Kohtuullisen tuoreena otsikon mukaisen Audin omistajana on nyt pakko kääntyä viisaampien puoleen moottorimurheiden ilmaannuttua. Kaikkia oireita on tässä tosi vaikea selittää, mutta yritetään... Elikkä, aluksi alkoi esiintyä matalilla kierroksilla, pintakaasulla ajettaessa pientä nykimistä joka yleensä katosi kaasua lisättäessä. Samalla ihan kuin turbon puhina olisi kasvanut selvemmin kuultavaksi (puhisi jostakin kuljettajan puoleisen etupyöräkotelon tuntumasta?). Oireet oli hyvin satunnaisia ja useimmiten laite pelasi aivan normaalisti. Samoin tehot (kaikki huimat 85kW) tuntui olevan jatkuvast matkassa eli mitään puutumista en havainnut.
Puhina alkoi kuitenkin häiritä ja lueskelin tätä foorumia ja tulin siihen tulokseen että ahtopuolella on pakko olla vuotoa. Kävin näyttämässä autoa paikallisella korjaajalla (ei VAG liike) ja nosturilla huomattiin pohjamuovin olevan öljyinen. Tikun nosto paljasti öljyä kadonneen n. puoli litraa ajetun 4400 km aikana. Sen sijaan ahtopuolelta kaveri ei silmämääräisen tutkimisen perusteella löytänyt vuotokohtia.
Koneen päällä olevan muovin irroitus paljasti venttiilikopan olevan öljyssä täyttöaukon juuresta. Siitä öljy oli valunut alas pitkin koneen kylkeä aina pohjamuoviin asti. Samoin öljyvuodon tapaista oli havaittavissa öljytikun putken juuresta.
Suurin huolenaihe sen sijaan valkeni kun koneen käydessä avasimme öljyn täyttökorkin. Laittamalla käden täyttöaukon lähelle, oli selvää huohotusta tunnettavissa. Ensiksi epäilimme suuttimen vuotavan, mutta erään diesel miehen mielestä ko. moottorissa käytössä olevien suuttimien ei ole mahdollista käytännössä vuotaa venttiilikoppaan (?). Tuomio näiden tietojen pohjalta oli se, että kone on vaurioitunut....
Ajossa laite tuntuu edelleen pelaavan melko normaalisti. Nykimistä en ole nyt hetkeen havainnut ja lisäksi kulkupuolikin tuntuu olevan ihan normaali. Kaiken lisäksi moottori käynnistyy hienosti kylmänä ja lämpimänä. Toisaalta kaikkia vähänkin epäilyttäviä ääniä tulee kuunneltua nyt entistäkin tarkemmin ja tuo tuomio mielessä kylmä hiki nousee helposti pintaan....
Kysynkin nyt olisiko jollakin foorumin aktiivilla tai muilla sivuja seuraavilla mielipiteitä / ajatuksia mahdollisista moottoriongelman aiheuttajasta/-jista?
Puhina alkoi kuitenkin häiritä ja lueskelin tätä foorumia ja tulin siihen tulokseen että ahtopuolella on pakko olla vuotoa. Kävin näyttämässä autoa paikallisella korjaajalla (ei VAG liike) ja nosturilla huomattiin pohjamuovin olevan öljyinen. Tikun nosto paljasti öljyä kadonneen n. puoli litraa ajetun 4400 km aikana. Sen sijaan ahtopuolelta kaveri ei silmämääräisen tutkimisen perusteella löytänyt vuotokohtia.
Koneen päällä olevan muovin irroitus paljasti venttiilikopan olevan öljyssä täyttöaukon juuresta. Siitä öljy oli valunut alas pitkin koneen kylkeä aina pohjamuoviin asti. Samoin öljyvuodon tapaista oli havaittavissa öljytikun putken juuresta.
Suurin huolenaihe sen sijaan valkeni kun koneen käydessä avasimme öljyn täyttökorkin. Laittamalla käden täyttöaukon lähelle, oli selvää huohotusta tunnettavissa. Ensiksi epäilimme suuttimen vuotavan, mutta erään diesel miehen mielestä ko. moottorissa käytössä olevien suuttimien ei ole mahdollista käytännössä vuotaa venttiilikoppaan (?). Tuomio näiden tietojen pohjalta oli se, että kone on vaurioitunut....
Ajossa laite tuntuu edelleen pelaavan melko normaalisti. Nykimistä en ole nyt hetkeen havainnut ja lisäksi kulkupuolikin tuntuu olevan ihan normaali. Kaiken lisäksi moottori käynnistyy hienosti kylmänä ja lämpimänä. Toisaalta kaikkia vähänkin epäilyttäviä ääniä tulee kuunneltua nyt entistäkin tarkemmin ja tuo tuomio mielessä kylmä hiki nousee helposti pintaan....
Kysynkin nyt olisiko jollakin foorumin aktiivilla tai muilla sivuja seuraavilla mielipiteitä / ajatuksia mahdollisista moottoriongelman aiheuttajasta/-jista?
Comment