Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5 V6 TDI -99 öljynpaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5 V6 TDI -99 öljynpaine

    Onko kukaan mitannut öljynpaineita tuosta surullisen kuuluisasta moottorista? Tutulla on AKN-moottorissa öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä luokkaa 1-1.5bar, 2000rpm n.3-3.5 ja yli 3000rpm vähän alle 5. Onko normaalit?

    n. vuosi ja 20tkm sitten vaihdettiin nokka-akselit, ja nyt on pahimmissa nokissa noin 3mm pykälät. Vaikka näissä ruukaa nokkia mennäkkin, niin eikai ihan joka öljynvaihtovälillä? Joku syy pitäs löytää ennen kuin laittaa taas uudet.

  • #2
    Öljynpaine mitattu siis turbon paineputkesta.

    Comment


      #3
      Vähän vähänlainenhan toi öljypaine on alakierroksilla. Itse pyrinki välttää ajoa kovin matalilla jengoilla.
      Tossa ku jonkun aikaa sitten pyöritettiin konetta kopat auki, niin kyl siinä öljyä nokille tulee, mut sais tulla enemmän.
      Nokkien pitäs uida tyyliin öljyssä. Omassa oli ihan hyväs kunnossa kamat 15tkm ajon jälkeen.
      Pari pako-laaharia oli paikoltaan tippunut, mut yllättävän kätevästi ne saa takas paikalleen sit ujuttamalla.
      No okei toinen pakoventtiili jumitti ja tuli aina männän kanssa ilmeisesti ylä-asentoonsa - se jätetiin sit ilman laaharia. :)

      Comment


      • #4
        Siis käytit moottoria ilman venttiilikoppia vai? Eikös siitä tule vähän sotkua? vai pyörititkö vain startilla?

        Comment


          #5
          Startilla vaan.

          Comment


            #6
            Kuulostaa materiaalivialta, mistä nokat on peräisin ?

            Comment


            • #7
              Itselläni kestivät Ebaysta hankitut nokka-akselit 25 tkm, jonka jälkeen osa nokista oli kulunut jopa 2 mm ja jotkut nokat olivat kulumattomia - kertoo karkaisun täydellisestä epäonnistumisesta. Nokka-akseleiden varaosanumeroilla googlettamalla löytyy edullisia kiinalaisia akseleiden valmistajia. Oletan osan tarvikekauppiaista tilaavan niitä sieltä. Nyt koneessa on kiinni Kalskeen Tepon kautta tilatut original VAG-akselit. Akselit olivat eri tekniikalla karkaistuja kuin alkuperäiset, oletettavasti parempia - varaosanumerokin oli muuttunut. Olivat kyllä tuplahintaiset kiinalaiseen rojuun verrattuna, mutta hyvät ja halvat ovat harvoin samassa paketissa. Aukaisen seuraavassa huollossa uteliaisuuttani oikeanpuoleisen venttiilikopan akseleiden tarkastusta varten.
              Öljynpaineesta: Molemmissa kansissa on öljynpaineeelle paineenrajoitusventtiilit, joiden mahdollisesti jumiutuessa auki-asentoon, akseleille ei tule riittävää öljyn painetta. Venttiilit ovat kummassakin kannessa toisen nokka-akselin alla, kuskin puolella kannen etu- ja vänkärin puolella takapäässä, toiminta kannattanee tarkastaa alseleiden vaihdon yhteydessä.

              Comment


                #8
                Ei ne alkuperäiset marmorikamatkaan siellä kestä. Nimim. parit alkuperäiset jo vaihdettu. :)

                Comment


                • #9
                  Nuo edelliset akselit oli ostettu Tarviketorilta Oulusta, joka hommaa ne käsittääkseni Koivuselta. Uudet on ainakin tilattu suoraan sieltä. Tietääkö niistä etukäteen tekeekö niillä mitään?

                  Nokat oli kuluneet juuri kuten Lujituksella, eli osa nokista hyviä ja osa kulunut n. 3mm. Luulisi että jos ei saa öljyä kunnolla niin hyviä ei olisi ollenkaan.

