Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 TDI moottoriöljy vuotaa (litra päivässä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 TDI moottoriöljy vuotaa (litra päivässä)

    Eli mistä alkaisin...

    Noin viikko sitten ajaessani öljyn merkkivalo syttyi, joten lisäsin moottoriin öljyä n. 0,5l.
    Pidin tätä normaalina, koska edelllsestä huollosta matkaa tasan 20 000km. Kuitenkin ajettuani n. 1 000km öljyvalo syttyi taas palamaan.. Olin työmatkalla keskisuomessa ja tapaamiselle kiire, mutta pysähdyin nopeasti ABC:lla ja lorautin n. 2-3dl lisää öljyä. Lähdettyäni jatkamaan matkaa auto rupesi välittömästi savuttamaan valkoista savua erittäin voimakkaasti. (tosin ulkonakin oli pakkasta -23c) Ajoin motaria pitkin, enkä voinut oikein pysähtyä ja muutaman kilometrin jälkeen savutus väheni ja lopulta lakkasi kokonaan.
    En tiedä mikä se oli, öljykin oli ihan sitä oikeaa Castrol 5-30w.

    No ajattelin, että jokin pikku ehkä vain, koska loputti savuttamisen ja mikään merkki/häiriövalo ei palanut ja moottori toimi koko ajan moitteettomasti.

    Kuitenkin n 50km jälkeen öljyn merkkivalo alkoi taas palamaan...

    Nyt laitoin loput siitä litrasta ja taas valot sammui ja kaikki hetkellisesti kunnossa.

    Eilen aamulla vuorostaan hehkun häiriövalo alkoi vilkkumaan heti käynnistettyä, mutta kaikki toimi moitteettomasti. Olisin mennyt huoltoon jo eilen mutta eipä ne ole lauantaina auki. Parin kilometrin jälkeen myös öljyvalo alkoi palamaan.
    Öljytikun mukaan koneessa ei olllut öljyä edes MIN rajaan asti.
    Kävin ostamassa kuitenkin litran lisää öljyä ja laitoin siitä kahdessa osassa yhteensä 0,7l taas lisää öljyä. Tuonkaan jälkeen mielestäni tikun mukaan siellä ei ole edes alaviivaan asti öljyä...Tosin öljyn merkkivalo sammui taas.

    No tänä aamuna kaikki näyttikin olevan hyvin, mutta 5 km jälkeen syttyi taas öljyvalo->hehkun häiriövalo->ESP valo... siinä valoloisteessa palasin kotiin ja katsoin tarkemmin tuon parkkipaikan.. ja kyllähän ne öljyt näyttää olevan valuneet tuohon maahan.

    Osaisiko joku arvata/tietää mikä mahtaisi olla vikana?
    ekana siis sekin suuri savutus ja tuo öljyn tippuminen/valuminen
    Siis miten iso (euroa)korjaus olisi edessä.

    auto: A4 2.0 tdi avant 125 kw ajettu n 172 000km

  • #2
    Mutuiluna, oisko huohotin tukossa ja puskee öljyt mistä ikinä pääsee...

    Comment


    • #3
      Kovilla pakkasilla ajaessani samallainen savutus oli minullakin. Huohotin meni varmaan tukkoon kun moottorinpaineet olivat olleet korkealla, kun öljy pyrki tulemaan ulos moottorin öljykorkista.

      Ensimmäinen havainto oli, kun pysädyin liikennevaloihin niin haisi öljy. Noin 45km ajon jälkeen. Ensiksi luulin , että fuskaa kannen välistä pakosarjalle, mutta onneksi ei.
      Autona profiili diudi.

      Comment


      • #4
        Kova pakkanen + ajoviima + savutus + suuri öljynkulutus = huohutus tukossa.
        Jos ajat esim huoltamolle niin nosta hitusen öljytikkua ylös päin saattaa helpottaa. Itsellä ainakin helpottu.
        En sit tiiä miten roiskii öljyä konehuoneen puolelle tuossa autossa.

        Comment


        • #5
          Tuossa tikun nostossa on se riski, että jos tikun "putki" ylettää öljypinnan alapuolelle ja koneessa on painetta niin alkaa pyhävermeet muuttumaan remonttivermeiksi...:)

          Comment


          • #6
            Usien riittää myös se, että ottaa öljytikun juuresta O-renkaan pois, niin paine pääsee pois.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
              Usien riittää myös se, että ottaa öljytikun juuresta O-renkaan pois, niin paine pääsee pois.
              Tämä toimenpide sotkee seoksia...

              Hätävarana varmaan ihan toimiva.

              Comment


              • #8
                Mnjuu, voi vähän sotkeakin ehkä, mutta öljyt pysyy koneessa....

                Comment


                • #9
                  No auto nyt Audi center Espoossa.

                  Saa nähdä mitä löytyy ja erityisesti mitä tulee maksamaan...
                  Tiskillä huoltoneuvoja ei alkanut mitään arvailemaan mikä voisi olla vikana.
                  Ainut mitä suostui sanoamaan, oli että kuullostaan aika isolta remontilta....

                  Jotenkin jää sellainen fiilis niiden tiskillä olevien kavereiden osalta, että on samanlaista arvailua kuin kunnallinen terveysasemien lääkäritoiminta (arvauskeskuksia) Muutaman kerran olen siellä esim. käynyt ja aika ympäripyöreetä arvailua aina on tullut.
                  Esim. viime syksyllä auto meni kaksi kertaa pitkässä ajossa vikasietotilaan, hehku vilkkui ja tehot hävisi -> auton sammutus ja vika nollaantui.
                  Kerroin tarkkaan millaisessa tilanteessa vika ilmaantui, kerroin nauraen, että ajan pitkää matkaa viikottain, mutta nyt kun ensimmäistä kertaa ajoin rauhallisesti niin auto meni jumiin.
                  Huoltoneuvojan kommentti oli vain, että vika voi olla missä vain eikä tuo ole mitenkään tyypillinen vika Audissa. Yritin silloin myös puristaa, että mitähän tuo voisi maksaa->"muutamasta satasesta, muutamaan tonniin" lopulta sanoi kun aloin prässätä.

                  No en jättänyt autoa silloin kun siellä oli kiirettä ja vika vain pitkässä ajossa. Seuraavalla viikolla kuitenkin olin viemässä (nyt eri kaveri tiskillä) autoa katsottavaksi. Nyt tiskillä oleva kaveri kyseli tarkkaan vikaa ja heti epäili, että partikkeli suodatin tukketuu kun ajaa liian alhaisilla kieroksilla pitkää matkaa.

                  Suositteli että en jätä autoa, vaan kokeilen ajaa niin, että kierrokset on reilusti yli kahden tonnin esim 10 min ajan. Eikä ole muuten sen jälkeen se vika enään ilmaantunut. Mutta ennen tätä kaveria siis kaksi huoltoneuvojaa ei osannut sanoa mitään mikä voisi olla mahdollinen häiriötilan aiheuttaja, vaikka tarkalleen kerroin missä tilanteesa vika ilmaantuu.

                  No toivotaan että huomenna olisi onni suotuisa millainen tyyppi alkaa katsomaan minun audia...

                  Comment

                  Working...
                  X