla ei tunnu enää sitä olematonta nypytystä. Tyhjäkäynti heilahtelu todettiin olevan normaalia, niin kauan kunnes alkaa ääntä kuulumaan.

      Renkaissa oli 1,9bar paine (235/40/R18) todellakin liian vähän, laitettiin 2,7bar. Tässä kyllä kävin miettimään että onko väliä kun mitataan että onko auto maassa vai ilmassa. Isompi painehan siellä on kun auto painaa ilmaa kasaan. Täytyypä käydä vielä tarkistamassa.

      Katsotaan nyt kauas päästään näillä operaatioilla. kop kop. :)

      Muutenkin todella miellyttävä oli asentaja, sosiaalinen ja kertoi koko ajan asioita autosta. Kiitos vaan sinne Kouvolan Bernerille.

      Nyt jos autoon tulee vika seuraan huoltoväliin saakka, niin saan sijaisauton veloituksetta 5 päiväksi, tämäkin oli iloinen yllätys.

      Comment


      • #4
        Eikai sillä ole väliä onko rengas maassa tai ilmassa kun paineita mitataan.

        Onko auto muuten normaalisti huollettu merkkiliikeessä tai ylensä seurattu huolto-ohjelmaa? Aika kummallista, että suodatin pääsee niin likaseksi, että aiheuttaa moisia ongelmia, jos se huolto-ohjelman mukasesti 60tkm? välein pitäisi vaihtaa. Aika pitkä väli sinällään tuo 60tkm on myös

        Comment


        • #5
          Kyllä ainakin huoltokirjan mukaan 30tkm huolto on merkkiliikkeessä tehty. Autossahan on LL huolto. Ainakaan tähän 60tkm huoltoon ei moottorisuodatin kuulunut kun asiaa kysyin asentajalta. Pyysin kuitenkin että se vaihdetaan ja onneksi vaihdettiin. En tiedä miten on näin likaiseksi päässyt, liekö jäänyt vaihtamatta 30tkm huollossa. Tänään ajeltu vähän enemmän ja pelaa kuin unelma.

          Autoon vaihdettiin moottorin- (pyynnöstä), raitisilma- ja polttoaineen-suodatin, moottoriöljy ja suodatin. Saranat rasvattiin ja alustan nivelet käytiin perusteellisesti läpi. Jarrunesteet vaihdettiin. Mitattiin jäähdytysnesteen pakkasenkesto. yms pientä.
          Viimeksi muokannut Karmat; 28.6.2010, 15:10.

          Comment


          • #6
            Ainakin B6 mallissa ilmansuodattimen vaihtoväliksi oli merkitty 90tkm (!).

            Omien kokemusten perusteella se kannattaa ehdottomasti vaihtaa tai ainakin puhdistaa useammin. Samalla voi puhdistaa sen imuputken verkkosihdin lehdistä ja ötököistä.

            Comment


            • #7
              Juuri näin tehtiin, se verkkosuodatin oli myös aivan tukossa. Imuri ja paineilma on aika kovasana tuossa hommassa.

              Vähän ihmetyttää jos vaihtoväli on 90tkm....

              Comment


              • #8
                Tuo huolto-ohjelmien suodattimissa säästäminen on älytöntä. Pitää aina muistaa sanoa huollolle että vaihtavat öljyn ja ilmansuodattimen...usein myös raitisilmasuodattimen vaihto ajankohtainen huoltoon viedessä. ei se niin montaa kymppiä maksa lisää. Onneksi nykyään hoidan nämä "perus"huollot itse niin vaihtuvat tarpeeksi usein.

                Comment


                • #9
                  Itselläkin autossa huolto-ohjelman mukaan vaihdettu pa-suodatin viimeksi 45tkm sitten.

                  Lisäksi olen sen verran neuroottinen, että vaihdan nyt itse pa-suodattimen, moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen. Merkkaan uudet osat tussilla ja tarkistan seuraavan huolto-ohjelman mukaisen huollon (15tkm kuluttua) jälkeen ovatko oikeasti myös vaihtaneet suodattimet.

