Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Quattro dieselinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Quattro dieselinä

    Moro! Jostain ihmeen syystä on ruvennu tommonen a4 audi kiinnostamaan, ja sellainen olis tarkotus vaihtaa tässä kevään aikana. A4 ja neliveto, etuvetoa en viitsisi laittaa. Dieselikin sen täytyis olla. Ongelmanahan on nyt se että on tullu täältä ja ffp:stä luettua melkeen kaikki aiheet noihin 2,5 v6:siin liittyen ja vikojahan niissä piisaa. Lisäksi noissa 1,9:säkin on vissiin esinntynyt nokka-akseli ongelmia? Sellainen käsitys on jäänyt että v6:siin tuli vuonna 2003 rullakeinut, tästä on nyt epäselvää se että kestääkö ne nokat sitten kuinka paljon paremmin? Itse olettaisin että osasyy noihin kulumisiin on tuo älytön longlife systeemi, vai olenko väärässä?

    Entäpä sitten noi 1,9:sit, kestääkö niissä nokat vai ei? Syöttöpumppu ongelmaahan niissä ei ole, onko noissa pump.suuttimissa esiintynyt vikoja? Kiinnostais vaan tuo 2,5 enemmän ku olis suurempi moottori ja tehoreserviä enemmän..

    Entäpä tuo neliveto, niissä ei ole ilmeisemmin ollut murheita? Ja kaikki muutkin kokemukset B6 korimallista on tervettulleita!

    #2
    Et sit viitsinyt katsoa tälläkin alueella olevia viestejä? Tuossa alla oli nyt ainakin yksi säie juuri tästä aiheesta;

    Audi A4 (quattro) Tdi hankinnassa

    http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=83418

    http://www.audiclub.fi/forum/showthr...t=b6+hakusessa

    Tervetuloa vain.

    Comment


    • #3
      Ei pidä säikähtää töykeää vastaanottoa ;) Foorumin suurkuluttajat vaan tahtoo aina ekana älähtää kun samoja keskusteluaiheita perustetaan joka toinen viikko. Tervetuloa vaan. Jos ei haulla apu löydy niin ei muuta kun kysymyksiä peliin. Itselläni on 1.9pumppari quattro a4 ja hyvin olen tykännyt, 2.5 huollettuna hyvä kone myös.

      Comment


      • #4
        Joo, saahan ne samaan aiheeseenkin mutta tässä nyt on lähinnä kysymyksessä nuo nokka-akselit, ja tahtoo hukkua se kysymys jos sen johonkin vanhaan aiheeseen laittaa. Ja tuosta 1,9:stä ei tahdo löytyä kattavaa tietoa. Eli kaikki tieto tänne noista nokista ja rullakeinuista kiitos

        Comment


        • #5
          1.9pd nokissa ei kai mitään erikoista pitäisi olla, 2.5 v6 alkupään(-98->) koneet oli niitä heikkolaatuisilla nokilla maailmalle lähteneitä. Jonkunlaiseksi tyyppiviaksi on 1.9pd koneissa kerrottu tuo suuttimien johtusarja, vaan ei niistäkään kovin moni ole täällä ilmoitellut. Yhteen passattiin olen tuon johtonipun vaihtanut kun lakkasi käymästä neljällä->huono kontakti 1cyl pumpussa, homma kesti n.20min ja hintaa muutama kymppi...

          Comment


          • #6
            Entäs tuo ffp:n nokka-akseli galluppi keskustelu jossa on monella mennyt nokka 1,9:stäki?

            Comment


            • #7
              No hyvä että tietoa on löytynyt;)

              Comment


              • #8
                1,9 tdiq on hyvä paketti. Moottori on ainakin omissa yksilöissä ollut huoleton ja sopivalla ohjelmalla piristettynä mukava matkakumppani. Voi suositella!

                Auto on ajokäytökseltään aliohjaava, eli voisin kuvitella, että 2,5 tdi koneella ominaisuus vielä korostuisi. Sopivalla kaasunkäytöllä sitten voi ohjailla, jos vaan kuskilla riittää rohkeus.

                Comment


                • #9
                  Eli siis puskee? Noh, sellainen se neliveto on. Tuosta 2,5 tdi:stä vielä jos jollain olisi tietoa noista 2003 ja eteenpäin..

