Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Sillä minä että onko tuo laadukas ja plug'n play vai onko jo sama itse sätöstää jonkinlainen viritys. Aika edullinen pakettihan tuo on, kun jotkut maksaa jo toistasataa pelkästä mittakellosta.
Puuhapete: Minkälainen mittakello sinulla on? Kasataanko tuosta tietyt osat yhteen kun mitataan VP37- ja toiset kun VE-pumppu?
Onko sinulla kuvaa setupista mittauskunnossa?
En suosittele sätöstystä, vaikka sellaisen väsäsin 90-luvun alussa: Venäläinen mittakello realisoinnista 20mk, putkiholkki ja katkaistu naula ja itse hitsailtu häkki mittakellolle, jonka saa ruuvattua kiinni syöttöputkiin. Sopivuus VE-jakajat, VP37 tarvitsi oman naulasätöstyksen.
Joo eli kahta eri pituutta tankoa ja runkoa, jotka sitten pumpun tarpeen mukaan käytetään. Sitten on nuo osat jolla tuo ruuvataan pumppuun kiinni. Niitä on ainakin 8 ja 10mm riippuen pumpusta.
Joo, nihkeää meinaa olla remontin jälkeen käynnistyminen. Nyt saa hangata ainakin kylmänä, -16- -27, akun loppuun. Apuvirralla saa pyöriteltyä väkiselllä käyntiin, ensin tupsuttelee vaaleaa pakokaasua, sitten alkaa muuttua tummemmaksi ja puskee tummaa savua ja rötää hetken, jonka jälkeen alkaa käymään tasaisesti. Heti käynnistymisen jälkeen sammutus ja uusi käynnistys -->käynnistys normaali. Myös kuumaksi tai puolilämpimäksi ajettuna käynnistyy hyvin. Webastolla lämmitettyä käynnistystä en pysty nyt tekemään, kun soundin perusteella kiertovesipumpun sähkömoottori kyllä pyörii, mutta ropelli ei eli vesi ei kierrä. Webasto syttyy, lämmittää hetken ja sammuu. Ja kohta sama uudestaan. Propelli meni uudestaan rikki, ei näköjään liima kestänyt vaikka liima oli glykolin ja kuumuuden kestävää.
Värinänvaimennin rikon takia vaihdettu jakohihna. Nokka/kampi ajoitus katsottu ja säädetty. Pumpun ajoitus säädetty. Pyysin laittamaan hieman liian aikaiselle, jotta kylmäkäynnistyvyys paranisi. Vag-com TDIGraph kertoo että siellä yläviivan (vihreä) kohdalla ja yläpuolella, vaihtelee hieman (melkein vuorotellen speksin sisällä/ulona). Oliko tämä tieto nyt sitä staattista eli mekaanisen säädön puolta eli tätä ei ECU ole vielä korjannut?
Kun moottori lämmitetty tuonne >80 astetta Vag-Comin Group 004: RPM:734/min, Ign.Timing: 0.9 *BTDC , Ign.Timing: 2.9 *BTDC, Duty Cycle 4.7% (Tässä Group 005 4-kenttä 85.5astetta)
Tällöin Group 000: kenttä 2=074 ja kenttä 9=098.
Kun moottori oli lähes juuri käynnistetty astetta Vag-Comin Group 004: RPM:756/min, Ign.Timing: 3.8 *BTDC , Ign.Timing: 3.8 *BTDC, Duty Cycle 66.0% (Tässä Group 005 4-kenttä 39.6astetta)
Tällöin Group 000: kenttä 2=082 ja kenttä 9=099. Group 001 2-kenttä: Inj.Quantity 8.2mg/R
Hehkuile tulee jännite ja virtaakin menee. Ei ole käytetty vielä irti, niin en tiedä toimiiko oikein (=kuumenee kärjestä eikä "juuresta").
Kirkkaassa, eli kusen keltaisessa, putkessa ei mene ilmakuplia.
Tietoa ja hyviä arvauksia otetaan vastaan... Onko jotain selkeästi pielessä?
Edit: pitänee ainakin tuo IQ kattoa sieltä Measuring block: group 001 adaption 01 ja saada alemmaksi. Voisiko liian suuri arvo aiheuttaa sen ettei syötöt ole riittävät. Savut oli 0.58 ja nyt ajellessa sekä paikallaan kaasutellessa huomasin ettei tuo nokea yhtään.
