Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
auto kävi jo pajalla (prdiesel) ja pumppu korjattiin ku ei lähteny käyntiin. haettuani auton eilen, toimi ihan hyvin, mutta tänään ei lähteny taaskaan käyntiin (auto oli 2 h roikassa ja pakkasta -7). parkkipaikka on siten että keula on ylhäällä.
pitää varmaan maanantaina heti soittaa pajalle ja olisi hyvä tietää mistä lähteä vikaa etsimään. kiirekin olisi vähän, koska ens perjantaina pitäisi pystyä lähtemään 2000 km kierrokselle.
eipä käynnisty täälläkään 2.5 TDI AFB -98.
Vp44 aivot kävi korjattavana, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että on siellä jotain muutakin häikkää.
Eli, jospa kerron miten tarina alkoi...
Kyseessä on "sisäänajettu" 472tkm A6 Avant Quattro 2.5TDI(AFB) -98, joka teki äkkikuoleman kesken ohitusyrityksen vajaa pari viikkoa takaperin. Oletin vian olevan tyypillinen pumpun ohjainyksikön transistorin kärähtäminen. Saatuani auton hallille, luin vikakoodit, joita ei ollut. Ajattelin, että nyt se tyyppivika iski ja ei muutakuin ohjainyksikkö irti ja korjaukseen.
Eilen sain ohjainyksikön korjattuna takas ja tyytyväisenä asensin sen kiinni autoon ja eikun ilmaamaan.
Ensin paineilmaa tankkiin ja polttoaine letkua löysälle pumpun kyljestä, sitten alipainepumpulla paluuletkusta imien niin ettei enää tullut yhtään ilmaa. Seuraavaksi suutinputket löysälle ja starttaamaan. Ei vaan luvannut, polttoainetta tuli suutinputkista valuen, mutta ei paineella. No, kiristin 4 putkea kiinni ja meinasin, että nyt tulille, mutta ei edes luvannut.
Tänään illalla sitten kokeiltiin hinata käyntiin, kun kerran pumpulla oli ainetta, mutta ei vaan käynnisty. Kaveri hinas kolme kertaa pihatien ympäri (n.500m/lenkki) ja aina välillä löysäsin suutinputkia ja taasen kiristin muutaman kiinni, jotta hörähtäis tulille. Ja paskat, ei edes yrittänyt, vaikka koneessa oli kierroksia parhaimmillan lähemmäs 3000rpm, narun päässä. (neliveto on muuten kätevä, kun pienessäkin vauhdissa pyörä pitää). Lopputulos oli se, että nyt on konehuone yltäpäältä polttoaineessa, mutta ei vaan käy. Lopulta luovutin tältä illalta ja lukasin lopuksi vielä vikakoodit.
Korjatun ohjainyksikön asennuksen jälkeen herjaa seuraavanlaisia vikakoodeja:
Address 01: Engine
Control Module Part Number: 8D0 907 401 B
Component and/or Version: 2.5l/4VT EDC G00SG D41
Software Coding: 01003
Work Shop Code: WSC 02325
Fault Codes have been Erased
3 Faults Found
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
37-00 - Faulty
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
37-00 - Faulty
006688 - Supply Voltage Terminal 30
53-10 - Supply Voltage Too Low - Intermittent
Readiness: N/A
jotka ilmestyvät heti uudestaan nollauksen jälkeen.
Ja starttaus yrityksen jälkeen listaan tule vielä lisäksi:
01268 - Quantity Adjuster (N146)
37-00 - Faulty
Joka nollaantuu pois seuraavaan starttaukseen asti.
Sen verran vielä aiemmin havaittua, että vajaan vuoden ajan olen tuossa huomannut pientä "heijaamista", kun koneen kierrokset ovat n. 1800-2200rpm. Tuota kierrosten "heijaamista" ei esiintynyt, jos oli reilusti veto päällä tai vastaavasti reilusti pois päältä. samalla kun tuota "heijaamista" esiintyi, niin koneen käyntiääni meni samaan tahtiin "pehmeä, karkea, pehmeä, karkea" ikään kuin ennakko olis heitellyt. Ilmavaivoja tms. käynnistymis ongelmia tässä yksilössä ei ole ollut.
Oliskohan nyt määrän- tai ennakonsäätimessä kuitenkin tuo vika?
Tai eihän keltään vaan sattuis löytymään aivokuollutta pumppua edukkaasti, kun ei viittis heittää hukkan tuota korjattua boxia?
