Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 tdi vireistämis mietteitä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    ajatus ois haarottaa kummallekki kuulerille putket ja tehä etupuskuriin ilmanottoaukot kummallekkin reunalle että coolerit jäis näkyviin.

    mulla on 2kpl 100 joissa kummassakin on muovi päätyset kennot. autot on vm93 ja 94.
    en vielä ole lyöny lukkoon laitanko kiinacuulerin ja nuo tupla coolerit.

    Comment


      #92
      Ja tyyliin Motonet saat jo monenmoista välijäähyä, joista (kuulemma) hyviä kokemuksia. Ja noissa muovipäätyisissä tuntuisi olevan kestoeroja, eikä se silti ole muovipääty kun pettää.

      Comment


      • #93
        Motonetista ei taida vaan saada sellaista kennoa, joka sopisi ilmastoidun C4:n keulalle, vaikka syyläripakettia siirtäisi taakse sen mitä menee. Tarvisi olla ohuempi kenno.

        Comment


        • #94
          minua ei säälitä puskurin rikkominen jos sillä selviäis. mutta kone peltiä en muokkaa.

          Comment


          • #95
            onko kukaan kuulu käyttäjien kommentteja Holset HX35 Super ahtimen käyttämisestä tämän kokoisissa diesel koneissa?

            Comment


              #96
              sen verran vähän ko. ahtimia olemassa, että tuskin vielä on monikaan kokeillut. Epäilys hyvästä toiminnasta kyllä on, varsinkin kun pakopesää ajattelee.. toinen hyvä "vastaavan kokoluokan" ahdin on Garrett GT32 liukulaakeri 0,69 pesällä, melkein yhtä kompakti malli :) Nythän pitää muistuttaa että molemmat ahtimet ovat hienoja sinne 300 tietämille, näin yleisesti ajatellen.

              Comment


              • #97
                tuleekohan pakopaineiden kans ongelmia kun tuossa on 8cm2 pakopesä?
                normaalissa hx35 on sentään 12 ellen väärin muista.

                Comment


                  #98
                  Nähtävästi ei. Tuo yläpuolella vastannut kaveri tietää "jotain".

                  Comment


                  • #99
                    no hyvä.
                    mulla taitaa lähtee tuommosen tilaus joulukuun tienoilla.
                    täytyy rueta suunnitelemaan uutta pako ja imusarjaa että saa turbon ylemmäksi.

                    Comment


                      Eikös näissä olle menestyksekkäästi käytetty he221w:ä mfs siivellä taas kerran tuohon 300hp luokkaan ja taisi jopa herätäki hyvinki sopivasti.

                      Comment


                        mulle on tulossa jonkun viikon päästä,1-massa vauhtipyöriä,jos jollakin on vielä tarpeita.
                        yv tavoittaa.

                        Comment


                        • Itsellä AATun vp, sre asetelma ja peruslevy + laakeri. Ajettu nyt ~40tkm tuolla setillä, kun joutui muista syistä nyppään koneen irti. Oli laakeri mennyt hassuun kuntoon. Liekö tarvisi olla tuon kiinteän limpun kanssa se vahvikepelli koneen ja laatikon välissä? Vaiko vaatiiko tuo sre asetelma jonkin toisen painelaakerin?
                          Viimeksi muokannut Razur; 22.2.2011, 18:51.

                          Comment


                            bensakoneissa ainakin kestänyt vakio laakeri.
                            034motorsportilta saa laakeria missä vastin pinta metallia,vakiossahan se on muovia.

                            Comment


                              Voidaan Ville kohta vetailla niitä painelaakereita kun saan laatikon nyppästyä moottorista irti, menee varmaan alku viikkoon. Mulla aivan sama setti kytkimen ja vauhtiksen virkaa toimittamassa tuossa 100 AAT:ssä. Minun paketilla ajettu suunnilleen 50tkm.

                              Comment


                              • Omassa satasessa myös täysin vastaava voimansiirron setti n. 30 tkm ajettuna, ja muutaman viikon kuluessa otan sen auki laatikkorempan johdosta.

                                Comment


                                • Faktaa aiheesta: 5v ja 6v laatikon kytkin,asetelma,vp. Erot näiden välillä, käykö ristiin yms? Etka tuntee eri osanumeroilla. Mietin vain, olisiko itselle eksynyt 5v laatikon roinat ja siksi ei ole olleet ihan oikeilla paikoillaan.

                                  Comment


                                  • mulle jäi nyt tonne talliin pölyttymään s2 3b kytkin ja kiinteä vauhtipyörä kun en ite kerinny laittaa paikalleen...

