Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopää narisee ASV:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopää narisee ASV:ssä

    Olisikohan audifinnsin raadilla antaa apuja narinan alkuperän selvittämiseen? Konetyyppi siis ASV, jolla ajettu 210tkm. Jakopää + rullat + vesipumppu laitettu jollain nyrkkipajallaan ihan ajallaan 180tkm:ssä. Auto käynnissä kuuluu vajaan sekunnin välein ikään kuin pieni narahdus. Kun varveja lisää, niin myös ääni tulee nopeammin kunnes sitten hukkuu koneen meteliin. Mistään kovin kovasta äänestä ei siis ole kyse, mutta kuuluu kuitenkin selvästi auton ulkopuolella.

    Otin kokeeksi moniurahihnan pois ja käynnistin, mutta siitä ei ollut apua. Sitten poistin jakopäänhihnan suojakotelon ja veivasin konetta käsin kampuran päästä. Tällöin narina kuului selkesti aina ilmeisesti samassa kohdassa hihnan kiertoa ja kesti ehkä puoli kierrosta kampuran päästä. En kuitenkaan millään saanut paikallistettua mistä kohtaa narina kuului. Auton yläpuolelta kuullosteltuna ikään kuin jostain ylhäältä ja alapuolelta kuunneltuna se kuului muka sieltä(kin). Hihna näyttäisi olevan ihan ok ja kireällä, enkä silmäilemällä mitään muutakaan kummallista löytänyt.

    Mitä on siis tehtävissä? Voiko ääni tulla sitten jostain koneen sisältä, vai pitäisikö hihna vaihtaa ihan kokeeksi? Ei millään huvittaisi huvikseen sitä näillä kilometreillä vielä vaihtaa, mutta vielä vähemmän huvittaisi odotellä sen pettämistä. Mikä on hihnan vaihtaneen liikkeen vastuu nyt? Entäs sitten jos hihna katkeaa? Hihna on vaihdatettu edellisen omistajan toimesta ja liike kun sijaitsee 250km:n päässä, niin ei viitsisi ihan huvikseen käydä näyttämäänkään. Pitäisiköhän koittaa puhelimen välityksellä neuvotella heidän kanssaan vai?

  • #2
    ASV-kone on minulle täysin vieras, mutta kun on vaggineesta kysymys, niin oletetaan:

    Voisi olla joku kiristinrulla vinossa joka kiristää hihnaa selkäpuolelta. Pakottaa hihnaa tietyn matkaa vinoon ja sitten keskittyy narahduksen säestyksellä.
    Eli kiristinrulla pois, saattaa löytyä jopa pursetta vastakappaleesta kun on kiristetty vinoon. Ja pultti uusiksi, varsinkin jos on ohut 6-8mm. Naputtelemalla keskeltä (varovasti) kiristimen saa pohjaan asti ja suoraan.
    Viimeksi muokannut jamietti; 12.3.2010, 21:22.

    Comment


    • #3
      Eikös nämä kaikki poikittaiset 90hv ja 110hv koneet enempi vähempi samanlaisia ole, joten siinä mielessä tuolla konetyypillä ei niin kauheasti merkitystä ole.

      Jos välittömästi tämän narinakohdan jälkeen pyöritän konetta taaksepäin tämän narisevan matkan verran, niin kone ei narise. Jos taas tämän jälkeen pyöräytän oikeaan suuntaan, niin taas narisee samassa kohtaa. Tässä kohtaa luulisi hihnan vielä olevan suorassa, jos se ensimmäisen kitinän jälkeen on suoristunut.

      Tämä kitinä tuntuu tulevan tosiaan samassa kohdassa joka pyörityksellä ja pelkästään oikeaan suuntaan konetta pyöritellessä. Tosin on sillä jo minun aikana ehditty varmaan 2500km ajaa naristen ja kuka tietää kuinka kauan tätä ennenkin. Mitenkään muuten tämä ei ole oireillut toistaiseksi.

      Mites jos ääni tuleekin koneen sisuksista kerran per jakohihnan kierros, niin eikös tämä tällöin viittaisi pikemminkin nokka-akselin, kuin kampiakselin suuntaan?

      Comment

      Working...
      X