Vakioahdin riittää todistetusti yli 200hv. En tiedä paljonko yli ja onko se optimiratkaisu, mutta riittää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R5 tdi vireistämis mietteitä
Collapse
X
-
-
Hommahan lähti siis siitä, että turbo vaatii perushuollon jo muutenkin, en siis ole pelkällä ahtimella hakemassa woimaa :)
Todennäköisesti tällä hetkellä rajoittavin tekijä on tuo lastu ja sitten nuo suutinkärjet. Penkityksen idea oli lähinnä se, että onko käppyröissä eroa, ei niinkään se voiman lisääntyminen.
Comment
-
On sitten hyvin harvassa ihmiset, joita kiinnostaa lähteä tekemään enää ohjelmia näihin MSA11 ecuihin. Vaatisi enemmän aikaa ja panostusta. Ei siis helppoa rahaa kuten uudemmat ecut :) Perus paketin ohjelmia löytyy, mutta isompien muutosten edessä alkaa ecussa loppuun bitit kesken.
Comment
-
Joo ei taida kuopiossa olla hirmu innokkaita ohjelmantekijöitä.. Ennemmin lähtisin kyselemään Nummi-Pusulan suunnalta.
Tuo Fin-Turbon vakiopilleristä modaama ahdistin on ihan hyvä veto tuollaiselle tehotarpeelle, anna mennä vaan, varsinkin jos kaipaa huoltoa muutenkin. Suuttimethan se vaihdattaa, jos meinaa sitä tehoa nostella. Siinä asiassa puolestaan suosittelisin olemaan yhteydessä juurikin tälle kylälle päin.
Tuurillaan voipi toimia jollainlailla noilla ahdin, putki ja suutin modauksilla ihan sillä nykyiselläkin lastulla. Pari tuollaista tapausta tiedän ja ei se aivan metsässä ole, vaikka vakio moottorille tehty lastu. Toki custom on aina omaa luokkaansa ja sieltä sitä voimaa vasta saa kaiveltua, mutta toiminee väliaikaisesti ihan ok tuolla nykyohjelmalla rauta muutosten jälkeenkin.
Comment
-
Todennäköisesti tällä hetkellä rajoittavin tekijä on tuo lastu ja sitten nuo suutinkärjet.
Comment
-
Lähinnä epäilin tuon sakemannin asennuttaman lastun laatua, mutta ilmeisesti sillä ei ole käytännön merkitystä näin kivikautisilla laitteilla/näin pienillä tehotavoitteilla. Riittänee siis kun annetaan lisää ruokaa, eli mennään järjestyksessä turbo->vp+kytkin->suutinkärjet. Budjetin takia asteittain ja hitaasti.
Comment
-
Oikeastaan se vp + kytkin olisi järkevää laittaa ihan ensimmäisenä, ellei nyt se ahdistin ole just heti piiputtamassa. Ja suutinkärjet tuo apua vakio solmullakin ihan kivasti. Mutta kukin tavallaan. Vauhtipyörä kyllä sitten alkaa pohjailemaan jo pelkällä syöttömäärän lisäyksellä. Varmaan silläkin, mitä vakio ruutista saa maksimissaan pihalle, mutta viimeistään ainakin isommilla kärjillä. Siinä mielessä se voimansiirron päivitys olisi mukavin tehdä ensitöikseen, niin saa sitten nauttia kaikesta voimasta mitä irti lähtee, ilman rajoitteita - ilman jurinoita.
Comment
-
Sen VP:n kanssa voi kyllä elää, kun muistaa olla kenkimättä kaasua tulipeltiin liian pieniltä kierroksilta. Vähänhän se on alaväännön tuhlausta sellainen. Kovalla vauhtiksella on sitten porsinut laatikosta pinnioneja, mutta ne ovat kyllä kaikki olleet vajaavetoja.