                                    Comment


                                      Painelaakeri tarkastettu ja oli samanlailla kulunu kun Villellä mutta paljon enempi. Se muovi pinta oli jo kokonaan irti ja sen alla oleva metallinen runko-osa painoi asetelmaa.

                                      Tuotakaan ei viellä käytössä huomannut mutta eihän sen noin kyllä pitäisi kulua.

                                      Comment


                                        Villen kuvasta ei tosiaankaan näkynyt että se muovikehä oli kahdessa osassa. Eli vakio tuplamassan ja tämän viripaketin kokonaiskorkeuseroa tai vauhtiksien korkeuseroja tarvittaisiin. Välipalaa laatikon ja koneen väliin joutuu sovitteleen jos tuon AAT/SRE judanssin meinaa jättää tai sit vauhtiksesta sorvilla korkeutta pois.

                                        Comment


                                          En usko että tuo painelaakerin kuluminen johtuu kykä/vp paketin korkeus eroista.

                                          Tuo minun paketti on otettu irti kuitenkin 100 AAT:n perästä johon tuo kiinteävauhtis on alkujaankin suunniteltu, sit vaan maustettu SRE asetelmalla. SRE asetelma ja vakio asetelma olivat kuitenkin yhtä korkeita.

                                          Koitan ehtiä lisäileen kuvat kun illalla kerkeen.

                                          Comment


                                            No sit SRE:eessä huomattavasti jäykemmät ne,ne, Hitto, no ne mihkä painelaakeri törmäilee.

                                            Comment


                                            • Onkos noissa damppereissa eroja? Tullut parannuksia vuosien varrella tms? Jos jostain uudemmasta portterista katselisi moista.

                                              Comment


                                                ETKAn mukaan tasan sama dampperi näyttäis olevan portterissa vm. 96-04.

                                                Comment


                                                • Jep, muutokset ilmeisesti vuodesta 05 eteenpäin dampperin osalta. Toisaalla vaan kaupattiin tuollaista uudemman dampperia:
                                                  "Uudempaa eli vahvempaa mallia, osa nro. 074 105 251 AC"

                                                  Miten lie sitten muuttunut, kenelläkään kokemusta ja tai hyötyä?

                                                  Comment


                                                    Toi sulla juuri siellä pitäisi olla, samoin kuin noissa porttereissa.

                                                    Comment


                                                    • Tuosta dampperista vielä, suosittelivat koneistamolla uusimaan, että noita on noissa mennyt. Itsellä on pientä hiushalkeamaa näkyvissä jo kumissa, mutta ei se tuosta varmaan enää parane ainakaan. Eli olisi varmaan viisasta uusia kokonaan?

                                                      Comment


                                                      • Nyt on koneistamo hoitanut hommansa. Tuloksena oli, kampura ei ollut nollassa. Ilmeisesti puntitettu tehtaalla 2-massan kanssa. Nyt on Kampura sekä VP nollassa. Jospa nyt kestäisi paremmin.

                                                        Vinkkinä vain muillekkin, ettei se aina ole välttämättä tuon 1-massa levyn kanssa kampura suoraan oikea. Paskamainen homma ottaa tuo esiin puntitusta varten, mutta itsellä kesti sen 30-40tkm ennenkuin lävähti :)

                                                        Comment


                                                          Eipä se välttämättä siitä vauhtipyörän vaihdosta aiheutunut. Voihan sielä pultissa olla ollut särön alku jo vuosia, nyt vasta ratkesi niin pitkälle että meni poikki. Pitää muistaa kuitenkin että se kone minkä itse purin oli 100% vakio.

                                                          Comment


                                                          • Eikös näissä 5 pyttysissä dieseleissä ole kanget jonkin verran jämäkemmät kuin vastaavan bensaturbon? Niillähän kipuraja on jossain 500 nyyttonin paikkeilla? Muistelen että eräässä transportterissa oli väännöt yli 700 vakio kangilla, eikä ongelmia olisi ollut?

                                                            Ja palatakseni vielä tuohon painelaakeri asiaan. Kaivoin nyt esiin vanhan painelaakerin, joka oli ollut vakioasetelman kera paikoillaan. Paketista en enää löytänyt ollenkaan tuota muoviosaa, ja se metallinen pintakin oli jo melkoisen kulunut "montulle". Täytyy ottaa kuvaa jossain kohtaa kun ehtii. Eli ei tuo johdu enää välttämättä asetelmasta, vaan jostain ihan muusta. Kestääkö bensavehkeissä tuo painelaakeri ihan moitteetta ehjänä?

