Suuttimistahan pitäisi tulla, mutta ecu ei tiedä mitkä suuttimet siellä on... :) Periaatteessa jyrkempi nokkalevy ja/tai isompi nestepää auttaisi siihen, että sama määrä kakkua saadaan sylinteriin lyhemmässä ajassa. Näinollen ruiskutusaikaa voidaan lyhentää joten pitkän ruiskutusajan tuomia huonoja vaikutuksia voidaan vähentää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R5 tdi vireistämis mietteitä
Collapse
X
-
-
Korkea suutinten avautumispaine aiheuttaa myös ruiskutusennakon siirtymisen myöhäisemmälle, joka nostaa myös pakolämpöjä (mutta laskee sytytyspainetta). Eli ennakon säädössä voisi olla tekemistä. Korkeampi ruiskutuspaine on tosiaan myös hyvä asia koska lyhentää duraatiota (joskin rajan ruiskutuspaineelle asettaa loppupeleissä pumpun kesto ja polttoaineen kuumuminen). Vakio välijäähdytin ja 1,8 bar ahtopaine kyllä tuottaa todella kuumaa ahtoilmaa todennäköisesti, vaikka kompura olisikin vielä ihan ok hyötysuhteella. Saattaisi siis olla kombinaatio ruiskutusennakko + ahtoilman lämpötila.
Periaatteessa kun ei tarvitse päästöistä (NOx ja partikkelit) välittää niin optimi tehohan löytyy kun sytytyspaine (ennakko, ahtopaine vaikuttaa) on turvamarginaalin päässä maksimista mitä moottori kestää, ilmakerroin on tehoalueella liki savutusrajaa mutta työntää lähinnä hentoa harmaata eikä mitään tankoa eikä palaminen jatku (duraatio lähinnä koska ennakko haettu jo maksimiin) niin pitkään että pakolämmöt karkaa.
Eli ahtopaineenkin kanssa kannattaa pysyä järkirajoissa, ilmakertoimen lisääminen (vaikka ahdin ei olisi vielä tukossa) sen jälkeen ku savutus loppuu ei hyödytä sinänsä tehomielessä mitään, sytytyspaine vaan kasvaa ja päästöt paranee mutta hyötysuhde tippuu eikä vääntö kasva.
Comment
-
Pumppu on ajoitettu jo hieman aikaiselle, voisihan tuota vielä kokeilla hieman hienosäätää. Yli asteikon kuitenkin jo mennään, lie jossain 70-80 hujakoilla.
Mitenkäs paljon tuohon voisi vaikuttaa VP5 profiilin nokka + sen ajoitus, pitäisikö tuota ajoittaa jotenkin toisin vrt alkuperäiseen? Aikaiselle tai myöhäselle? Tällähetkellä ajoitettu kuten vakio.
Yhden vedon otin, jossa pakolämmöt kyllä ehti jo nousemaan hieman yli 900. Logeja kun tutkin, imulämmöt pysyneet kuitenkin alle 60 asteen. Ulkona ~13 astetta, perus ajelussa lämmöt imusarjassa 20 asteen paikkeilla. Pidemmän vedon kun ottaa, nousee imulämmöt sinne 50-60 väliin. Polttoaine näyttäisi olevan suhteellisen lämmintä, 90-92 astetta, mitä noissa logeissa näkyy.
Comment
-
Onhan tuo 50-60 suhteellisen paljon kuitenkin, hyvällä IC:llä jäisi alle 40. Puristuksen loppulämpötila ja pakokaasun lämpötila muuttuvat suhteessa enemmän.
Nokan ajoitus kyllä vaikuttaa, aikaisempi nostaa pakolämpöjä ja myöhäisempi laskee niitä (pakoventtiili aukeaa vasta kun paisuminen ja jäähtyminen on pidemmällä).
Turbon kannalta n. 950C (jos ei VNT) ja sen alle on ok, pakoventtiileihin paha ottaa kantaa kun ei tiedä mitä materiaalia ne on ja mitä lämpötiloja suunniteltu kestämään. Nimonic ei piittaisi mitään mutta tuskin sellaista vanhasta vitosdieselistä löytyy, stelliittipinnoite ehkä?
Ruiskutusennakkoa ei toki kannata älyttömästi lisätä jos on jo melko aikaisella, ettei kansipahvi petä tai kanget mene banaanille..
