Valtuutetun ael pumpun korjanneen mielipide lekasäädöstä,oli seuraavanlainen: Hän säätää pumpun aina tehtaan raja arvoihin,raja-arvoista poikkeaminen voi aiheuttaa häiriötä pumpun toiminnassa. Ja boxista haetaan sitten varsinaiset lisävoimat.reilulla 4 tonnilla saa kuulemma säädettävän boxin kait siihen käy sitten vnt ahdinkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
R5 TDI:n menohalut hukassa!
Collapse
X
-
Taas meohalut pikkasen kadoksissa pidemmälle/pidempään vedätettäessä, tuntuu kun siltä kun ei sais ainetta. Veikkaisin että vettä kierrossa! Täytyy huomenna kokeilla tyhjentää suodatin ja kaataa tankkiin pikkasen jäänestoo ja paljon 2-T öljyä kompensoimaan jääneston kuivuutta.
EDIT:
Vesihän sitä ongelmaa aiheutti. Suodattimen tyhjennyt, jäänestoo ja 2-T öljyä tankkiin niin ongelmat katosivat. Mutta seurataan hetki miten käyttäytyy.
Comment
-
Hieman tuon R5 koneen huohotuksesta.
Etkaa kun tutkailee, sieltä löytyy kuva, jossa kampikammiosta lähtisi huohotus imuletkuun. Tuollaista ei kuitenkaan konehuoneesta löydy. Mutta taasen venttiilikopan kannessa on 3 kpl huohotukseen liittyviä lähtöjä, joista kaksi menee suoraan öljypohjaan ja yksi imuletkuun ennen ahdinta. Onko tämä imuletkuun menevä huohotus korvaava tuolle kampikammion vastaavalle? Tuohon itse ajattelin laittaa erillisen huohotussäiliön, niin ei turhaan mene mahdollisia huohotus öljyjä kiertoon ahtimen siipiin ja imusarjaan.
Comment
-
Sehän huohottaa niin että:
1. kampikammiosta puhalletaan syklooniin 2. sykloonista puhalletaan venakoppaan siihen venttiiliin tai mikä lie 3. venakopasta sen venttiilin kautta ahtimen imuputkeen. (3.) sykloonistahan se ööli sitten valui öljypohjaan.
Mulla oli satkussa tuo venakopasta ahtimen imupuolelle puhaltava letku alkuun väliaikais ratkaisuna puhaltamassa pulloon jonka yläreunasta oli letku sitten auton alle. Jonkun tuhannen kilsaa ajeltuani huomasin että se pullo on aivan turha ja vedin sen huohotus letkun suoraan auton alle. Ei sieltä mitään keräiltävää öljyä ainakaan tullu, edes pientä tippaa. Letkun sijoitus lohkon kylkeen vaan oli haastavaa ettei tulisi sitä pientä käryä kabiiniin.
Comment
-
Ehkä tämäkin menee menohaluihin, mutta huomasin, että IQ kasvaa ilmastoinnin päälle laittamisella normaalista noin 2.8-3:n arvoista yli 6:n.
Onko tuo muutos normaalia?
Se tietysti aiheuttaa tietynlaista laiskistumista. Nyt on ajotukset yms kohdallaan ekunkin mielestä, koska kuumana kone on "Spot on".
IQ vaikutti myös aavistuksen ilmeisesti ennakoihin, koska laskin sen sieltä 1:n pinnasta tohon 3:een ja sen jälkeen pumpun ajotuskin on ollu kohallaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiEhkä tämäkin menee menohaluihin, mutta huomasin, että IQ kasvaa ilmastoinnin päälle laittamisella normaalista noin 2.8-3:n arvoista yli 6:n.
Onko tuo muutos normaalia?
Comment
-
Morjens..
