Olikohan tää jo käsitelty ja oliko kokemuksia ? En löytänyt tarinaa ? (lähde : ess.fi)
Polttoaineen esilämmitin herättää dieselauton huurusta
Kun polttoaine lämmitetään 20-asteiseksi, Webastokin toimii varmemmin
Kari Pitkänen:
Jos 70 000 euron auto ei starttaa ?20 asteen pakkasesta tai siinä pitää istua peppu huurussa, jokin kokonaisuudessa mättää.
Tämän huomasi Teijo Siekkinen, joka 2000-luvun alussa työskenteli oululaisen autoliikkeen huoltopäällikkönä.
? Kun talvella oli eletty viikko parinkymmenen asteen pakkasissa, ongelmat alkoivat kaikilla yhtä aikaa ? automerkistä ja -mallista riippumatta.
? Dieselautojen lisälämmittimet eivät enää toimineet ja akut olivat jäässä. Autoilla ei päässyt liikkeelle tai sisälle asti ei riittänyt lämmintä ilmaa.
Polttoaine 20 asteeseen
Asiakaspalaute oli murhaavaa, joten Siekkinen pyysi Nesteeltä nähdäkseen dieselpolttoaineen viskositeettikaaviot.
? Polttoaineen rakenne alkaa muuttua jo, kun lämpötila lähestyy nollaa. Parissakymmenessä pakkasasteessa neste on paksua kuin siirappi.
Dieselauton lisälämmittimessä ? jota yleiskielessä nimitetään Webastoksi vaikka muitakin merkkejä on ? on tehoa saunakiukaan verran eli 5 kilowattia.
Äärioloissa laite ei kuitenkaan välttämättä toimi kuten on ajateltu, koska siihen tuleva polttoaine on liian kylmää ja kankeaa.
Siekkinen heittäytyi keksijäksi ja tuotekehittäjäksi. Nyt myynnissä on noin Nokian kommunikaattorin kokoinen ja 400 grammaa painava esilämmitin, joka lämmittää polttoaineen 20-asteiseksi ennen kuin neste kiertää varsinaiselle auton lisälämmittimelle.
Lämmitin palaa näin puhtaasti, nokeentumatta ja savuttamatta sekä toimii aina, vaikka pakkasta olisi 40 astetta.
? Yksi malli käy kaikkiin dieselautoihin ja niiden lämmittimiin ja sen voi siirtää seuraavaan kun autoa vaihtaa.
Ikä pitenee eristämällä
Arctic Fuel Heater -nimellä myytävä esilämmitin takaa myös, että auton sisälle saadaan lyhyelläkin ajomatkalla riittävän lämmintä ilmaa.
Lisätukea saadaan automaattiohjatusta, vastuksen lämmittämästä ja solumuovilla eristetystä akusta, joka on toinen Teijo Siekkisen kehittämä talviautoilun parannus.
Tällainen akku ottaa vastaan joka hetki virtaa juuri niin paljon, kuin laturi sille syöttää.
Akun varaustaso säilyy koko ajan parhaana mahdollisena. Se lisää käynnistysten varmuutta ja pidentää akun kestoikää haluttuun 5?6 vuoteen.
Esilämmittimen ja lämpöakun asennuksen Volvoonsa varanneelle Jorma Sipilälle apu tulee tarpeeseen:
? Webasto ei käynnistynyt enää 24 asteen pakkasessa. Ajelin kylmällä autolla. Pahinta on, jos ongelmien takia joutuu turhaan hinauttamaan autoaan, hän miettii.
Kuvat Teijo Siekkinen ja asentaja Harri Niiranen etsivät paikkaa Volvo V70:n polttoaineen esilämmittimelle. Paikka löytyy vasemman etulokasuojan takaa lisälämmittimen kyljestä. Laite ja akun eristys maksavat 350 euroa, ja asennus kestää noin tunnin.
kari pitkänen
AFH-esilämmittimen sisällä on kaksi termostaattia ja lämpövastus.