Comment
-
Mikähän voima vaikuttaa kampiakselin kauloihin. Nehän vain pitää pyörivää kampuraa paikoillaan. JOS kampura suora ja tasapainossa, eihän noihin pitäisi kohdistua erityistä vääntöä tai iskua. Mietin vain, kun taas alakerta paskana. Ilmeisesti kaula katki ja tuli kurkkimaan öljypohjan läpi. Kaikki alakerran osat käyty läpi noin 40 tkm sitten, mitattu, hoonattu, tasapainotettu. Syvällinen vitutus, kun sama vika toistui. Olis edes kanki vääntyny.
Saattais olla valmis paketti ael koneen voimaosia tarjolla kohta, jos ei enää riitä innostus korjaan.
Comment
-
Vaikuttais se pukki tippuneen samalta kohtaa kuin viimeksikin. Oliskohan niin että viimeksi saanut lohko kipeää ja nyt korkannut kierteet lohkosta tai murtunu pala.
Pelottavaa! Mistäs tohon löytyisi ARPin runkolaakeri pultit tai pultit/mutterit? Noihan pystyy onneksi vaihtamaan jälkeenkin päin "pienellä" purkamisella.
Vai mahtukohan ö-pohjan etupään pultteja avamaan dampperi paikoillaan, en muista.
Itse itselleni vastaten:
APR main stud kit
Comment
-
Lehtisen Aki Nastolassa on sorvaillut noihin ja muihinkin dieseleihin vahvempia pinnapultteja ihan hyvällä menestyksellä. Numeronkin taisin Retulaiselle antaa silloin jollakin tatech-päivillä. Mutta lieneekö sitten niin, että tuo tarvisi korsetin, tai ainakin vahvistepalat pukkien päälle? Niitäkin saanee samasta osoitteesta tarvittaessa.
Tuo kierrehomma olisi syytä kyllä tutkia myös. Itse purkamani runkopulttivaurioinen alakerta ei ainakaan silmämääräisesti ollut kärsinyt vaurioita kierteisiin, mutta liekö silti parempi varman päälle laittaa helicoilit tms. Runkopukit rasittuvat kampiakselin värähtelyistä. Puristustahti ja työtahti aiheuttavat painetta kyseisen sylinterin viereisille runkopukeille ja tietenkin jos pyörivät kamat on epätasapainossa. Jälkimmäisestä ei tosin tässä tainnut olla kyse.
Comment
-
Enpä tänään ehtinyt purkaan öljypohjaa pois, joten vieläkin tilanne hieman usvassa, mitä tarkalleen on tapahtunut. Yksi pukki kuitenkin kurkkii öljypohjan läpi, joten sellainen on katkennut ja tullut ulos, lyhintä reittiä :) Pultit uudet alkuperäiset.
Väännöstä ei tietoa, kait tuo jossain 500-600 välissä lie, huomenna olis selvinny, ku ois pysyny nipussa. Edellisessä dynossa tuo 500 rikkui ja nyt ahtoja 0,3 enemmän, sekä ohjelma muutenkin hieman fiksumpi. Tuskin siis ainakaan tuon alle oli.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti..ja nyt ahtoja 0,3 enemmän, sekä ohjelma muutenkin hieman fiksumpi.
Comment
-
Oireili jo ~20 km aikaisemmin, heikolla tyhjäkäynnin öljynpaineella. Ollut tuon kanssa jo ongelmaa, koska laskenut melko alas. Nyt kuitenkin vaati selkeästi enemmän kierroksia, että pysyi kontrollissa. Kylällä tapahtui, jossain kohtaa. Suhteellisen normaalia ajoa, ei mitään yrmäyttelyä. Letkassa huomasin, että ö-valo syttyi ja paineet hävöksissä. Vehkeet stoppiin ja tilannetta tutkimaan. Mutta jospa vielä kerran kokeilisi läjätä, vähän vaan tukavampaa kamaa alakertaan. Katsotaan, katsotaan.
Mitäs venttiilijousia on väki käyttänyt, volvomiehethän on laittanut jotain jämäkempiä näihin? Josko tuolla saisi pakolämpöjä karisteltua. Tai lisää ahtoo ;)
Comment
-
Polttoaineen lämpötila 90 astetta on aivan liikaa. Huomasin yhden ralliauton kanssa penkissä että teho lähti tippumaan yllättävän rajusti kun lämpö nousi yli 60 asteen. Tuo voi olla yhteydessä myös huonoon tyhjäkäyntiin lämpimänä. Pumpussa on kai jotain korjattavaa, onko nestepää väljä vai mikä.