Tuli tuossa reilu kuukausi sitten laitettua tuommonen edestä raapiva -95 a6 2.5Tdi. Toissa päivänä tuli semmonen vika ettei jaksa kulkea, eli ahdot ei nouse enään sinne 1.2-1.3barin nurkille missään vaiheessa vaan ne jää maksimissaan n.0.7barin tietämille. En ole isommin vielä päässyt tutkimaan, kun työt haittaa harrastuksia, mutta pinta puolisesti kattoin nuita letkuja niin kaikki näytti olevan ok.
Audin tekniikka on vielä hieman hakusessa, kun olen nuitten japsien kanssa ikäni temmeltänyt mutta eikhän se siitä kun työkalut saa käteen ja jos jostain jonkulaista korjaus manuskaa löytää.
Comment
-
Nonii.. Nyt sain purettua nuo ahtoputket pois tarkempaa tarkastelua varten ja ei niistä löydy edes pinta halkeamia.
Semmosia huomioita tein, että ilmanputsarin taakse menee 2 kpl ohuita ilmaputkia joista toinen oli siellä irtonaisena ja jolle en vielä löytänyt paikkaa. Toinen karkaa jonnekin lokasuojan kätköihin sisälle ja tuntuu olevan kiinni jossain. Sitten oli se sisähalkaisijaltaan 10mm letku hieman löysällä ts. lähti sievästi nykkäsemällä irti
Missä se n75 sijaitsee ja olisiko kuvaa laittaa tuosta alipaine hässäkästä
Samalla tuli turbon välyksiä tutkiskeltua ja näyttää siltä, että on uusittu/korjattu lähivuosina
Vikakoodit tuli luetettua tänään ja Airbag valo kuitattua, ei mitään vikoja havaittavissa..
Comment
-
Menikös se niin, että ilmanputsariin tulee yksi letku ainain joka on t-haaralla ja toinen sakara menee ilmanputsarin vieressä olevaan palloon.
N75 on mun mielestä tulipellissä koneen ja tulipellin välissä. Siinä on myös EGR:n venttiili.
Olettaisin etuvetosessa olevan samalla tavalla.
Comment
-
Se pallo on alipainesäiliö ja on siis melko olennainen osa tuossa järjestelmässä ja sen toimivuudessa.
N75 tosiaan löytyy tulipellistä, siihen menee yksi johto neliskanttisella liittimellä, muistaakseni yläpuolelle ja alhaalta lähtee jokunen letku mm. imusarjaan ja ahtimelle.
Itseasiassa egr venttiilihän ei ole siellä tulipellissä, vaan ahtimen ja imusarjan välissä, mutta se egr:n ohjaussolenoidi on siinä n75 vieressä.
Minkälaisella laitteella suoritettu koodien luku/nollaus? Näätkö katsoa sillä esim. injection quantity ja actual maf arvot? Iq tieto riittää tyhjäkäynniltä, maf lukema olisi hyvä tietää sekä tyhjäkäynnillä sekä max. arvo täyskaasulla 3. vaihteella.
Comment
-
Se pallo on alipainesäiliö ja on siis melko olennainen osa tuossa järjestelmässä ja sen toimivuudessa.
Itseasiassa egr venttiilihän ei ole siellä tulipellissä, vaan ahtimen ja imusarjan välissä, mutta se egr:n ohjaussolenoidi on siinä n75 vieressä.
Viimeksi muokannut retulainen; 15.7.2011, 15:16.
Comment
-
Jummijammi, niinhän se onkin näissä vermeissä. Muistelin taas yxtippaysiä, kun siinähän se on tulj pellin kuppeessa.(sanokaa nyt joku ettei ole siinäkään näin?)
Mitenkähän tämän dementian kanssa pärjää muutaman vuoden päästä..? Ei ole montaa päivää, kun viimeksi kurkkasin AEL:n kotipesään. Mutta hyvä että on vielä näitä valveutuneita kansalaisia paikalla pitämässä jotain rotia näissä kuvitelmissa, kun "rookiet" sählää ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Turbo^TMinkälaisella laitteella suoritettu koodien luku/nollaus? Näätkö katsoa sillä esim. injection quantity ja actual maf arvot? Iq tieto riittää tyhjäkäynniltä, maf lukema olisi hyvä tietää sekä tyhjäkäynnillä sekä max. arvo täyskaasulla 3. vaihteella.
