Tilasin uudet runkolaakerit. Täytyy selvittää soppaa vaihtamalla ne ja kattoa sit mitä tulee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R5 tdi vireistämis mietteitä
Collapse
X
-
Tulipahan vielä ajatus että entä jos nuo orkkis laakeripukit on niin meltoa tavaraa että ne vaan kirii liian tiukalle nuilla arp pulteilla? Jos orkkis pultit laittaa samaan momenttiin niin nehän antaa varmasti pehmeämpänä tavarana sen verran periksi että ei samaan kireyslukemaan pääse.
Ja oonko minä nyt ainoa joka nuitten arp pulttien kanssa taistelen AEL koneen kanssa? Olisi mukava kuulla miten muilla on onnistunut. :)
Comment
-
Kone alkoi pyörimään normaalisti kun vaihtoi tosiaan runkolaakerit niinkuin TH tuolla aikaisemmin kirjoittelikin. Eipäs tätäkään osannut heti arvata. Tänään sai savut koneesta. Ei ollenkaan paha yhdistelmä tämä kiinteä vauhtis s2 asetelmalla ja levyllä. Äkkiseltään huomaa mitään eroa vanhaan, muutamat kierrosalueet on jotka hieman enemmän jyrryyttää. Jos sitä edes siksi voi sanoa kun niin minimaalinen. Nyt nättiä lakrujen sisäänajoa.
Comment
-
Liikkeelle lähdettäessä hieman ja isolla vaihteella ei enään ajeta liian matalilla kierroksilla. Muuten ei mitään ja nuo olivat juuri niitä mitä osasin odottaakin, olin vain ymmärryksessä et huomattavasti pahempiaki voi olla. Enpä sen kummemmin ole tarkkoja kierroslukuja kerinnyt katsoa tai kokeilla eri vaihteilla, nää oli sellaisen normaali rauhallisen ajon huomioita. Ja moottorin kumityynyt ehjiä ja osa uusia, samoin laatikon. Ainoa mikä on niin kardaanin tukikumi näkyi olevan halki.
Comment
-
Ajattelin nyt kirjoittaa tänne päivitetyn tilanteen tuosta omasta läjästä, vaikka se nyt onkin kait kaikkien foorumeiden mielestä täysin väärin rakennettu, kun ei ole vahvisteltu alakertaa, vaihdettu ecua, map + maf poistettu, yms....
Se 3267W lähti pellin alta pois ja tilalle tuli Borg Warnerin s300vnt, joka peräisin reilua 8litraisesta john-deeren moottorista. Ohjaus mekaaninen, että on kaikilla hipo-virittäjillä taas kerrottavanaan " vaihda ecu". En muuten vaihda vieläkään. Saahan tähänkin kuitenkin ennakkokartat ja muut tiettyyn rajaan asti muutettua.
Cooleriksi teetin raatikaisella reippaan kokoisen vakion paikalle rälläkällä istutettavan mallin, parhailla kennoilla mitä löytyi. Laitettiin vielä kaksi kennoa päällekkäin tuohon cooleriin, kun syvyyttähän kotelosta löytyi. Noh, umion pohjaa, puskuria yms joutui vähän muotoilemaan, mutta kuitenkin...
Polttoainelinjat rakentui 12mm putkesta, kahdesta kennosta ( tulo ja paluupuolen jäähyt) , tankinottimen totaalisesta modauksesta, reilusti virtaavasta suodatinjalasta sekä suodattimesta ja holleyn HP-125 siirtopumpusta.
Lohkohan on siis se sama, 730tkm ajettu ( 200tkm puuttuu mittarista), josta kansi käynyt pois mittarilukemassa noin 550tkm. 3267W:llä tuli kilometrejä ehken joku 15 000, kunnes se oli ulosmitattu ja kulkupuoleen tottui liikaa. Pakopaine kuitenkin siis tuli vastaan, kun en kehdannut pakopaineen antaa karkailla ihan mahdottomaksi. Tähän tietenkin osakseen vaikutti myös pienet polttoainelinjat jotka romahdutti kotelopaineet ja ennakon.
