Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDi öljynvaihtoohjeita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 TDi öljynvaihtoohjeita

    Sattui tuosta naapurifoorumista silmiin hyvä öljynvaihto-ohje 1.9 TDI koneille. Linkin osoitteesta huolimatta kuvatukset passatista, joten sopivat sellaisinaan paremmin kuin hyvin myös A4 ja A6:ille. Sattuipa sopivasti, juuri imurin motonetistä noutaneena.

    Laitoinpa elektroonisesta ohjekirjasta vielä muitakin vaihtoohjeita FSI/TFSI ja 4.2l V8 omistajille.

    Lähdenpä tästä irroittelemaan sähköt akusta, ja etsimään suojalaseja ja -hanskoja.

    Riittäähän se että suodatinkannen kiristää sen verran mitä käsivoimin saa, ilman työkaluja?
    Attached Files

  • #2
    Riittäähän se että suodatinkannen kiristää sen verran mitä käsivoimin saa, ilman työkaluja?
    Pitäishän sen riittää, ja kyllähän sen hetikohta näkeekin jos ei riittäny.

    Comment


      #3
      No jo oli tarinaa saatu aikaiseksi yhdestä öljynvaihdosta. Propun kautta tyhjentämällä saa muuten oletettavasti paremmin öljypohjasta mahdolliset kurat pois. Ja näkeepä samalla onko proppuun kerääntynyt metallipölyä.

      Comment


        #4
        Tuostakin on taitettu peistä jo, annetaan olla jooko?

        Comment


          #5
          Vaihdoin Golfiin äsken öljyt ja kun kyynärtä pitkin valui öljyt, niin tuo öljyimuri alkoi kuulostamaan oikein kivalta.

          Muuten ihan siistiä hommaa vaihtaa öljyt, mutta jos haluaa öljynlauhduttimen kupinkin tyhjäksi, niin sitten valuu kainaloihin asti kyynärtä pitkin. Öljysuodatin otetaan tuossa siis ylhäältä, diesel kun on (2.0tdi 16v), ja lauhdutin on siinä suodatinkotelon pohjassa. Lauhduttimen pohjassa on vastaava muovinen kuppi/kansi kuin ylhäällä öljysuodattimen kuppi/kansi.

          Saisi olla siinä alakupissa erillinen öljynvalutuskorkki keskellä, kuten tuossa A4:sen ohjeissakin on suodatinkupissa. Nyt pitää avata koko kuppi ja se on samalla ainoa mikä pitää lauhdutinta öljysuodattimen jalassa kiinni. Eli miten tahansa sitä avaa, niin öljy valuu pitkin lohkoa, kupin reunoja ja käsiä. Jos avaat vain vähän, öljy lirisee pitkin kylkiä mitä ihmeellisimmistä paikoista, kun virtaa niin hitaasti. Jos avaa enemmän, alkaa öljyä tulemaan joka välistä turhankin vauhdilla.

          Ja juuri kun pääsin eroon niistä pohjan kautta avattavista vinoista putsareista, joita saa irrotella aina kainalot öljyssä :)

          Comment


            #6
            Tuolla motonetin imurilla imaisin koko suodatinkotelon tyhjäksi vanhoista öljyistä. Tiedä sitten ajaako saman asian kuin tämän kupin tyhjentäminen?

            Eikös se kuppi valu tyhjäksi itsekseen? Tai sitten en ymmärtänyt oikein tuota öljynjäähdyttimen kuppia. Ilmeisesti suodatinpanos vaihdetaan aivan kuten aiemmin linktetyssä kuvitetussa ohjeessa? Onko tämä mainitsemasi irroitettava kuppi kummassa dokumentissa kuvattuna, ja millä sivulla/kuvanumerolla?

