Onko sulla sitten lämpöongelmia? Itse kävin viime kesänä Ahvenistolla ajamassa vähän tuolla rataa ympäri, eikä merkittäviä lämpöongelmia ilmennyt. Voihan sellaisen vesiruiskunkin laittaa, jos jaksaa tankkailla säiliötä. Itse kyllä laittaisin vaan isomman välijäähdyttimen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R5 tdi vireistämis mietteitä
Collapse
X
-
-
Jaajaa, meitsi on ymmärtäny että nuissa helpostikin alkaa öljyn lämmöt nousee korkeahkolle jos piristetty. Kesällä en ole vielä ajellut nuilla virityksillä, mutta huomannut kyllä että helposti saa öljyn lämmöt nousee, mitä oli vakiona. Ja hyllyssä olisi pikkaisen isompi solmukin kyllä tulevaisuutta varten, et sittenhän tilanne vielä muuttuu :p Ei oikeestaan muuten mutta kun on niin ahdas tuo etupuskuri, pitäisi silpoa aika lailla että saisi hiemankaan isomman välijäähyn keulille. Liekkö sitten S6 puskurissa enemmän tilaa sisällä?
Comment
-
Kyllä ne öljynlämmöt rupeaa kohoileen, jos vähänkään enemmän on ruuvattu tekniikkaa. Jopa jääradalla saa nopeasti öljyn lämpiään turhan paljon. Kunhan saa aikaseksi keulajäähdyttimen, voi alkuperäisen välijäähyn paikalle mukavasti asentaa öljynjäähdyttimen. Katsotaan miten paljon vaikuttaa.
Comment
-
Mulla olisi tuossa setti millä saisi öljynjäähdyttimen laitettua. Pitää vielä tuumailla tuota cooleri hommaa, onhan nuita joitain tyyninki puskureitakin mihin sais varmaan paremmin mahtuu coolerin mut tuppaa menemään sitten etulippa niissä sen verran alas helmoista et on hölmön näköisiä.
Comment
-
Niin sekin on tietty vähän että minkä kokee "ongelmaksi" :) Minusta ongelmaa ei ole ennenkuin öljynlämmöt on yli 130 astetta. Mulla olis tossa muuten yksi automaatti-urssin syylari, missä on paikat askin öljykierrolle. Siitä sais aika päheen öljynjäähdytyksen koneelle. :)
Comment
-
Se urssin öljynjäähdytin ei sitten ole kovin kummosen kokoinen, eli varmasti melko helppo hukata johonkin kuskin puolelle puskurin sisuksiin. Kehtaisin epäillä sitä vakiota tehokkaammaksi.
Pikkuisen piristettyn AATun öljyt kuumeni muutaman Affe-kierroksen aikana ihan huolella, eli yli sen 130 astetta. Perässä tulleella AEL:llä ei ollut vielä mitään hätää, nätisti nakotti mittari jossain ~100 asteen hujakoilla. Tuo AAT tosin kuumeni kesäkelillä moottoritielläkin, kun laskettiin Jyväskylästä kohti Helsinkiä sellaista reipasta matkavauhtia kolmen henkilön, parien matkakamojen ja ison koiran kanssa.
Comment
-
Ei tuonne kyllä sovi järkevästi minkäänlainen välijäähdytin, ilman silppuamista. Jos jostain olisi löytynyt 50 milliä paksu, olisi tilanne ollut ihan toinen. Antaisi huomattavasti enemmän pelivaraa joka suuntaan. Vakio puskuri lähtee kaartumaan turhan nopeasti alareunastaan, ei ole turhan paljoa tilaa.
Jokin tämän tyyppinen puskuri voisi olla kätevä, tuon välijäähyn asennuksen kannalta. Tuo ilmeisesti liimataan vakiopuskurin päälle. Tai ehkäpä S6+ mallin puskuri, siellä voisi olla paremmin tilaa. On vain hieman harvinainen ja suhteellisen arvokas. Pitäisi vissii myös lokarit vaihtaa samalla :)
Comment
-
No entäs kaksi pienempää kuuleria?
Eipä siinä tosiaan liikaa tilaa näytä olevan puskurin alla kun on kaikki ilmastoinnit yms. Ja mitä jäähdyttimiä tuossa AEL koneessa oikeen onkaan?
Syyläriin menee mulla veden lisäksi pari öljyletkua. Mahtaa olla ohjaustehostin? Sitten on ilmastointi ja ilmastoinnin edessä menee vielä metalliputki.
