Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI:n huolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TDI:n huolto

    Tuollainen BMK-koneinen A6 tuli Saksasta ja huollot on tarkoitus tehdä itse. Öljyjä ajattelin vaihdella huoltovälinäyttöä tiuhempaan tahtiin. Öljynä siis käytetään Castrol SLX PROFESSIONAL Powerflow LongLife III 5W-30 mitä saa Saksan ebaysta kohtuuhintaan. Öljynsuodatinta näyttäisi saavan Motonetistä, mutta polttoainesuodatin lienee hankittava alkuperäisenä.

    Riittääkö säännöllisiksi huoltotoimenpiteiksi öljyjen (+suodattimen) vaihdot ja polttoainesuodatin ennen talvea? Löytyisikö huolto-ohjelma jostain?

    Perinteistä lohkolämmitintä tuohon koneeseen ei taida saada, mutta tekeekö säteily- tai letkulämmittimellä mitään ja kumpi olisi parempi vaihtoehto?

    Kiitos vastauksista.

    #2
    Öljynsuodatin ei ole niin kallis merkkitiskillä etteikö se kannattaisi sieltä hakea. Tulee nyt ainakin sopiva, ja O-renkaatkin ovat paketissa mukana. Eikös tuossakin ole panoksella?

    Longlife-öljyjen käyttäminen kiinteillä huoltoväleillä ei ole mielestäni tarpeellista, mutta ei varmaan haitallistakaan. Jonkinlainen laadun tae on varmaan tuo Longlife-merkintä purkissa. Ohjekirjassa on VAG-vaatimukset öljylle sekä kiinteälle että LL-vaihtovälille. Uskon että niitä seuraamalla ei aivan kuraa saa.

    Huolto-ohjelma löytyy auton huoltovihkosesta ja/tai käyttöohjekirjasta.

    Säteily- vs. letkulämmittimestä on niin monta mielipidettä että oikeaa ratkaisua ei varmaan saada ikinä. BEX-koneellisessa toimi minulla säteilylämmitin ok vähentäen raklatusta kylmällä öljyllä, joskaan ei kyllä lämmittänyt itse konetta kovinkaan paljon. Webasto/Eberspächer on sitten oikeasti toimiva ratkaisu.

    Comment


      #3
      Öljynsuodatin on patruunalla. Ohjekirjan mukaan aina kun on DPF, pitäisi käyttää sekä LL että kiinteällä huoltovälillä VW 507 00 -öljyä eli esim. tuota Castrol SLX:ää. Sitä lähti tilaukseen ebay.de:stä postikuluineen vähän reilun 8 eur/litra hintaan.

      Olen tähänkin saakka pärjännyt ilman Webastoa tai Eberiä, joten taidan laittaa tähän autoon Defan säteilylämmittimen.

      Onko polttoainesuodattimen vaihdossa mitään ihmeellistä, vai täytetäänkö uusi suodatin vaan löpöllä ja järjestelmä ilmaa itse itsensä?

      Comment


      • #4
        Commonraili kyseessä ollen en lähtisi enää täyttämään omatoimisesti suodattamattomalla polttoaineella, kun tuon koneen polttoaineen puhtausvaatimus on todella korkea. Virallista proseduuria en tiedä, mutta railipumppu on aika tehokas, joten voisi ilmata itsekin.

        Jos auton mukana ei tullut ohjekirjoja, niin maahantuojalta tilaamalla saa ainakin kopiota, uudempiin löytyy alkuperäistä painosta.

        Öljykeittimen sijalle letkulämmitin on vaihtoehtoinen, ratkaisu.

        Comment


        • #5
          TPL:llä näytti tuo DPF:n tarvitsema Low-SAPS ( vähätuhkainen ) öljyvaatimus olevankin jo hallussa.
          Eli VW507 luokituksen öljy on ainoa vaihtoehto tällöin kaiketi .

          Löpösuodattimen voi täyttää kyllä tulo- eli tankin puoleisesta päästä ennen kiinnitystä, jotta pumpun ei tarvitse kierrättää niin paljon ilmaa läpi.
          Tällöin nafta on myös suodatettua.