Täälläkin foorumilla tuntuu olevan monia tuon pumpun tuntevia kavereita, niin oliskos jotain hyviä neuvoja tarjolla, millä tuon sais taas liikkeelle järjelliseen hintaan?
Toki otetaan mielellään vastaan alueen Helsinki-Lahti-Porvoo (tai läheltä) tämän pumpun tuntevien korjaamoiden yhteystietoja, kun voipi kuitenkin nousta tie pystyyn tämän itsekunnostuksen kanssa.
Ohimennen olen kuitenkin täältä ja muilta foorumeilta lukenut tästä kaikkien rakastamasta vp44:sta ja paksusta lompakosta, minulta vain puuttuu lompakosta paksuutta;) joten kaikki neuvot otetaan vastaan. Paljonhan tästä pumpusta löytyy aiheita, mutta mielestäni ne ei ihan natsaa tähän tapaukseen.
ps. tulipas pitkä sepostus, mutta pohjatietoja ei mielestäni ole koskaan liikaa...
ASD Häkkinen Turusta korjaa noita mekaanisestikin rikki olevia. Eipä nuo pahanhintaisia ole ebaystakaan tilattuna toisaalta. Noi vikakoodit kyllä vihjaa ohjainlaitteen vikaan kuitenkin mun silmään.
diffaksen kanssa samoilla linjoilla, kyllä tuo koodi nyt pumpun aivoihin viittaa.
Minulta joutaa vianhakuun tarvittaessa lainaan pikkuvikainen AFB pumppu jolla auton ainakin saa käymään.
Lähettäisitkö Jani vaikka yv:nä puhelin numerosi, niin voisihan tuota lainata, jos se sopii.
VCDS:llä tutkiessa noita jännitteitä, niin näytti akulle(kanava 18 kenttä1) 13.04V ja syöttöpumpulle (kanava 18 kenttä2)10,5V ja startatessa 9,5V. Tuolloin oli akkulaturi kytkettynä ja lisäksi apuakkuna traktorin 180Ah akku, eli virran saannista tuo ei ainakaan ole kiinni.
Tuossa vielä kokeilin jostain foorumilta lukemaani kikkaa, että syöttää suoraan akulta +12v suoraan pumpun liittimen nastaan 7 ja maata pinniin 6. Tuolloin koneen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Mutta lopputulos oli aiemman kaltainen, ei eloa. Tämän kokeilin lähinnä tuon "voltage too low" koodin eliminoimiseksi.
Sen verran eloa tuolla pumpussa tapahtuu, että kun kytkee pumpun sähköliittimen kiinni jokin naksahtaa pumpussa.
-Satuitko Jani startatessa kuuntelemaan naksuttiko pumppu harvakseltaan? Sen kuulee aika hyvin kun tuo solenoidi naputtelee. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtuu ennakoista etenkin jos käynti ns. karkenee välillä. Tota ilmiötä saa pois kun pistää lukkojen kanssa staattiset ennakot kohilleen. Omasta volkkarista oire hävisi kun rempan yhteydessä laitettiin lukoilla jakopää kasaan.
-Satuitko Jani startatessa kuuntelemaan naksuttiko pumppu harvakseltaan? Sen kuulee aika hyvin kun tuo solenoidi naputtelee. Tyhjäkäynnin aaltoilu johtuu ennakoista etenkin jos käynti ns. karkenee välillä. Tota ilmiötä saa pois kun pistää lukkojen kanssa staattiset ennakot kohilleen. Omasta volkkarista oire hävisi kun rempan yhteydessä laitettiin lukoilla jakopää kasaan.
Eipä tullut kuunneltua...no illalla sitten taas.
Ööh... ei mulla tyhjäkäynnillä ollut koskaan mitään aaltoilua vaan siellä 2000rpm +-200 paikkeilla.
oftopic:
on tää vaan niin mahtava foorumi, kun apuja alkaa satelemaan saman tien, toisin kuin jollain foorumilla saa odotella viikon tai kaksi, että edes joku heräis.
Eilen illalla tuota vielä vähän tutkiskelin ja kyllä siellä solenoidi piti ääntä startatessa, ei tosin harvakseltaan, vaan se oli lähinnä sirinää. Sitten mulle riitti siltä illalta ja tuuppasin Audin tallista pihalle häpeämään.
Nyt kyllä alkaa kallistumaan pumpun ostoon ebaysta tämä remontti. Onko noissa ebayn pumpuissa jotain mikä pitäisi huomioida ostaessa. Oliskos tommonen olis sopiva
On se kumma miten vitutus ajan mittaan laskee rahan arvoa. Aluksi olin satavarma että toimintatonnia en tuohon remonttiin uhraa. Mutta kun käyrä oli riittävän korkealla, niin ei se tonni enää niin pahalta tuntunutkaan.