                  Comment


                  • #10
                    puskee, jos nostaa jalan kaasulta.

                    Comment


                      #11
                      2.5tdi:sta on tietoa, jokainen kun näkee parhaaksi perustaa aiheesta uuden topikin.

                      Comment


                      • #12
                        Edellinen auto oli juuri tuollainen paketti, eli B6 1.9tdiq. Ajoin sillä kilometrit n. 150-240tkm vailla mitään kummempia murheita. Tuona aikana hajoamisen takia vaihdettiin yksi etupyörän laakeri, moottorin lämpöanturi ja jarruvalon kytkin. Ylläpitona uusittiin iskarit, jarrulevyt&palat ja pari tukivartta jotka eivät vielä olleet väljiä, mutta tulivat uusittua kivuttomasti iskarien vaihdon yhteydessä. Muutoin huollot LL ohjelman mukaan, n. 28tkm välein. Dieseliä kului keskimäärin 6,8l/100km. Liukkailla on, kuten jo mainittu, hieman aliohjaava luonteeltaan. Kuitenkin käytös on johdonmukaista ja oikealla kaasunkäytöllä tottelee kyllä mainiosti kuljettajaa.

                        Comment


                        • #13
                          Heh, Juhalla sama stoori kuin minulla:)

                          Jarruvalon kytkintä ja tukivarsia ei tarvinnut vaihtaa, mutta minulla kilometrit tuli välillä 90tkm - 170tkm!

                          Osta osta...

                          Comment


                            #14
                            Se 1.9TDI:n nokkaprobleema taitaa korkea vain poikittain asennettuja moottoreita, jos olen oikein ymmärtänyt. A4:ssä moottori on pitkittäin, eli ei pitäisi olla nokkamurheita, mikäli edellinen oletus pitää kutinsa.

                            Comment


                              #15
                              kyllä niitä on pitkittäinkin asennetuissa menny

                              Comment


                              • #16
                                Niin, kuinka tämän asian laita nyt on? Tuli muuten mieleen että onko nämä kaikki 1,9 pumpparit 8 venttiilisiä?

                                Comment


                                  #17
                                  On nuo kaikki 8 venttiilisiä. Mutuna tuo, että dieseleitä ei kauhean paljon ole vieläkään enemmällä kuin 2 venttiiliä per pytty?

                                  Ja puskeminen quattrossa tarkottaa vaan sit, että on liian kevyt kaasujalka :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Mutuna tuo, että dieseleitä ei kauhean paljon ole vieläkään enemmällä kuin 2 venttiiliä per pytty?
                                    Ei noita moniventtilidieseleitä hirveästi taida olla. Itseasiassa noi VAGin V6:set on ainoita monivenmtttilikoneita mitä varmuudella tiedän, mutta varmaan niitä muillakin valmistajilla on. Luulenpa kuitenkin, ettei diesel niinkään hyödy moniventtilihatusta kuten bensakone vähäisemmän kierroslukualueensa takia.

                                    Comment


                                      #19
                                      Olenkohan mie ihan väärässä jos väitän että VAG:n nelisylinteriset 2.0 TDI:t olis kuitenkin neliventtiilikannella?

                                      Comment


                                        #20
                                        Et ole aina väärässä. 125 kW taitaa olla neliventtiilikannella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          jotta asia ei olisi helppo niin 2.0tdi (140hv) löytyy myös 8 venaisella kannella, ainakin BPW koodilla

                                          Comment


                                            #22
                                            Niin, eli toisin muotoillen 125 kW:et ovat neliventtiilikannella, muut 2.0 TDI:t eivät. 140 hv = 103 kW != 125 kW = 170 hv.

                                            http://www.audi.de/de/brand/de/gebra.../a4_avant.html

                                            muoks: 3.0 TDI on myös neliventtiilinen, kuten 120 kW ja 132 kW 2.5 V6 (2002).

                                            Comment


                                            • #23
                                              On noita 103 kW versioitakin 16 venttiilisinä. Esim:
                                              http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_BKD-moottori

                                              Joskus oli muistaakseni niin, että Ocu 2:sta oli 103 kW versioita 2-venttiili kannella + DPF, 4-venttiilikansi ei DPF:ää tarvinnut.