            Comment


              #7
              Siis se on vastaava kuin tuossa pdf:ssä sivulla 11 osa 1. Kansi, joka on kupin muotoinen :) Ylhäältä suodattimen puoli on siis käytännössä tuon kuvan kaltainen ja panos vaihdetaan yläkautta. Tuosta suoraan alaspäin menemällä suodatinjalan alapuolella on öljynlauhdutin, jonka pohjassa on vastaava musta kuppi/kansi.

              Ja se ei voi tulla tyhjäksi ilman avaamista, koska öljy kiertää vain jäähyttimeen sisään yläreunasta samaa tietä takaisin ylös.

              Siellä on joku ~2dl öljyä. Edellisellä vaihtokerralla en avannut sitä, jolloin 4l kannu riitti helposti ylärajaan ja vähän jäi vielä purkkiinkin. Nyt 4l riitti juuri ja juuri puoliväliin tikkua.

              edit: Räjäytyskuva BKD:n öljynsuodattimesta. Tuo osa 14 on siis alaosan kuppi/kansi. Siinä saisi olla keskellä pohjassa erillinen tyhjennysproppu, kuten sinun pdf:n sivulla 4 osa 1.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut jasso; 3.4.2010, 21:56.

              Comment


                #8
                Ahh, TFSI:ssä on moinen. En edes katsonut niitä toisia omasta pdf:stä sillä silmällä. Meinaatkos että ei edes imurilla saa tyhjäksi? Paljon sieltä kyllä imuputken korinasta päätelleen tuli.

                edit: AVF:ssä peräti sama kuva tuosta öljynsuodatinhässäkästä.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut haraldh; 4.4.2010, 00:21.

                Comment


                  #9
                  Imurilla varmaan saisi tyhjäksi, koska keskellä oleva kanava on aika iso. Tosin, enpä huomannut katsoa, että onnistuuko sen ujuttamaan tuon suodatinjalan läpi vai kiertääkö se kanava siinä kohdin liikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Olisiko jollain ehdottaa hyvää työkalua jolla ton suodatinkannen saisi auki? Eilen yritin vaihtaa öljyt mutta eihän se onnistunut kun en saanut suodatinkantta auki. Yritin avata sitä ensin käsin ja sitten http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=12974 tälläistä vastaavalla mutta nahkaremmillä olevalla. Kiinni on ja pysyy... Saisikohan esim. tämän tyylisellä enemmän voimaa avaamiseen? http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=12976

                    Comment


                      #11
                      Kyllähän nahkaremmiä vois siinä testata.
                      Joku Hemän vetäny ilmeisesti sun korkin kiinni kun ei halua aueta :)

                      Comment


                        #12
                        Minä olen avannut ihan räikällä+jatkovarrella+hylsyllä.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja lasseafi Näytä viesti
                          Saisikohan esim. tämän tyylisellä enemmän voimaa avaamiseen? http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&tuote=12976
                          Juurikin tuollaisella olen omasta AVF:stä kannen avannut.

                          Comment


                          • #14
                            Motonetistä tai Biltemasta kuvan kaltainen kuppi. Niitä on eri kokoisia enkä juuri nyt muista kokoa.
                            http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/20-323_h.jpg

                            Comment


                              #15
                              Tuo hylsy on ehkä paras kun se kansi on kuitenkin muovia. En lähtisi tuolla kolmi-sakaraisella vääntämään.

                              Itse väänsin sellaisessa ruuvilla kiristettävällä teräspantaisella avaimella, jolla muuten saa hyvän otteen viskoflektin pyörästäkin. Tuonmallinen on vain pirun hidas käyttää. Pitää hankkia sellainen hylsy.

                              http://osanetti.fi/images/avainmet.jpg
                              http://osanetti.fi/oljynsuodatinavai...nta-p-606.html

                              Comment


                              • #16
                                No niin nyt on öljyt vaihdettu. Suodattimen kansi lähti auki tätä vastaavalla työkalulla http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/20-323_h.jpg
                                Oikea koko on halkaisija 76mm ja 14 kulmainen. Tosin jostain luin että oikea halkaisija on 74mm...

                                Comment

                                Working...
                                X