Audi siis tuli kuntoon saksasta ostetulla pumpulla. Tuo koko lysti rahteineen maksoi 946,50€, joten pikkasen alle suomen hintojen jäätiin.
Omaa hölmöyttäni menin tilaamaan pumpun sellaiselta myyjältä jolla ei ollut paypalia, joten aikaa paloi hukkaan rahasiirtoihin pankin kautta. Kannattaa muuten ebayn haussa käyttää hakusanoina ennemmin "einspritzpumpe 2.5 audi" kuin "vp44", nimittäin löytyy huomattavasti enemmäm vaihtoehtoja (satuimpa huomaamaan tämän vasta tilaukseni jälkeen).
Ja kun vielä oikein "nokkela" olin ja ajattelin nopeuttaa rahojen siirtämistä käyttämällä ulkomaan pikamääräystä, niin unohdin ruksia sen täpän jossa minä hoidan kaikki pankkien väliset kulut, niin ekalla siirtokerralla jäi puuttumaan 11,50€. No, eikun toisen kerran varttumaan 3 päivää, että puuttuvat rahat siirtyy tilille. Oma moka, niin kait se oli nieltävä. Toisaalta sen verran on viimeaikoina ollut ylitöitä, ettei sitä kuitenkaan olisi kerinnyt asentamaan aiemmin.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mitä nyt vähän otti päähään kavereiden vittuilu "otit sitte kesäauton(tuo profiilin toinen kulkine) liikenteeseen näille kesäkeleille" tai se toiseksi yleisin "miksei sulla ole katto auki" (just silloinhan oli tasaisesti -30 joka päivä)
Audi siis tuli kuntoon saksasta ostetulla pumpulla.
Onko tietoa onko tämä ensimmäinen pumppu joka tuohon autoon vaihdettiin? Aika kunnioitettava lukema VP44:selle, jos liki puoli miljoonaa ajettu yhdellä pumpulla. Vai onko kuitenkin niin, ettei jokainen pumppu kilahda ~250tkm kieppeillä ja jotkut pumput saattavat kestää hyvinkin pitkääääääääään?
Onko tietoa onko tämä ensimmäinen pumppu joka tuohon autoon vaihdettiin? Aika kunnioitettava lukema VP44:selle, jos liki puoli miljoonaa ajettu yhdellä pumpulla. Vai onko kuitenkin niin, ettei jokainen pumppu kilahda ~250tkm kieppeillä ja jotkut pumput saattavat kestää hyvinkin pitkääääääääään?
Ei varmaa tietoa, mutta ainakin vuoden 98 leimat oli pumpun kannessa. Voihan sitä toki olla korjattu matkan varrella.
Auton historiasta on ainoastaan sen verran tietoa, että tuotu suomeen 2003 jolloin kilometrejä on ollut 220tkm. Aika hyvin näytti olevan huolto/korjauskuitteja yms. huoltokirjan välissä, joten luulisi niinkin kalliista remontista säilytetyn jonkun lapun, jos pumpulle olisi jotain tehty.
Toisaalta 470tkm jaettuna kahdella on 235tkm, joten...
Oliskohan kenelläkään ideoita: viime torstaina AKN käynnistyi normaalisti ja sammui saman tien. Sen jälkeen ei edes yritystä käyntiin. Auto lavetilla perjantai-aamuna Takkatielle Alppilan Autohuoltoon, jossa se saatiin jollakin "vippaskonstilla" käymään. Vikakoodeja ei löytynyt. Tämän jälkeen auto starttasi (edelleen perjantaina, useita kokeiluja) avaimesta ihan normaalisti. Sovittiin, että anneltaan auton levätä viikonlopun ja koitetaan maanantaina uudelleen.
No, tänään auto käynnisteltiin huollon toimesta useamman kerran ja aina se lähti normaalisti käyntiin. Lähdin hakemaan autoa, mutta niinpä sama homma toistui huollon parkkiruudussa ja siellä se nyt odottaa lisätutkimuksia.
Pari kysymystä: huollossa arvelivat että VP44 -ongelma saattoi iskeä. Onko niin, että tuo käyntiinlähtö on mahdollista toisinaan, jos pumppu on sökö? Entä osaako joku neuvoa, minkä tyyppinen (koodi) tuon AKN-koneen pumppu on, jos sitä eBaystä alkaisi katselemaan?