                                                            Tässä kun vielä konetta pitäisi alkaa läjäämään, keräillä nyt vaikkapa hieman noita momentteja:

                                                            Kuningaspultti: -AEL 200nm +270 astetta (toisissa lähteissä 220nm + 270 astetta)
                                                            Vesipumpun pultit = 20Nm
                                                            Nokkapyörän pultit = 65Nm

                                                            Turbo & Pakosarja

                                                            Öljyn paluu pultit = 10Nm

                                                            Jäähdytysveden paluuputki = 25Nm
                                                            Adapteri = 30Nm

                                                            Jäähdytysveden tulo =30Nm
                                                            Adapteri = 35Nm

                                                            Öljyn tulo = 10Nm

                                                            Turbon ja downpipen liitos = 40Nm

                                                            Hukkaportin ja downpipen liitos = 25Nm

                                                            Hukkaportin banjo = 25Nm

                                                            Hukkaportin ja pakosarjan liitos = 25Nm

                                                            Turbon ja pakosarjan liitos = 60Nm

                                                            Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm

                                                            -----------------------------

                                                            Sylinterikansi

                                                            Nokka-aksilan runkopultit = 15Nm
                                                            Nokka-aksilan tai nostajien asennuksen jälkeen odotettava vähintään 30min ennen käynnistystä. Käännä käsin kampurasta pari täyttä kierrosta varmistaaksesi ettei venttiilit ota mäntiin.

                                                            Imusarjan ja kannen liitos = 20Nm

                                                            Ventiilikopan pultit = 10Nm, kiristettävä ristiin

                                                            Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm

                                                            Puolakannen pultit = 10Nm

                                                            Vesiharavan ja kannen liitos = 10Nm

                                                            Sylinterikannen pultit - kiristeään kylmänä
                                                            Pultit oltava kaikki samaa lujuusluokkaa(10.9). Kiristetään kolmessa vaiheessa ristiin spiraalin mallisesti aloittaen keskeltä.

                                                            Vaihe 1 = 40Nm
                                                            Vaihe 2 = 60Nm
                                                            Vaihe 3 = 180 astetta
                                                            Vaihe 4 = Käytä kone 50 asteiseksi
                                                            Vaihe 5 = 90 astetta

                                                            -----------------------------

                                                            Vauhtipyörä & Kytkin

                                                            Vauhtipyörä
                                                            Pitkät pultit = 40Nm + 180 astetta
                                                            Lyhyet putit(lukite mukana) = 30Nm + 90 astetta

                                                            Asetelma = 25Nm

                                                            Tarkastelen vielä kun pääsee autodatan ja muun viereen, miten hyvin nuo bensavehkeiden momentit täsmää dieselin kanssa. Dampperin pultti ainakin tulee lujemmin kiinni.
                                                            Viimeksi muokannut Razur; 28.1.2011, 17:10.

                                                            Comment


                                                            • Laitetaas jotain kuulumisia täältäkin, kun itse menin tämän viestiketjun aloittamaan. Virittelyn suhteen ei ole kovin ihmeitä tapahtunut. Ahtoja on hieman nosteltu ja pumppua käpistelty, ei paljon muuta. Rassailu sessiot on suuntautunut enemmän yleiseen ylläpitoon ja katsastuslaitoksen ilostuttamiseen. Käkkärin vaijerit pitäisi vielä vaihtaa ja käydä sitten vilauttamassa arvuuttajalle niin saisi pitkän leiman.

                                                              Sitten kai tuota vois tärvellä katteja ja topakoituttaa loppuputkistoa. Turbiinin kairaukset ja limpun päivitykset katsellaan sitten keväämmällä ja josko sitä sitten siirryttäisiin eri sataluvulle tehojenkin suhteen.

                                                              Tuon ahto homman kanssa ollut pientä murhetta. Ensiyrittämällä ei meinannut alkaa tapahtumaan juuri mitään muutosta ja se aiheutti hieman ihmetystä. Pienen tutkimustyön tuloksena syyksi paljastui syöttömäärän pienuus. Pumpun kannen pultit oli joko jääneet löysälle tai päässeet itsekseen löystymään ja kansi oli tärinästä siirtynyt tulipeltiin päin. Iq pyöri siellä jossain kympin hujakoilla. Muutama napautus kanteen ja iq kolomosen korville niin johan rupes ahdot löytymään. Taisi olla 1,35-1,4bar maksimit ja kyllä se mulla aika hyvin ne siellä jaksoi pitääkin.