Edit: Vai onko käynnistykseen ja tyhjäkäyntiin/ajoon eri säädöt esim ajoitukselle tai syötölle (Group 005?)
No nythän tuo kuullostaa just tasan samalta kun minullakin. Siinä aika tarkalleen -15c paikkeilla kulkee raja kylmäkäynnistymisen suhteen. Apuvirtaa kun on tarjolla, niin kyllä se yleensä jossainvaiheessa lähtee tuollei rykimällä ja savuttamalla. Tarpeeksi pitkään kun jaksaa hangata. Webastoa ei taasen tarvii tarjota kun 10min kireilläkään pakkasilla, niin suorastaan räjähtää käyntiin. Starttaus kestää tuolloin noin sekunnin, kun on jo moottori käynnissä ja jää nätisti pyörimään tyhjäkäyntiä. Ilman savutuksia.
Iq kannattaa laitella kohdalleen jokatapauksessa. Kovin korkealla tuo tuntuu olevan. Vaikuttaa se käynnistyvyyteenkin ihan selkeästi, mutta ei se ole tässä nyt se ongelma. Vetoja kyllä varmasti tulee lisää kun saat syötön kohdalleen. Mulla ei edes jaksanut ahtaa ihan maxeja, kun iq oli lähelle kymmenen. Alkaa sieltä sitä savuakin sitten tulemaan eritavalla kun iq jossain 3-4 paikkeilla.
Tämä on kyllä nyt mielenkiintoinen aihe. Toivottavasti alkaa selvitä jotain niin saataisiin molemmat vehkeet rokkaamaan täysillä. Tuo epätietoisuus tällaisessa yhteydessä kun on melko häiritsevää.
Miten olette fiksanneet noita hehkujen "hattuja"? Saako niitä ostettua irtaallaan vaikka tarvikkeena. Meni yllättäen eilen pakkasessa pari zipaletta runkoja poikki. Aikaisemmin olivat jo osittain resut ja korjasin kasaan erkkarilla, olisi pitänyt liimata vaikka "sikaliimalla".
Kutistesukkaa on jotkut käyttäny, kun alkuperäset murentuu käsiin.
Ja IQ8 alkaa olemaan jo vähä turhan korkea. Kylmänä jos sen tiputtaa 3 luokkaan niin auttaa tohon kylmäkäynnistykseenkin. Lämpösenä se mulla ainakin pikkusen vielä tosta tippuu ja alle 2 niin alkaa käymään vähän epätasasesti kuumana.
Softalla sen voi vielä saada tiputettua, koska ite säädin sen +6:sta noin 2:een softalla.
Noniin, täällä on taisteltu kans ael:n kanssa, käyntiinlähtö on ollut nihkeää.
Oireet:
- vag-comin näyttämä ennakko ja käyntiinlähtevyys ja moottorin muu toiminta eivät ole synkroonissa
- ennakko täytyy olla pois vag-comin kartalta, jotta käyntiin lähdetään kohtuudella, myös puolilämpimänä
- moottorin luonne ei miellytä, ennakot vaeltelee
- auto käryää ja savuaa käyntiinlaitettaessa (tosin suht. lievästi)
Muutama perusjuttu, jolla sitä on koitettu parantaa:
-nokan ajoitus
-pumpun ajoitus (kokeiltu ennakoita nostaa pikkuhiljaa ja seurata vaikutuksia)
-perussyöttöjä lisätty
-starttisyöttöjä lisää
-lämpöanturi uusittu
-hehkut uusittu
-ilmavuodot pois
-neulanliikeanturi todettu toimivaksi
-kampiakselin pyörintänopeustunnistin todettu toimivaksi
-kuningaspultti vaihdatettu jakohihnarempan yhteydessä
Millään näistä edellisistä ei tullut toivottua tulosta. Jokainen varmaan tietää, millainen auto on ajaa ja miltä se kuulostaa kun ennakkoa on riittävästi, joten olen aina jättänyt ennakon kohtuuliseksi ja koittanut kestää sen puolilämpimänä sahaamisen.