Ei vilkkunut. Ainoa "lisäongelma" autossa on öljyntason varoitusvalon satunnainen ja yhä useammin tapahtuva vilkkuminen. Huollon mukaan syynä on viallinen anturi.
Itseä lähinnä mietityttää, että voisiko se näin yhtäkkiä alkaa imemään ilmaa jostakin systeemiin...siksi mietin tuota pumppuvian poissulkemista, jos kerran kone toisinaan käynnistyy ja autolla voi ajaakin tällöin.
Voi alkaa imeen yhtäkkiä ilmaa. Sen verran monta kertaa talvella jouduin vuotamatonta systeemia ruuvaan, että ei tartte isoa vuotoa.
Ongelmat viittaa kyllä muuhun kuin ilmaan mun mielestä, koska jo aika isolla ilmaongelmalla pitäs sahaamalla saada käyntiin tai edes lupaileen (jos tuota uskaltaa sahata)
Nonni, tilannetietoja: Alppilan Autohuollolla oli tänään aikaa ottaa auto uudelleen työn alle ja diagnoosi on pumppuvika. Pumppu lähti tänään Häkkiselle Turkuun, jos ehtivät sen irrottamaan.
Keskustelua käytiin huollon kanssa siitä, estääkö ajonesto pumpun asentamisen takaisin paikalleen kun se sitten tulee takaisin Turusta. Loppuarvaus (huollon) oli että ei estä. Päivitän tilanteen, tehdyt työt ja kustannukset tiedoksi tänne, kun saan auton sitten joskus takaisin ajoon.
Kolmen viikon telakoinnin jälkeen sain auton lopulta kaikenlaisten kommellusten ja säheltämisen jälkeen takaisin käyttöön. Pumpusta ilmeisesti laukesi ennakonsäädin vaikka Häkkisen testeriin vikakoodeja ei saatukaan näkyviin. Tämä ei kuulemma ole täysin tavatonta. Häkkisen kustannukset olivat 990,55 ja se muodostui seuraavasti:
Korjaustyön osuus 410 euroa. Tämän lisäksi Takkatien Merkkihuollolta tuli laskua käyntivianhausta 136,24e, pumpun irroitus ja kiinnitystyöstä 265,82 sekä postikuluista 40e. Yhteensä köyhdyin 1432,61 eurolla.
Vaimo haki auton torstaina ja kävi suoraan tankkaamassa, koska naftamittari näytti tyhjää. Aamulla lähtiessäni (kiireessä tietysti) huomasin naftalammikon auton alla. En jaksa tarkemmin eritellä perjantaisia keskusteluita/vaiheita huollon kanssa, mutta iltapäivällä sain auton kuitenkin takaisin pahoitteluiden kera. Eivät kuulemma olleet huomanneet jälkiasenteisen Webaston liitintä ja niinpä tankkiliitäntä oli jäänyt huonoon asentoon/kiertynyt jotenkin ja siksi liitos falskasi.
Hetki sitten huomasin, että ilmeisesti falskaa edelleen, sillä tankin alaosa on märkä ja autopaikalle näyttäisi edelleen tulevan läikkää...huoh. Pitänee taas huomenna soittaa Takkatielle jos nyt käytettyyn puhtaaseenkin parkkiruutuun tulee yön aikana läikkä.
Homma ei mennyt Takkatiellä putkeen missään vaiheessa, asiallisesti esitetyistä pahoitteluista huolimatta jäi äärettömän huono kuva ko. firman toiminnasta.
ilmeiseseti nuo kuvissa olevat suodatin jalat on lasikupillisia.Miten hyvi se mahtu tuohon?katoin et aika lähelle menis kantta tuolla ratkasulla.
ite laitoin tilaukseen jalan mihin tulee öljynsuodatin mallinen suodatin.
marmorilta ostettu termari ja tarvikesuodatin yhistelmä vuoti... jos sitä nyt pääsis eroo noista ilma vaivoista
Jos noita minun kuvia meinaat, niin on lasikupillinen.
Tuon imuputken kun ottaa pois niin tulee hyvin tilaa asentaa. Ei minusta ollut pahakaan homma laittaa paikalleen, että ei se kovin lähelle kantta tullut.
Ok...
Mistän tuollasen kannen saa mm kierteillä?ostin tuollasen mut siin oli tietysti unf kierre ja siihe ei saa tuota 12mm letkuliitäntää...
Ilmeisesti tuolla mm kierteellä olevana sais? Vai olenko väärässä?
Comment