Venajousina mallia "jäykät tuplat" ja nokkana vatkaa edelleen sama Laaksosen tekele.
Nyt on ahtoja about 3,5bar, pakopainetta enimmillään käväisee about 3bar, vetävät kierrokset nostettu taas takaisin 5500rpm tienoille ja herääminen tapahtuu noin 2400-2900 välille, vaihteesta riippuen. Siis 2bar ahdon saa jo ihan kohtuu kierroksilla.
Miedolla savulla mennään täydellä ahdolla, mutta ehken tulevaisuudessa isonnetaan vielä suutinta.... Pumppu on modattu trp - volvo risteytykseksi unohtamatta suurentaa niitä nippoja...
Kilometrejä tällä paketilla nyt takana rapiaa 3000 ja aika reippaalla kengällä. Suoritettu myös omalla takapihalla kokeita niistä pitkistä vedoista...sekä ihan räppäilyä jäisillä / lumisilla pätkillä... Ajan nyt niin kauan kuin alkaa jotain oireita olla jostain isommasta porsimisesta.
Seuraavaksi alan suunnitella kansipahvin + pulttien vankentamista...
Milloin sen alakerran muuten täytyy korkata? Odottelen tässä sitä hetkeä innolla, että olisi edes jotain isompaa harmia. Kävi jo mielessä, että laittaisi sähköohjattuna 2260vk:n tai jonkun muun ns "monsteriahtimen", että pääsisi voiman tuntuun ja alakertaa vahvistamaan...
Comment
-
Alakerta voi korkata ajan oloon ihan vakiostakin omia aikojaan. Yhden sellaisen koneen olen purkanut, mikä oli kolkotuksen ja kadonneiden öljynpaineiden takia nokalta pois nostettu ja alakerrasta paljastui katkennut runkopukin pultti. Täysin vakio kone. En tiedä sitten onko joku tietty ajotyyli/olosuhde joka aiheuttaa jonkun sopivan resonanssin lohkoon mikä taas käy pulttien päälle. Tuuripeliä kuitenkin, viritetyssä en kokeilisi onneani ainakaan jos muuten on kattilaan rahaa pantu kiinni.
Comment
-
Tulee nuita moottorivammaisia laitteita kuukaudessa melko monta vastaan. Ainut, että näitä kuitenkin melko vähän, vaikka näitä on joka toisen t4:n keulassa ja nykyään myös tuttavapiirissä useampi audin keulassa melko reiluilla metreillä.
Kannattanee muistaa, että jos moottori on joskus elämässään ns. hydrolockannut tai joku osannut käyttää pilottipurkkia väärin, niin näistä aiheutuneet vahingot voi näkyä todella pitkienkin aikojen päästä vasta hälyyttävänä. Näilläkin kun alkaa kilometrejä ja ikää olla, niin mahtuu myös monta tarinaa käyttöön...
Comment
-
Mikä muuten on kun noista vw t4 2.5. TDI koneista revitään aika suuria tehoja mutta T5 tehot jäänevät aina tuonne vähän yli 200hp tienoille.174hp löytyy jo vakiona axe koneisesta T5:sesta.
Ainakin ffp:llä vaikuttanut nimimerkillä valonviejä sai mukavia lukemia T4:sesta penkissä...( mihin on muuten koko mies kadonnut kun ei enään kirjoittele foorumilla, onko jollain tietoa?)
Toki T5 on uudempaa (kallimpaa?) tekniikkaa mutta onhan nuo ollut jo yli 10 vuotta maisemissa ja hinnat tulleet alas. Eikö vain lompakko/mielenkiinto riitä T5 omistajilla vai onko muuten vain hankala vireistää sitä. Mulla ainakin lompakko rajoittaa paljon tätä oman T5 piristämistä...pumppusuuttimetkin maksaa uutena yli 3k€/5kpl...