          Itse taisin tehdä juuri esitäyttämällä suodattimen, ja lopuksi kone tyhjäkäynnille käymään.
          Ei kannata polkea kaasua vähään aikaan , jotta ilmaa ei menisi ruiskutussuuttimille asti niin herkästi.

          Jos on isompi pa-puolen remppa tarpeen , niin konetta pitäisi startata muutama 20 sek. mittainen jakso samalla kun railiputken pa-anturin johto on irti.
          Tällöin koneen ei pitäisi käynnistyä, ja ilma kiertää tehokkaammin tankkiin eikä mene suuttimille asti.

          Tuosta säteilylämmittimestä vielä sen verran, että sillä voi heittää vesilintua. 3h lämmitys n. -10 asteen pakkasessa ei saa mitään aikaiseksi.
          Letkulämppäri kiinni jos vain jostain sellaisen sopivan ko. moottorille löydät.

          Comment


            #6
            Löpö syodattimen itse myös vaihtaneena, voin yhtyä edelliseen. kyllä suodattin kannattaa täyttää, mutta tulopuolen suunnasta ja antaa käydä hiljalleen aavistuksen epätasaisesti hetkittäin. Öljyjen vaihdossa olen tyytynyt liikkeen palveluihin, mutta en marmorin (marmori vs valtuutettu = 450? vs 120? -> yhden LL huollon sijasta voin käydä vuodessa 3-4 kertaa muualla, eikä ole öljyn hävitysongelmia.)

            Nyt listalla on hehkujen vaihto, joka tapahtuu marmorilla (250? - 26,60 hehku + 86? työt). joitakin asioita vaan ei kannata tehdä itse.

            Comment


              #7
              Kiitos vinkeistä. Ensimmäinen LL-huolto tuli tehtyä ja tuli todettua että Motonetissä myytävät itävaltalaiset Hengst-merkkiset öljyn- ja ilmansuodattimet ovat samoja kuin Audin leimoilla olevat alkuperäiset (Made in Austria) suodattimet.

              Ennen talvea voisi vaihtaa myös jäähdytysnesteen; mistä nesteet kannattaa laskea pois ja miten järjestelmä ilmataan vai ilmautuuko itsestään?

              Comment


                #8
                Eikö kukaan ole vielä vaihtanut jäähdytysnesteitä? Katselin että alavesiletkun koneen puoleisesta päästä nesteet voisi laskea pois, mutta klemmari on siinä asennossa että sitä on tosi hankala saada auki. Ja paljonko jäähdytysjärjestelmän nestetilavuus on?

                Comment


                  #9
                  Itsellä kun on tuo webasto ja se on asennettu vaihdelaatikon viereen. Joten letkut on hyvin alhaalla ja tätä kautta saa ne vaihdettua. Pari pöntöllistä niitä melkeinpä menee. Nyt en vaan muista oliko 5L vai 10L kanistereita.

                  Comment


                    #10
                    Beru-hehkut(org.) 20€/kpl+tunti niiden vaihtoon. Alkupään mallisarjan keraamisia <-06(valkoinen merkkaus) ei kannata lähteä itse vaihtamaan, voipi katketa.

                    Hengstiltä saa myös polttoainesuodattimen.

                    Comment


                    • #11
                      Onkos se öljynsuodatin siinä sylinterien kansien välissä? Jos on, niin valuuko siitä kopasta itsekseen öljyt pois kun vaihtaa suodattimen, vai miten pitää toimia ettei sotke koko konetta? Ilmansuodattimen jo vaihdoinkin, pitää vielä nuo öljyt vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        korjaamo oppaan mukaan öljyt valuu öljypohjaan ku suodattimen nostaa pois.

                        Comment


                          #13
                          Öljynsuodatin on siinä kansien välissä ja kuten yllä todettiin, ei sotke konetta - tosi helppo vaihtaa.

                          Myös polttoainesuodatin on helppo vaihtaa ja se kannattaakin tehdä vaikka aina ennen talvea, sillä suodattimeen kertyneitä vesiä ei pysty laskemaan pois. Saako tuota Hengstin polttoainesuodatinta Suomesta (ainakaan Motonetistä ei saa)?