                  Täytyy kyllä tarkistaa nuo paineenrajoitusventtiilit kun vaihdan akselit.

                  Comment


                  • #10
                    Luulisi että jos ei saa öljyä kunnolla niin hyviä ei olisi ollenkaan.
                    Kun katselee tarkemmin keinuvivuston geometriaa, oivaltaa pian miksi osa nokista ja vivuista kuuluu nopeammin kuin toiset.

                    Comment


                      #11
                      Se vaan, että, jos olisi tarpeeksi öljyä pintojen välissä, kulumaa ei tapahtuisi. ;)

                      Comment


                      • #12
                        Mikähän se olisi paras öljy tähän?

                        Comment


                          #13
                          Ite oon käyttäny Castrolin slx:ää ja nyt vuoden verran ajellut Teboilin diamond dieselilla.
                          Eroa en ole huomannut kuin hinnassa ja onha diamond diesel testivoittajakin, jos se nyt
                          jotain merkitsee. :)

                          Comment


                          • #14
                            Tuolla on nyt sisällä käsittääkseni Mobil super 3000 5W-40, onkohan ok?

                            Comment


                              #15
                              Tuo kone on kyllä aika tarkka öljyistä juurikin noiden nokkien takia. Lyhyellä vaihtovälillä voi joku "traktoriöljykin" toimia, mutta enpä lähtisi itse kokeilemaan. Castrol toimii mielestäni parhaiten tuossa koneessa. Shell ei kestä yhtä kauan ja Mobil1 on myrkkyä, koska pesee mooottorin sisältä ja tukkii huohottimen.
                              Nokka-akselin kohdalla pintapaineen kesto on oleellisin asia ja riippuu käytännössä sopivasta lisäaineistuksesta. Väärälläkin öljyllä nokkien pitäisi kestää kauemmin kuin 15 tkm, sehän on vain yksi öljynvaihtoväli Longlife-öljyillä.

                              Comment


                                #16
                                Kyllähän asia kuitenkin on niin, että tuo nokkien kuluminen ei ole se vika vaan se on oire... Hyvät öljyt sopivalla vaihtovälillä on ihan hyvä ensimmäinen korjaava toimenpide, ja tietenkin se muu kannen yläpuolinen koneisto... :)

                                Comment


                                • #18
                                  Itse käytin ennen alkuperäisten nokka-akseleiden vaihtoa eri merkkisiä edullisia 505.00 öljyjä. Vaihtoväli oli 13 - 15 tkm eli vaihdoin, kun service-merkkivalo alkoi huomauttelemaan asiasta. 275 tkm:n kohdalla nokissa alkoi olla kulumaa max. n. 0,3 mm. Nillä olisi varmaan ajanut vielä muutaman kymppitonnin, mutta ajattelin, että koska akselit on kuitenkin lähiaikoina vaihdettava, niin tehdään se heti, ettei tarvitse niiden kuntoa olla erikseen kyttäämässä. Vaihdon jälkeen aloin käyttämään varmuuden vuoksi vielä 505.01 pumppusuutinöljyä (Teboil Diamod Diesel). Järkytys oli kyllä melkoinen, kun akselit olivat paskana 25 tkm:n jälkeen. Vanhoilla akseleilla olisi varmasti ilman vaihtoa päässyt pitemmälle. Olen jokseenkin varma, että vika oli akseleiden ja/tai painimien materiaalissa tai karkaisussa.

                                  Comment


                                    #19
                                    No se öljylaatu löytyy korkista tai kirjasta ja sama merkintä tietty pitäs löytyä öljypurkista, muuten ei onnistu. Entisessä kulkineessa oli jotain 360 tkm kun luovuin siitä, originaalinokat, mutta öljyt oli pelkkää Castrolia yhtä Shell ja yhtä Mobil1 hairahdusta lukuunottamatta, yhteensä noin 10 ölynvaihtoa about 15 tkm välein.

