Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 TDI:n menohalut hukassa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tulipa tänään jumpattua omankin AEL:n ruiskutuspumpun hihnan ja ajoituksien kanssa, syystä että pumpun hihna räpsähti poikki viime viikolla. Tarkoitus oli laittaa pumpun remmi paikalleen, että saa auton ajettua halliin jossa sitten suoritan täysmittaisen jakopääremontin.

    On jo tässä kohta kaksi vuotta pitänyt tuo ajoitus katsoa kellolla ja nyt se tuli tehtyä, laitoin pumpun reilusti aikaiselle eli jotain 0,48-49mm jäi ennakkoa. Lähtee käyntiin paremmin kuin koskaan ennen. Toki myös remmi on uusi ja tiukalla. Mutta sellainen mutu jäi, että tuon vag-com-ajoituksen saa unohtaa ainakin tällaisessa elämää nähneessä vehkeessä. Käyntiääni ei tuolla ennakolla minusta muuttunut edes vielä oikein mihinkään. Pitää kokeilla tuota 0,55mm ennakkoa, kunhan saan jakopään tehtyä.

    Comment


    • Paljonkos Terho sulla on toteutunut ennakko (ast. BTDC) vag-com:in mukaan tyhjäkäynnillä tuolla ~0.5mm ennakolla?

      Comment


      • Täytyypä tarkistaa kunhan saan remontit valmiiksi ja vakkomi-läppärin ojennukseen.

        E: Nyt remmijumpan seurauksena ennakoksi jäi 0,51mm. Palaan aiheeseen kunhan saan vähän käyttökokemuksia.
        Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 10.10.2011, 12:47.

        Comment


        • Noniin, nyt on jo muutamat kylmästartit tässä n. 10 plusasteen syyssäässä takana ja täytyy sanoa että muutos parempaan päin on ilmiselvä. Nyt kone ehtii nippanappa toiselle kierrokselle, niin tärähtää jo tulille. Hehkuahan ei näissä lämpötiloissa vielä juurikaan poltella. Vag-com läppäri on edelleen asentamatta, mutta päivitän taas lisätietoja kunhan saan ennakkoja loggailtua.

          Tuossa remmin venyneisyydessä/löysyydessä ja sen vaikutuksessa tähän starttausasiaan on varmasti vinha perä. Toissa kesänä tuota ennakkoa säädeltiin korvakuulolta ja vag-comin avulla aikaiselle, mutta käynistyvyys ei parantunut vaikka käyntiäänikin muuttui jo varsin teräväksi. Nyt käyntiääni on ihan samankaltainen kuin ennen säätöä, mutta vain käynnistyvyys on ihan eri luokkaa.

          Comment


          • Vaikuttaako toi 0.5 ennakko menohaluihin teillä?
            Lähinnä haen sitä, että lähteekö vääntämään alhaalta samalla tavalla kuin aikasemmin?

            Comment


            • Pitikin juuri kommentoida tätä asiaa hieman lisää, sillä tänäkään aamuna ~0 asteen lämpötilassa ei ollut käynnistyvyydessä ongelmaa. Kulkupuolesta ei on nyt vähän paha sanoa, kun persdyno on tuolla ysikymppisellä ajetun kuukauden jälkeen kalibroitu vähän isommille teholukemille joten kutonen tuntuu melko laiskalta kaikenkaikkiaan. :) Sanoisin että kulkupuoli on suht ennallaan.

              Mutta sellainen merkittävä muutos on kuitenkin tapahtunut että savutus on hävinnyt lähes tykkänään! Ainakin tuollaisissa kuudesta kympistä suoritetuissa kiihdytyksissä 3. tai 4. vaihteilla tupsauttaa alussa vähän ja siinä se. Mulla tosin oli imusarja tosta pois remontin yhteydessä ja putsasin sen vihdosta viimein. Karsta-öljypaskaahan se olikin täynnä. Silläkin varmaan oma vaikutuksensa on ollut. Täytyy nyt vielä kokeilla moottoritienopeudesta vähän kiihotella että miten käyttäytyy.

              Comment


              • Mulla on käsimitalla laitettu nyt ennakko ja kun kakkosella tai kolmosella laittaa jalan suoraksi niin tienoo on kyllä harmaasta savusta täynnä.

                Mut en tiedä onko mulla pumpussa oikeasti jotain fibaa, koska olen huomaavina matalilla kierroksilla pintakaasulla pientä nypytystä.

                Comment


                • Tuo 0.5 ennakko taitaa olla Terholle ihan ok kun on isommat kärjet kun Petrillä.