Autoa on käytetty 2! kertaa huollossa, pelkästään pumpun hihnan kireyden tarkistuksessa ja kummallakin kerralla hihnan kireys ilmotettu oikeaksi. Kummallakin kerralla tarkistutin kireyden sen vuoksi, koska mutu/käsituntumalla hihna tuntui olevan löysällä. Itselläni ei ole tähänmennessä ollut ohjearvoa sen kireydelle. Kun kireys oli kummallakin kerralla liikkeen puolesta todettu oikeaksi, oli pakko sulkea se pois vaihtoehdoista.
Eniten tässä hommassa on ihmetyttänyt se, että auton käynnistyvyys ja vag-comin näyttämä ennakko eivät kohtaa. Ennakkoa on pitänyt olla vag-comin mukaan luokkaa >80, jotta käynnistyminen olisi siedettävällä tasolla. Tällöinhän se ei näy edes kartalla.
Pumppuspesialistit ovat antaneet tuomioita ennakonsäätöpesän, nestepään yms. kulumisesta, kun oireita on esitetty heille. Jotenkin on vain tuntunut että se ei välttämättä ole todenäköisin syy, koska auton mittarissa on vasta reilut 200 000 km.
Lopulta alkoi tapahtua kun päätin, että pumpun hihnan kiristysohjeet on löydyttävä, jotta sen vaihtoehdon saa oikeasti eliminoida. Lopulta ne löytyivät kirjaston haynesin oppaasta.
Sitten vaan säätämään:
- moottori tdc:hen (ainakin ael:ssä on hieman hankalaa löytää oikeaa
merkkiä, piti varmistaa ykkösen hehkun irroituksella ja metallitangolla), tällöin pumpun hihnasta on "vetopuoli" tiukkana, koska nestepään työisku on kesken. (jos ajoitus on suunnilleen tontillaan)
- löysää pumpun hihnan kiristäjän mutteri ja vedä kiristäjän varresta 2.5kg:n voimalla tangentiaalisesti kiristäjän rullaan nähden, kiristä mutteri.
- pyöritä konetta 1/2 kierrosta ja tarkista kireys.
- kiristä kiristäjän mutteri 45nm kireyteen
- tarkista pumpun ennakko esim vag-comilla
Näillä eväillä oman ael:n käynnistysongelmat+muut ihmeelliset temppuilut katosivat kertalaakista, vetoja tuli lisää koko kierrosalueelle ja koko moottorin luonne muuttui ison askeleen positiiviseen suuntaan.
Nyt tärähtää käyntiin heti, oli kone kylmä, puolilämmin tai lämmin, myös perussyötöt ja starttisyötöt sai laittaa vakion tasolle.
Haynesin mukaan pumpunhihnan kireyden tarkistusväli on 30000km.
Toivottavasti tästä selostuksesta on apua jollekkin, joka painii saman asian kanssa. Foorumia lukeneena en ole ollut ainut joka vitosdiisselin käyntiinlähdön kanssa tappelee.
Eli kun kiristit pumpun hihnaa niin silloin ennakot menivät aikaisemmalle, pelkästään jo se parantaa käyntiin lähtöä. Kummassakaan vehkeessä mulla ei ole ennakot olleet kartalla kun on kellotettu sopivan aikaiselle ja aina pärähtää tulille ja käy nätisti ja lähtee käymään nätisti kelillä kun kelillä ilman lämmitystä. Tuossa kun mainitsit että käynnistettäessä käryää niin se on merkki että ennakot on ollut liian myöhäisellä eli polttaa huonosti. Pumpun hihnan kireydellä en ole huomannut olevan mitään kauheaa vaikutusta, toki sillon vaikuttaa jos hihnan on saanut käännettyä sormin 90astetta.
Kuten kirjoitin, ennakoita olen säädellyt joka suuntaan, mutta ilman toivottua tulosta. Eli ennakot kartan mukaan aikaiselle laittamalla auto kyllä tärähti heti käyntiin, mutta ei pelannut toivotulla tavalla (alaväännöt olemattomat, käy raakasti yms.). Jokin on pielessä, jos kartta näyttää oikeita ennakoita ja auto ei toimi oikeen.
Mikä on tämä "sopiva aikainen" ennakko, 0.25mm vai enemmän?
Missä mitataan polttoaineen lämpötila? Pumpun sisällä? Tuntuu ettei noita polttoaineen lämpöjä saa tuonne 100-110 millään vaan jää tuonne alle 100.
retulainen: eli siis sinulla ei näkynyt tuossa TdiGraphin kartalla ajoitusta? Tiedätkö sinä varmaksi onko tuo TdiGraphin arvo sen mekaanisen ajoituksen arvo jota ECU siis vielä korjaa? Vai onko tuota jo ECU korjannut sen verran kun pystyy?