                                              Sitä en muista/tiedä mitkä moottorikoodit ovat 16v ja mitkä 8v. Tuo 125kW on tosin aina 16v.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä noita nokka ongelmia voipi tulla myös pitkittäisissä 1.9 PD moottoreissa, niissä tosin huomattavasti harvinaisempia. Itse vahdoin uuden nokan ~320 tkm kohdalla. Ei ollut vielä lähelläkään entinen, pientä karheutta tuntui ja osassa paininkuppeja oli juuri erottuva painauma. Varmuuden vuoksi tuli uusittua, ettei tulis pahempaa jälkeä.

                                                Tuo 1.9 PD moottori vakiona hieman tylsä, vetoja 2000-3000 (väännön tunne lähinnä), sen jälkeen kone puutuu. Tämä siis tuosta 115 heppasesta versiosta. 130 hv jaksaa jo vakiona ylhäällä paremmin ja ohjelmointia ajatellen ahdin kestää jo pidemmälle. Likimain sen mitä vakiosuuttimet tarjoaa, kymmenkunta hevosta voi jäädä vakioahtimella saavuttamatta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jaa, mersu alkas vissii jo vuodesta 94 valmistaa 4 venttiili dieseleitä:D 10v sitten taisi kaikki koneet olla jo monivena tekniikalla. Ja esim. tuossa 2,5L ja 20 venaisessa vapaastihengittävässä on 20% enemmän hevosia mitä vanhassa 10 venttiilisessä. Se tähtikeuloista ja muista mutu tiedoista.. Joo, tuon tiesinkin että tuo v6 on monivena. Sinällään ihan sama onko sielä kaks vai 4 venaa.. Taitaa kallistua vahvasti tuohon 1,9:siin, ei ole vm kanssa niin tarkkaa.. Ja vähemmän vikakohtia.

                                                  Juu, ohan se nokka remppa kuitenkin huomattavsti halvempi tuohon yksysiin kun ei ole kuin yksi nokka. Ja varmasti pystyy itsekin vaihtamaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    1.9 pumppareissa käytettävä oikeita öljyjä muuten menee nokat!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onhan ainakin osa noista uudemmista VAGin 2.0TDI:stä 16V hatulla.

                                                      1.9TDI PD:n nokista sen verran, että Razur taisi vaihtaa nokat omaan ATJ-koneiseen Passattiinsa, muita pitkittäisiä en tiedä. Itselläkin kohta 300tkm mittarissa, ei vielä oireita (koputtaa puuta). Ei tosin ole venttiilikoppaan katsottu.

                                                      Mielestäni kuitenkin varsin miellyttävä yhdistelmä 1.9 PD ja quattro A4-kopassa, ainakin kun moottorinohjauksesta poistetaan valmistajan "virheet" ;). Mikään talousihme ei tuo PD-kone tunnu olevan, mutta 5,7-6,3 litraa sadalla on kaikki tankkaukset olleet, kaasujalka ei ole kevyt meikäläisellä. Mutta taitaa viedä se V6 TDI:kin ainetta kun quattrosta puhutaan?

                                                      Edit: oli ollut eilisestä asti tämä säie auki, joten tullut hieman uutta tietoa väliin ennen kuin painoin lähetä... :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eikai tuo nokka-ongelma ole niin iso, kun niistä aika harvakseltaan kuulee. Tuo viittaa siihen ennemmin, että vika ei ole itse nokissa, vaan öljyissä mitä on käytetty tai huoltovälillä.

                                                        PD:ssä vikakohteita oikeastaan on turbo, suuttimet ja anturit? Suuttimetkin on aika harvinaisia, tai sitten hinta karkottaa korjaamiset :) Turbon kohdalla voi useimmiten selvitä putsaamalla VNT mekanismi. Ilmamassa-anturia jne nyt voi mennä.
                                                        Passatissa kumiletkut muuttui purkaksi +300tkm:ssä jostain syystä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikö se ole tuo v6 mikä vie ainetta aika paljon? 5,7-6,3 ei kuulosta kovin paljolta :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            V6 menee reilulla 6:lla ilmeisesti. Allekkin jotkut pääsee, mutta ne lienee etuvetosia.
                                                            Kyllä tuota 6l kulutusta 1.9lle voi pitää hieman korkeahkona. Paino ja neliveto vie omansa. Kyllähän 1.9:llä alle 5:nkin voi päästä, mutta minä en ole yhdelläkään päässy sellasiin lukemiin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X