                  Comment


                  • Aivan, mullon uudehkot vakiokärjet autossa kiinni.

                    Comment


                    • Hienoa että apua on tullut, mites Petrillä joko kiristit hihnaa?

                      Comment


                      • Ei ole tullut tehtyä mitään vähään aikaan, kun ei ole vain ehtinyt.
                        Kävin kyllä ostamassa kalavaa'an jotta saa kiristäjän oikeaan tiukkuuteen :)

                        Katotaan nyt. Tässä etsitään uutta ykkösautoa, jollon Audi pääsee 3s/projektiksi.
                        Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 13.10.2011, 11:43. Perustelu: Noin ikään.

                        Comment


                        • Täällä ois kans mahdollinen pumppuepäily alkanut kaihertaa mieltä.
                          Eli oireet ovatpi seuraavanlaisia, Kylmänä paukahtaa nätisti tulille, roikan nokasta ja ilman, kylmänä käy nätisti mutta kun kone alkaa lämmetä ja laskee sen tyhjäkäynnille niin se käy ihmeellisen epätasaisesti keinautellen koko autoa koneen tahdissa vaikkakin korvaan kuulostaisi "tasaisesti" käyvän. Myöskin lämpimänä käynnistys on välillä oikkuillut, starttauttaa muutaman kierroksen, voisiko ajoituksessa olla häikkää, hihnaremppa tehty 15tkm sitten?. Kulkupuolessa en äkkiseltään ole huomannut eroa.
                          Kuulostaisiko tämä nyt siltä määränsäätimen vialta jota ehdoteltiinkin jo tuolla toisessa ketjussa vai onko jollain muulla samanmoisia oireita ollut johtuen jostain anturista/muusta?

                          Comment


                          • vellu: paljonko iq näyttää kun auto hytkyttelee?

                            Comment


                            • Luulis vaan jos kyseessä olisi iq arvosta johtuva juttu, niin se näkysi sekä kiekkamittarissa, että kuulisi korvalla kierrosten humppaavan. Vuotava nestepään o-rengas tuntuu myös aiheuttavan samansuuntaisia oireita, mutta kyllä sen sitten pitäisi kusta jo ulospäinkin.

                              Suutinrungossa sijaitsevan neulannousuanturin toimivuutta voisi myös tutkia, mutta kuvittelisin kyllä siitä johtuvan vian jo vaikuttavan myös menohaluihin jollaintavalla.

                              Jokatapauksessa vcds olisi taas kerran hyvä tapa alkaa lähestyä ongelmaa. Ainakin tuon iq:n, suuttimien korjauskertoimet, pumpun ajoituksen ja p-a:n lämpötilan voisi tsekata noin alkuun.

                              Comment


                              • Ei ole vielä vcds:ää käytössä, viikonloppuna pitäis koitella josko sais koneella autoon yhteyttä jote iq:sta paha vielä sanoa.

                                Pitääpä nuo Turbo^T:n aatokset sitten koneella tutkiskella läpi, siinä hommassa varmaan jotain jeesiä tulen tarvimaan mutta täältäpä niitä avuja voi sitten kysellä.

                                Comment


                                • Noniin, nyt on vcds käytetty koneessa kiinni ja opettelu aloitettu. Vikakoodin se antoikin heti tuosta neulannousuanturista, intermitted. Eli voisiko tuo sitten alkaa pätkimään toimintaa vasta kun kone lämpiää? Voiko anturivian tällöin sulkea pois nyppäämällä johdon irti suuttimesta kun kone on lämmennyt ja käynnissä?

                                  IQ näyttäisi olevan tyhjäkäynnilä semmoiset 6,6 vaan kone ei tuolloin kyllä ollut lämmin. Ensikertaa nyt tosiaan vcds:ää kokeilin, ilmeisesti lämpimällä koneella pitää ottaa nuita arvoja? Ja se iq hienosäätö tapahtuu ilmeisesti muuttamalla jotain lukuarvoa johonkin suuntaan jostain..

                                  Tuo koneen ajoituksen tarkistus myös kiinnostaa että mistä ja millaisia arvoja kone pitäisi näyttää? Ja mikä onkaan se login koodi jolla pääsee tuonne, 12233 kokeilin kun sellaisen löysin tuolta vag-com osiosta.

                                  Saattaa mennä joku hetki ennenkuin oppis edes jollain tasolla käyttämään vcds:ää mutta ensikerta oli jo sinänsä lupaava että pääsin autoon kiinni tällä kamppeella.