                  En muuten edes käyttäisi autoa huollossa muualla vaan tekisin kaikki itse, mutta tuntuu merkkiliikkeen / valtuutetun täyttämä huoltokirja olevan vieläkin kova valtti myyntimarkkinoilla.

                  Comment


                  • #10
                    Itse vähän samoilla linjoilla, tekisin huollot itse jos ei tarvisi leimaa huoltokirjaan.

                    Auto on toiminut vieläkin moitteettomasti, kop kop.

                    Comment


                    • #11
                      Iloitsin liian aikaisin. :( Samat valot ja sama ongelma tuli jälleen. Tosin nyt ei enää kuittaannu pois. Ohjelma päivitys ja pakko poltto tehdään, jos ei auta niin sitten menee pönttö vaihtoon.

                      Comment


                      • #12
                        Jos DPF-pönttöä tarkoitat, niin itse en ainakaan sitä uusisi. Sisukset pois ja ohjelmasta poisto.
                        Kattoko ne huollossa että, pönttö olisi täynnä?

                        Comment


                        • #13
                          Onkos Karmat sulla 140 hp vai 170 hp moottori?

                          140 hp=> Bosch; DPF disablointi onnistuu jo muutamilta softaajilta

                          170 hp=> Siemens; onkohan kukaan onnistunut ohjelmoimaan DPF:ää pois toiminnasta (toki ensin tulee poistaa fyysisesti "häkki")

                          Comment


                          • #14
                            Joo, jäi mainitsematta tuo barron kertoma asia. Samanlainen käsitys minulla, eli 140 hp onnistuu tuo poisto. Itsellä juurikin tuo 140hp ja softan teon yhteydessä vaan oli jo puhetta tuosta DPF:n poistosta.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä, DPF-pönttöä tarkoitan. Auto on 170hv ja näköjään nyt sitten Siemenssin ohjainlaitteella. :( (pumppusuutin viat) En ole kyllä ajatellut disablointia, ainakaan vielä. Autossa on kuitenkin myyjäliikkeen takuu ja kustannukset menee ainakin vielä siihen suuntaan.

                              Perustesterillä koittivat saada pöntön nokiarvot päätteelle, mutta jostakin syystä pääte herjasi kommunikaatiovikaa ohjainlaitteeseen.
                              Joka tapauksessa auto menee sähkärille tutkittavaksi syvällisemmin. Toivottavasti saavat selvän mikä mittausarvo siellä on pielessä ja että mistä se arvo tulee.

                              Kuulemma 10tkm ajetuissa on pönttö ollut entinen, mutta jotenkin tuntuu että vika ei ole siinä pöntössä vaan mittauksessa yms koska herjasi kommunikaatio vikaa ja koska ajotyylini on aika "reipas" eli ei pitäisi pöntön täyttyä.

                              Palataan...

                              Comment


                              • #16
                                Heh, olinpas hätäinen, lukeehan tuo sun konetyyppi jo otsikossa;)

                                Anyway, mitä itsellä on tuntemusta ja tapauksia tiedossa, niin molemmissa on suutinvikoja eli ei mielestäni voi syyttää vain 125 kW peliä.

                                Siis tarkoitan ettei sen enempää kuin pumppareissa yleensä;)

                                Comment


                                • #17
                                  Pari päivää oli auto pajalla. DPF-pönttö regeneroitiin, ohjelma päivitettiin ja DFP-pöntön paine-eroanturi vaihdettiin. Näillä nyt mennään ja seuraavaksi vaihdetaan pönttö jos vielä tekee samaa. Yritin kysellä että oliko se pönttö täynnä vai ei mut en saanut oikein selvää vastausta...

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ollut täynnä jos korjaamo sai sen regeneroitua. On yli normaalin täyttörajan, koska ei ajamalla tyhjentynyt ja merkkivalot paloi, mutta ei niin täynnä että koko pönttö pitäisi uusia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse kun en kerrennyt olemaan mukana seuraamassa niin mitä se regenerointi tarkoittaa käytännössä? Kierrätetään moottoria hullun lailla??

                                      Normaali ajossa pönttö pysyy puhtaana, vai tekeekö auto itse jonkin toimenpiteen välillä pöntön puhdistamiseksi? Miten se tekee sen?

                                      Comment

                                      Working...