Comment
-
Luulen että tuo laatikko ongelma on tosiaan niinku sanoit enemmän etuvedon ongelma, alkaa sudittaessa melko herkästi pomppii. Varmastihan nelikonkin laatikon saa porsimaan mutta se kyllä pitää jo hajottamalla hajottaa eli kakkosella liikkeelle lähtöjä paikaltaan :) ja nimenomaan kiinteellä vauhtiksella ja pitävämmällä kytkinasetelmalla.
Ite olen ajellut nyt AEL dieselillä n.20tkm orkkis vauhtipyörällä ja autossa on race suuttimet, muuteltu putkisto ja ahtopaineet n.1.2 ja autolla ajettu n.390tkm Valitettavan paljon tosiaan menee alavääntöjä hukkaan, saa huolella ajella kyl ettei ala täristää. Mut kyllä tuolla paketilla ei enää esim.e39,530d beetu häviä liikennevaloista edelle ;)
Onkos kukaan muuten mittaillut pakopaineita vakiopakosarjalla/modatulla putkistolla, eli katit veks ja loppu rööri suorana? Ei oikein ole uskaltanut korkeammalle ahtopaineita nostaa kun 1.2, ilmeisesti jopa 1.4b käytetty vakioahtimella? Itsellä ollut tarkotus laittaa mittaus egr:n tilalla olevaan laippaan kun vain kerkeisi.
Comment
-
Mulla on jotkin Karalan tekemät lastut paikoillaan ja vp:n tärinöitä on hyvin vähän, softa rajannee vääntöä. Isommat kärjet on juu ja ahtokin manipuloitu. Aiempaan vajaaveto-AEL:ään verrattuna (Evry) huomattava ero, siinä riitti tosiaan varpaan hipaisu kaasulle aiheuttamaan kunnon helinät. Herrasmiesmäisemmästä käytöksestä johtuen tämä nykyinen ei tunnu persdynolla liikkuvan mihinkään, harmi kun ei ole mitään mittausdataa millä verrata. Veikkaanpa kuitenkin että kellolla katsottuna nykyinen q olisi nopeampi. "Räyhäävä" käytös hämää.
Ongelmana on selkeästi, että ilma loppuu ~4000 rpm. Kun ei ole vakiosoftan sallimaa alavääntöä, niin ilo loppuu lyhyeen, KKK:ssa pakopuolen pienuus taitaa omien pähkäilyjen tuloksena olla tulppa (tässä tapauksessa). Tallissa olisi kylläkin Ruumisvankkuriin varattu hyrrä (RS2)... Artohan taisit jo tuolla AAT-topicissa pähkäillä moisen sovittamista R5 TDi:n pellin alle? Hittolainen, kun tuo olisi kyllä nopea kokeilla, kuinka toimii.
Comment
-
Tallissa olisi kylläkin Ruumisvankkuriin varattu hyrrä (RS2)... Artohan taisit jo tuolla AAT-topicissa pähkäillä moisen sovittamista R5 TDi:n pellin alle? Hittolainen, kun tuo olisi kyllä nopea kokeilla, kuinka toimii.
Karalan softa? Koittanu joskus kysellä niin rivien välistä pysty lukeen ettei kiinnosta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiOnko sulla siis tulossa Opelin osia Audiin vai jotain tavanomasempaa? :)
Tavanomaisena on kuitenkin tarkoitus projekti pitää. (Niinkuin kaikki projektit yleensä) Ainakin niin kauan kunnes eläköityy työmatka-ajosta, luopuahan en tuosta enää ajatellut.
Comment
-
Ei muuten ikänä mahdu runko-aisan ja pakosarjan väliin vakio pakosarjalla.
Comment
-
Mulla on juurikin tuollainen Fin-Turbon päivittämä vakio ahdin, riittää kuulemma sinne 240-250hv, tiedä sitten. Edellyttää varmaan, että kaikki muut muutokset on kunnossa.
