Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Naftan esilämmitin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Naftan esilämmitin

    Olikohan tää jo käsitelty ja oliko kokemuksia ? En löytänyt tarinaa ? (lähde : ess.fi)

    Polttoaineen esilämmitin herättää dieselauton huurusta
    Kun polttoaine lämmitetään 20-asteiseksi, Webastokin toimii varmemmin
    Kari Pitkänen:
    Jos 70 000 euron auto ei starttaa ?20 asteen pakkasesta tai siinä pitää istua peppu huurussa, jokin kokonaisuudessa mättää.
    Tämän huomasi Teijo Siekkinen, joka 2000-luvun alussa työskenteli oululaisen autoliikkeen huoltopäällikkönä.
    ? Kun talvella oli eletty viikko parinkymmenen asteen pakkasissa, ongelmat alkoivat kaikilla yhtä aikaa ? automerkistä ja -mallista riippumatta.
    ? Dieselautojen lisälämmittimet eivät enää toimineet ja akut olivat jäässä. Autoilla ei päässyt liikkeelle tai sisälle asti ei riittänyt lämmintä ilmaa.
    Polttoaine 20 asteeseen
    Asiakaspalaute oli murhaavaa, joten Siekkinen pyysi Nesteeltä nähdäkseen dieselpolttoaineen viskositeettikaaviot.
    ? Polttoaineen rakenne alkaa muuttua jo, kun lämpötila lähestyy nollaa. Parissakymmenessä pakkasasteessa neste on paksua kuin siirappi.
    Dieselauton lisälämmittimessä ? jota yleiskielessä nimitetään Webastoksi vaikka muitakin merkkejä on ? on tehoa saunakiukaan verran eli 5 kilowattia.
    Äärioloissa laite ei kuitenkaan välttämättä toimi kuten on ajateltu, koska siihen tuleva polttoaine on liian kylmää ja kankeaa.
    Siekkinen heittäytyi keksijäksi ja tuotekehittäjäksi. Nyt myynnissä on noin Nokian kommunikaattorin kokoinen ja 400 grammaa painava esilämmitin, joka lämmittää polttoaineen 20-asteiseksi ennen kuin neste kiertää varsinaiselle auton lisälämmittimelle.
    Lämmitin palaa näin puhtaasti, nokeentumatta ja savuttamatta sekä toimii aina, vaikka pakkasta olisi 40 astetta.
    ? Yksi malli käy kaikkiin dieselautoihin ja niiden lämmittimiin ja sen voi siirtää seuraavaan kun autoa vaihtaa.
    Ikä pitenee eristämällä
    Arctic Fuel Heater -nimellä myytävä esilämmitin takaa myös, että auton sisälle saadaan lyhyelläkin ajomatkalla riittävän lämmintä ilmaa.
    Lisätukea saadaan automaattiohjatusta, vastuksen lämmittämästä ja solumuovilla eristetystä akusta, joka on toinen Teijo Siekkisen kehittämä talviautoilun parannus.
    Tällainen akku ottaa vastaan joka hetki virtaa juuri niin paljon, kuin laturi sille syöttää.
    Akun varaustaso säilyy koko ajan parhaana mahdollisena. Se lisää käynnistysten varmuutta ja pidentää akun kestoikää haluttuun 5?6 vuoteen.
    Esilämmittimen ja lämpöakun asennuksen Volvoonsa varanneelle Jorma Sipilälle apu tulee tarpeeseen:
    ? Webasto ei käynnistynyt enää 24 asteen pakkasessa. Ajelin kylmällä autolla. Pahinta on, jos ongelmien takia joutuu turhaan hinauttamaan autoaan, hän miettii.
    Kuvat Teijo Siekkinen ja asentaja Harri Niiranen etsivät paikkaa Volvo V70:n polttoaineen esilämmittimelle. Paikka löytyy vasemman etulokasuojan takaa lisälämmittimen kyljestä. Laite ja akun eristys maksavat 350 euroa, ja asennus kestää noin tunnin.

    kari pitkänen
    AFH-esilämmittimen sisällä on kaksi termostaattia ja lämpövastus.