Comment
-
En tiedä mitä on tapahtunut, mutta toi meikäläisen kaara on alkanu kulkeen aivan eri tavalla, kuin aikasemmin.
Ahtamaan se alkaa kunnolla aika tarkkaan 2000rpm kohdasta nelosella vedättäessä.
Ahtoputkenhan sinne vaihdoin, mutta ei siinä sellasta reikää ollu että mä noin selkeen eron sillä pelkästään hyväksyisin.
Ilmastoinnin täytös toi sen, että kompura ei vie nyt läheskään niin paljoa tehoa kuin aikasemmin tai siltä se ainakin tuntuu.
Vai enteiliskö toi jotain totaali hajoamista.
Pumppukin pitäs vielä säätää remmin vaihdon jälkeen uudestaan, kun pitää hieman sahata kylmänä käyntiin.
Comment
-
Ei sitten vieläkään.. Nyt testattuna kaikkineensa:
-Ahtoputket ok
-N75 jätetty välistä pois (pitäis ahtaa täydet kai??), ei siltikkään kuin 0.7bar entisen 1.2-1.3 sijaan
-Cooleri ehjä
-Turbo ainakin imusarjan puolelta kondiksessa, välyksiä ei ole..
-Menovettä se ilmeisesti saa savun paljoudesta päätellen polkaistaessa
-egr laipattu
- hukkaporttia en ole vielä päässyt kokeilemaan, kun ei ole mahtunut talliin
-putkisto käyttää pois ja tyhjätä katti, samalla tarkistaa turbon pakopuolen kunto..
Comment
-
Alkaa mennä hermon ton pumpun kanssa. Nokkaremmiremontin jälkeen täysin samat oireet, eli jos laittaa vakkomin mukaan ajotuksen Dead on, niin ei lähde kylmänä helposti käyntiin.
Muutin nyt niin, että se väittää olevan slightly advanced ja sillon tuntuu lähtevän paljon helpommin käyntiin. Savuakin toki tulee sitten kiihdytyksissä reippaammin.
On toi outo värkki.
Comment
-
Mulla kun kellottaa pumpun sopivasti aikaiselle niin ettei ole käynnistys ongelmia niin VCDS:ssä näyttää ennakon aika paljolti kartalta ulos.
Comment
-
Mutta tuleeko sulla tai teillä vikakoodi ruiskutuksen ajotuksesta silloin?
Koska jos säädän tuon reilusti aikasemmalle niin tulee aina toi "Start of injection" vikakoodi.
Eikai sen nyt noin kuuluisi toimia?
Korjauksena siis, että kellolla laitettaessa ei tullut vikakoodia. Ei näitä aamusia startteja nyt aivan talvikäynnistyksiin voi verrata, mutta kylmänä mulla siis lähtee 5 sekan sahauksella käyntiin niin, että se ekalla rundilla ns lupaa ja tokalla lähetee käyntiin. Lämpösenä aina vain avainta tarttee näyttää. Kylmänä pölläyttää pikkusen mustaa tai harmaata ja haisee hieman raa-alle. Myöhäsellä se siis oletettavasti silloin on?
Ja sellainen huomio, että kun käännän pumpun nyt aikasemmalle, eli ulos "tontilta", mun mielestä se on melkosen kuollut alakierroksilla eli alle 2000rpm
Mulla on kyllä toinenkin pumppu, jos sitä kokeilis reissun jälkeen. Tai toista ekua.Viimeksi muokannut Puuhapete; 26.7.2011, 09:30.