                                                              Mutta mutta.. nyt on näköjään taas tullut nuo maksimipaineet alaspäin ja yli kiloa tuohon ei nyt saa toteutumaan millään, ja sen tuo kyllä antoi jo ennen ahtomodiakin. Täytyy nyt katsella ensin tuo syöttömäärä ja pumpun kansi. Jos ei sieltä löydy vikaa tälläkertaa niin sitten jatkettava ahtoputkien kunnon tarkistuksella.

                                                              Yksi muutos tuohon kyllä tuli koko ahtojärjestelmään liittyen ja paineiden katoaminen alkoi melko samoja aikoja, mutta mitäs on arvon raati mieltä voiko olla yhteyttä asiaan? Otin nimittäin sen originaalin cold-air-intaken pois käytöstä, eli ilmanotto tapahtuu nyt aikalailla heti siitä suodatinkotelon kupeesta moottoritilan puolelta, eikä siitä etumaskiin integroidusta tötteröstä niinkuin alkunperin. Voiko tuo nyt tosiaan saada niin paljon huonommin ilmaa ettei siksi jaksa ahtaa? En jaksaisi kyllä uskoa, mutta on kai tarkistettava sekin.

                                                              Yksi mahdollisuus on tietysti sekin, että tuolla systeemillä kerännyt lunta/jäätä helpommin sinne suodatinkoteloon ja nyt siellä on ilmankulkureitti vähän supistunut - täytyy tutkia. Syynä tuollaiseen järjestelyyn on vaan tämän moottorityypin huono ja hidas lämpeneminen kireämmällä kelillä. Arvelin josko hieman auttaisi asiaan, kun ei enää revi suoraan (pahimmillaan -30 asteista) kylmää ilmaa koneeseen, vaan ottaa nyt tuosta turbon vierestä.

                                                              Auto on kyllä muuten toiminut mukavasti ja ei tuolla jalkoihinkaan tunnu jäävän. Paremmin tuo vetää nyt kun kesähelteillä. Ainut isompi harmi ollut huono käynnistyvyys -18---> keleillä. Semmonen viitisentoista jos on pakkasta tai lauhempaa, eikä päivätolkulla seiso ajamatta niin lähtee vielä suht ok. Mutta jos lämpötila laskee lähelle -20 ja yön yli seisoo niin on melko arpapeliä saako tulille ilman apuvirtaa. Joutuu nimittäin tosi kauan pyörittelemään startilla pumppua ennekun alkaa hörähtelemään. Kyllä se sitten yleensä jossainvaihessa käynnistyy, mutta pitkää pinnaa kyllä kysyy.

                                                              Näiden r5 tdi moottorien käynnistyvyys ongelmat on kyllä tiedossa oleva asia. Ja ideoita on myös siitä mistä tuo voisi johtua. Ei ole jaksanut vaan alkaa tutkimaan tuota asiaa, kun se joka toimenpiteen jälkeen vaatisi sen yönyli seisotuksen voidakseen todeta tuloksen. Lämpöisenä/pikkupakkasilla/muutaman tunnin seisotuksella tärähtää kyllä oikein mallikaasti käymään. Semmonen huomio vielä, että tuntuu ihan kuin tuo kylmäkäynnistyvyyskin olisi hieman taas hankaloitunut ahtojen katoamisen myötä. Liekö sitten mitään totuusperää tuossa vai onko vaan henkistä ahdinkoa. Viimeksi tuolla syöttömäärän passauksella tuntui kylläkin olevan käynnistymistä auttava vaikutus, joten mikäli pumpun kansi on taas päässyt liikkumaan, niin olisihan siinä jotain logiikkaa ja yhteyttä näiden ongelmien välillä. Ei tuo kylmänä starttaus ongelma kyllä kokonaan poistunut sittenkään kun kakkua sai sopivasti. Huonoa se on koko talven ollut.

                                                              Vielä semmonen galluppi tähän loppuun, että onkos kukaan todennut tuollaista pumpun kannen pulttien omatoimista löystymistä? Tuo yksi kerta voi mennä tosiaan sen piikkiinkin, että ne on vaan jääneet löysälle. Jotenkin vaan muistelen, että olisin joskus tarkistanut kireyden jonkun muun näpellyksen ohessa ja silloin eivät olisi olleet löystyneet. Siksi epäilen enemmän että ne ei vaan pysyisi kiinni vaikka kunnolla kiristettäisiinkin. No, senhän kyllä näkee nyt kun alkaa tutkimaan tuota ahto hävikkiä ja samalla tarkistaa iq:n. Että onko ne pysyneet kiinni. Jos ei niin sit kai niihin pitää rötvätä jotain ruuvilukitetta. Vaan eipä tuon käyttöä taida edellyttää valmistajakaan. Onhan nuo yleensä pysyneet kiinni ihan vaan kiristämällä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X