Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0tdi pitkä starttaus kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0tdi pitkä starttaus kylmänä

    Tuommoisella A4 Avant 3.0tdiq -05 (BKN) on tullut päristeltyä kuukauden päivät ja useampi onkkelma alkanut vaivaamaan. Seuraavassa niistä yksi.

    Niin kuin otsikkokin kertoo, niin audi starttuutta mielestäni hieman pitkään kylmänä/jäähtyneellä koneella. Tosin verrokkina on entinen 1.9tdi (AVF) joka lähti tulille kun avainta hieman näytti. Mutta siitä huolimatta, luulisi näiden isompienkin diiseleiden hörähtävän käyntiin suht' vaivatta. Vikakoodit on luettu ja kolmospytyn hehku vaikuttaisi olevan pimeänä. Hehkua en ole vielä vaihtanut, mutta eihän näillä keleillä pitäisi hehkuilla olla mitään tekemistä käyntiin lähdön kanssa?Tuohon käyntiin lähtöön viittaavaa muuta vikakoodia ei löytynyt. Eli onko tässä nyt vaihdettava tuo uusi hehku ja jos ei sillä parane niin tutkittava lisää. Mutta mikäpä se seuraava tutkailun kohde on?

  • #2
    On ehkä virhe verrokkina pitää pumppusuutinkonetta yhteispaineruiskutteiseen, ainakin itse ymmärtäisin ettei ne aivan samoin lähde "tulille".
    Mitä sitten on se "pitkä" starttaus kylmänä? Olen tullut tutuksi myös AVF moottorin kanssa ja sehän pärähtää ennen kuin on kunnolla saanut avainta lukkoon, eli ensimmäisen puristuksen ylimentyään.
    En tosin ole laskenut monenko puristuksen yli tuo 3 litrainen menee mutta voinee kierroksen pyöriä, ehkä ylikin, mutta suunnilleen se samoilla jengoilla lähtee 30 asteen pakkasessakin kylmiltään ja ihan kaikilla pytyillä tosin ulina on sitten karmaiseva...
    Olen kuvitellut sen hitaamman startin johtuvan siitä paineen teosta, eli jos siellä ei ole "täyttä varastopainetta" tai sitten sen ruiskutusmäärän ja paineen säätö vaatii tietyn otannan, niin tai näin, en ole sitä ainakaan vielä vikana pitänyt kun ei tarvitse edes pidellä avaimesta, kunhan käyttää startilla...
    Liekö sitten vika sekin kun joskus kun on käyttänyt startilla, se miettii sekunnin pari ennen kuin alkaa startata, pääasia että kehrää kuin kissa tyytyväisenä...

    Comment


      #3
      Samoilla linjoilla täälläkin, että edellinen 1,9 oli nopeempi mutta ei tuossakaan nyt kauaa mee.

      Comment


      • #4
        Hankala se on näin ruudun välityksellä kertoa mikä on pitkä starttausaika. Mutta omasta mielestäni moottoria joutuu pyörittämään suht' pitkään, ennen kuin lähtee tulille. Puhutaan kuitenkin useista sekunneista. Kaikilla pytyillä tosiaan lähtee heti käymään, vaikkakaan en ole autoa päässyt pakkasilla vielä käynnistämään. Tuossa kuukausi takaperin oli aamuja vielä kun lämpötila oli +5c tienoilla, niin ajattelin tuolloin pitkän käynnistyksen johtuvan tuosta rikkinäisestä hehkusta/ulkolämpötilasta. Mutta sama ominaisuus näyttää jatkuvan näilläkin keleillä, varsinkin auton seisoessa yön yli.
        Jossain kun pääsis vertamaan tuota käynnistymistä vastaavalla moottorilla olevaan autoon. Mutta ehkäpä tuo on sitten ominaisuus tuolle moottorille.