Ja softa tuossa oli ainakin ihan paska ja ecukin jostain Seatista, ei voi toimia ;).
Comment
-
Mitäs venttiilijousia on väki käyttänyt, volvomiehethän on laittanut jotain jämäkempiä näihin? Josko tuolla saisi pakolämpöjä karisteltua. Tai lisää ahtoo ;)
Comment
-
Ongelmia saattaa silti syntyä, jos ecu on seatista (Tästä ei ole faktaa, mutta kuultua mutua).
Ja softa tuossa oli ainakin ihan paska ja ecukin jostain Seatista, ei voi toimia ;).
Comment
-
-
-
Kone on pois keulalta, muttei vielä ole auki. Enkä taida itse ehtiä aukomaan, toimitan eteenpäin laittoon, jossa tulee vähän vahvempaa osaa tilalle. Katsotaan josko alkaisi kestämään :)
Samalla pumppu saa uuden sielun, kun pitäisi volvon pumpun sisuskalut ympätä tuonne. Josko tuolla saisi jotain aikaan.
Comment
-
Sen verran terveisiä täältä suunnalta, että hyvin tuntuu r5 käynnistyvän -30c kelistäkin lämmittämäti, kun on ajoitus kohdallaan ja hehkut iskussa. Viimekeväänä piti nuo kekäleet laittaa ja kesällä jakopää/dampper/pumpunhihna remontin yhteydessä hieroin ajoitukset kohdalleen. Jopa loppui hankuutus oli lämmin tahi kylmä kone ja vetojakin tuli lisää. Plus savutus väheni dramaattisesti sekä ahdot tuntuu myös käyttäytyvän äkäisemmin.
Eipä olisi tarvinnut näillä keleillä käynnistellä ilman webaa noilla liikkeen jäljiltä olevilla asetuksilla. Pumppu aivan liian myöhäisellä ja sen kyllä huomasi. Niin... Miksikös se nyt piti sitten käynnistellä kylmänä kun webastokin löytyy.. Noh, arvatkaas toimiiko se just nyt kun on tällaset raikkaat kelit. Akkukauppaan lähdettävä ensimmäisenä, kun tuo tuntuu olevan ihan hengetön. Jos ei vielä sillä löydy eloa niin sitten mietitään lisää lääkkeitä.
Comment
-
Eipä ole kummankaan ael q:n kanssa ollut ongelmaa kylmäkäynnistyksessä. Ennakot vag-comilla siinä 74-80 tienoilla...
Itsellä valmistuu ensi viikon tienoilla ael sisältäen seuraavaa; virinokka, tuplavenajouset, uudet nostajat, v70 volvon pumppu, ultime 2 ja garretti malliltaan 3267 modattuna välipulikalla transporterin pakosarjaan. Kytkimeksi tulee s2 3b:n vauhtipyörään käypäinen jäykähkö asetelma kevlarilevyllä.
Näiden vitosvermeiden kanssa hetken leikkineenä, voisin väittää vakio venttiilijousia luokattoman huonoksi.
Olen viritellyt aelia aste kerrallaan, että huomaa jokaisen muutoksen vaikutuksen helposti. Volvon pumppu oli kyllä iso parannus vakioon, mutta kyllähän venajouset ja nokka nostajineen oli se kannattavin veto näistä helpoista pikkuvireistä.
Näiden jälkeen kun paikoilleen naksahti ultime2, olikin jo vakioahdin ulosmitattu, joten ei muutakuin vaihtoon. Voisin epäillä, että vakiopilleri tosiaan leikatulla siivellä voisi toimia kohtuu järkevästikin siellä +200 hv tehoilla. Noh, laitan kuitenkin tuon garretin paikalleen....
coolerin leipominen olisi ennen kesää, mutta katsotaan että miten tykkää vakiolla lämpeillä... Meinasin vesiruiskun laittaa ensi hätään ja tutkia sen vaikutteita.
Kokemuksia tulee lisää jossain vaiheessa... tässä nyt ensialkuun.
Comment
Comment