Pitäs saada sellanen kuuleri, joka taituu puskurin mukaan :)
Comment
-
Kuinka sais mahdutettua sisälokareihin, kuten näissä uudemmissa kipoissa 2kpl 150TS seatin coolereita, niin luulis olevan imuilman tarpeeksi viileetä :)
Comment
-
Profiilin kulkine (C4 TDiq Avant AEL) sai jakopäähän uutta osaa eilen, mittarilukema ~352 tkm. Kaikki ok, joten otollinen aika hieman säätää syöttöä ja ahtoa, heti aamusta tuumasta toimeen ja kivasti alkoikin jo kulkua löytyä kun pientä testilenkkiä ajeli ilmastointi poissa päältä. Siitäpä sitten kauppareissulle iloisin mielin. Paluumatkalla ajelin ikkunat auki ja suunnilleen kolmen sekunnin sisään tein kaksi havaintoa: savua tulee ja apukuskin puolelta suhahtaa polkaistessa... No, johan tuota nautintoa kestikin :(
Aamulla tallille ja ahtovuotoa paikallistamaan. Nyt tuntuu jo melko saletilta, että otan saman tien työn alle mission "pelastakaa kaikki karanneet hevoset". Suunnittelin nimittäin jo aiemmin, että jakopäähuollon jälkeen käyn läpi seuraavat:
- putkisto isommaksi kattien jälkeen
- katit tyhjiksi
- kuulerin puhdistus / vaihto
- imusarjan puhdistus
- N75, letkujen uusinta ja jumppaus
- kuulerin virtauksen parannus (sisälokasuojan rei'itys)
Tulisiko arvon listaveljillä ja -sisarilla mieleen muuta tsekattavaa?
Comment
-
Koska suuttimet on jo vanhat ja kilometreja nähneet, niin kärkien vaihto on aina paikallaan, vai oliko jo vaihdettu? Jos ei niin jotain sellaista missä lukee "race" tai "ultime" tjs. Itselläni on ja tulihan niillä 40hv lisää muuten melko vakioon autoon. Ahtovuodon standardipaikkahan noissa on siinä imuilmasnorkkelin alla, juuri ennen imusarjaa.
Comment
-
Juu, kärjethän oli jo vaihdettu (0.240) ja ko. letkukin uusittu viime kesänä. Epäilys vuodosta kohdistuu välijäähyn seudulle, mutta katsotaan iltapäivällä mitä sieltä löytyy.
Comment
-
Kyllä sinne keulalle saa sopimaan pienen Kiinacoolerin vakion lisäksi, eikä aikaa mennyt kuin viikko..Ahdasta on, pirun ahdasta.
Aika paljon pitää soveltaa.
Syyläripakettia sisäänpäin niin paljon kun menee, eli n.20mm vaatii kaikkien kiinnikkeiden modaamista.
Puskuria joutuu rälläköimään useasta kohtaa, myös keulintarautaa.
Ahtoputkien veto on kaikista haastavin osuus, vakiocoolerissa lähtö on toisen coolerin naittamista ajatellen väärään suuntaan, putkien veto keulalle on käytännössä mahdotonta.
Ratkaisin tämän muuttamalla järjestystä, eli turbo-keula-orkkis.
Plussana orkkislook konehuone, päältäpäin näyttää vakiolta.
Puskuri jäi suht ehjän näköiseksi, ainoastaan alakulmien ritilät ei enää mahdu paikoilleen, vaatii pientä askartelua.
Comment
-
Onkos porukka mittaillut imulämpöjä näin kesäkelillä? Lähinnä vakio coolerilla varustetuista kiinnostaisi tietää lukemia. Ja jos on dataa olemassa, niin sekä tiukan vedon max arvo sekä keskimääräiset lämmöt normi ajossa.
Entäpä mitäs raati on mieltä paljonko voi uupua ahtoja kelin takia? Jos vaikka oletetaan että +30c on lämpötila, niin mitä se tekee ahtopuolelle?
Itsellä näyttää juuri 1bar verran jaksavan nostaa, vaikka 1,4bar pitäisi toteutua. Mietityttää nyt paljonko tuossa on kelin vaikutus ja paljonko jonkun muun. Tuo 1,4 on säädetty talvipakkasilla, joten joku merkitys sillä lienee, mutta en usko että lähes puoli kiloa voisi helteen takia puuttua... Mamma ajellut tuolla ja itse rankaissut lähinnä bensaturboa, niin en ole tietoinen kauanko tuo tilanne on ollut tuollainen. Kiinnitin vaan heti huomion, kun yksi päivä lähdin pitkästä aikaa tdi:lla ajelemaan.
Comment
-
Comment
-
Muistelisin omasta joskus taannoin mittailleeni lämpöjä ja vedossa taisi kivuta sinne 50 asteen tuntumaan. Ulkoilma taisi olla jotain 15..18 välillä, ehkä.
Eikös näissäkin ollut imusarjassa tai kuulerissa lämpöanturi ja ihan kaikissa..?
Comment
-
Ei ole lämpötila anturia missään muualla kuin siellä ílmamäärä mittärin yhteydessä, niinkuin Terho jo vahvasti epäilikin.
