Audi A6 1.9tdi(130hv) 2004 190.000km
Oireita: viimeaikoina kylmänä käynnistettäessä auto pölläyttää pienen sinisen savun. Pölläytys ei ole valtavan suuri ja kestää joitain sekuntteja, mutta aikaisemmin ei ollut moista. Samoin kylmänä ensimmäinen liikkeellelähtö TODELLA varovasti kytkimen kanssa tai muuten sammahtaa. Molemmmat oireet koskevat vain kylmää & päivän/yön seisonutta konetta, mutta en tiedä onko vioilla silti mitään yhteyttä toisiinsa?
Lähtee ihan ok käyntin (ei tarvitse siis sahata), mutta tosiaan pieni pölläytys ja lähes varma sammuminen jos ei ole tosi tarkkana kytkimen kanssa = joutuu vähän luistattamaan ekassa liikkeellelähdössä....sekä tuo pölläytys että kytkimen luistattaminen joskus "hävettää julkisilla paikoilla"...
faktat ovat seuraavat:
- vikakoodeja ei ole
- hehkut ok (ainakin mitattu mutta täyden varmuuden saamiseksi pitäisi tietysti irrottaa...kun kuitenkin käynti on heti tasaista käynnistyksen jälkeen, ei oletettavaa että niissä vikaa)
- öljyä ei ole kulunut 15.000km aikana juuri mitään, eli ei syö öljyä
- juuri katsastettu - savutusarvot todella ok
- pölläytys (ja nihkeä liikkeellelähtö) ilmenee vain ja ainoastaan yön yli seisoneella koneella - ei ikinä lämpöisellä tai vain jonkun tunnin seisoneella koneella.
Olisko heittää mitään arvailuja kehiin mitä kannattaisi tsekata.
Kiitos!
Oireita: viimeaikoina kylmänä käynnistettäessä auto pölläyttää pienen sinisen savun. Pölläytys ei ole valtavan suuri ja kestää joitain sekuntteja, mutta aikaisemmin ei ollut moista. Samoin kylmänä ensimmäinen liikkeellelähtö TODELLA varovasti kytkimen kanssa tai muuten sammahtaa. Molemmmat oireet koskevat vain kylmää & päivän/yön seisonutta konetta, mutta en tiedä onko vioilla silti mitään yhteyttä toisiinsa?
Lähtee ihan ok käyntin (ei tarvitse siis sahata), mutta tosiaan pieni pölläytys ja lähes varma sammuminen jos ei ole tosi tarkkana kytkimen kanssa = joutuu vähän luistattamaan ekassa liikkeellelähdössä....sekä tuo pölläytys että kytkimen luistattaminen joskus "hävettää julkisilla paikoilla"...
faktat ovat seuraavat:
- vikakoodeja ei ole
- hehkut ok (ainakin mitattu mutta täyden varmuuden saamiseksi pitäisi tietysti irrottaa...kun kuitenkin käynti on heti tasaista käynnistyksen jälkeen, ei oletettavaa että niissä vikaa)
- öljyä ei ole kulunut 15.000km aikana juuri mitään, eli ei syö öljyä
- juuri katsastettu - savutusarvot todella ok
- pölläytys (ja nihkeä liikkeellelähtö) ilmenee vain ja ainoastaan yön yli seisoneella koneella - ei ikinä lämpöisellä tai vain jonkun tunnin seisoneella koneella.
Olisko heittää mitään arvailuja kehiin mitä kannattaisi tsekata.
Kiitos!
Comment