Minun autossa ennakon pitäisi olla tällä hetkellä 0.27mm. Mitä sanotte, voisiko olla totta arvojen perusteella vai olisiko säätäjän vielä pitänyt pyöritellä+mitata+säätää?
Jokin on pielessä, jos kartta näyttää oikeita ennakoita ja auto ei toimi oikeen.
Jos olen säätänyt kartalle niin auto toimii kyllä mutta kylmänä ei millään käymään eli ennakot alle 0.25, sitten kun ennakot on jossain 0,30 hujakilla niin ollaan jo kartalta jonkin verta ulkona ja pelit rokkaa niin kuin pelien kuuluu. Tuo 0.30 oli nyt vaan heitto mutta johonkin tuohon viimeksi säädin ja hyvä on.
Missä mitataan polttoaineen lämpötila? Pumpun sisällä?
Pumpun sisällä. Razur muistaakseni sen anturin itsellensä vaihtoi.
eli siis sinulla ei näkynyt tuossa TdiGraphin kartalla ajoitusta?
Ei näkynyt ei ja ei näy vielläkään!
Tiedätkö sinä varmaksi onko tuo TdiGraphin arvo sen mekaanisen ajoituksen arvo jota ECU siis vielä korjaa? Vai onko tuota jo ECU korjannut sen verran kun pystyy?
En tiedä, ei ole toistaiseksi ollut tarvetta perehtyä noin pitkälle.
Polttoaineen lämpötila mitataan pumpun sisältä, vastus löytyy heti ylimmän kannen alta. Vastuksen toimivuuden voi mitata yleismittarilla vastus 20c:ssä ~2.2-3.0 kohm.
Jos vastus on kunnossa, vika voi olla polttoaineen kierrätyksen "termostaatissa" joka on polttoainesuodattimen päällä oleva T- mallinen muoviosa. Tähän osaan tulee paluu pumpulta.
Tdi-graphissa näkyvä ennakko pitäisi olla korjaamaton ennakko, joka lasketaan neulanliikeanturin ja pyörimisnopeustunnistimen vaihe-erosta.
Rusty: paljonko tdi-graph näyttää ajoitukseksi? Ei tuon kaukana pitäisi olla jos se on 0.27mm
edit: hitaampi
Viimeksi muokannut epepee; 21.2.2011, 23:17.
Perustelu: Arttu kerkes ensin:)
Pitää mittailla joku ilta lisää. Kova homma saada tuo riittävän lämpimäksi, saa kierrättää perkeleesti. Myös tuon polttoainee lämmön nostaminen tuonne 100 tuntuu olevan jotenkin vaikeaa.
Tuo on ihan hyvänkuulonen ennakko, mielummin hieman aikaisella kuin myöhäisellä.
Jos hifistellä haluaa, niin pikkusen ois tieteki varaa myöhäistää, kun katsoo nuita aikasemman postauksen ennakoita. Näyttää että lämpimänä pyydetty ennakko ei toteudu, on pikkaisen liian aikaisella (spec. 0.9/ act. 2.9).
Paljonko iq on lämpimänä?
Starttisyöttöjä voi tosiaan nostaa adaptation valikosta group 5:sesta, ainakin ael:ssä vakiona 128 ja antaa nostaa muistaakseni 160 tietämille. Siitä vois olla apua.
Jos tämä polttoaineen kierrätyksen termostaatti on kunnossa/sitä ei ole ohitettu, lämmöt nousee kohtuu nätisti yli sataan yksikköön.
Pitäpää vertailun vuoksi katsoa itseltä nuo aineen lämmöt, starttisyöttö ja iq. Jos sitä vaikka vloppuna laittais yli kahden viikon tauon jälkeen diselin tulille, ei ole tullut ajettua kun kansipahvi hieman pöhisee näin kylmillä keleillä ja vaihtamaankin pääsee vasta kun tallista on saanut ulostettua keskeneräiset rojektit!
Pitää vkonloppuna yrittää jaksaa rassautua ja mittailla nuo kaikki mahdolliset asiat useampaan otteeseen kylmänä ja kuumana. Obd-piuha pitäisi vetää vielä hyttiin...