Polttoaineen esilämmitin herättää dieselauton huurusta
Kun polttoaine lämmitetään 20-asteiseksi, Webastokin toimii varmemmin
Kari Pitkänen:
Jos 70 000 euron auto ei starttaa ?20 asteen pakkasesta tai siinä pitää istua peppu huurussa, jokin kokonaisuudessa mättää.
Tämän huomasi Teijo Siekkinen, joka 2000-luvun alussa työskenteli oululaisen autoliikkeen huoltopäällikkönä.
? Kun talvella oli eletty viikko parinkymmenen asteen pakkasissa, ongelmat alkoivat kaikilla yhtä aikaa ? automerkistä ja -mallista riippumatta.
? Dieselautojen lisälämmittimet eivät enää toimineet ja akut olivat jäässä. Autoilla ei päässyt liikkeelle tai sisälle asti ei riittänyt lämmintä ilmaa.
Polttoaine 20 asteeseen
Asiakaspalaute oli murhaavaa, joten Siekkinen pyysi Nesteeltä nähdäkseen dieselpolttoaineen viskositeettikaaviot.
? Polttoaineen rakenne alkaa muuttua jo, kun lämpötila lähestyy nollaa. Parissakymmenessä pakkasasteessa neste on paksua kuin siirappi.
Dieselauton lisälämmittimessä ? jota yleiskielessä nimitetään Webastoksi vaikka muitakin merkkejä on ? on tehoa saunakiukaan verran eli 5 kilowattia.
Äärioloissa laite ei kuitenkaan välttämättä toimi kuten on ajateltu, koska siihen tuleva polttoaine on liian kylmää ja kankeaa.
Siekkinen heittäytyi keksijäksi ja tuotekehittäjäksi. Nyt myynnissä on noin Nokian kommunikaattorin kokoinen ja 400 grammaa painava esilämmitin, joka lämmittää polttoaineen 20-asteiseksi ennen kuin neste kiertää varsinaiselle auton lisälämmittimelle.
Lämmitin palaa näin puhtaasti, nokeentumatta ja savuttamatta sekä toimii aina, vaikka pakkasta olisi 40 astetta.
? Yksi malli käy kaikkiin dieselautoihin ja niiden lämmittimiin ja sen voi siirtää seuraavaan kun autoa vaihtaa.
Ikä pitenee eristämällä
Arctic Fuel Heater -nimellä myytävä esilämmitin takaa myös, että auton sisälle saadaan lyhyelläkin ajomatkalla riittävän lämmintä ilmaa.
Lisätukea saadaan automaattiohjatusta, vastuksen lämmittämästä ja solumuovilla eristetystä akusta, joka on toinen Teijo Siekkisen kehittämä talviautoilun parannus.
Tällainen akku ottaa vastaan joka hetki virtaa juuri niin paljon, kuin laturi sille syöttää.
Akun varaustaso säilyy koko ajan parhaana mahdollisena. Se lisää käynnistysten varmuutta ja pidentää akun kestoikää haluttuun 5?6 vuoteen.
Esilämmittimen ja lämpöakun asennuksen Volvoonsa varanneelle Jorma Sipilälle apu tulee tarpeeseen:
? Webasto ei käynnistynyt enää 24 asteen pakkasessa. Ajelin kylmällä autolla. Pahinta on, jos ongelmien takia joutuu turhaan hinauttamaan autoaan, hän miettii.
Kuvat Teijo Siekkinen ja asentaja Harri Niiranen etsivät paikkaa Volvo V70:n polttoaineen esilämmittimelle. Paikka löytyy vasemman etulokasuojan takaa lisälämmittimen kyljestä. Laite ja akun eristys maksavat 350 euroa, ja asennus kestää noin tunnin.
kari pitkänen
AFH-esilämmittimen sisällä on kaksi termostaattia ja lämpövastus.
Comment