                                    Comment


                                      #20
                                      Ihan mielenkiinnosta kysyisin teiltä joilla uudet nokat ovat parinkymmenen tuhannen kilometrin jälkeen jälleen vaihtokunnossa, että vaihdettiinko siis kaikki hilppeet (akselit, keinut, nostimet, välipalat) vai pelkästään nokka-akselit. Ja missä/kuka tuon vaihdon teki? Vähän kuulostaa siltä että on saattanut tulla pieniä ongelmia vaihdon yhteydessä --> oireena nokkien kuluminen.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Kaikki hilppeet vaihdettiin ja tein vaihtotyön itse asiaan hyvin perehtymällä, hyvien ohjeiden ja riittävien erikoityökalujen avulla ja väitän, että vaihtotyön tekninen osaaminen tai sen puute ei ole aiheuttanut nokkien ennenaikaista kulumista, vaan vika on selkeästi asennetuissa varaosissa. Mittasin jopa vaihdon jälkeen moottorin öljynpaineet, jotka olivat normaalit. Nokka-akselit olivat valutyöltään selvästi erilaisia, kuin alkuperäiset vanhemman polven alselit sekä koneistusjäljeltään ja karkaisukovuudeltaan erittäin paljon erilaisia, kuin nyt myöhemmin asentamani uudemman polven VAG-nokka-akselit. Painimet / nostimet olivat myös valujäljeltään erilaisia, kuin koneessa olleet sekä nyt myöhemmin saamani VAG-osat. On täysi itsepetos ostaa näinkin hienoon koneeseen, kuin 2,5 TDI on, sen kriittisimpiä osia jostain Ebaysta tai tarviketoimittajalta halvalla - osien valmistaja löytyy silloin useimmiten Kiinasta. Tarvikevalmistajaltahan toki konsernikin osat ostaa - jopa Kiinasta, mutta mistä me sen tiedämme, että keneltä?

                                        Comment


                                          #22
                                          Sehän on vaan tyhmää maksaa liikaa, mun mielestä. Kyl ainaki noi nokat mitkä mulle tuli ebaysta olis brittiläiseltä estas-pajalta. Milläs mittasit karkaisukovuuden? Nokathan nois ei ole ensimmäisenä lähtöviivalla vaan keinuvivut edelleen. Keinuvivut kun kuluu, niin alkaa pikkuhiljaa siitä syömään myös nokkaa. Kyllähä noi marmori kamat ulkoisesti näyttää laadukkaammalta, mutta kestävyys on yhtä heikkoa.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Pari pako-laaharia oli paikoltaan tippunut, mut yllättävän kätevästi ne saa takas paikalleen sit ujuttamalla.
                                            No okei toinen pakoventtiili jumitti ja tuli aina männän kanssa ilmeisesti ylä-asentoonsa - se jätetiin sit ilman laaharia. :)
                                            En tunne paremmin ton koneen yläkertaa mutta voisko joku selittää tarkemmin???

                                            Onko kelleen tullut mieleen käyttää rikkoutuneita nokkia hionnassa?

                                            Comment


                                            • #24
                                              -Vein joskus puoltoista vuotta sitten Virtas-Maurille läjän miedosti kuluneita nokkia ihmeteltäväksi ja sovittiin että mikäli asia tulee ajankohtaiseksi, niin tuumitaan hiontahomman mielekkyyttä. Samalla vois vähän helpottaa rampin profiilia muuttamalla tuota keinuvipujen sietämätöntä taakkaa...

                                              Comment


                                                #25
                                                Noh sehän on quadcam. Parit nokat puolellaan, yksi nokka alempana ja yksi ylempänä.
                                                Kullakin nokalla on yksi pako ja imu venttiili / sylinteri avattavana, venttiilit kun on viistosti.
                                                Tuosta aiheutuu myöskin se ihmeellisyys, että laahareita painetaan hieman eri kohdista,
                                                jotta saataisiin avautumaan oikein. Ylempänä on imuventtiilien laaharit, joita painetaan
                                                laaharin kärjestä ja alempana pakopuolen venttiili laaharit, jota painetaan keskeltä laaharia.
                                                Laaharit sitten lepäävät omalla painolla nokan ja hydraulinostajan välissä. Jotenkin siinä
                                                käy vaan sillalailla, että nuo laaharit tuolta lähtee kävelee. Syytä voi vaan arvailla; joko
                                                liian vähän öljypainetta, jotta nostaja painais laaharia paremmin kireeksi nokan ja nostajan
                                                väliin tai sitten liikaa jengaa, jolloinka ne putoaa pois pelistä. Olisi se vaan kauhian kiva
                                                nähdä kunnolla käyvän koneen sisälle, et mitä siel nyt oikein tapahtuu.