Äsken joutessani testasin. Auto seissyt sunnuntaista, lämpötila -20astetta. Kirkkaassa letkussa näkyi yksi ilmakupla heti suodattimen jälkeen. Yksi pitkä hehkutus ja yksi erittäin pitkä startti, niin että ehti kuitenkin piipata öljynpaineista (?) ja audinpaska tärähti käyntiin raakasti käyden. Henkimaailman vehkeitä.
Edit: (?)-meinaa, että arvaus että piippaa öljynpaineista. Tarpeeksi pitkään kun starttaa niin kuuluu piippaus. Ei ole montaa kertaa tullut niin pitkään startattua enkä ole ajatellut mitä mittaristossa tapahtuu.
Jouduin siirtämään äske disukkaa, lämpötila -19astetta, ei esilämmitystä. Normi hehku, normi lyhyt startti--> käynnistyi kuin +30asteen helteellä ja jäi käymään aavistuksen raskaan oloista tyhjäkäyntiä ilman mitään kalkatusta tai rolinaa.
OT: Siis miten sait tuon piippaa ö-paineista? Pitäskö näissä muuten starttauksen yhteydessä vilahtaa tuon ö-valon? Ei ole ikinä mulla vilahtanukkaan.
Joo kyllä voi piippailla, jos ei tietyssa ajassa sahatessa starttaa. Tekee mulla samaa. Sitä en tiedä huuteleeko minkä takia. Hyvin vois olla öpaineet.
Tarvittee melko pitkän startin kyllä.
Mulla piippaa kanssa. Vaikuttaa että aika selvästi korreloi pakkaslukeman kanssa, miten herkästi alkaa piippailla. Ei tuolla ole tuntunut olevan muuten vaikutusta mihinkään. Ihan samalla tavalla käynnistyy ja pyörii.
Onko missään kunnon ohjeita keskitetysti noille vag-com:sta luettaville arvoille ja parametreille Measuring Blocks ja Adaption puolelle (jos nyt edes pääsen muokkaamaan)? Netistä sieltä täältä löytyy asiaa ja osa tuntuu olevan ECU/moottorikohtaista.
Muistaakseni airbagit antaa ekana piippauksen kun akun jännite laskee startatessa. Vikakoodeista katsomaan :)
Vielä tähän sepustukseni AAT tehonlisäys -threadistä:
Mittakellolla saa jo hyvän, kun jättää himpun aikaiselle. AEL muistaakseni 0.25 speksi +- 0.01. Nyt on 0.27 aika hyvä, voinee laittaa 0.40 asti. (huollon jäljiltä oli hurjat 1.08) Liian aikainen ajoitus rasittaa konetta, lyö mäntää vastaan, sen kyllä kuulee ja lopuksi on reikä männässä jos liikaa aikasella ajelee.
VAG-COMilla katsoen sitten loput aikaselle speksien ylärajaan, että antaa täydet ennakot kaasu pohjassa. Säätötyö tässäkin mekaanisesti, adaptation kautta muutetaan tehtaan speksejä.
IQ:n sain säädettyä Adaption kautta (login 22158) arvoon 140 joka on ilmeisesti maksimi. Tällä sain alennettua 4.4mg/R, mutta taitaa olla paras että laitan tehdasarvoon ja alkaa hammeroimaan...
Pitääpä katsoa tuo Adaption 05 jos siellä on käynnistyksen syötöistä jotain. Edit: tähän pitää perehtyä tarkemmin ennenkuin säädän. Edit: Tätäpä ei ilmeisesti erikseen pystykään säätämään Vag-comilla.
Pitää myös katsoa Adaption 02 onkos sillä vaikutusta tyhjäkäyntiin, sitäkin voisi nostaa hieman. Edit: Arvona oli 127, jonka nostin 132:een ja tyhjäkäyntikierrokset nousivat ~750->~850 rpm.
Polttoaineen lämpötila on kyllä kova homma nostaa yli 100, melkein väittäisin että jos pakkasta se -20 niin ei puhettakaan että ajamatta saisin siihen, ei riitä kaasuttelu parkkipaikalla. Eli olisikohan tuossa se termostaatti viassa. Mitenköhän tuon käy, jos vaihtaisi kokonaan erilaisen systeemin tuohon?
Mitä teillä vag-com kertoo ajoituksesta Group004:ssa?
Comment