Kysyn tuttavan puolesta täällä vm. 2000 VW Passat 1.9 TDI (115 hp) ilmenneestä viasta. Oletan konepellin alla olevan lähes identtinen kone Audin vastaavanikäiseen A4/A6 verrattuna.
Elikkä siis 3B. Ml. nyt n. 250 tkm. Tomaatti. Vakio.
Parisen vuotta aiemmin alkoi lähinnä moottoritienopeuksissa ilmetä kiihdyttäessä temppuilua: reipas kiihdytys 100->120 pudotti tehoja ja kierrokset laskivat eikä autolla enää päässyt normaalisti liikkumaan. Ongelma korjaantui sammuttamalla moottori ja käynnistämällä uudelleen. Tässä vaiheessa ongelma ei vaikuttanut liittyvän tiettyyn kierroslukuun eikä sitä ilmennyt alhaisemmissa nopeuksissa.
Tuolloin korjattiin huollossa ilmamassamittari.
Ongelma ei tuntunut kuitenkaan korjaantuvan täysin, ehkä mentiin parempaan suuntaan, mutta nyt kuluneena talvena vika on mennyt entistä kiusallisemmaksi: nostettaessa kierrokset 2500, tehot katoavat ja matka päättyy siksi aikaa, kunnes auto startattu uudelleen, jonka jälkeen voi ajaa ongelmitta, kunhan ei nosta kierroksia tasolle 2500.
Ongelman tekee kummalliseksi se, että vika ilmeni siis poikkeuksetta aina kierrosten ylittäessä maagisen rajan 2500; ainakin pakkasilla. Nyt lämpötilan ollessa reilusti plussan puolella oli tuttavani viimeksi tänään kyennyt nostamaan kierrokset jopa lähelle punarajaa, auto oli käyttäytynyt kuten aiemmin toimiessaan eikä mtn ongelmia ilmennyt.
Huollossa oli pari kk sitten ilmoitettu, että turbo on rikki ja vaihtokustannukset reilusti päälle 2000 euroa. Tarkempaa tietoa huollosta ei oltu annettu.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä. Jos turbo on rikki, miksi se sitten välillä antaa ahtopaineita (tämä siis oletus, koska kiihtyvyys on aiemmalla tasolla) ja auto toimii normaalisti. Voiko taustalla olla edullisempi korjattava ongelma?
Mihin auto kannattaisi viedä arvioon ja onko kellään vahvahkoa arvausta, mistä voisi olla kyse? Auto on pääkaupunkiseudulla.
Kiitos, jos jaksat auttaa.
Elikkä siis 3B. Ml. nyt n. 250 tkm. Tomaatti. Vakio.
Parisen vuotta aiemmin alkoi lähinnä moottoritienopeuksissa ilmetä kiihdyttäessä temppuilua: reipas kiihdytys 100->120 pudotti tehoja ja kierrokset laskivat eikä autolla enää päässyt normaalisti liikkumaan. Ongelma korjaantui sammuttamalla moottori ja käynnistämällä uudelleen. Tässä vaiheessa ongelma ei vaikuttanut liittyvän tiettyyn kierroslukuun eikä sitä ilmennyt alhaisemmissa nopeuksissa.
Tuolloin korjattiin huollossa ilmamassamittari.
Ongelma ei tuntunut kuitenkaan korjaantuvan täysin, ehkä mentiin parempaan suuntaan, mutta nyt kuluneena talvena vika on mennyt entistä kiusallisemmaksi: nostettaessa kierrokset 2500, tehot katoavat ja matka päättyy siksi aikaa, kunnes auto startattu uudelleen, jonka jälkeen voi ajaa ongelmitta, kunhan ei nosta kierroksia tasolle 2500.
Ongelman tekee kummalliseksi se, että vika ilmeni siis poikkeuksetta aina kierrosten ylittäessä maagisen rajan 2500; ainakin pakkasilla. Nyt lämpötilan ollessa reilusti plussan puolella oli tuttavani viimeksi tänään kyennyt nostamaan kierrokset jopa lähelle punarajaa, auto oli käyttäytynyt kuten aiemmin toimiessaan eikä mtn ongelmia ilmennyt.
Huollossa oli pari kk sitten ilmoitettu, että turbo on rikki ja vaihtokustannukset reilusti päälle 2000 euroa. Tarkempaa tietoa huollosta ei oltu annettu.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä. Jos turbo on rikki, miksi se sitten välillä antaa ahtopaineita (tämä siis oletus, koska kiihtyvyys on aiemmalla tasolla) ja auto toimii normaalisti. Voiko taustalla olla edullisempi korjattava ongelma?
Mihin auto kannattaisi viedä arvioon ja onko kellään vahvahkoa arvausta, mistä voisi olla kyse? Auto on pääkaupunkiseudulla.
Kiitos, jos jaksat auttaa.
Comment