Comment
-
Joo saman huomion tein itsekin. Tuossa vaan yksi päivä muuta katsellessa huomasin ohimennen vag-comista löytyvän jonkinsortin IAT lukemankin, mutten kerennyt siihen enempää perehtymään. Kerkäsin jo tänne huudella ennenkun sitten eilen lähdin ajelemaan ja nappasin kaapelin kiinni huvikseen. Vähän aikaa oli huuli pyöreänä, että nyt on joku vaihtanut tähän jonkun hypercoolerin, joka on vaan täysin alkuperäisen näköinen päällepäin. Tai sitten tuo ahtomittarin neula nousee vaan ajoviimasta, eikä siellä oikeasti ole minkäänlaista ylipainetta. Sen verran mallikkaasti pysyy lämmöt kurissa, vaikka kuinka koettaa hapettaa. No sitten tajusinkin, että sepä kertoo vaan lämpölukeman mittarin kohdalla. Vähän se kerkeää kuumista putkista imaista lämpöä tuossakin matkalla, mutta ihan asteen pari, kun auto on liikeellä. Tyhjäkäynnillä pitempään pyöritellessä ja ajosta seisottamisen jälkeen onkin sitten miehekkäämpiä lukemia.
Vaan ahtojapa alkoikin löytyä. Kyllä se vaan on tuo härveli niin tukossa, että siksi vastustaa. Nyt kun vielä mamma on hoitanut tuolla ajelut viimekuukausien aikana ja ei varmasti ole saanut kenkää, niin kylläpä pesii noki kavereineen hormissa.
Eilen vetelin motaria edestakaisin kolmosella lapa lattiassa pari kertaa. Kunnolla lämpöjä koneeseen. Sitten kävin siellä paljon puhutulla suljetulla alueella kiskomassa ihan jokusen kappaletta täyskaasu vetoja isommilla pykälillä, niin että kokoajan oli reippaasti ahtojen puolella. Alkoi putkesta tulla sen verta topakkaa tavaraa, että perässä tulleilta, tuoreemmalla kalustolla liikennöineiltä vagisteilta taisi mennä hiukkasloukut tukkoon samantien. Siellä sitä on ihmetelty kun valot vilkkuu mittarissa ja pyrolyysi käynnistyi taasen, vaikka juuri viimeviikolla poltteli :D
Ei sen isommasta helpotuksesta ollut kyse kun 0,4bar löytyi lisää max ahtoja tuon höykytyksen jälkeen. Ja nytpä sitä ei taas tarvitsekaan kun vilkaista kaasupedaaliin päin, niin kaksoismassa pohjaa välittömästi. Jokohan olisi aika tarjota kankea kaikkos..eikun kattisille ja ehkä vähän muutenkin tarkastella pakopiipun hengittävyyttä...
Suuttimissa alkaa muuten korjauskertoimet vaellella pikkuhiljaa, kun aikansa ovat tuonne tekeytyneet. Pitäisi melkein jo säätää uudelleen, jos yhtään pedantilla tuulella tahtoisi olla noiden arvojen tuijottelun suhteen.
Comment
-
Miten suuri vakutus tuolla putkistolla on jos puhutaan teholuokasta 220-250hp? Takapönttö tuohon omaan on edellisen omistajan toimesta vaihdettu. Itsellä kun ei ole tiloja, välineitä, eikä sen puoleen oikein taitoakaan tuohon hitsauspuoleen, niin (senkin) joutuisi teettämään. (€€€) Kuka/missä?
Tuohon 220hp ja yli tavoitteeseen lähdetään liikkeelle Fin-Turbon päivittämällä vakioahtimella. "kompressorisiipi upgreidaus + pakosiiven leikkaus = ainakin 220hp" Edellä mainituista syistä, ei ainakaan tässä vaiheessa lähdetä Holsettiin.
Seuraavana sitten Kessulta (valovuosia sitten) hankittu vaparibensavitosen vauhtipyörä ja Tepolta SRE:n asetelma + S2:sen levy. Painelaakeriksi kaavailin sitä 034:sen metallipintaista, josko se kestäisi paremmin. Kaksoismassa pohjaa jo nyt 175hp/360nm luvuilla.
Mitäs sitten muuta, suutinkärjet ja ohjelma kuopijon welholta? Niin ja se putkisto.
Hitaasti tullaan etenemään. Häjyyttäni voisin penkittää ahtimen päivityksen jälkeen, näkisi pelkän ahtimen vaikutuksen.
Penkityspäivää loppukesälle/syksylle Tatechille?
Tässä edellisen vedon tulos:
Comment
-
Mitäs sulla tuohon lappuun oli tehty? Itsellä allaolevan kaltainen, race-suuttimilla, urssin modatulla putkistolla ja ahtopotikkamodilla:
http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/A6...4ppyr%E4-2.jpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiMitäs sulla tuohon lappuun oli tehty? Itsellä allaolevan kaltainen, race-suuttimilla, urssin modatulla putkistolla ja ahtopotikkamodilla:
http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/A6...4ppyr%E4-2.jpg
Comment
Comment