                                                Mulla oli kaksi laaharia pudonnu pois pakopuolelta. Syynä on varmaan enempi tuo geometria
                                                siitä mihin kohtaan laaharia nokka painaa. Mutta toisaalta, alemman nokan venttiilit ovat
                                                kaikki pysynneet paikoillaan. Ennen nokkien vaihtoa tuossa viime kesällä, niin oli 5(!) laaharia
                                                pudonnu pelista. Silloin luultiin imupuolen laahareiksi, mut onkin pakopuolen. Ja nuokin olivat
                                                pudonneet ylemmän nokan pakorivistostä. Toisen laaharin pudotessa paikoiltaan, se on
                                                voinut jotenkin vähän vääntää venttiilia, siten että hieman jumittaa. Päätettiin sen venttiilin
                                                laahari jättää pois paikoiltaan, kovan naputuksen takia.

                                                Suurin osa laahareista mitä noukittiin pois, olivat lähes iskemättömän oloisia, eikä nokissa
                                                ollut suurempia uria. Joitain millin osia. Osa laahareista vaan aiheuttanu pudotessaan
                                                "hieman" vahinkoa nokille joten tilattiin koko setti uutta osaa saksasta ja kiinni.

                                                Tos muutama kuva:
                                                http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/venaka...i/SDC10349.JPG

                                                Nyt tälläinen nopea aivopieru tähän väliin kahden sentin edestä. :)

                                                Comment


                                                  #26
                                                  Laaharit sitten lepäävät omalla painolla nokan ja hydraulinostajan välissä. Jotenkin siinä käy vaan sillalailla, että nuo laaharit tuolta lähtee kävelee. Syytä voi vaan arvailla; joko liian vähän öljypainetta, jotta nostaja painais laaharia paremmin kireeksi nokan ja nostajan väliin tai sitten liikaa jengaa, jolloinka ne putoaa pois pelistä.
                                                  Oisko mahdollista, että syyllinen olisi kuluneet hydraulinostajat -> ei toimi enää kunnolla ja liiallisen välyksen vuoksi laahari lähtee kävelylle.

                                                  Jos näin, niin mahtaisiko auttaa pelkkien nostajien vaihto, ennen venttiilikoneiston terminaalivaihetta. Vai oisko syy öljypumpussa, joka ei syystä tai toisesta kehitä (enää?) riittävästi paineita -> sama remppa kohta uudestaan ohjelmassa.

                                                  Kellään tietoa, minkälaisia öljypaineita tuon koneen tulisi kehittää? Jos noita vaikka joskus mittailisi huvin vuoksi.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Eli jos laahari putoaa, venttiili aukeaa vaikkakin hiukan vähemmän?

                                                    Comment


                                                      #28
                                                      Kun laahari putoo, ni vena on pois pelistä.

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Ilkan ehdotukselle pisteet täältä. Näyttäisi kyllä siltä että tuo ns. nokkien kuluminen jotuu juurikin ongelmista noiden hydraulinostimien kanssa. Ainakin itselläni oli aivan selvät merkit tällaisesta vaikka ei siis nokat sinänsä vaihtokunnossa todellakaan olleet. Ja tuo uusien nokkien kuluminen 25tkm ajon jälkeen niin uskaltaisin veikata jonkinlaista asennusvikka noiden nostimien ja keinujen osalta.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Ite olen kanssa ajoittain kuulostellut kuinka kauan kylmästartissa venttiilit rapsuttaa. Jos alkaa nassutella pitempään, niin hetpuoliin Forte-käsittely kehiin ja taas on hiljaista. Naputus on merkki siitä että nokka alkaa "työstää" laaharia ja siitä se sitten lähtee...

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X