Täällä taitaa olla kourallinen AEL-moottoreita, missä on rautapuolta muuteltu ja sitten ajellaan kuka milläkin ohjelmalla ja purkkavirityksillä. Oisiko jonkinlainen kimppa ruinaus jollekkin softavelholle paikallaan?
Comment
-
Enpäs itse aikoinaan osannut etsiä oikeasta paikasta, kun kyselin sitä parempaa painelaakeria saschin jäykän asetelman kaveriksi. 034 mainittiin, muttei sieltä osunut silloin silmiin, kun olisi tarvinnut :) Nyt kun luurasin tarkemmin, niin sieltähän moinen löytyy. Pitänee joskus tilata varastoon, jos tuo alkuperäinen ei kestä vaan sulaa alle.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 27.7.2011, 10:32.
Comment
-
Enpäs itse aikoinaan osannut etsiä oikeasta paikasta, kun kyselin sitä parempaa painelaakeria saschin jäykän asetelman kaveriksi. 034 mainittiin, muttei sieltä osunut silloin silmiin, kun olisi tarvinnut :) Nyt kun luurasin tarkemmin, niin sieltähän moinen löytyy. Pitänee joskus tilata varastoon, jos tuo alkuperäinen ei kestä vaan sulaa alle.
Comment
-
Tekeekö joku softaa millä sais ton alaväännön rajattua? AEL tulossa alle ja pientä halpaa viriä jos vaan sais rajattua alaväännön ettei tarvisi jatkuvasti varoa kaasun kanssa.
Comment
-
Ilmeisesti innokkaita tekijöitä ei ole tuolle 8-bittiselle. Sillä juuri kyselinkin että onko ketään joka tekee jonkun pikkuvireisen softan jossa olis se vääntö rajattu.
Comment
-
saattaa täällä jyväskylän suunnalla eräs henkilö olla, kenellä on piirejä, sekä niiden tyhjennykseen tarvittava "uv-grilli" ja ainakin omassa rottelossa on karttoja roplattu paremmaksi jonkun random viriohjelman pohjalta.
Viriohjelmissa kun tuntuu olevan erittäin mielenkiintoinen "aasinpotku" ajatellen kaksoismassaauhtipyörää...
Eihän moni näihin vanhoihin nintendoihin halua softaa tehdä, mutta kyllä siellä täysin samaan tyyliin karttoja näytti olevan kuin uudemmissakin...
Ainut, että oma auto on tällä hetkellä muista syistä levällään....
Comment
-
Mulla on prommeri ja UV-tyhjennin kanssa (on tullut joskus 8-bit saabeihin ja mitsuihin väännettyä). Eli jos joku jaksaa binäärin vääntää niin prommaus onnistuu täällä kysyjän lähellä kyllä.
Tai sitten jos jostain löytyy vapaasta jaosta XDF tai muuten definitiot siitä että mistä karttoja kaivellaan niin kiinnostaa jo pelkkää uteliaisuuttakin.
Comment
-
Alkaisi yhdessä AEL:ssa olemaan paketti ihan OK kohdillaan. Nyt vain ihmetyttää, miksi pakolämmöt tahtoo karkailla taivaisiin. Pakopaineet pysyy melkeinpä linjassa ahtojen kanssa, jonkin verran ylempänä kierrosten noustessa (ei juurikaan nouse yli 2 bar).
Pakolämmöt kuitenkin pidemmässä vedossa rupeaa kapuamaan, jos vaikkapa haluaisi ajaa mailin kisaa, ei onnistuisi. Tai riski olisi suuri :) Nollasta lähdettynä, alkaa nelosvaihteella jossain 140 km/h kohdalla lämmöt olemaan 1000 asteen paikkeilla. Käsittääkseni tuo on diesel vehkeissä jo suurehko, mikä tuon voisi aiheuttaa? Bensalaitteissahan tuo on ihan arkipäivää, mutta kestääkö näiden dieseleiden paikat moisia lämpöjä?