Comment
-
Jesh.. Vika löyty ja syyllinen oli tukkoinen citticatti alias katalysaattori
Siinä oli kyllä rojut paikoillansa, mutta ilmeisesti oli niin nokeutunut, ettei jaksanut enään hengittää kunnolla,
Ps. jäi tuommonen kiva bout 10m pitkä musta rantu koti pihaan kun lähin kiihyttämään ja taitaa samanlainen löytyä tuolta päätien varreltakin :D
Nyt ahot mittarin mukaan 1.3bar ja tyhjäkäyntikin on jotenkin tasaisemman oloinen sekä miehekkäämmät soundit :P
Comment
-
Kylmänä pölläyttää pikkusen mustaa tai harmaata ja haisee hieman raa-alle. Myöhäsellä se siis oletettavasti silloin on?
Ja sellainen huomio, että kun käännän pumpun nyt aikasemmalle, eli ulos "tontilta", mun mielestä se on melkosen kuollut alakierroksilla eli alle 2000rpm
Koska jos säädän tuon reilusti aikasemmalle niin tulee aina toi "Start of injection" vikakoodi.
Linkki holysmokelle jossa kerrotaan miten käyttytyy milläkin ennakolla.
Comment
-
Epäilys tietysti nousee pintaan nokan suhteen, mutta siihen oli kyllä oikein sitä varten tarkoitettu työkalu lainassa, mikä piti nokan suorassa ja kampuran merkki oli meidän tulkinnan mukaan oikean loven kohalla. Toki niitä viivoja ja loveja siellä oli muutama, mutta isoimman kohtaan se laitettiin ja sillon värinävaimentajan merkki oli myös kohillaan. Ykkösen suuttimen reijästä tikulla tsekattii, että mäntä oli oikeasti ylhäällä.
Remmi on kireähkö. Onko siihen jokin ohje miten se kuuluu kiristää? Jossain luin tai näin, että siihen pitäisi käyttää jousta jolla sen kireyden saa oikeaan?
Käänsin nyt pumppua niin, että vag-com näyttää arvoja 80-90 eli ei osu tontille ollenkaan. Herähtää kyllä käyntiin paljon paremmin.Viimeksi muokannut Puuhapete; 27.7.2011, 11:15.
Comment
-
Ok. Remmin tiukkuudella on iso merkitys ajoituksien toteutumiseen. Kun remmissä on löysää, ajoitus toteutuu auton käynnissä ollessaan mutta käynnistystilanteessa ei. Käynnissä ollessaan pumpun massapyörän hitausmomentti auttaa nestepään työiskun yli, jolloin vag com näyttää ajoituksen olevan kohdillaan. Käynnistystilanteessa taas löysästä remmistä lähtee kaikki tyhjä pois, jolloin ajoitus menee myöhäselle. Tämä aiheuttaa myös sen, että vag-com näyttää ajoituksen ulos kartalta (aikaiselle), kun se laitetaan heittokellolla kohdalleen.
Ajotilanteessa ennakot voi vaeltaa sen mitä remmissä on tyhjää, tuntuu aiheuttavan sitäkautta myös vaihtelevaa menoa.
Hihnan kiristys menee seuraavasti:
1. moottori tdc:hen, jolloin nestepään työisku on kesken ja remmin löysät ovat kiristimen puolella (jos ajoitus on suunnilleenkaan kohdillaan)
2. löysätään hihnan kiristäjää sen verran että se liikkuu herkästi
3. vedetään kiristäjän "varren" yläpäästä kohtisuoraan varteen nähden 25 N voimalla esim. jousivaakalla kiristyssuuntaan ja kiristetään kiristäjä takaisin kiinni.
4. sitten vielä ajoituksien tarkistus esim. vag-comilla
Monen vitoskoneen käyntiinlähtö/ajoitusristiriidat korjaantuvat tällä konstilla, myös vetoja tuntuu tulevan tasaisen vahvasti koko alueelle lisää, kun ennakot toteutuvat joka tilanteessa.
Comment
Comment