        Comment


        • #5
          Kannattaa vaihtaa se hehku, ennen kuin menettää toivoaan. Ensimmäisessä autossani vw polossa oli väkivahva 1.9sdi moottori. Se ei lähtenyt käyntiin laisinkaan kun oli hehku piemeänä. Kelillä ei ollut merkitystä asiaan. Sitä ei myöskään saanut työntämällä / vetämälllä käyntiin jos akku oli tyhjä.

          Toisissa koneissa hehkuilla ei taas ole merkitystä. Olisiko 3.0Tdi sitten semmoinen kone mikä ei lähde ilman hehkuja.

          Comment


          • #6
            Ainakin vanhemmissa laitteissa ajoituksella on suuri merkitys tuohon käyntiinlähtöön. Itselläkin tuossa omassa joutui aina hieman pyörittämään, että sai käyntiin. Nyt kun säätelin pumpun kohdilleen, lähtee käyntiin kun avainta hiemankaan näyttää startin puolelle. Noissa toki ei enää erikseen pääse pumpun ajotuksia säätelemään.

            Myös joissain uudemmissa 2.0 tdi laitteissa tuota, että ei lähde niin herkästi käyntiin. Apuna kuulemma pieni ohjelman muokkaus, jossa käynnistyksen syöttöä inansa nostetaan.

            Comment


              #7
              Joutuu pumppukin pyörähtämään useamman kerran ennenkuin on rail- paine saatu tontilleen käynnistystä ajatellen.

              Comment


                #8
                Paine

                Kannattaisko katsoa railin paine et kuinka nopeesti saavuttaa käynnistykseen tarvittavan tavoitearvon esim. 300bar. et alkaa Boxi lätkimään suuttimia auki.
                Jos siirtopumpun takaiskuventtiili (tankissa) päästää putken tyhjäksi niin kestää aikansa ennen kuin korkeapaine pumppu saa tavaraa=pitkä startti. Puhumattakaan jos siirtopumppu on rikki
                Hetkellisestä Railin painealenemastahan ei tuu vikakoodia (oletan että on luettu)
                Viimeksi muokannut kupinottaja; 11.6.2010, 19:16. Perustelu: lisäys

                Comment


                • #9
                  Eikös tässä nyt kuitenkin ole lähinnä kyse tapauksesta "musta tuntuu", niin notta lieneekö tarpeellista alkaa sepittemään...
                  Vaan eipä tuolla nyt meikälle ole väliä, kivahan se on tutkia onko kaikki jees, jos täällä nyt jollain on 3 litran pannu yhteispaineilla ja pärähtää kuin wanhanajan koneet käymään niin minäkin vien sitten seppään vaikkei tuo mitään haittaa jos muutaman puristuksen yli pyörähtää...

                  Pitkään tuota oli starttailtu huollossakin, oikein tarkistuslistaan oli merkattu että akku vetelee viimeisiään, olin perin ällistynyt kun ainoastaan 30 asteen pakkasella näytti varaustilan alentuneen käynnistyksen jälkeen, muutoin on täyttä näyttänyt.
                  Vaan melko kauan saa startata kun siten pyörittää löpöputsarin täyteen, että puolta varausta näytti huollon jälkeen, kyllä se sitten siitä täyttyi, akkukin...
                  Esinahka siinä tiskin takana kyllä väitti että parin vuoden välein sitä tavataan akku vaihtaa, saa nyt nähdä...

                  Comment


                  • #10
                    Pentti, olen pahoillani, mutta mitä tuo sinun lauselmasi noin kotimaankielellä tarkoittaa? Tarkoitatko nyt mahdollisesti että akku ja sen vanhuus/varauskyvyttömyys voisi olla syypää?

                    Tai siis onks batteri kosahtanu nii pahast et sinisavuhemmot on tullu jeesaa ja kytkinkammokaveri on ottanu hatkat ja menny jemmaa öljypohjantukivarrentaa. Vai mitä hä tä?