    #2
    Tuo akun eristys varmaan on ihan hyvä juttu, mutta mikä sen lopullinen hyöty sitten on. Joskus latasin tallilla 100 Ah akkua muun ropauksen ohessa. Vieressä oli koko parin-kolmen tunnin ajan reilun kilowatin lämpöpuhallin puhaltamassa akun kylkeen. Ensimmäisen reilun tunnin aikana akun niissä kyljissä, joihin puhallus ei osunut, oli vielä jääharsoa.

    Onko tosiaan niin, ettei nuo lisälämmittimet toimi aivan hyvin artikkelissa mainituissa pakkasissa? Jotenkin vaan tuntuu, että talvilöpöllä ongelmat alkavat vasta kolmenkympin alapuolella.

    Comment


    • #3
      Kyllä ne toimii oikein hyvin, jos imuputken halkaisija on tarpeeksi suuri koskien lähinnä integroituja malleja. Jos polttoainepumppu on tankin kyljessä, niin toimii vielä paremmin.

      C5: 10v vanha huoltamaton integroitu Eberi. Kuulee pumpun naksutuksen taajuudesta, mikä on polttoaineen pumpattavuus missäkin lämpötilassa. Aluksi oli liian ohut (Keski-Eurooppaan tarkoitettu) kirkas putki imuputkena, jolloin toimi alle -25 pakkasilla ainoastaan nokka alamäkeen. Jos oli pysäköinyt nokka ylämäkeen, niin sai käymään kun laittoi rätin ja lämmintä vettä polttoaineputken ympärille. Nyt on paksumpi sininen imuputki, eikä mitään ongelmia. Kuiva-akku 52Ah ilman ongelmia, lähtee käyntiin myös Eberillä volttikatkaisuun ajettuna (2krt 60min käyttö peräkkäin). Syväpurkaus ei tee akulle mitään. Startissa 11V 18min Eberikäytön jälkeen.

      C4: 8 vuotta edellistä uudempi integroitu Eberi, kirkas imuputki, toimii ilman mitään ongelmia. Akkuna 3v vanha Exiden huippumalli 82Ah. 16min Eberikäytön jälkeen startissa 8-9V ja lähtee juuri käymään. Akussa ei ole kahta starttia enempää puhtia, vaikka se on latauksessa joka 3. yö Defan 4Ah kiinteällä laturilla. Ensi talveksi tulee käytetty punkantinen akku ja loppuu nämäkin kirjoitukset.

      Comment


        #4
        Tuosta TSI-mallinen lämmitin akulle tai polttoaineelle, tai vaikka molemmille? Ei sanota onko 6V vai 12V, mutta eiköhän noita 12V löydy.

        Itsellä myös uusi Eberin D4WSC kirkkaalla imuputkella sekä syksyllä laitettu Bannerin UniBull-akku, ei ongelmia latauksen eikä lämmityksen suhteen.

        Comment


          #5
          Jotain pientä oiretta on Caddyn webastossa kun lämpötilat huitelee -30 luokassa. Ajaessa webasto sammuu, mutta lähtee käyntiin kyllä uudestaan napista. Paikallaan ollessa webasto toimii kyllä ihan hienosti noillakin pakkasilla, mutta akku ei enään tykkää.

          Minä en kyllä oikein ymmärrä tuossa jutussa sitä, että -20 asteessa polttoaine on jo paksua kuin siirappi. Ei kyllä ole ne polttoaineet mitä mulla tankissa on.

          Jotain vikaa kyllä on, jos 70000e auto ei starttaa -20 asteessa ja siihen ehkä ei kannata ekana lisälämmittimiä laittaa. Mainoshan tuo juttu tietysti on.

          Mutta ei tuo välttämättä ihan huuhaatakaan ole.

          Comment


          • #6
            Bensa Ardic on nyt muutettu diesel-versioksi ja ajattelin, että voisi laittaa asentaessa 1L välisäiliön lämppärin maastoon ja vetää naftaputket niin ettei kuuma nafta kiertäisi takaisin ruiskupumpulle jos se lisäisi VP44 aivojen elinikää.

            Comment


            • #7
              Tossa aiheesta jonka aloitin pikkasen aiemmin.
              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=83066

              Comment

              Working...
              X