                                  Comment


                                  • Toi Intermittend tarkoittaa hetkittäistä vikaa.
                                    Kokeile nollata koodit ja tarkastaa uudelleen, kun oot ajellu jonkun testilenkin.

                                    VCDS:ää en ole avannut koskaan. Vag-comissa ruiskun tarkastukselle on oma nappi "tdi-graph". Sen saa esille, kun ottaa moottori measuring block 01:n. Ja pitikö painaa vielä jotain nappulaa ruudun alareunasta? Se tulee takaraivosta ittellä, niin ei muista.
                                    Omassa, jos laittaa ruiskun "spot-on" niin kone ei enää toimi kuten pitää. En tiedä mistä se johtuu, koska sama oli ennen hihnaremppaa. Ehkä pumppu on jo kulahtanut tms.

                                    IQ kuulostaa ehkä vähän korkeahkolta, mutta tarkasta se lämpösenä.
                                    "IQ katsotaan engine -> login (22158) -> adaptation ja jokin alkupään kanava. Kenties 01 tai 02. Näkyy selkeästi IQ. Saa myös säädettyä jonkin verran, jos login tehty. "

                                    Comment


                                    • Eipä luultavasti tuo tyhjäkäynnillä ravistaminen johdu tuosta antusista, johdon irtiotto ei vaikuttanut mielestäni mitenkään mutta liikkeelle kun lähti niin voima oli täysin poissa.

                                      Ja minähän en tuota tdi graphia saanutkaan vielä auki kun ei ole lisenssi voimassa, varmaan vasta maanantaina lähettävät aktivoinnin vcds:ään. Sama juttu tuossa iq säädössä, ei voinut mitään kun ei päässyt adaptation puolelle ollenkaan näin sharewarena.

                                      Mites tuo pumpun ajoitus muutetaan? Siitä pumpusta ne 3 13mm kannalla olevaa pulttia löysälle ja koko pumppurungonko pitäisi pyörähtää? Tarviiko suihkuputket aukoa ja entäs siellä kannen ja pumpun välissä oleva kuusiokoloputti?

                                      Comment


                                      • Mites tuo pumpun ajoitus muutetaan? Siitä pumpusta ne 3 13mm kannalla olevaa pulttia löysälle ja koko pumppurungonko pitäisi pyörähtää? Tarviiko suihkuputket aukoa ja entäs siellä kannen ja pumpun välissä oleva kuusiokoloputti?
                                        Onnistuu se noinkin, suihku putkia en ole kenenkään kuullut aukovan mutta saapahan niistä jännitykset pois noin. Tosin jos kaikki putket meinaa aukoa niin ne joutuu ottamaan kokonaan pois, ainakin kaksi tai kolme ylimmäistä.

                                        Helpompaa on säätää ajoitus avaamalla nokan päästä siivan kiinnitys pultia ja pyöräyttää sieltä. Nokan ja pumppua käyttävän pyörän välissä ei ole kiilaa toisin kun pumpun akselilla. HAULLA LÖYTYY LISÄÄ säätö ohjeita.

                                        Comment


                                        • Neljä pulttia joutuu löysäämään, jos meinaa pumppua kääntää. Se on ihan ok tapa, jos VCDS:llä säätää ajoituksen. Itse en vaan VCDS:n luota tuossa hommassa. Paras tulee ihan perinteisellä heittokellolla. Jos VCDS:llä säätää (lukee), kannattaa suosiolla kääntää ihan sinne alueen ylärajalle, jopa hieman yli. Tämä toki hieman tapauskohtaistakin..

                                          Comment


                                          • Kyllä ne kaikki putket saa löysättyä ihan hyvin normi kiintoavaimella eikä tarvii irroittaa kokonaan. Itse olen kyllä aina löysännyt jos yhtään enemmän on ollut tarvetta kääntää pumppua.

                                            Ei tuo 6.6 iq niin korkeakaan ole vakiopelille, ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa. Tosin ei siitä sinänsä haittaakaan olisi vaikka aivan aavistuksen pudottaisikin arvoa.

                                            Se anturin toiminta kannattaa kyllä seurailla, sen pitää toimia aina ihan v***uilemati tai muuten seuraa ongelmia.

                                            Comment


                                            • Mistäs kanavalta nuot suuttimien korjauskertoimet näkyy? Paljastaako tuo korjauskerroin esim. läpikusevaa suutinta?