                          Comment


                          • #14
                            Missäs tuo polttoaineensuodatin mahtaa majailla?

                            Comment


                              #15
                              Hengst H206WK, tarvikeliikkeestä.

                              Polttoainesuodatin konehuoneessa rintapellissä vänkärin puolella.
                              Viimeksi muokannut Beiza; 6.1.2011, 13:23. Perustelu: tarkennus

                              Comment


                                #16
                                Ei ollut paha homma tuo jäähdytysnesteen vaihtokaan, kunhan ensin sai taisteltua sen hankalassa asennossa olleen alavesiletkun klemmarin auki. Nyt jätin klemmarin sellaiseen asentoon että siihen pääsee käsiksi alakautta pihdeillä. Uudet nesteet täytin paisuntasäiliön kautta, eli joutui muutamaan kertaan lisäilemään koneen lämmettyä.

                                Comment


                                • #17
                                  Omassa nyt kanssa tämä kone ja tietysti kiinnostaa perehtyä tarkemmin.

                                  Tämmöinen yleispätevä huolto-ohjelma löytyy audin sivuilta:
                                  https://www.dropbox.com/sh/u42rsnzuw..._year_2006.pdf

                                  Mutta miten tuota tulkitaan? Ei aukea tyhmälle, että miksi sarakkeita on kolme ja kilometrivaihtoehtoja noin pirusti? :) omassa reilu 200tkm mittarissa ja tähän asti merkkihuolto tehnyt lähinnä longlife huoltoja sekä muutamaan otteeseen suodattimien/jarrunesteiden vaihdon. Viimeisimpänä vuosi/17tkm sitten longlife ja raitisilmasuodatin. Jatkanko samalla noin 30tkm longlife huoltovälillä ja vaihtelen suodattimia oman maun mukaan vai löytyykö ajatuksia paremmasta tavasta?


                                  Tämmöisiä "self study program service training" pdf tulosteita löysin, ja niistä ssp_325 käsittelee mm. tätä moottoria ja vaihteistoa, lisäksi ssp_327d1 ja ssp_327d2 käsittelee mm. tämän koneen ketjua ja voitelua.
                                  Laitoin nuo muutkin löytämäni dropboxiin:
                                  https://www.dropbox.com/sh/u42rsnzuw3d9t3e/lViq_htywZ
                                  Viimeksi muokannut jt.syrja; 1.5.2014, 11:30.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mutta miten tuota tulkitaan? Ei aukea tyhmälle, että miksi sarakkeita on kolme ja kilometrivaihtoehtoja noin pirusti?
                                    Eikös tuo nyt kuitenkin ole melko selkokielinen, eli kun mittari näyttää noita paljoja kilometrejä verran eli joku osuu kohdalle niin raplaillaan niitä mitä siihen kuuluu tai jätetään ne raplaamatta jotka on kehotettu väistämään.
                                    Oletettavasti Sinulla ei ole huoltokirjaa, niin siitä myös näkisi ettei kaikkia asioita tehdä jokaisessa LL-huollossa, osa jää toiseen LL-ään, eli n. 60tkm päähän jne.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aivan.. Ajattelin tuota liian vaikeasti, kun tuo taulukko ei vaan ollutkaan longlife mukainen.

                                      Tuon mukaan öljyt ja suodatin pitäisi vaihtaa 15tkm välein kohdilla: 8, 25, 40, 55, 70, 85, 100, 115, 130, 145, 160 jne.. ja muita osia sarakkeista lukemien mukaan sinänsä loogista, mutta huoltokirjan mukaan autoni öljyt on vaihdettu noin 30tkm välein.

                                      Ja on mulla saksankielinen huoltokirja, jonka ymmärtäminen on vähän miten on. Pitäiskö siitä kuitenkin löytyä tuota taulukkoa vastaavat tiedot? Osaan lukea vain huoltoliikkeiden tekemät merkinnät mitä autolle on kulloinkin tehty.