                    Comment


                    • #11
                      Nähtävästi oli huono idea verrata tuota 3.0tdi:n käynnistystä tuohon pumpparikoneeseen. Kyse ei olekaan siitä että tämän Common railin tulisi lähteä aivan yhtä hanakasti tulille kuin pumpparin. Satuin nyt vaan vertaamaan tuohon edelliseen menopeliini joka oli tuo työkone diisseli. Eli unohdetaan tuo pumppari ja pysytään tuossa itse potilaassa. Tuo oma 3 litranen pyörähtää kyllä useamman puristuksen yli koneen ollessa kylmä/auton seisoessa yön yli, ennen kuin lähtee tulille. Eli sitä saa tosissaan sahata. Tosin ko. koneen kanssa en aikaisemmin ole pelannut, joten sitä kautta en osaa sanoa mikä on "normaali" startin pituus, mutta huolimatta siitä niin tuo kylmästartti on mielestäni pitkä.
                      Eli jos jollain ei ole ongelmaa kolmelitraisen käynnistyvyyden kanssa, tai pitkä startti ei haittaa niin hyvä niin. Mutta itseäni tuo hieman rassaa.
                      Jos siirtopumpun takaiskuventtiili (tankissa) päästää putken tyhjäksi niin kestää aikansa ennen kuin korkeapaine pumppu saa tavaraa=pitkä startti.
                      Tuo kuulostaisi kyllä siltä että voisi aiheuttaa ongelman. Mutta eikös tuonkin luulisi aiheuttavan pitkän startin joka kerta, ei ainoastaan kylmänä?

                      Hetkellisestä Railin painealenemastahan ei tuu vikakoodia (oletan että on luettu)
                      Niin kuin aiemmin mainitsin, vikakoodit luettu ja muita vikakoodeja ko. ongelmaan liittyen ei löytynyt kuin tuo kolmospytyn hehku pimeänä.

                      Comment


                      • #12
                        Yritetään nyt selkokielellä, ja aluksi siihen akkuun, eli en usko sen vaikuttavan kunhan jaksaa vain pyörittää, tässä taannoin väännettiin kättä juurikin sen AVF koneen pitkästä starttauksesta jollakin kohtalotoverilla, sekään ei siten kaikilla pärähdä avainta näyttämällä, en nyt muista mikä sitten oli vika vai oliko mikään, itselläni AVF kyllä tokeni jo avainta vilauttamalla.

                        No, entä sitten tämä 3.0TDI, kesäkeleillä aamun ensistartti on tällainen ur, ur, ur ur rur ja käy, seuraavat startit on sitten pari, kolme urria lyhkösempiä, siis noita urinoita en nyt pitäisi vikana, pakkasilla ehkä oli yksi tai kaksi urria lisää ensi laakilla...
                        Arvaas harmittiko sen AVF jäljiltä, eihän tämä kele edes käyntiin lähde!!!

                        Jos tällä "isolla pannulla" on isommat aivot kuin niillä "starttimoottoreilla", niin voihan olla että sekin yksi hehku mietityttää sitä koska kaikki mukit eivät ole oikeissa toleransseissa ja se yrittää sitä lämmittää kondikseen ennen kuin antaa löpöä mennä mukiin, mutta jos se siellä vielä riepoo niin ei kun vaihdata se hehku niin näät onko se jarruna salamalähdölle...

                        Tosin ei se nyt niin hiton pahakaan vika liene jos vetämättä saa sentään käyntiin, olishan se hieman noloa alkaa priimiumia narun päähän laittaa ;)...
                        Vaan olisihan se kiva sille antaa hieman "ohjaksiakin", kun tuntuisi juoksuhaluja olevan, mutta ei oikein rohkene näillä kinkeripiireillä...

                        Comment


                          #13
                          Laita se auto töpselin perään ja sit startaten mittaarvoista samalla katsoa railin paine yksi läpikuseva suutinkin (ohivuodot mitaten) voi tehdä ton...=ei vikakoodia ihan kuin se siirtopumpun takaiskustakaan
                          Diesel huolloissa on nuo ohivuoto mittalaitteet...Ja tietysti meillä Öhöm :)
                          Viimeksi muokannut kupinottaja; 12.6.2010, 21:56. Perustelu: lisäys

                          Comment

                          Working...
                          X