                                              Comment


                                              • Hehkun merkkivalon vilkkuminen ilmoittaa naftansuodattimeen kertyneen liiaksi vettä. 3.3.12 ostamani Avantin käsikirjasta näin tuon tiedon lueskellessani sitä läpi. Enköhän tämän topicin pohjalta saa omanikin pelittämään. Omassani nyt pumpun pohjasta n75 menevä johtoliitin irrallaan niin toimii. Vielä olen pihalla kuin lumiukko, kunnes saan kunnolla kuvitettua enkun, saksan tai ruotsinkielistä perusteellista kirjallisuutta aiheesta käteeni. Latasin kyllä jo netistä venäläisen manuaalin, mutta kysyy tunnussanaa, jota en tietenkään tiedä. Autan mielelläni Audi-kerholaisia jos tulee vastaan outoa vieraskielistä sanastoa.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja reekooveemies Näytä viesti
                                                  Hehkun merkkivalon vilkkuminen ilmoittaa naftansuodattimeen kertyneen liiaksi vettä. 3.3.12 ostamani Avantin käsikirjasta näin tuon tiedon lueskellessani sitä läpi. Enköhän tämän topicin pohjalta saa omanikin pelittämään. Omassani nyt pumpun pohjasta n75 menevä johtoliitin irrallaan niin toimii. Vielä olen pihalla kuin lumiukko, kunnes saan kunnolla kuvitettua enkun, saksan tai ruotsinkielistä perusteellista kirjallisuutta aiheesta käteeni. Latasin kyllä jo netistä venäläisen manuaalin, mutta kysyy tunnussanaa, jota en tietenkään tiedä. Autan mielelläni Audi-kerholaisia jos tulee vastaan outoa vieraskielistä sanastoa.
                                                  Tai liekö kyseessä MAPpi? Se palikka tulipellissä, jonka päälle tulee useampi johtokimppu kantikkailla moninapaliittimillä, joista apumiehenpuoleisin on irrotettu, kun edellinen omistaja oli tapellut 8 tuntia sekoilevan ja sammuilevan auton kanssa ja lopulta huomannut kokeeksi irrottaa johdon. Vasta ensi viikonlopuksi saan Haynes oppaan kirjastosta lainaan, niin vielä ei nämä jutut avaudu. Tällaisenaan käynnistyy aina ärhäkästi koneen lämpötilasta riippumatta. Kyseessä on Nokialla syksystä asti tarjolla ollut kiertopalkinto, valkoinen ASF-573. Kaikki tieto auton vaiheista on tervetullutta ja luulisin saavani sen kuntoon kun asiantuntemukseni karttuu. Harri 046-6662445

                                                  Comment


                                                  • Veikkaisin, että siitä jää vikakoodi, jos siinä vikaa on. Vilkkuva hehkun valo kyllä viittaa sellaiseen vikaa, jonka diagnostiikka osaisi kertoa.

                                                    N75:n tulee useampi letku, muistaakseni ohkaisempia muovisia. MAPpiin tulee imusarjalta yksi kumiletku. Kumpikaan ei minun käsittääkseni kyllä sammuta autoa, kulkupuoleen niillä on varmasti vaikutusta. Voisikohan neulannousuanturi aiheuttaa moista?

                                                    Hyvä käynnistyvyys kielii ajoituksen olevan kohdallaan ja hehkujen olevan kunnossa. Samoin PA-linjan tiiveyden pitäisi myös olla täten kunnossa. Tuosta juuri purkamastani AAT-koneeta oli yksi suutinputki löysällä pumpun päästä. Olettaisin sen aiheuttaneen humppaavan tyhjäkäynnin ja huonon käynnistyvyyden, tai olleen ainakin osasyyllinen molempiin.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                                      Veikkaisin, että siitä jää vikakoodi, jos siinä vikaa on. Vilkkuva hehkun valo kyllä viittaa sellaiseen vikaa, jonka diagnostiikka osaisi kertoa.

                                                      N75:n tulee useampi letku, muistaakseni ohkaisempia muovisia. MAPpiin tulee imusarjalta yksi kumiletku. Kumpikaan ei minun käsittääkseni kyllä sammuta autoa, kulkupuoleen niillä on varmasti vaikutusta. Voisikohan neulannousuanturi aiheuttaa moista?