                                      edit.
                                      Ja tosiaan nyt MMI kertoo seuraavaan huoltoon olevan noin vuosi/13tkm, kun edellisestä huollosta on noin vuosi/17tkm. Sitä vaan tässä pohdin, ettää mennäkö tähänkin asti käytetyllä longlife huoltovälillä vai hyötyykö tuosta lappusenkin mukaisesta "jatkuvasta" ropaamisesta :) Ja löytyykö jostain vastaavaa lappusta long life huoltoväleille?
                                      Viimeksi muokannut jt.syrja; 1.5.2014, 16:35.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vantaa topiccia lainakseni, mistä löytäisi huolto-ohjelman 3.0TDI A6:lle vm 2009?

                                        Tai mistä löytäisi huoltokirja pohjan suomeksi/englanniksi niin voisi verrata että mitä huoltoja autoon on tehty kun auto on saksan tuontia

                                        Comment


                                          #21
                                          Minä ainakin sain ihan kysymällä Audi Centeristä kopiot suomalaisen huoltokirjan sivuista...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lainataas vanhaa topikkia.

                                            BMK-koneen öljytilavuus on 8.2litraa. Paljonkohan on tuosta filtterin tilavuus?

                                            Kävi niin että huollossa laittoivat väärän tiivisteen pohjaproppuun ja proppu/tiiviste jouduttiin uusimaan n. 1000km ajon jälkeen. Filtteri kun oli suht tuore niin filtteri jätettiin uusimatta. Öljyä kuitenkin laitettiin tuo 8.2litraa ja nyt kun tikkua katsoin on se aikalailla yli ylärajan. Paljonkohan siis pitäisi ottaa pois?

                                            Comment


                                              #23
                                              Laitat mittatikun reijästä imuvaihtajan sisään, mitoitat letkun pään ylämerkin kohdalle ja imaset ylimääräiset pois.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Löytyiskö linkkiä oikeaan öljynsuodattimeen?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  http://etka.cc/audi/part_single/cata...5/lang/e#sec_8

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Otat mittatikun pois ja imuvaihtajan letku siihen mittatikun putkeen kiinni, imet sen mikä tulee ulos - pitäisi olla aikas lähelle ylämerkissä öljyt :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jabe Näytä viesti
                                                      Laitat mittatikun reijästä imuvaihtajan sisään, mitoitat letkun pään ylämerkin kohdalle ja imaset ylimääräiset pois.
                                                      Näin tuli tehtyä. Noin 0.8litraa tuli ylimääräistä öljyä ulos. Öljyn pinta jäi ehkä n. millin alle ylärajan.

                                                      Perhanan vaikea tuosta tikusta kyllä nähdä paljonko sitä öljyä on, jos tikkua vähänkään useamman kertaa tökkää eestaas ilmeisesti mittatikun putki sotkeentuu ja ulos vedettäessä tahrii pään niin ettei raja enää ole erotettavissa selvästi. No ehkä tämä helpottuu kun öljyillä on ajettu hieman enemmän ja saavat hieman väriä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        3.0 TDI 180

                                                        Lainaan myös vanhaa ketjua.
                                                        Toin viime kesänä -12 vuosimallin auton Saksasta. Siihen on huoltokirjan mukaan tehty kesäkuun alussa LL huolto 64 tkm kohdalla virallisessa Audi liikkeessä. Nyt auto on alkanut ilmoittelemaan että öljynvaihto pitäisi suorittaa 4000 km tai 18 päivän päästä ja seuraava tarkastus 10800 km tai 18 päivän päästä. Ja kilometrilukema on nyt n 79200.
                                                        Eniten tuossa ihmetyttää tuo päivien määrä. Eikös LL ole yleensä noin 2 vuotta?
                                                        Onko tuossa nyt joku koodaus väärin?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Se laskee ajojen mukaan milloin on tarvetta huoltaa enemmänkin. Sinänsä viisaampaa kuin satunnaisesti huollattaa vaan yhden arvon mukaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onkohan sitten niin että jos nyt vaihdattaa öljyt niin varsinaisen isomman huollon päivämäärä siirtyy eteenpäin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X