Venttiilijouset on edelleen vakiot, mutta en näe miten kireämmillä saisi etua, koska pakopaine ei kuitenkaan karkaile? Pitäisi lie näkyä ensin siinä, kuin lämmöissä.
Parempaan suuntaan sai lämmöt jo sillä, että paransi ahtimen ilmansaantia 3" imuputkistolla, vakio imuputki + läppämaf aiheutti -0,2 bar alipaineen, joka oli Holsetille hieman liikaa :) Tämän hetkistä tilannetta tosin en ole mitannut, miten paljon tuo vakio putsarikotelo + suodatin ahdistaa. Ei tosin pitäisi, koska eikös näillä samoilla putsareilla ole otettu ässäläisistä voimaa ihan kunnolla ulos?
Comment
-
Todella kovat pakolämmöt jos tuo 1000C pitää paikkansa.. ei kauaa kestä turbokaan tuon luokan lämpökuormitusta.
Liian hidas palaminen nostaa pakolämmöt taivaisiin, auttaako ruiskutusennakon lisääminen? Onko suuttimet minkäkokoiset? Jos ruiskutusaika menee liian pitkäksi niin silloinkin lämmöt pomppaa. Savuaako? Entä ahtoilman lämpö intercoolerin jälkeen?
Comment
-
Sehän vois olla, että ruiskutusaika menee pitkäksi jos/kun siellä on vielä se lastu kiinni? Josko siinä on ruiskutusaikaa holtittomasti venytetty, mutu.
Comment
-
Jos pitää jotain arvailla niin aika samoilla linjoilla Terhon kanssa. Tuossa nyt olisi ainakin äkkiseltään ajateltuna ihan looginen tapahtumasarja. Eipä niiden lämpöjen kai tarviis hirveen pitkiä aikoja yli 900c piikkailla.
Tuo imupuolen parantelun vaikutukset taas saattaisi kieliä vähän sinne ilman saanti/lämpötila osastollekin? Olikos tähän tehty jäähyn suhteen minkälaisia modeja? Mielenkiintoinen olisi tietää IAT tuollaisen pidemmän vedon aikana.
Comment
-
Otan logia antureista, kunhan tässä paremmin joutaa. Paikoillaan on uudempi ecu, jossa kylläkin myös "lastu" :) Tietääkseni ei ole ruiskutusajat mitenkään holtittoman pitkät, suuttimista pitäisi myös kakkua tulla lyhyeälläkin ajalla (Ultime II).
Välijäähdytin osasto on vielä vakio, eivät ole poijjaat halunneet lähettää minulle vielä uutta puskuria, jonne sopisi parempi väläri. Vasta tässä 4 kk odotellu, katsellaan josko talven aikana saisi aikaan.
Lämpöongelmat tulevat esiin, kun paineet nousee 1,5 -> 1,8. Voisi siis viittailla turhan koviin imulämpöihin, tutkin logeja noilta osin lähiaikoina. Pientä savua myös irtoaa kovemmilla kierroksilla, mutta ei enää lainkaan niin mustaa pilveä, kuin vanhalla eculla :)
Onkos kenelläkään kokemusta, mihin tuo nokkalevy vaikuttaa? Volvoissahan on jossain määrin jyrkempi. Saisiko tuolla ruiskutuspaineet kovemmiksi, vai mikä sen funktio on? Ohjelmalla ei saanut tyhjäkäyntiä kovin nätiksi, noiden möhkösuuttimien avautumispaine kun on sen verran kova, ettei tahdo riittää nestepäässä potku, varsinkaan kun pumppu lämpenee enemmän. Joten tyhjäkäynti lämpöisillä keleillä hieman, noh, raskas :D Liekö myös vaikuttaisi tuonne miten nopeasti suutin avautuu korkeammilla kierroksilla = lyhentää avautumisaikaa, palotapahtuma aikaistuu ja nopenee? Tällähän voisi saada myös lämpöjä vähennettyä.
Comment
Comment