                                                      Hyvä käynnistyvyys kielii ajoituksen olevan kohdallaan ja hehkujen olevan kunnossa. Samoin PA-linjan tiiveyden pitäisi myös olla täten kunnossa. Tuosta juuri purkamastani AAT-koneeta oli yksi suutinputki löysällä pumpun päästä. Olettaisin sen aiheuttaneen humppaavan tyhjäkäynnin ja huonon käynnistyvyyden, tai olleen ainakin osasyyllinen molempiin.
                                                      Itseasiassa viittasin maininnallani hehkuvalon vilkkumisesta joskus viime vuonna kirjoitettuun vastaukseen mutta en huomannut lainata sitä viestiä vastauksessani. En koko ketjua läpi lukenut, ja varmuuden vuoksi kerroin, mitä se merkitsee omistajan käsikirjan mukaan ainakin vm.1992-93 AAT koneisissa autoissa. Omassani ei vilku, mutta eipä toimi engine check- lamppukaan siinä! Odotan sovitejohdon löytymistä, että pääsen aloittamaan tutkimukset. Mahtaako ostamani CRX 40- OBD scanneri ymmärtää 2+2 liitännästä saatavasta datasta mitään? On aivan järkeenkäyvää jos diagnostiikka reagoi liikaan veteen suodattimessa. Malttamattomana odotan kirjastosta ilmoitusta, että manuaali saapunut. Oman autoni tyhjäkäynti rynkii ajoittain hieman kuumana, siten että viisari juuri ja juuri silmin havaittavasti värähtää ja kierrosluku aika lähellä 800rpm.

                                                      Comment


                                                      • Mikähän lie omassa AAT sillä se oireilee kylmänä satunnaisesti, Lähtee käyntiin hyvin mutta noin 10s päästä startista moottori "rykäisee" (kierokset tippuu tuprauttaa sinistä) ja taas kohta rykäisee.
                                                        Tekee ainoastaa kylmänä ja jos lähtee ajamaan melkein saman tien kylmänä niin käynti tasaantuu.
                                                        Lämpimänä toimii ok paitsi jos seisoo pari tuntia vaatii hieman pitenmän startin muuten ok.

                                                        Autosta on
                                                        - Jako on katsottu ja ajoitus
                                                        - Suuttimet Uudet (runkot neulatunnistin kaikki) vakio
                                                        - IQ rukattu isonmalle (manuaalisesti)

                                                        Comment


                                                        • Täällä hukku menohalut kans. Ihan kokonaan. Vedossa ensin savusi mustaa normaalisti, nykäisi kerran-pari, tussautti harmaan pilven ja veto katosi. Samoin käynti.

                                                          Ainetta tulee suuttimille, puristukset on, hihnat on niinkun pitää (4tkm ajettu, kuningaspultti on vissiin kiinni ja uus hihnapyörä ja kaikki muutkin)

                                                          Ainoa mitä äkkisilmäyksellä löysin oli rintapellissä oleva kampialeksin asentotunnistimen liitin, joka oli ihan täynnä moottoriöljyä. Otin anturin irti ja magneettikalikka nitkuu hieman siinä muovinpalassa. Öljy noussut kapillaarisesti piuhan sisuksia pitkin, se liitin oikein ui öljyssä. Huomenna saa tuon testeriin, toivotaan että pääsis noin helpolla. Hirveä hinta vaan moisella! Pitkälti toista sataa. Mahotonta.

                                                          Viittiskö kukaa perhealbumista kattoa mahtasko AFN:ssä olla sama anturi? Semmonen on pihan perällä lumihangessa. Alkuperäisen numero on 078 905 381, nykyinen korvaava 078 905 375


                                                          EDIT:
                                                          Sain tarvikeanturin, 45€. Ei toimi ei. Keula huoltoasentoon, ajoitukset, tarkista! Taitaa mennä lonkeroa..
                                                          Viimeksi muokannut Quuhullu; 30.3.2012, 15:47. Perustelu: jatkoa tarinalle

                                                          Comment


                                                          • Käy. Pumpun ajoitus oli lipsahtanut nokan päästä. n. 2 hammasta oli pielessä.

                                                            Comment


                                                            • Hyviä pääsiäispyhiä kaikille. Omassa autossani (AAT) on oltava ruiskutuksen aloitussolenoidin liitin auki jotta toimii?!? Sain pari viikkoa sitten Haynes- oppaan lainaan ja johtojen värien perusteella yllämainittu on ollut irti Kokeeksi eilen laitoin kiinni ja heti alkoi ravistaa, sekoilla ja savuttaa harmaata jumalattomasti(kone oli normaalilämpöinen). Eilen sain tilauksen sisään obd2- Audi 2+2 sovitteesta, joten eiköhän viikon kuluttua päästä kokeilemaan diagnoosia. Mutta onko kellään tietoa mitkä kohteet kannattaa ensiksi tarkastaa ja puhdistaa???

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X