Comment
-
Eikös transuportterista nimen omaan saanut viisaamman eku, joka ymmärtää VNT päälle. Sitä kautta paremmin tietysti myös softaakin voi vääntää.
Eli siis T4 Transportterissa on lähtökohdat virittämiseen sitä myötä paremmat, kuin näissä henkilöautoissa.
Varmaan se on juuri tuo rahasta kiinni haluaako uhrata T5:ssa pumppusuuttimiin yms.
Tälläsessä käsityksessä olen ollut.
Comment
-
Entä, mitenkä tuon 2.5 V6 TDI:n vauhtipyörä sopisi? V6 ja R5 koneissa molemmissa kiinnitys 8 pultilla ja keskiö näyttää kuvissa aika samalta. Olisiko jollain V6 koneen vauhtipyörää irrallaan, voisi mittailla.
Eikös tuo V6 koneen vauhtipyörä kestä jo varsin hyvin vääntöä? Ja kytkimiä myös saatavilla.
Diffas varmaan testannut rajat?
Onhan noita R5 koneita pitkittäin vielä muissakin esim. VW LT, Crafter, jos sieltä löytyisi jotain sopivaa?
Onko muuten kukaan kokeillut 20V bensa turbon vauhtipyörää? Eikös sieltäkin löydy kaksoismassaa (AAN?), kait tuokin jonkin verran vääntöä kestää?
Comment
-
Onkos siitä kellään ihan oikeaa faktaa, mihin alkuperäisen vp:n sietokyky loppuu, jos puhutaan täysin iskussaan olevasta kamppeesta eikä jostain väsyneestä 400tkm ajetusta? Luulisin että pitää olla jo vähän reilumpaa viriä kiinni, että uuden orggis limpun saa kyykkyyn pahasti. Ja en nyt tarkoita sitä, että sen saa yleensäkin just pohjaamaan, vaan enemmänkin sitä tilannetta missä tuo vp ongelma alkaa olla ajoa häritsevää, jatkuvaa, kestävyyttä on syytä alkaa pelkäämään.
En tiedä tuosta v6 setistä muuta, mutta jos jotain pitäisi arvata.. niin en usko sen ainakaan sietävän enempää mitä kutvosen perässä. Luultavammin ei ihan niinkään paljoa.
Comment
-
Väsyny 400tkm ajettu orggis ei kestä enään edes Ebay-lastun tuomaa lisätehoa, ja kytkin on jo ollut tiedossa, ettei se ole enään hyvä. Saa meinaan luistamaan jo sillä, että ajaa Bilteman ajorampeille.
Valtavia teholisäyksiä ei ole suunnitteilla. Mistä ja mihin hintaa voisi siis saada uuden tuplamassan ja mihin se taipuu?
Vai kannattaako kustannussyistä kuitenkin pistää se käytetty 1-massa sinne?
Comment
-
msa15 eniten plug&play. Ei tarvi vaihdella polkimia eikä määränsäätimen sähköjä. Mutuna heitän, että edc15 vaatii jo noidenkin päivittelyä. Järkevin käyttis ahdin olisi joku 170 hv portterin vnt ahdin ja 0.250 koon suuttimet. Tai riippuu mitkä ne tavoitteet on, vähän piristely voi olla ihan vaan ohjelmakin.
Comment
-
Porttereissa ollu molempia, sekä edc15 että msa15. Noiden suurin ero taitaa olla se, että msa15 on vielä piirit irti ja poltettava, kun taas edc menee softa portin läpi. Tehon ja ohjelmoinnin kannalta muuten, eroa ei taida olla. Tuohon on tietyt mallit msa15 ecusta, mihin saa runtattua 5 cyl ohjelman toimivasti. Ja sitten on niitä, mitkä ei toimi täysin, esim kierrosluvut jää nelipyttyisestä talteen eikä helposti muutettavissa (ellei tilanne ole muuttunu).
Comment
Comment